Színház

Beke Sándor: "A szeretet meg tudja ölni a szerelmet is"

2012.08.30. 18:09
Ajánlom
A Vidéki Színházak Fesztiválja keretében látható Budapesten az egri Gárdonyi Géza Színház vendégjátéka. Egressy Zoltán: Vesztett éden című darabja a szerelmes Madáchot mutatja be. Az előadás rendezőjével beszélgettünk.

- Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Vesztett éden hiánypótló mű, olyan irodalmi vállalás, ami, bizonyos értelemben, több mint egy színdarab. Ugyanis amennyire ismert és játszott drámai költemény Az ember tragédiája, olyannyira szűz terület Madách Imre magánélete. Az Egressy-mű pedig ennek a nagyformátumú írónak a lelki, szerelmi életét veszi górcső alá. Önnek mekkora szellemi kihívást jelentett ez a darab?

- Ez a kérdés azért izgalmas, mert én már korábban (1993-ban a Komáromi Jókai Színházban - a szerk.) megrendeztem Az ember tragédiáját, tehát Madáchból úgymond felkészültem. A Vesztett éden szerzőjét, Egressy Zoltánt, már régen nagyon megszerettem, az összes létező darabját olvastam. Ez a színmű pedig azért fogott meg engem, mert olyan mélyre ásott Egressy ebben a darabban, hogy valóban több szempontból is hiánypótló alkotásnak nevezhetjük. Sokan vannak olyanok, akik szinte semmit nem tudnak Madách Imre érzelmi életéről, illetve csak annyit, amennyi az interneten elérhető. Közben pedig olyan szenvedélyes kapcsolatban élt ez a házaspár - Madách Imre és Fráter Erzsébet - amelyből megérthető, hogy születhetett meg Az ember tragédiája. Ebből a darabból az is kiderül, hogy milyen ilyen óriási vehemenciával tudott Madách szeretni, és a felesége milyen hőfokon tudta viszontszeretni, illetve hogy égette el őket ez a szerelem. Úgyhogy számomra nagyon megható, és megkapó élmény volt, amikor megismerkedtem Egressy művével. Pontosan ezért nagy élvezettel rendeztem meg, és ezt az érzelmi sűrűséget próbáltam belevinni.

- Ne feledkezzünk meg a harmadik szálról, Madách édesanyjáról sem. A Vesztett éden fajsúlyos szereplője Majthényi Anna, akinek a személye túlmutat a konkrét családi viszonyon, hiszen ez az asszony a hihetetlenül bonyolult anya-fia kapcsolatnak a női megszemélyesítője. 

- Valóban, Majthényi Anna a szeretetnek egy féltő és bántó magatartását testesíti meg. Előfordulhat, hogy a szeretet olyan nagyra növekszik egy anyában, hogy szinte megöli a másik szerelmet. Olykor a szeretet meg tudja ölni a szerelmet is. Madách édesanyja pedig annyira féltette a fiát, és annyira óvta a menyétől, Fráter Erzsébettől, hogy nem fogadta el, hogy létezik olyanfajta szerelem, amilyet ő soha nem ismerhetett meg, és nem is értett énszerintem. Ebben a darabban mondhatjuk, hogy az anya maga a társadalom, mivel őbenne jelenik meg a kornak minden lenyomata, ami ezt az izzó szerelmet nem viselte el. Tehát olyan korban volt Madách szerelmes, amikor a társadalom ezt a szerelmet nem tolerálta, így az anya sem.

- Aki megnézi a darabot, mennyire lesz beavatottja ennek a szeretet-háromszögnek?

- Meggyőződésem, hogy a közönség teljes mértékben beavatódik, mert filmszerűen hoztuk létre ezt az előadást.  A jelenetek két-három percesek, tehát a színpadon úgy pereg az élet, mint egy rövidre vágott filmben. A néző mindent megkap és mindenhez hozzáfér, vagyis minden titok birtokosa lesz, mire véget ér az előadás.

- Ha most rendezné meg Az ember tragédiáját, akkor miben lenne más, egyáltalán más lenne-e a színpadra állítás?

- Nem lenne más. Semmit sem tennék másként, mert szerencsére ezt az életérzést, amiről eddig beszélgettünk, annak idején is bele tudtam vinni Az ember tragédiájába. Persze fáj a szívem, hogy nem játsszák azt a rendezésemet valahol, de kárpótol, hogy most már hosszú ideje, és hála istennek, teltházak előtt megy a Vesztett éden előadásunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.