Színház

Balkáni illúzióvesztések

2009.04.14. 18:15
Ajánlom
A hős és a csokoládékatona. Ez a furcsa című, kevésbé ismert Shaw-darab a Katona József Színház legújabb bemutatója, parádés szereposztásban. Balkáni vígjáték, balkáni zenével. Jónak ígérkezik. A rendező, Máté Gábor osztotta meg velem elképzeléseit és kételyeit a bemutató előtt két héttel.

Fidelio Est: Nem egy agyonjátszott darab, pedig több mint száz éve íródott... Hogyan talált rá?

Máté Gábor: A színház tavaly ősszel elhunyt dramaturgjának, Fodor Gézának ez volt az egyik kedves darabja. Én nem ismertem, ő ajánlotta, amikor szerepeket kerestünk néhány színésznek. Megtetszett, és elkezdtünk gondolkodni a zenés változatán.

FE: Csak megtetszett, vagy azonnal bele is szeretett?

MG: A beleszeretés nagyon ritka. Sokszor csak megérzem a lehetőségeket, az értékeit, a játszhatóságát, hogy jól kiosztható - ezek nagyon fontos szempontok. Shaw pedig olyan szerző, akivel általában szívesen foglalkoznék, aztán mindig megrettenek. Velem ez közel húsz éve így van. Mindig elolvasok egy adag Shaw-darabot, hogy csak kéne már csinálni belőle valamit... Sokszor éreztem, hogy kell vele foglalkozni, de valahogy mindig meghátráltam, vagy nagyon porosnak tűnt, vagy nem volt elég ambícióm... Ez meg beletalált. Kiderült, hogy van is egy operettváltozata, ami nagyon jó muzsika, Oscar Strauss írta, de úgy gondoltuk, nem lenne szerencsés, ha a Katona színészei operettet énekelnének, mert úgy tűnhet, gúnyolódunk a műfajon. Aztán kiderült az is, hogy az operett librettója jóval gyengébb, mint az eredeti mű. Akkor határoztuk el, hogy balkáni zenét íratunk hozzá. Monori Andrással már dolgoztam, ismertem őt. A verseket Várady Szabolcs írta, úgyhogy tulajdonképpen egy új színdarab született.

FE: Az egyhetes netnaplója idején még csak a próbafolyamat elején jártak. Az írásaiból kétkedést és bizonytalanságot olvastam. Azóta megnyugodott valamelyest?

MG: A kételyek nem csökkennek, hanem nőnek a vége felé... Aztán eljön a pillanat, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy úgy kell lennie, ahogy van. De még mindig vannak megoldatlanságok. Úgy képzeltem például, hogy a zenekar állandóan változtatja majd a helyét, de ezt nem lehet megcsinálni. Ráadásul a zenészek sem mindig érnek rá, így már kettő helyett is van beugró. Nálam meg valahogy nem mindegy: nem csak az számít, hogy a hangszer és a zene ugyanaz. Én úgy tervezek egy előadást, hogy az utolsó szögnek is olyannak kell lenni, amilyennek látni szeretném. Rengeteg dolgom lesz még most az utolsó két hétben, hogy a végső formáját elnyerje az előadás. Van, amit többedszerre találok ki máshogy, mert tudom, hogy úgy nem lehet, ahogy eredetileg szerettem volna. Emögött persze anyagi természetű dolgok állnak. Például nem tarthatom itt a zenekart az egész próbafolyamat alatt, mert nagyon drága lenne. Nehéz ez egy olyan színházban, amelyik ehhez nem szokott hozzá. Ez egy másik műfaj.

FE: De A talizmán is ilyesmi volt!

MG: Ott sokkal egyszerűbb volt a helyzet, mert egyrészt maga a zeneszerző ült a zongora mögött, másrészt csak két zenészt kellett egyeztetni. Most meg ötöt. A balkáni zenéhez kell ennyi, különben nem szólal meg.

FE: Mennyire lesz realista a játékmód? A karakterekbe beleférne egy elemelt, szinte bábszerű stílus is.

MG: Nem gondolom, hogy teljesen reálisan kell játszani, nem lesz mindig olyan érzésünk, hogy négy fal között vagyunk. Viszont szeretném, ha hús-vér emberek mozognának a színpadon, mert maga a történet nagyon átélhető és emberi. Semmiképp sem szeretném, hogy kitalációnak vagy paródiának tűnjön. Ezzel együtt azonban mégsem lesz teljesen realista, főleg a látványvilágot illetően. Látunk majd egy kis bolgár hálószobát, ami terveim szerint mozogni fog, úgy, mintha egy kis ékszerdobozt látnánk egy elég nagy üres térben.

FE: Azon túl, hogy jól játszható, jól kiosztható, mi fogta meg ennyire ebben a darabban? Miért érzi, hogy ennyi, szinte megoldhatatlannak látszó probléma ellenére mégiscsak van vele dolga, ráadásul éppen most?

MG: Egyrészt érdekel a története. A történet a bolgár-szerb határon játszódik, ahol háború dúl, és úgy gondoltam, hogy ennek ma egészen más jelentése van Magyarországon, mint régen lehetett. Ez ma nem egy mesebeli közeg, hanem egy igazi, számunkra is közeli dolog. Másrészt pedig egy olyan illúzióvesztésről szól, ami minden ember sajátja. Mindenki átmegy azokon a tapasztalásokon, amiken a főbb szereplők. Elképzelték valamilyennek az életüket, valamiben nagyon hittek, de az élet átírta az egészet, és kiderült, hogy nincs minden úgy, ahogy megálmodták. Fontos darabról van szó. És közben egy jó vígjáték, nemes anyag. Jó vele dolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Sandra Hüller, Mads Mikkelsen és Tarr Béla is Európai Filmdíjat kapott

A 36. Európai Filmdíjak abszolút győztese Justine Triet Egy zuhanás anatómiája című drámája lett, amellyel többek közt a legjobb film és a legjobb rendező díját is elnyerte. Az eseményen tiszteletbeli életműdíjat adományoztak Tarr Béla Kossuth-díjas rendezőnek. 
Vizuál

Elhunyt Ryan O’Neal

A hetvenes évek egyik legnagyobb filmsztárja nyolcvankét éves korában hunyt el, halálhírét fia, Patrick O’Neal jelentette be. Az Oscar-jelölt színész karrierje során olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Stanley Kubrick vagy Peter Bogdanovich.
Vizuál

Kilencvenkilenc éves korában elhunyt Vera Molnár

A magyar származású francia képzőművész halálhíréről a párizsi Pompidou Központ számolt be. Vera Molnárt a számítógépes művészet úttörőjeként tartják számon.
Könyv

Adománygyűjtő estet szervez a Szépírók Társasága

A négyszáz tagot számláló irodalmi-kulturális szervezet szegedi, valamint emigrációban élő tagjai olvasnak fel december 14-én a Grand Caféban. A Szépírók Társaságát egyúttal online is támogathatjuk. 
Színház

„A valódi csoda az, ha képes vagy találkozni önmagaddal” – interjú Kerkay Ritával A kék hajú lány előadásról

Két szereposztással mutatták be a közelmúltban a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadását. Az alkotói folyamatról, a karakterek kapcsolatáról és az üzenetről beszélgettünk Kerkay Rita rendezővel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„A valódi csoda az, ha képes vagy találkozni önmagaddal” – interjú Kerkay Ritával A kék hajú lány előadásról

Két szereposztással mutatták be a közelmúltban a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadását. Az alkotói folyamatról, a karakterek kapcsolatáról és az üzenetről beszélgettünk Kerkay Rita rendezővel.
Színház hír

Evangéliumi történetek felolvasásával emlékeztek Jézus életére

A székesfehérvári Vörösmarty Színház hagyományos Újszövetség Maratonján negyven helyi lakos olvasott fel evangéliumi szövegrészeket advent első vasárnapján.
Színház hír

Otthonából üzent Szász Júlia

„Jobban vagyok már, lassan, de biztosan gyógyulgatok” – írta Instagram-bejegyzésében a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művésze, aki egyúttal megköszönte az elmúlt hetekben kapott rengeteg támogatást.
Színház ajánló

Már elérhető a Pintér Béla és Társulata januári és februári műsora

Az idén 25. jubileumát ünneplő Pintér Béla és Társulata januárban és februárban összesen harminchat estén várja nézőit az újpesti UP Rendezvénytérbe. Az előadásokra már elindult a jegyértékesítés.
Színház ajánló

Tabutémákat is feszeget a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadása

Két szereposztással is bemutatta a Vörösmarty Színház a Dóka Péter regényéből készült színdarabot, A kék hajú lányt. Az előadás után a közönség fiatal tagjai színházpedagógiai foglalkozáson is részt vehetnek.