Színház

Az igazság paradox

2016.05.21. 10:17
Ajánlom
A darab kifejezetten bábszínpadra való, az igaz embereket a hamisaktól, a jókat a gonoszaktól látványosan meg lehet különböztetni azzal, hogy csak az igazak, a jók mutatják az arcukat, a többiek álcázzák magukat – írja kritikusunk a Budapest Bábszínház A kaukázusi krétakör című előadásáról.

Tulajdonképpen csaknem minden a keretjáték elhagyása mellett szól A kaukázusi krétakör előadásában, a Budapest Bábszínházban. Egyfelől nagy rövidítési lehetőség, másfelől mostanában amúgy is kevéssé látszik időszerűnek a két szovjet kolhoz második világháború végi vitája egy völgy fölött. Bertolt Brecht népi gyökerű közösségi társadalom illúzióját, utópiáját építette bele a keretjátékba, ahol az ősi kínai (és bibliai) példázatnak az eljátszásával szemléltetik a vagyoni vita értelmetlenségét. Ez ma éppoly kevéssé aktuális, mint a háborúra, a fasiszták kiűzésére tett utalások voltak a darab születése idején. Csak így meg kicsit a levegőben lebeg, indokolatlan marad, miért is kell végignéznünk a kínai krétakör példázat kaukázusi változatát.

A kaukázusi krétakör

A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

De Brecht legalább olyan „nagy ravasz” volt, mint Shakespeare William (Cseh Tamás és Bereményi Géza dala szerint). A példázatba emberi sorsot, emberi drámát csomagolt, amelyet sok stációból álló kalandsorozatként, önmagában is érdekes és tanulságos eseménysort tesz színpadra. Gruse vándorlása a csecsemő herceggel akkor is izgalmas és szívhez szóló történet, ha nem példáz semmit – természetesen a jóság és a gonoszság, a szeretet és a közömbösség, a humánum és az elidegenítő érzéketlenség örök ellentétén, harcán túl. Így végül nem is olyan nagyon hiányzik a keret, kiváltképp annak, aki nem is tud róla.

A kaukázusi krétakör

A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A darab egyébként kifejezetten bábszínpadra való, az igaz embereket a hamisaktól, a jókat a gonoszaktól látványosan meg lehet különböztetni azzal, hogy csak az igazak, a jók mutatják az arcukat, a többiek álcázzák magukat. Bár álcájuk szükségképpen nagyon is árulkodó, Mátravölgyi Ákos embernyi bebújós bábjai karikatúra élességgel mutatják meg jellemük lényegét. Sőt, olykor állati lényegét: az udvari orvosok hatalmas csőrükkel ragadozó madarakra hasonlítanak, Gruse bátyja és hájas felesége disznónak is elmenne. De a maszk olykor a jellemnélküliséget, a puszta, arctalan funkciót jelzi, egy katonának a feje sem látszik ki az egyensapka alól, egy másiknak orráig ér a sisakja.

Az egyenruhák a huszadik századra utalnak, a maoista Kína katonás szellemét idézik emlékezetünkbe. Menczel Róbert díszlete inkább csak háttér, de egyértelműen mutatja a hierarchizált világot: sötét fal előtt folyik a tényleges cselekmény, rajta többnyire nyílások jelzik a helyeket, ahová Gruse megérkezik, ahonnan továbbindul.

A történelem egy szinttel följebb, az urak, a hercegi család szintjén folyik,

már amikor folyik, tudniillik hatalomváltás idézi elő azokat a rendkívüli eseményeket, amelyek végül a krétakörös igazságszolgáltatáshoz vezetnek. És persze ugyanezek a zavaros viszonyok idézik elő, hogy az ügy a különös bíró Acdak elé kerül.

Mészáros Máté - A kaukázusi krétakör

Mészáros Máté - A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A darab, a történet rétegzettségét Vidovszky György rendezésében a játéktechnika is sokféleképpen kiemeli: a színész hol egészen eltűnik a maszkban, a bábban, hol kikandikál mögüle, a játszott alak jellemétől, illetve funkciójától függően, de kisebb, marionett bábokkal is játszanak. A sokféle stílus, technika alkalmazása összhangban van a szerzői szándékkal, megfelel annak a közlendőnek, amit a darab hordoz, egyezik azzal a világképpel, amit a szöveg is sugall. A rendező ügyesen, és aránylag következetesen használja ki a bábszínház különféle ábrázolási lehetőségeit, stilizációs szintjeit. A naturális valószerűségtől a legelvontabb elnagyolásig, az érzékletes megjelenítéstől, az átélt játéktól a reflektált, a sokat emlegetett brechti V-effektet, az elidegenítést szolgáló, értelmező gondolatiságig.

A bábszínészek gyakorlottan közlekednek a kétféle játékmód között, miközben báboznak, ha kell, átélnek, ha kell, jeleznek, ha kell, ironizálnak, ha kell, oktatólag magyaráznak.

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Báb és maszk nélkül jelenik meg természetesen Gruse és vőlegénye, szerelme, Szimon Csacsava Acdak, a furcsa bíró és az énekes. Spiegl Anna egész lényével megfelel az egyszerű lelkű és okos, kényszerhelyzetben találékony és áldozatkész cselédlánynak. Nem játszik, azonos a szereppel, amelyet másképp nem is nagyon lehet és érdemes előadni. A vőlegényét alakító Horváth Márk e. h. lényegében ugyanez, csak sokkal kevesebb feladattal, lehetőséggel. A narrátorrá változtatott énekest jó gondolat volt a derűs, játékosan kisfiús Szolár Tiborra bízni, nemcsak azért, mert néha a menekített gyermeket is játszhatja, de így a mese játékossága, elemeltsége is különös hangsúlyt kap. Acdakhoz pedig különösen súlyos, jelentékeny színészegyéniség kell. Nem egyszerűen jó színész, hanem erős, eredeti személyiség. Ez Mészáros Máté. Testére szabott a szerep, fizikai súlya éppúgy megvan hozzá, mint viselkedésének eredetisége, humorának agresszivitása. Léhasága világnézeti természetű, vélemény a világról, az emberről, az emberiségről.

Cinizmusa, amoralitása morálfilozófiai állásfoglalás.

Szellemi függetlenség, belső szabadság kifejeződése. Értelmetlen ügyekben, amilyen a legtöbb emberi viszály, marakodás, korrupt. Hiszen mindegy, kinek van igaza. Gruse ügyében viszont a lényeg szerint ítél. A lényeg pedig paradox: a gyerek annak jár, aki neveli, szereti, nem annak, aki, bár megszülte, de csak az örökségére pályázik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.