Színház

Bánfalvi Eszter: „Ne próbálj szentet!”

2011.09.30. 10:37
Ajánlom
G. B. Shaw Szent Johannájával nyitja az évadot a Nemzeti Színház. Az előadást Alföldi Róbert rendezi, a címszerepet Bánfalvi Eszter játssza.

- Volt előzetesen valamilyen viszonyod Szent Johannához? Fiatal színésznők többnyire mind vágynak erre a szerepre.

- Nagyon régen olvastam, foltokban maradt meg. Maga a sztori persze a fejemben volt, de amikor Robi mondta, hogy ezt fogom játszani, elolvastam újra a darabot, Ottlik Géza fordításában.

- Történelmileg utánanéztél?

- Valamelyest. De sok minden előjött az elemzőpróbák során is. Nem akármilyen fordítást kaptunk Nádasdy Ádámtól! A szövegkönyvbe még kis kiegészítő lábjegyzeteket is beleírt, hogy akkor éppen mi történt Károllyal, miért fattyú Dunois, hogyan voltak ezek a hatalmi harcok... És kaptunk egy táblázatot a rokoni szálakról is, na meg egy kis összefoglalót Johanna életéről.

- Elég nagy irodalma, számtalan feldolgozása van a Jeanne D'Arc-történetnek. Meg lehet fogalmazni néhány mondatban, hogy miért is kellett meghalnia?

- A legérdekesebb ebben a lányban, hogy a meggyőződése és a hite mögött nincs önös érdek. A neki kijelölt úton halad, találkozik különféle emberekkel, megtörténnek vele a dolgok, amelyeknek végül ez lesz a következménye abban a világban, abban a korban, amelyben él. És ez nem történelmi korra értendő, az ilyen a viszonyrendszerek ma is működnek. Ez egy koncepciós per. Az inkvizítor - utólag - meg is mondja, hogy ártatlan. Egyszerűen akadály lesz a kialakult politikai, egyházpolitikai, társadalmi rendszerben. Likvidálni kell. És az a "szép", hogy az ellentétes érdekű, különböző világnézetű hatalmak ilyenkor megfogják egymás kezét, mert a közös érdekük úgy kívánja.

- Egyetlen ember áll mellette, majdnem végig. Miért hisz neki?

- Mert egy pontig - a Lány segítségével - le tudja fordítani magának a ráció szintjére a történéseket. Kibírhatatlan végigcsinálni, "ép ésszel" mellette maradni. Johanna hangokat hall. Aztán van egy határ, ahonnan kezdve nincsenek emberléptékű érvek. Johanna Isten parancsait teljesíti, nincsenek dilemmái.

- Te a saját igazságodat hol találod meg ebben? Színészileg nyilván millió kérdőjel ugrál a szemed előtt, amikre annyi a válasz, hogy "csak".

- Robi sokszor mondja instrukcióban, hogy ne tegyek véleményt a gondolat mögé, pedig adná a szöveg, adná az, aki én vagyok. De Johanna nem véleményez. Hanem ez az ő meggyőződése, hite. Az nagyon szimpatikus, hogy nem képzeli magát szentnek, nem sipákol. Robi mondja is mindig, hogy ne próbáljak szentet. Ez egy fiatal falusi parasztlány. Nagy sziklákkal birkózik, de ez neki természetes, mert ezt kívánja az ügy. De ő is csak egy ember: megijed, kétségbeesik, összeroppan. Nagy tanulság, hogy hogyan lehet bátornak lenni, önazonosnak maradni, vállalni, hogy mit gondolsz, és emellett kitartani, nem fordulni a szelekkel. Ennek következményei vannak, amikkel el kell számolni. Bírja-e, akarja-e tartani magát az ember? Ezek a dolgok elég erősen foglalkoztatnak.

- Azt mondod, Johanna nem véleményez. Te véleményes vagy?

- Mostanság zavarban vagyok az élettel, a kérdésekkel. Túl sok mindenre tudok biztosan nemet mondani, de azon, hogy mire mondok igent, sokat kell gondolkodni. Egyre több olyan terület van, amire kapásból azt mondom, hogy nem, és fel tudom sorolni az indokaimat. Lehet ezt makacsságnak nevezni, de inkább zsigeri meggyőződés vagy megérzés. Az igeneken azért dilemmázom, mert fontos tudni, hogy akar-e az ember kompromisszumokat kötni saját magával vagy a szeretteivel kapcsolatban. Hiszek a szabadságban, elfogadom, ahogyan a másik ember gondolkodik vagy érez, egészen addig, amíg bele nem lép az én szabadságomba. És fordítva. Viszont ha úgy adódik, nem kerülöm a konfliktust: amit gondolok, azt megmondom. Nem támadásból, hanem mert így gondolom.

- Nyáron beszéltünk már erről, akkor azt mondtad, lehet, hogy nem lesz díszlet és jelmez. Hogy alakult ez mostanra?

- Lesz, de minimális. Szegény díszlet, szegény jelmez, ami szépen fogja szolgálni az előadást. Jót is tesz, de azért ez szomorú dolog.

- Tavaly Az ember tragédiájához Playmobil figurákat keresett a színház, most ide statisztákat toboroztak. Ők mit fognak csinálni?

- Nem is statisztáknak, hanem önkénteseknek mondom őket, mert nem tud fizetni a színház. Szűk anyagi keretek között mozgunk, nem lesznek fölépítve székesegyházak, várak, de valahogy ennek az egésznek a súlyát, a monumentalitását jelezni kell. A tárgyalásjelenetben ott fog ülni rengeteg egyházi ember. Ehhez keresett a színház önkénteseket, aki színházszerető, akit érdekel, aki szerepelne ebben. Az a vágy, hogy kétszázan legyenek. Egyelőre úgy tudom, százhúszan vannak. Ma próbálunk velük először. Nagyon jól eső dolog, hogy ennyi ember azt mondja, kipróbálná ezt, és nem a pénz miatt, hanem mert fontosnak tartják ezt a színházat, a társulatot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Színház ajánló

Tóth Krisztina óvodai krimivel debütál a 3K online színpadán

Mit vált ki az emberből, ha a gyermeke óvodai csoportjából eltűnik egy gumidenevér? Milyen régi sérelmek, gyilkos indulatok törnek felszínre az online tér arctalan világában? Tóth Krisztina drámája a jelen valóságát álmodja színpadra, rendhagyó perspektívából.
Színház hír

Megható kisfilm a szeretet erejéről és egymás elfogadásáról

Három ország, három nyelv, három sérült társulat találkozott márciusban az online térben, hogy egy négynapos közös workshop keretében együtt játszanak.
Színház hír

Életműdíjat kapott Blasek Gyöngyi bábszínész

Közel hat évtizedes munkája elismeréseként Gobbi Hilda-életműdíjjal tüntették ki Blasek Gyöngyit, a Budapest Bábszínház művészét.
Színház hír

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.