Színház

"Az igazság mindig a felszínre tör" – A Játékszín új bemutatójának próbáján jártunk

2019.11.22. 14:35
Ajánlom
Egy baráti társaság, egy vacsorameghívás, egy holdfogyatkozás. No meg, a mobiltelefonjaink. Titkaink és hazugságaink. Magyarországon először a Játékszín mutatja be a világhírű olasz film, a Teljesen idegenek színpadi változatát november 23-án. Benéztünk a próbára.

Nagyon jó próbafolyamaton vagyunk túl, a csapat jól összehangolódott. A figurák és a viszonyok megfejtése sok időt és kreativitást igényelt, de ebben partnerek voltak a színészek, érződik rajtuk, hogy szeretik ezt a munkát”

– árulta el Czukor Balázs rendező, aki a Teljesen idegenek színpadra állításával nem csupán debütál a Játékszínben, de az itteni színészekkel is most dolgozik először együtt. Bank Tamás igazgató felkérésének nagyon örült – tudtuk meg tőle –, mert azonnal látta, hogy milyen izgalmas színpadi alapanyagot kínál Paolo Genovese filmjének eredeti verziója.

Hét színész összjátékára épül az előadás, Kolovratnik Krisztián, Makranczi Zalán és Martinovics Dorina szintén először lépnek fel a Játékszínben, partnereik Debreczeny Csaba, Erdélyi Tímea, Lévay Viktória és Nagy Sándor. 

Czukor Balázs egyébként könnyen elfogadta, hogy filmes alapanyagból kell a maximumot kihoznia, és ezzel el is engedte a film kísértését. „Ez egy alaposan átgondolt, jól megírt forgatókönyv, de nem klasszikus színdarab. Más egy filmes forgatókönyv, mint egy színpadi dráma, hiszen egészen más eszközökkel dolgozik a két műfaj, ezt kellett ügyesen áthidalnunk.

Nem akartunk megfelelni műfaji követelményeknek, hanem számunkra hiteles figurákat és előadást próbáltunk készíteni.

Közhelyesen hangzik, de azt szeretem ebben a történetben, hogy elég pontosan megmutatja, hogyan játsszuk a szerepeinket, még akár magunk előtt is. Ez a társaság úgy tesz, mintha valós, őszinte kapcsolatokra építene, aztán kiderül, hogy mégsem.

Hiába teszünk meg sokszor mindent azért, hogy ne kelljen egy adott élethelyzettel szembenéznünk, mégis az a szép, hogy az igazság valahogy mindig a felszínre akar törni”.

CzukorBalazs_rendezo-122853.jpg

Czukor Balázs rendező, a Teljesen idegenek olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Juhász G. Tamás / Játékszín)

Kolovratnik Krisztián először az olvasópróbán találkozott a történettel, tehát azon kevesek közé tartozik, akik nem látták a film eredeti, és magyar remake változatát, a BÚÉK-ot sem. Mégis igent mondott a felkérésre, ami azt is jelenti, hogy Rocco szerepében újra színpadon játszik, méghozzá kilenc év után először! Hogy pontosan miért, elárulta nekünk:

Túl azon, hogy minden évben visszahívnak játszani, és ez nagyon jólesik, most volt bennem egy érzés: ki tudja, meddig lesz ez így?

Aztán az is benne volt a döntésemben, hogy úgy tűnt, a filmgyártó cégemben olyan időszak következik, amikor éppen belefér egy próbafolyamat az életembe. Természetesen a darab is érdekelt, a csapat is, Balázst pedig főiskolás korom óta ismerem és régóta szerettem volna vele dolgozni.”

Teljesen idegenek

Különös játékot talál ki egy baráti társaság: bárkinek megszólal a telefonja, képes vagy szöveges üzenetet kap, együtt hallgatják, olvassák, nézik… A hétköznapi estén váratlan titkok pattannak föl, évtizedes szövetségek kapcsai kezdenek kilazulni… Pedig eddig úgy gondolták, jól ismerik egymást – ám lassanként elszabadul a pokol…

Rocco szerepe szerint egy plasztikai sebész, aki egy hétfős baráti társaság közepén – egészen konkrétan az asztal közepén  – ül, másfél órán át ki sem megy a színpadról, talán csak egyszer, átöltözni. Karakteréről, a darabról és színházi visszatéréséről így fogalmaz Kolovratnik Krisztián:

„Az összes szerep összefonódik, kiegészíti egymást az előadásban, szinte mindenkiről kiderül valami mély titok, érdekes módon azonban az én karakteremről nem annyira, pedig biztos lenne mivel szembenéznie neki is. Ezáltal titokzatosabb, amit nagyon izgalmasnak tartok, sőt, így izgalmas igazán az ő személye. Érdekes ennyi év után visszacsöppenni a színpadra. A cégem révén nagyrészt a kamera mögött dolgozom, és már kilenc éve nem kell előtérben lennem, ami kellemes, kényelmes pozíció – már csak az a része is, hogy mindig olyan ruhát vehetek fel, amilyet szeretnék. A jelmezeket, az öltözést sosem szerettem, de most újra mindenbe bele kell szoknom.

Az új dolgok mindig vonzottak, így voltam az utazással, a zeneszerzéssel, a filmezéssel, az újdonság az életem természetes részét jelenti, feladatot, izgalmat. Most a színház nyújt régi-új izgalmat.”

IMG_2033-122420.jpg

Teljesen idegenek (Fotó/Forrás: Játékszín)

Makranczi Zalán szintén most debütál a Játékszínben, Bank Tamás felkérésére ő is azonnal igent mondott. Egy héttel a Macskafogó bemutatója után kezdte próbálni az előadást, Czukor Balázs világát közel érzi magához, a rendezőről így fogalmaz:

Hasonlóan látjuk a világot, és nagyon jó, hogy élni engedi a darabot, nem akarja a valóságtól túlzottan elemelni. Hiszen ez egy meglehetősen realista történet, hétköznapi, mindenkit érintő problémákkal, amitől ugyan el lehetne vonatkoztatni, csak minek?”

Az általa megformált Cosimo erős karakter, de mintha elfelejtett volna felnőni. „A darab négy férfi és a hozzájuk »csapódott« nők történetét mondja el. A srácok gyerekkoruk óta ismerik egymást, kamaszkorukban Cosimo volt a társaság motorja, aki kitalálta a bulikat, csajozni vitte a többieket, csak hát időközben elszálltak felettük az évek, és ő kicsit benne maradt a múltban. Az előadásban nagyon kevés a páros jelenet, szinte végig heten vagyunk a színpadon, ráadásul gyakorlatilag folyamatosan egyszerre beszélünk, hiszen egy vacsora történetét adjuk elő. Ilyenkor nem csak a saját szerepünkre kell koncentrálnunk, hanem a többiekére is”.

04IMG_8078-122420.jpg

Teljesen idegenek (Fotó/Forrás: Játékszín)

Lévay Viktóriával a próba után éppen abban a stádiumban találkoztunk, amikor teljesen normális módon úgy érezte, összecsapnak feje fölött a hullámok. Az előadásban Carlottát, a házasságáért küzdő feleséget alakítja, de nem emelné külön ki a szerepét.

Az egészet egyben szeretem, azt a csapatmunkát, ami itt zajlik, mert nagyon intenzív és inspiráló”

– mondta el a próbafolyamatról, és arra is reagált, hogy mennyire kell tudniuk odafigyelni egymásra. „A színház annyira összetett dolog, hogy minden szituációban illik tudni a másik szövegét is. Ez egy másfajta tudás, de a próbák alatt sokszor rajtacsípjük magunkat, hogy már a partner szövegét is mondjuk magunkban. Ez is egy ilyen előadás lesz, egyik láncszem következik a másikból, ha nem figyelünk egymásra, nem tudunk továbbmenni.

Annyira intenzív a szöveg, hogy annak idején, amikor láttam a filmet, rögtön arra gondoltam, milyen jó lenne színházban megcsinálni!"

A Peppét alakító Nagy Sándor szintén „tiszta lappal” indult, ő sem látta a filmet az olvasópróba előtt, és a bemutató előtt már nem is akarja megnézni, talán majd utána – árulta el nekünk. S hogy mi számára a legnagyobb kihívás? Az, hogy alapvetően teljesen más a figura, mint ő maga. „Habitusbeli kérdésekben, intenzitásban, az önmagáért való kiállásban, konfliktuskerülésben – szóval teljesen más, éppen ezért vissza kell fognom magam. Más szűrőn keresztül kell néznem a többieket, a helyzetet, magamat. Peppe sokkal több mindent benyel, ő tehát a gyenge láncszem a történetben.”

Az előadásból Nagy Sándor is a hét színész állandó párbeszédét emeli ki: „Kisebb-nagyobb monológhelyzeteink vannak ugyan, de alapvetően inkább sok-sok egy-két szavas, félmondatos, rövid, gyors beszólogatás a szöveg, mint amikor egy társaságban beszélgetnek az emberek.

Tartani kell a ritmust, tudni, hol vannak a váltások, mit teszünk ki picit jobban, mit kevésbé, tehát egy nagyon komoly szabályrendszer szerint működünk. Ráadásul a nézőnek úgy kell tűnnie, mintha improvizálnánk.

Nagyon szerettem a próbaidőszakot és azt is, hogy keményen az életről szól ez a darab. A titkainkról, és arról, hogy mit meg nem teszünk azért, hogy egymás elől és saját magunk elől is eltitkoljuk ezeket. Például, mit jelent az, hogy a legjobb barátok vagyunk? Biztos ez? Miért csapjuk be egymást?"

Teljesen idegenek
Bemutató: 2019. november 23.
Játékszín

Fejléckép: Nagy Sándor, Debreczeny Csaba, Lévay Viktória, Kolovratnik Krisztián, Martinovics Dorina, Makranczi Zalán és Erdélyi Timea a Teljesen idegenek c. előadásban (Fotó: Játékszín)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Plusz

Könnyűzene a korona idején

Sok más minden mellett a koronvírus-járvány azt is befolyásolja, hogy hol és hogyan fogyasztunk könnyűzenét ezekben a hónapokban. A zeneipar teljes egészére meghatározó – és egyelőre sok tekintetben, de legalábbis számos szegmensére, úgy tűnik, sokkszerű és katasztrofális – hatással van az, ami pillanatnyilag a világon történik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Színház videó

Videókon mutatják be a Katona színészei, miként vehetjük fel a harcot a koronavírus ellen

A Katona József Színház Vírusvideók címen indított videósorozatot.
Színház ajánló

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Színház hír

Minden dunaújvárosi egészségügyi dolgozó ingyen járhat a helyi színházba a következő évadban

„Most ők vannak értünk, akkor mi leszünk értük” – jelentette be Őze Áron, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház igazgatója. Áprilisban is folytatják virtuális színházi programjukat.
Színház interjú

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.