Színház

„Az erőszak nem olyan dolog, amivel haknizik az ember”

Jó kérdés beszélgetéssorozat
Ezzel a mondattal világította meg Veiszer Alinda az abúzust átélők hallgatásának okát. A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozata márciusban a színházi erőszak témáját járta körül. A beszélgetés, amelynek vendégei dr. Bánki György pszichiáter, publicista, Létay Dóra színművész és Máté Gábor színművész, rendező, színházigazgató, egyetemi tanár voltak, nem csupán és nem is elsősorban a #metoo-ról, hanem a hatalmi helyzetekről, egészségtelen szituációkról szólt.

A beszélgetést Veiszer Alinda két aktuális hírrel, Marton László veszprémi Tartuffe-rendezésével és KERO lovasszínházi felkérésével kezdte, és azt próbálta megtudni, a vendégek mit gondolnak arról, hogy újra rendezhetnek azok, akiket szexuális erőszakkal vádoltak meg, illetve volt-e tágabban, rendszerszinten értelmezhető következménye az eseményeknek.

Máté Gábor többször is leszögezte, az erőszak mindennemű formáját elítéli, a bűnt pedig felelősségre vonásnak kell követni. Annak a lehetőségét azonban nyitva hagyta, hogy az adott illető bűnhődés után, megbánást tanúsítva, az elkövetett bűnt meg nem ismételve munkába álljon, és tehetségét használva dolgozzon. A Katona József Színház igazgatója ugyanakkor hozzátette, nemcsak azok az emberek kerülnek ilyenkor reflektorfénybe, akik elkövetők vagy gyanúsítottak voltak, „hanem azok is, akik szoros hozzátartozók, tehát bűnhődik az illető felesége, gyerekei, testvérei, az anyja, az apja.

Nagyon sok olyan árnyrészlete van ennek a kérdésnek, amire soha nem szoktunk gondolni.

EDV_6639_-154537.jpg

Veiszer Alinda, Máté Gábor, Létay Dóra és dr. Bánki György (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Létay Dóra úgy vélte, a téma sem a színházon belüli, sem a színházon kívüli esetekben – a beszélgetésben példaként felmerült Kiss László úszóedző vagy Sipos Pál televíziós szerkesztő kapcsán – nem lett megfelelően kibeszélve.

A moderátor Emma Thompson döntéséről is kérdezte vendégeit. Mint ismeretes, a színésznőt egy rajzfilm szinkronszerepére kérték fel, ő viszont arra hivatkozva, hogy a producer zaklatási botrányba keveredett, a zéró tolerancia jegyében kategorikusan nemet mondott. Létay Dóra szintén kategorikusan fogalmazott: igazat adott az angol színésznőnek. A József Attila Színház művésze egyértelműen nemet mondott volna, ha neki a Tartuffe-ben Marton László szerepet kínál, ugyanakkor nem ítéli el azokat a kollégáit, aki játszanak az előadásban.

Bánki György pszichiáterként a konkrétumok felől az általános felé próbálta elvinni a beszélgetést, és a jelenségekre próbált rávilágítani: „Nagyon a nevekre mentünk rá, ami elhomályosít, mert olyan, mintha egy erdőben egyetlen fát nézegetnénk. Ezek hasonló történetek, de nagyon különböznek is, nem lehet analógiába hozni őket. Az érzéseink hasonlíthatnak: kettősség van bennünk, mert valamiért tiszteljük a személyt, a tett viszont felháborít. De minden történetet külön kell megvizsgálnunk” – figyelmeztetett, hozzátéve, hogy rengeteg olyan abúzus és hatalommal való visszaélés történik a hétköznapokban, ami nem éri el a nyilvánosság szintjét.

Veiszer Alinda a közeg felelősségét és feladatát próbálta boncolgatni annak tükrében, hogy míg Angliában vagy Németországban etikai kódexet, viselkedési normát dolgoznak ki, nálunk elmarad az alapelvek lefektetése. Máté Gábor szerint a színház másképp működik, egy próbafolyamat másféle érzelmi állapotot jelent, mintsem egy pontrendszerrel értékelhető szituációt vagy működési mechanizmust. Bánki György szerint mindenképp különbséget kell tenni bizonyos csoportszintű folyamatok és a bántalmazó helyzetek között, de azt is megjegyezte, hogy a dolgok „csúszkálhatnak”, a fokozatok felismerése és azonosítása nehéz, ez az, amit szocializációnkban nem tanulunk meg. A pszichiáter kiemelte, nem csupán alrendszereket kell vizsgálnunk, hanem a társadalmi berendezkedés egészét.

EDV_6712_-154534.jpg

Létay Dóra és dr. Bánki György (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Veiszer Alinda a markáns kiállásokat, definíciókat hiányolta: „Ha az egészen szélsőséges helyzetekkel nem tudunk mit kezdeni, hogyan tudnánk azt meghatározni,

hol kezdődik a bántalmazás vagy az agresszió?

– tette fel a kérdést, és a vendégekkel az színész–rendező munkakapcsolat határait kereste. Egzakt definíciót nem találtak, de személyes példákkal megpróbálták ezt a határt meghúzni. Máté Gábor elmondta, kizárólag barátságos légkörben tud dolgozni, ami nem jelenti azt, hogy nem emeli fel a hangját vagy nem kiabál, de ezt ok nélkül sosem teszi. Bánki György ezzel megengedő volt: „Ha van egy helyzet, amikor azért üvölt a rendező, mert kritikus a helyzet, vagy meg kell fékezni egy destruktív folyamatot, vagy egyszerűen konfliktus van, az üvöltés nem megbocsáthatatlan.” Azt viszont kikötötte: egészen másról van szó, ha valakit bántalmazó, bosszúálló, megalázó helyzetek során visznek végig, és felvázolta a nyíltan abuzív működéseket és a rejtettebb hatalomgyakorlási formákat.

Létay Dóra saját tapasztalatai mellett négy kollégájától származó, általa gyűjtött és a beszélgetésen felolvasott személyes történetekkel is példázta a színházi erőszak különböző megjelenései formáit.

A színésznő számára a kölcsönös tisztelet, az elismerés, a megbecsülés kulcsszavak.

„Azt nagyon határozottan érzi minden színész, ha a rendező megbecsüli, elfogadja, komolyan veszi. Ebbe a színházban sok minden, egymás között akár az anyázás is belefér időnként, ha a rendező, aki a közös munkára kiválasztott bennünket, alapvetően respektál, tisztel. Ezt érezni lehet, erre nincs pontrendszerem. Ha az elfogadás, a komolyan vétel, a tisztelet kölcsönös, akkor sok minden belefér. Tudjuk, hogy a 10-től 2-ig tartó próba egy szenvedélyes, szélsőséges, váratlan dolgokkal teli helyzet, amikor az idegrendszerünk a topon van, ráadásul az anyag, amivel foglalkozunk, sokszor felzaklató, nehéz, bonyolult. Ilyenkor összecsaphatnak az indulatok, de azt a végén mindig föl kell oldani.”

EDV_6733_-154534.jpg

Máté Gábor és Létay Dóra (Fotó/Forrás: Éder Vera)

„A színház idegmunka, általában nagyon fel vagyunk zaklatva egy próbán, és a konfliktust keressük. Ilyenkor élesíti az ember a saját idegrendszerét, és oda hevíti, hogy megkeresse saját határait, miközben a másik is ugyanezt teszi. Bizonyos értelemben természetes az összeütközés. Általában a színészek ezt megszokták, és jól kezelik. Ez rutin, meg kell tanulni, hogy a munka része. Ha ezt valaki hazaviszi, és még másnap is hordozza, nem tud dolgozni. Meg kell tanulni ebben létezni. Azért is nagyon nehéz erről a mi szakmánkban beszélni, mert annyira része az életünknek” – tette hozzá Máté Gábor.

A Weinstein-botrány kapcsán Hollywoodban a fizetéskülönbségek is előkerültek. Máté Gábor úgy vélte, Magyarországon ez nem volt jellemző a múltban, és nem jellemző a jelenben sem: „Én filmes ügyekben nyeretlen vagyok, így azt nem tudom, de azt konkrétan tudom, hogy nálunk ez a színházban nem szempont. És nemcsak azért, mert én vagyok az igazgató, hanem mert sosem volt az. A belső megítélés, a kitüntetések számítanak, vagy az, hogy kire hogyan reagál a közönség.” Máté Gábor azt tapasztalta,

a színházban a színésznőkkel külön figyelemmel bánnak, és lehet, hogy vannak gyanúsan erőszakos cselekmények, de a nők rendkívüli előnyöket élveznek.

Ebben nem értettek egyet Létay Dórával, aki szerint nem gyakori, hogy más színházak a színésznőkre figyelnek, pályájuk alakítására különös gondot fordítanak.

EDV_6653_-154535.jpg

Gulyás Dénes a nézőtéren (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A téma nagy érdeklődést keltett, a beszélgetés Jó kérdés másfél évadának legnagyobb számú közönsége előtt zajlott. A hozzászólók között volt Gulyás Dénes, aki saját operaénekesi és -rendezői tapasztalatait osztotta meg, valamint Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség ügyvezető titkára, aki a FESZ mindekmentoda.hu projektjét, illetve a német színházi szövetség által elfogadott magatartási kódex alapelveit ismertette.

A Jó kérdés következő beszélgetésére április 15-én kerül sor. A téma: Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire? A vendégek: Hoffer Károly bábszínész, bábrendező, a Budapest Bábszínház tagja; Pogány Judit színművész, az Örkény Színház tagja; Vidovszky György rendező, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház tagja.

A Jó kérdés támogatói az NKA és az MMA.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Etikai vizsgálat indult Mihályi Győző ellen az Újszínház zaklatási ügyében

Az ATV Híradó értesülései szerint a Színházi Dolgozók Szakszervezete etikai bizottságot hozott létre az elnöküket, Mihályi Győzőt érintő bejelentés kivizsgálására.
Színház hír

Nyugalomra int a Magyar Teátrumi Társaság

A Vidnyánszky Attila elnökölte színházi szervezet más egyesületekkel közösen közleményt adott ki, amelyben többek között annak a meggyőződésüknek adnak hangot, hogy a független színházak nem kaphatnak kevesebb forrást, mint eddig.
Színház videó

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház hír

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.
Színház hír

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.