Színház

„Az erőszak nem olyan dolog, amivel haknizik az ember”

Jó kérdés beszélgetéssorozat
Ezzel a mondattal világította meg Veiszer Alinda az abúzust átélők hallgatásának okát. A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozata márciusban a színházi erőszak témáját járta körül. A beszélgetés, amelynek vendégei dr. Bánki György pszichiáter, publicista, Létay Dóra színművész és Máté Gábor színművész, rendező, színházigazgató, egyetemi tanár voltak, nem csupán és nem is elsősorban a #metoo-ról, hanem a hatalmi helyzetekről, egészségtelen szituációkról szólt.

A beszélgetést Veiszer Alinda két aktuális hírrel, Marton László veszprémi Tartuffe-rendezésével és KERO lovasszínházi felkérésével kezdte, és azt próbálta megtudni, a vendégek mit gondolnak arról, hogy újra rendezhetnek azok, akiket szexuális erőszakkal vádoltak meg, illetve volt-e tágabban, rendszerszinten értelmezhető következménye az eseményeknek.

Máté Gábor többször is leszögezte, az erőszak mindennemű formáját elítéli, a bűnt pedig felelősségre vonásnak kell követni. Annak a lehetőségét azonban nyitva hagyta, hogy az adott illető bűnhődés után, megbánást tanúsítva, az elkövetett bűnt meg nem ismételve munkába álljon, és tehetségét használva dolgozzon. A Katona József Színház igazgatója ugyanakkor hozzátette, nemcsak azok az emberek kerülnek ilyenkor reflektorfénybe, akik elkövetők vagy gyanúsítottak voltak, „hanem azok is, akik szoros hozzátartozók, tehát bűnhődik az illető felesége, gyerekei, testvérei, az anyja, az apja.

Nagyon sok olyan árnyrészlete van ennek a kérdésnek, amire soha nem szoktunk gondolni.

EDV_6639_-154537.jpg

Veiszer Alinda, Máté Gábor, Létay Dóra és dr. Bánki György (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Létay Dóra úgy vélte, a téma sem a színházon belüli, sem a színházon kívüli esetekben – a beszélgetésben példaként felmerült Kiss László úszóedző vagy Sipos Pál televíziós szerkesztő kapcsán – nem lett megfelelően kibeszélve.

A moderátor Emma Thompson döntéséről is kérdezte vendégeit. Mint ismeretes, a színésznőt egy rajzfilm szinkronszerepére kérték fel, ő viszont arra hivatkozva, hogy a producer zaklatási botrányba keveredett, a zéró tolerancia jegyében kategorikusan nemet mondott. Létay Dóra szintén kategorikusan fogalmazott: igazat adott az angol színésznőnek. A József Attila Színház művésze egyértelműen nemet mondott volna, ha neki a Tartuffe-ben Marton László szerepet kínál, ugyanakkor nem ítéli el azokat a kollégáit, aki játszanak az előadásban.

Bánki György pszichiáterként a konkrétumok felől az általános felé próbálta elvinni a beszélgetést, és a jelenségekre próbált rávilágítani: „Nagyon a nevekre mentünk rá, ami elhomályosít, mert olyan, mintha egy erdőben egyetlen fát nézegetnénk. Ezek hasonló történetek, de nagyon különböznek is, nem lehet analógiába hozni őket. Az érzéseink hasonlíthatnak: kettősség van bennünk, mert valamiért tiszteljük a személyt, a tett viszont felháborít. De minden történetet külön kell megvizsgálnunk” – figyelmeztetett, hozzátéve, hogy rengeteg olyan abúzus és hatalommal való visszaélés történik a hétköznapokban, ami nem éri el a nyilvánosság szintjét.

Veiszer Alinda a közeg felelősségét és feladatát próbálta boncolgatni annak tükrében, hogy míg Angliában vagy Németországban etikai kódexet, viselkedési normát dolgoznak ki, nálunk elmarad az alapelvek lefektetése. Máté Gábor szerint a színház másképp működik, egy próbafolyamat másféle érzelmi állapotot jelent, mintsem egy pontrendszerrel értékelhető szituációt vagy működési mechanizmust. Bánki György szerint mindenképp különbséget kell tenni bizonyos csoportszintű folyamatok és a bántalmazó helyzetek között, de azt is megjegyezte, hogy a dolgok „csúszkálhatnak”, a fokozatok felismerése és azonosítása nehéz, ez az, amit szocializációnkban nem tanulunk meg. A pszichiáter kiemelte, nem csupán alrendszereket kell vizsgálnunk, hanem a társadalmi berendezkedés egészét.

EDV_6712_-154534.jpg

Létay Dóra és dr. Bánki György (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Veiszer Alinda a markáns kiállásokat, definíciókat hiányolta: „Ha az egészen szélsőséges helyzetekkel nem tudunk mit kezdeni, hogyan tudnánk azt meghatározni,

hol kezdődik a bántalmazás vagy az agresszió?

– tette fel a kérdést, és a vendégekkel az színész–rendező munkakapcsolat határait kereste. Egzakt definíciót nem találtak, de személyes példákkal megpróbálták ezt a határt meghúzni. Máté Gábor elmondta, kizárólag barátságos légkörben tud dolgozni, ami nem jelenti azt, hogy nem emeli fel a hangját vagy nem kiabál, de ezt ok nélkül sosem teszi. Bánki György ezzel megengedő volt: „Ha van egy helyzet, amikor azért üvölt a rendező, mert kritikus a helyzet, vagy meg kell fékezni egy destruktív folyamatot, vagy egyszerűen konfliktus van, az üvöltés nem megbocsáthatatlan.” Azt viszont kikötötte: egészen másról van szó, ha valakit bántalmazó, bosszúálló, megalázó helyzetek során visznek végig, és felvázolta a nyíltan abuzív működéseket és a rejtettebb hatalomgyakorlási formákat.

Létay Dóra saját tapasztalatai mellett négy kollégájától származó, általa gyűjtött és a beszélgetésen felolvasott személyes történetekkel is példázta a színházi erőszak különböző megjelenései formáit.

A színésznő számára a kölcsönös tisztelet, az elismerés, a megbecsülés kulcsszavak.

„Azt nagyon határozottan érzi minden színész, ha a rendező megbecsüli, elfogadja, komolyan veszi. Ebbe a színházban sok minden, egymás között akár az anyázás is belefér időnként, ha a rendező, aki a közös munkára kiválasztott bennünket, alapvetően respektál, tisztel. Ezt érezni lehet, erre nincs pontrendszerem. Ha az elfogadás, a komolyan vétel, a tisztelet kölcsönös, akkor sok minden belefér. Tudjuk, hogy a 10-től 2-ig tartó próba egy szenvedélyes, szélsőséges, váratlan dolgokkal teli helyzet, amikor az idegrendszerünk a topon van, ráadásul az anyag, amivel foglalkozunk, sokszor felzaklató, nehéz, bonyolult. Ilyenkor összecsaphatnak az indulatok, de azt a végén mindig föl kell oldani.”

EDV_6733_-154534.jpg

Máté Gábor és Létay Dóra (Fotó/Forrás: Éder Vera)

„A színház idegmunka, általában nagyon fel vagyunk zaklatva egy próbán, és a konfliktust keressük. Ilyenkor élesíti az ember a saját idegrendszerét, és oda hevíti, hogy megkeresse saját határait, miközben a másik is ugyanezt teszi. Bizonyos értelemben természetes az összeütközés. Általában a színészek ezt megszokták, és jól kezelik. Ez rutin, meg kell tanulni, hogy a munka része. Ha ezt valaki hazaviszi, és még másnap is hordozza, nem tud dolgozni. Meg kell tanulni ebben létezni. Azért is nagyon nehéz erről a mi szakmánkban beszélni, mert annyira része az életünknek” – tette hozzá Máté Gábor.

A Weinstein-botrány kapcsán Hollywoodban a fizetéskülönbségek is előkerültek. Máté Gábor úgy vélte, Magyarországon ez nem volt jellemző a múltban, és nem jellemző a jelenben sem: „Én filmes ügyekben nyeretlen vagyok, így azt nem tudom, de azt konkrétan tudom, hogy nálunk ez a színházban nem szempont. És nemcsak azért, mert én vagyok az igazgató, hanem mert sosem volt az. A belső megítélés, a kitüntetések számítanak, vagy az, hogy kire hogyan reagál a közönség.” Máté Gábor azt tapasztalta,

a színházban a színésznőkkel külön figyelemmel bánnak, és lehet, hogy vannak gyanúsan erőszakos cselekmények, de a nők rendkívüli előnyöket élveznek.

Ebben nem értettek egyet Létay Dórával, aki szerint nem gyakori, hogy más színházak a színésznőkre figyelnek, pályájuk alakítására különös gondot fordítanak.

EDV_6653_-154535.jpg

Gulyás Dénes a nézőtéren (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A téma nagy érdeklődést keltett, a beszélgetés Jó kérdés másfél évadának legnagyobb számú közönsége előtt zajlott. A hozzászólók között volt Gulyás Dénes, aki saját operaénekesi és -rendezői tapasztalatait osztotta meg, valamint Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség ügyvezető titkára, aki a FESZ mindekmentoda.hu projektjét, illetve a német színházi szövetség által elfogadott magatartási kódex alapelveit ismertette.

A Jó kérdés következő beszélgetésére április 15-én kerül sor. A téma: Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire? A vendégek: Hoffer Károly bábszínész, bábrendező, a Budapest Bábszínház tagja; Pogány Judit színművész, az Örkény Színház tagja; Vidovszky György rendező, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház tagja.

A Jó kérdés támogatói az NKA és az MMA.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kamaraszínházi produkciókkal jön a Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál

A Független Színház Magyarország augusztus 24. és szeptember 15. között rendezi meg a III. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivált, amelyen Európa több országából mutatkoznak be roma társulatok, produkciók.
Színház színházak éjszakája

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Színház gyász

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.
Színház ajánló

Idén is együtt mulathatunk az örkényes színészekkel – jön a 9. Örkény kert

Egész napos szabadtéri rendezvénnyel, a már hagyománnyá vált Örkény kerttel köszönti az új évadot a Madách téri teátrum szeptember 7-én.
Színház interjú

Három kérdés a Kaszás Attila-díj jelöltjeihez

Augusztus 25-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Harsányi Attilára, Király Attilára és Orosz Ákosra.