Színház

Az Örkény Színház közvetíti a londoni National Theatre előadásait

2012.07.16. 13:42
Ajánlom
Az Örkény Színház és a British Council 2012 őszén elindítja Budapesten a világszerte igen népszerű National Theatre Live (NTLive) sorozatot, amelyben élő, műholdas közvetítésben mutatjuk be az Örkény Színházban a londoni Nemzeti Színház legjobb előadásait. A programsorozatnak súlya és jövője van, mert új kulturális felületek felé nyit, hiányt pótol és nézőket nevel.

A sorozat általában havi egy alkalmat jelent, amelynek során a világ számos színházában illetve mozijában a londonival egyidejűleg látható egy, a National Theatre repertoárján szereplő előadás, igényes képi és kiváló hangi minőségben. Az élő közvetítés mindannyiszor gondosan előkészített magyar nyelvű feliratozást kap. 

A kulturális határok lebomlása izgalmas, jól érezhető korjelenség, amelyben a számos helyszínen egyidejűen megélt művészi élmény egyre nagyobb szerepet játszik. Az NTLive komoly lehetőség arra, hogy a magyar közönség megismerje és nyomon kövesse a nagy múltú, és máig méltán világhírű angol színházi kultúra egy reprezentáns együttesének művészi munkáját, ami különösen fontos esélynek tűnik annak tudatában, hogy egyre nehezebb színházi előadást utaztatni, sőt, ennek reménye is egyre csekélyebb a belátható jövőben.

Önmagán túlmutató esemény lehet tehát a magyar színházi életben, hogy nézőink egyszerre követhetik az előadást a londoni közönséggel és mindazokkal, akik világszerte részt vesznek az NTLive közvetítésein: Svédországtól Máltáig, Dél-Afrikától Új-Zélandig mintegy huszonkét országban, hétszáz helyszínen egy időben. Az előadások angol nyelven, magyar felirattal láthatók.

2012. október 11-én egy ősbemutatót közvetítenek, Stephen Beresford: A Haussman család utolsó sarja című drámáját. A produkció szereplői Rory Kinnear, Isabella Laughland, Helen McCrory, Matthew Marsh, Julie Walters, rendezője Howard Davies. 

A korosodó, ám még energiával teli hajdani hippi, a felső tízezer köréből kihulló Judy Haussman lelkiekben még mindig az 1960-as évekhez kötődik, miközben lepusztuló otthonában él Dél-Anglia tengerpartján. Egy kisebb műtétje után váratlanul meglátogatja két gyereke: folyton veszekedő lánya, Libby, aki alig várja örökségét; valamint homoszexuális fia, az egykori kábítószerfüggő, a kétségbeejtő anyagi helyzetben lévő Nick. Megjelenik még Judy minden helyzetet jól átlátó unokája, Summer, valamint a helyi orvos, Peter, végül egy zavaros lelkű kamaszfiú, Daniel, aki a család elhanyagolt úszómedencéjét tisztítja. A generációk összejövetelének apropóján felszínre jönnek sérelmeik. A teljes érzelmi és fizikai káoszban mintha a Cseresznyéskert  tehetetlen családját látnánk. Az egyszerre humoros és érzelmes darab őszintén beszél egy család széteséséről, és nem hallgatja el azt sem, hogy a 60-as évek forradalmárai milyen károkat okoztak saját utódaiknak. 

A főszerepben Anglia egyik legnépszerűbb és legsokoldalúbb színésznőjét, Julie Walterst látjuk, aki elnyerte a BAFTA, a Golden Globe és az Olivier-díjakat, a mozirajongók pedig a Rita többet akar, Mamma Mia! és a Harry Potter-filmekből emlékezhetnek rá.  A gyerekeit játszó Rory Kinnear Hamlet-alakításáért a londoni Nemzeti Színházban nemrégiben elnyerte az Evening Standard című napilap legjobb színésznek járó díját, Helen McCroryt pedig az utóbbi időben A királynő és a Martin Scorsese rendezte A leleményes Hugo című filmekben láthattuk.

2012. november 1-jén William Shakespeare: Athéni Timonját közvetítik. Akiket láthatunk: Martin Chamberlain, Jason Cheater, Stavros Demetraki, Paul Dodds, Deborah Findlay, Ciaran McMenamin, Simon Russell Beale, Nick Sampson, a rendező pedig Nicholas Hytner. 

Simon Russell Beale játssza a főszerepet Shakespeare és Thomas Middleton furcsa meséjében, amely a pusztulásról és a rombolásról szól. A befolyásos emberek vagyonos barátja, a művészetek támogatója, a hivalkodó, és talpnyalókkal körülsereglett Timon túlságosan is nagylelkűen és vadul költekezve hamar feléli minden vagyonát, ám biztosítja barátait, hogy nem fogja őket cserbenhagyni. Amikor felkeresi üzlettársait, azok segítség helyett átlátszó indokkal megtagadják a támogatást. Ekkor barátai elhagyják Timont. Mikor rádöbben, hogy nincstelenné és magányossá vált, addigi válogatás nélküli bizalma és szeretete gyűlöletbe fordul át. Timon visszavonul a szószerinti és érzelmi pusztaságba, gyökereken élve és átkokat szórva a morálisan lezüllött Athénre.

Simon Russell Beale-t az Independent kritikusa nemrégiben generációja legjobb színpadi színészének nevezte. A londoni Nemzetiben a közelmúltban a következő darabokban játszott:  London Assurance, Sok hűhó semmiért és John Hodge Olivier-díjra felterjesztett új darabja, a  Collaborators (Kollaboránsok), amelyben Sztálint alakította. (Az előadásról szóló kritikánk ide kattintva olvasható.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.