Színház

Bejelentkezés az Interferenciákról

2012.12.05. 09:00
Ajánlom
A szeptemberi nyitrai fesztiválmeghívás után a kolozsvári nemzetközi színházi fesztiválon vendégszerepelt az Anamnesis. Az előadást követő sajtótájékoztatón a magyar társulatok képviseletében Bodó Viktor és Máté Gábor vett részt.

A Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciójában készült Anamnesis a kolozsvári Interferenciák Fesztivál programjában szerepelt. Bár a produkcióval foglalkozó sajtótájékoztató moderátora, Visky András író, dramaturg szerint akkor lettek volna hűek az előadás stílusához, ha  ő és Bodó elénekelnék, Máté, valamint a szintén jelenlevő kolozsvári fesztivál- és színházigazgató rendező, Tompa Gábor pedig  eltáncolnák a kérdéseket és válaszokat, az esemény a szokásos rendben zajlott le.

Visky András felvezetőjében leszögezte: annak ellenére, hogy az Anamnesis számos hely- és kontextusfüggő elemet tartalmaz, az előadás jól definiált világa érthetővé teszi a színpadon látottakat, ezért is reagálhatott a közönség - gyakran heves nevetéssel - a helyzetekre, a poénokra, a karakterekre. Bodó Viktor megjegyezte, hogy a színpadi abszurdum és a közönség nevetése hatására a szakemberek interjúi eltorzultak - igaz, ezt nem feltétlenül tartotta bajnak -, és hozzátette, nagyon örült, hogy ilyen érdeklődés volt az előadás iránt, hiszen úgy lehet jó színházat csinálni, ha jól érzi magát a néző, nem pedig ünnepélyként vagy műsorként élik meg az estét.

A moderátor az Anamnesis létrehozásának célját, annak politikai indíttatását feszegető kérdésére Bodó elmondta, alapvetően a halálról szeretett volna egy előadást készíteni, majd részletezte az alkotási folyamatot. Ebben érintette a hosszú előkészületeket, az egészségügyről szóló nézői történeteket és a szakemberekkel készített mélyinterjúkat, azt, hogy a színészek a saját bőrükön szereztek tapasztalatokat - hiszen volt, mindenki elment valamilyen egészségügyi területre -, valamint a próbafolyamat intenzív utolsó két hetét. Kiemelte még a zenei és filmes szerkesztésmódot, továbbá az improvizációkból született és a színészek által írt jeleneteket is.

Az előadás létrehozásának hátteréhez Máté Gábor hozzáfűzte, hogy az eredeti felkérés egy Gozzi-darabra szólt - és finoman megjegyezte, szeretné, ha Bodó Viktor Magyarországon is színre vinne olyan szövegeket, amelyek színdarabnak készültek -, de amikor a rendező ezzel az ötlettel állt elő, azonnal támogatta. „Szeretem az ilyenfajta színházat" - tette hozzá. A Katona József Színház igazgatója arról is beszélt, hogy mennyit változott az előadás a premierhez képest, és hangsúlyozta, hogy öröm az, ahogyan a Szputnyik és a Katona társulata a munkában megtalálta a közös hangot.

Tompa Gábor azt emelte ki az előadás egyik erényeként, hogy a valóságot nem dokumentarista eszközökkel mutatják be, dicsérte szokatlan stílusát, játékosságát, önreflexivitását, és a műfajt tekintve tragikus farce-nak nevezte az Anamnesist.

Az előadás politikusságát feszegetve Visky András megjegyezte, hogy valószínűleg azok nézik az Anamnesist, akik egyébként is egyetértenek a kritikai éllel, majd azt tudakolta, mit jelent az a fajta színházcsinálás, ami nem direkt politikai állásfoglalással, hanem párbeszédre való felhívással operál, és hogyan találja meg az előadás a közönségét. A Katonát vezető színész-rendező válaszában a színház új törekvéseit, köztük az ifjúsági programot mutatta be. Bodó Viktor a színház közösségi hely létét hangsúlyozta, ahol az életünkkel kapcsolatos fontos kérdéseket lehet feltenni, és a Szputnyik, valamint több magyar független társulat színházi nevelési, drámapedagógia, osztályterem-színházi gyakorlatáról adott keresztmetszetet, továbbá vázolt egy, az Európai Színházi Unióval együttműködésben készülő, az előbbi területeket érintő projektet, amelynek keretében egy játékos és kommunikatív honlapot terveznek a fiatal nézőknek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.