Színház

Bábok a krétakörben

2017.01.09. 13:32
Ajánlom
A kaukázusi krétakör Brecht egyik legtöbbet játszott darabja. A zenés példázat a Budapest Bábszínházban Spiegl Anna és Mészáros Máté főszereplésével látható.

A bölcs bíró, a gyereket csak magára gondolva elhagyó vér szerinti anya és a gyereket megtaláló, őt valóban szerető mostohaanya esete már az ótestamentumi Királyok könyvében szerepel, a vándorlegenda további ismert forrása, amelyben már a krétakör próbája is szerepel, a 13. századból, Kínából származik. A példázat több dráma és opera alapanyagául is szolgált, legismertebbé azonban Bertolt Brecht 1944/45-ben, Santa Monicában írt műve révén vált.

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A kaukázusi krétakör bemutatóját – angol nyelven – az Egyesült Államokban tartották (1948. május 4., Northfield, Nourse Little Theatre, Carleton College; rendező: Henry Goodman), az európai premierre 1957. október 7-én került sor Berlinben, a Theater am Schiffbauerdammban, a női főszerepet Helene Weigel alakította. A drámaíró a bíró történetét már beépítette az 1926-os Egy fő az egy fő közjátékába, a darab megírását 1938-tól tervezte, 1940-ben pedig Az augsburgi krétakör címmel elkészült az az elbeszélés, amelyben a színmű magja már megtalálható a harmincéves háború idejére datálva, más karakterekkel, de már Acdak figurájával.

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A kaukázusi krétakör magyarországi bemutatója 1961. március 24-én, a Madách Színházban volt Psota Irén, Pécsi Sándor, Zenthe Ferenc, Márkus László főszereplésével, Ádám Ottó rendezésében. Azóta további 11 alkalommal, Garai Gábor, Nemes Nagy Ágnes, Eörsi István, Ungár Júlia fordításaiban játszották hazai színházak.

A Budapest Bábszínház előadása izgalmas, egyedülálló vállalkozás, és nem csupán hazai színpadokon. 17 színész különféle technikájú bábokkal játssza a Brecht–Dessau-darab mintegy ötven karakterét, akik többek között marionett, óriásbáb, mimetikus báb alakjában vagy tárgyanimációval kelnek életre. A rendezői koncepcióban fontos szerepet kap a báb és azt mozgató színész látványa közti dramaturgiai feszültség. Nem véletlen, hiszen a bábszínházi kifejezésmód nagyon közel áll a brechti színház esztétikájához: a dráma parabola jellegét erősíti a bábok és mozgatók egyidejű jelenléte, így a megélt és a felmutatott történet folyamatosan reflektál egymásra.

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör

Budapest Bábszínház - Kaukázusi krétakör (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Brecht-művet egyébként nem először tűzött műsorára a Bábszínház: A kispolgár hét főbűne két feldolgozásban is, 1969-ben Szőnyi Kató, 1985-ben Urbán Gyula rendezésében került színre.

Az élőzenével játszott előadás főszerepeit Spiegl Anna (Gruse Vacsnadze), valamint vendégként Mészáros Máté (Acdak bíró) alakítják. A rendező Vidovszky György, a bábokat és a jelmezeket Mátravölgyi Ákos, a díszletet Menczel Róbert tervezte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.