Színház

Belső utazások

2010.02.02. 14:48
Ajánlom
Létay Dóra saját írásaiból összeállított Szmájli című előadása február 7-től a Budapesti Kamaraszínház Shure Stúdiójában látható. A színésznővel és a rendezőjével, alkotótársával, Szanitter Dáviddal ültünk le beszélgetni.

- Amikor Dóri megkért, hogy rendezd meg neki az előadást, teljesen egyértelmű volt, hogy elvállalod?

Szanitter Dávid: Régóta érdekel a színház másik oldala is, már főiskolás koromban is volt bennem egy igény, hogy ne csak a színészettel foglalkozzam. Három évvel ezelőtt adódott egy hasonló helyzet, rendeztem egy egyszemélyes darabot, bár, ezt nem is rendezésnek hívom, inkább koordinálásnak, vagy félig külső segítségnek. Tudtam, hogy Dóri nagyon jól ír. Az, hogy ezek az írások nem jók, vagy Dóri olyan irányban gondolkodik, ami nekem nem tetszik, vagy nem értek egyet, az föl sem merült bennem. Látatlanban igent mondtam, biztos voltam benne, hogy olyan anyagon fogunk dolgozni, ami színvonalas, átgondolt és színházilag jól kezelhető. Volt a kezünkben egy csomó írás, amiket elkezdtünk egymás után rakosgatni. Rengeteg ötletünk volt, mindent százféleképpen átbeszéltünk, hiszen nem egy drámai szövegről volt szó, hanem nekünk kellett kitalálni az anyag dramaturgiáját.

- Mindenben egyetértettetek?

SzD: Nem voltak nagy nézetkülönbségek, de persze nem bólogattunk folyamatosan egymásnak. Elsősorban azt szerettem volna, ha Dóri azt csinálná, amit szeretne, legyen az egész olyan, mint amilyen ő maga. De ha valamiről úgy éreztem, hogy máshogy jobb lenne, azt megmondtam. És ő ezt el is várta tőlem.

- Egyáltalán nem gondoltatok arra, hogy mégiscsak dramatizálni kellene ezt az anyagot?

Létay Dóra: Nem tett volna jót az írásoknak, ha mindenáron írtunk volna belőlük egy monodrámát, aminek van konkrét helyszíne, ideje, cselekménye, szereplője, viszonyai... Egész egyszerűen szerettem volna csinálni valamit az írásaimból, ehhez Dávid csatlakozott. És bíztunk egymásban. Mielőtt elkezdtünk próbálni, egy hónapig zenéket hallgattunk, beszélgettünk, képeket néztünk, olvasgattuk a szövegeket. És egyszer csak kiadta magát, hogy színpadilag melyik szöveg érdekes és jó. Bíztunk abban, hogy ha ezekhez a különböző emberi történetekhez, belső utazásokhoz hozzátesszük a színház eszközeit, a fényt, a hangot, a zenét, akkor ez átélhető lesz a nézők számára.

SzD: Ahogy pakolgattuk a szövegeket, kialakult a dolog érzelmi dramaturgiája, lett egy íve; gondolatilag és érzelmileg eljutottunk valahová. És nagyon reméljük, hogy aki ott ül, az megérzi ezt az ívet.

- Fontos volt szem előtt tartani, hogy ezek Dóri szövegei, és nagyjából az ő életéről szólnak, vagy ettől teljesen elvonatkoztattatok?

SzD: A kezdetektől az volt az egyetlen biztos pontunk, hogy ne úgy kezeljük az anyagot, mint egy naplót, egy intim szöveghalmazt.

LD: Az, hogy én írtam le, nem azt jelenti, hogy ez a saját életem lenne. Egyébként pedig, ha megszólítja az embereket, akkor teljesen mindegy, hogy ez kinek az élete. Volt már belőle két előadás, és az volt a legnagyobb élményem, hogy senki nem kérdezte meg, hogy ez vagy az tényleg így történt-e. Inkább elkezdték mesélni a saját édesanyjukhoz való viszonyukat, a saját nyaralásukat, a saját élményeiket, mert eszükbe jutott arról, amit én leírtam. Úgyhogy azt hiszem, az előadásnak sikerült túllépnie a magánügyön.

SzD: Sok apró érzelmi bomba van benne, és mindenki más momentumot érez magáénak. Ha minden néző csak három, négy, öt dolgot elvisz magával, az már nekünk nagyon jó.

- Voltak olyan nézői vélemények, hogy nagyon "csajos" az anyag...

SzD: Nekem semmi bajom nem volt vele, egy pillanatig sem álltam értetlenül a mondatok előtt. A férfi és a női lélek mindenkiben benne van. És egyáltalán nem baj, ha egy férfilélek kap egy nőiesebb színpadi megszólalást. Talán egy másfajta rálátást is szerezhet a másik oldalra...

- A Tháliában volt a bemutató, hogy került most mégis a Shure-ba?

LD: A Tháliában bepróbálhattuk, de a bemutató utánra már nem szólt az együttműködés. Viszont mindenképp szerettem volna tovább játszani, és azonnal a Budapesti Kamaraszínház ugrott be. Ott voltam gyakorlaton, nagyon jó volt a társulat. Nekem ott indult el a színház, ott tanultam meg az alapokat: hogyan kell bejönni a színpadra, hogyan kell egy ruhában megállni, hogyan fessem magam... Az igazgató, Szűcs Miklós nagyon barátságosan fogadott. Megnézte a dvd-t, elolvasta szöveget, tetszett neki, technikailag is passzolt a térbe, úgyhogy azt mondta, mehet. És nagyon jó érzés, hogy a műszak is emlékszik rám. Olyan, mintha nem telt volna el tizennyolc év. Persze, eltelt, és mindenki változott, de mégis, visszacsöppentem arra a helyre, ahonnan indultam, és aminek nagyon sokat köszönhetek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.