Színház

Az igazság paradox

2016.05.21. 10:17
Ajánlom
A darab kifejezetten bábszínpadra való, az igaz embereket a hamisaktól, a jókat a gonoszaktól látványosan meg lehet különböztetni azzal, hogy csak az igazak, a jók mutatják az arcukat, a többiek álcázzák magukat – írja kritikusunk a Budapest Bábszínház A kaukázusi krétakör című előadásáról.

Tulajdonképpen csaknem minden a keretjáték elhagyása mellett szól A kaukázusi krétakör előadásában, a Budapest Bábszínházban. Egyfelől nagy rövidítési lehetőség, másfelől mostanában amúgy is kevéssé látszik időszerűnek a két szovjet kolhoz második világháború végi vitája egy völgy fölött. Bertolt Brecht népi gyökerű közösségi társadalom illúzióját, utópiáját építette bele a keretjátékba, ahol az ősi kínai (és bibliai) példázatnak az eljátszásával szemléltetik a vagyoni vita értelmetlenségét. Ez ma éppoly kevéssé aktuális, mint a háborúra, a fasiszták kiűzésére tett utalások voltak a darab születése idején. Csak így meg kicsit a levegőben lebeg, indokolatlan marad, miért is kell végignéznünk a kínai krétakör példázat kaukázusi változatát.

A kaukázusi krétakör

A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

De Brecht legalább olyan „nagy ravasz” volt, mint Shakespeare William (Cseh Tamás és Bereményi Géza dala szerint). A példázatba emberi sorsot, emberi drámát csomagolt, amelyet sok stációból álló kalandsorozatként, önmagában is érdekes és tanulságos eseménysort tesz színpadra. Gruse vándorlása a csecsemő herceggel akkor is izgalmas és szívhez szóló történet, ha nem példáz semmit – természetesen a jóság és a gonoszság, a szeretet és a közömbösség, a humánum és az elidegenítő érzéketlenség örök ellentétén, harcán túl. Így végül nem is olyan nagyon hiányzik a keret, kiváltképp annak, aki nem is tud róla.

A kaukázusi krétakör

A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A darab egyébként kifejezetten bábszínpadra való, az igaz embereket a hamisaktól, a jókat a gonoszaktól látványosan meg lehet különböztetni azzal, hogy csak az igazak, a jók mutatják az arcukat, a többiek álcázzák magukat. Bár álcájuk szükségképpen nagyon is árulkodó, Mátravölgyi Ákos embernyi bebújós bábjai karikatúra élességgel mutatják meg jellemük lényegét. Sőt, olykor állati lényegét: az udvari orvosok hatalmas csőrükkel ragadozó madarakra hasonlítanak, Gruse bátyja és hájas felesége disznónak is elmenne. De a maszk olykor a jellemnélküliséget, a puszta, arctalan funkciót jelzi, egy katonának a feje sem látszik ki az egyensapka alól, egy másiknak orráig ér a sisakja.

Az egyenruhák a huszadik századra utalnak, a maoista Kína katonás szellemét idézik emlékezetünkbe. Menczel Róbert díszlete inkább csak háttér, de egyértelműen mutatja a hierarchizált világot: sötét fal előtt folyik a tényleges cselekmény, rajta többnyire nyílások jelzik a helyeket, ahová Gruse megérkezik, ahonnan továbbindul.

A történelem egy szinttel följebb, az urak, a hercegi család szintjén folyik,

már amikor folyik, tudniillik hatalomváltás idézi elő azokat a rendkívüli eseményeket, amelyek végül a krétakörös igazságszolgáltatáshoz vezetnek. És persze ugyanezek a zavaros viszonyok idézik elő, hogy az ügy a különös bíró Acdak elé kerül.

Mészáros Máté - A kaukázusi krétakör

Mészáros Máté - A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A darab, a történet rétegzettségét Vidovszky György rendezésében a játéktechnika is sokféleképpen kiemeli: a színész hol egészen eltűnik a maszkban, a bábban, hol kikandikál mögüle, a játszott alak jellemétől, illetve funkciójától függően, de kisebb, marionett bábokkal is játszanak. A sokféle stílus, technika alkalmazása összhangban van a szerzői szándékkal, megfelel annak a közlendőnek, amit a darab hordoz, egyezik azzal a világképpel, amit a szöveg is sugall. A rendező ügyesen, és aránylag következetesen használja ki a bábszínház különféle ábrázolási lehetőségeit, stilizációs szintjeit. A naturális valószerűségtől a legelvontabb elnagyolásig, az érzékletes megjelenítéstől, az átélt játéktól a reflektált, a sokat emlegetett brechti V-effektet, az elidegenítést szolgáló, értelmező gondolatiságig.

A bábszínészek gyakorlottan közlekednek a kétféle játékmód között, miközben báboznak, ha kell, átélnek, ha kell, jeleznek, ha kell, ironizálnak, ha kell, oktatólag magyaráznak.

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Báb és maszk nélkül jelenik meg természetesen Gruse és vőlegénye, szerelme, Szimon Csacsava Acdak, a furcsa bíró és az énekes. Spiegl Anna egész lényével megfelel az egyszerű lelkű és okos, kényszerhelyzetben találékony és áldozatkész cselédlánynak. Nem játszik, azonos a szereppel, amelyet másképp nem is nagyon lehet és érdemes előadni. A vőlegényét alakító Horváth Márk e. h. lényegében ugyanez, csak sokkal kevesebb feladattal, lehetőséggel. A narrátorrá változtatott énekest jó gondolat volt a derűs, játékosan kisfiús Szolár Tiborra bízni, nemcsak azért, mert néha a menekített gyermeket is játszhatja, de így a mese játékossága, elemeltsége is különös hangsúlyt kap. Acdakhoz pedig különösen súlyos, jelentékeny színészegyéniség kell. Nem egyszerűen jó színész, hanem erős, eredeti személyiség. Ez Mészáros Máté. Testére szabott a szerep, fizikai súlya éppúgy megvan hozzá, mint viselkedésének eredetisége, humorának agresszivitása. Léhasága világnézeti természetű, vélemény a világról, az emberről, az emberiségről.

Cinizmusa, amoralitása morálfilozófiai állásfoglalás.

Szellemi függetlenség, belső szabadság kifejeződése. Értelmetlen ügyekben, amilyen a legtöbb emberi viszály, marakodás, korrupt. Hiszen mindegy, kinek van igaza. Gruse ügyében viszont a lényeg szerint ítél. A lényeg pedig paradox: a gyerek annak jár, aki neveli, szereti, nem annak, aki, bár megszülte, de csak az örökségére pályázik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Meg kell őrizni” – megszólaltak a fővárosi fenntartású színházak vezetői a Kolibri ügyében

„A kinevezett igazgató pályázatából kirajzolódó koncepció nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak” – olvasható a Benkő Nóra, Erdődi Katalin, Gáspár Máté, Kováts Adél, Mácsai Pál és Máté Gábor által aláírt közleményben.
Színház gyász

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Színház ajánló

Bolondok tánca a Radnótiban

Fergetegeset komédiázik vagy járja a Bolondok táncát a Radnóti Színház társulata. Korrupt politikusok, zavaros eszméket valló forradalmárok, naiv világmegváltók, opportunista hivatalnokok és egy szerelemre éhes polgármesterfeleség burleszket idéző ámokfutását látjuk a meglepően mai, abszurd kavalkádban.
Színház interjú

Hárs Anna: „Jó kezekben vannak a szereplőim”

Szerzőként már a második bemutatójára készül a Rózsavölgyi Szalonban. A Mákfagyit – Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében – február 13-án mutatják be. Hárs Annát az utóbbi időben az önmagunkkal való szembenézés és a kimondott szó ereje foglalkoztatja leginkább.
Színház hír

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.