Színház

Bérczes László: "Vaknyugaton a helyzet tragikomikus"

2013.01.23. 06:59
Ajánlom
Kíváncsiság és kihívások. Kaposvárról, tragikomédiáról és rendezésről kérdeztük Bérczes Lászlót, aki decemberben Martin McDonagh Vaknyugat című vígjátékát vitte színre a kaposvári Csiky Gergely Színházban. INTERJÚ

- Miért hajózol tizenöt év után új fedélzetre?

- Immár másfél éve Kaposvárott dolgozom, időről időre mindenkinek szüksége van új kihívásokra. A napi rutin, a megszokás elaltathatja, kényelmessé teheti az embert, mégpedig úgy, hogy ő maga ezt észre sem veszi. Olyan helyzeteket kell tehát teremteni, amikben ha akarod, ha nem, meg kell újulnod. A Bárkával nem szakadt meg a kapcsolatom, az ott dolgozók többségével jó a viszonyom, és vissza-visszajárok, hiszen két rendezésem - Mulatság, Nehéz - továbbra is műsoron van, és ha csak tehetem, nézem-javítgatom ezeket az előadásokat.

- Folytatódik az egyedülálló és ingyenes színházkritikus-képzés, a Hajónapló Műhely?

- Nem tud folytatódni, hiszen időm java részét Kaposvárott töltöm. Nánay Istvánnal tizenhat éven át csináltuk, az utolsó időszakban már egy egykori műhelyes, Tompa Andrea is csatlakozott hozzánk. Nyolc "osztály" végzett.

- Milyen érzés látni, hogy a tanítványok nagy része aktív színházi emberként dolgozik?

- Lehet, hogy ciki bevallani, de nagyon jó érzés. Ritkán találkozik az ember ilyen egyértelmű visszaigazolással, azzal, hogy értelme van a munkájának. Amikor 1996 őszén belefogtunk, nem hittük volna el, hogy a 2013-ban aktív, negyven év alatti színikritikusok, kulturális újságírók, dramaturgok jelentős része a Műhelyből bújik elő.

- Kaposvár nagy múltú, erős és összeszokott színházi közeg. Van benned félsz? Nehéz helyzetben van ilyenkor egy rendező? Lehet a nyolcvanas évek "Kaposvárja" után még robbantani?

- Egy rendező mindig nehéz helyzetben van, ha komolyan veszi a dolgát. Segítséget éppen azoktól a társaktól kap, akik szintén komolyan veszik a dolgukat. Márpedig Kaposvárott nagyon tudnak dolgozni - ez mind a színtársulatra, mind a műszakra érvényes. A nyolcvanas évek Kaposvárját pedig nem lehet visszahozni. A színház jelentősége ma jóval kisebb, mint néhány évtizeddel ezelőtt.

- A Pityu bácsi fiában (Háy János drámája, amit évekkel ezelőtt rendeztél) vetődik fel a nagy kérdés, hogy vidék vagy város... Elcsábíthatók a nézők Budapestről?

- A válaszom összefügg az előbb mondottakkal. Örülünk, ha a fogyasztói társadalom gazdag kínálata közepette (aminek vannak jó és rossz oldalai), valamint a pénztelenség és igénytelenség korában meg tudjuk tartani a kaposvári és Somogy megyei nézőinket. Szomorú ezt olyankor tapasztalni, amikor egy-egy nagyszerű előadás tűnik el a „süllyesztőben". Néhány napja volt például az Éjjeli menedékhely utolsó előadása - hiszen kijátszottuk a bérletet. Márpedig Valló Péter rendezése gyönyörűen felmutatta a jelenlegi kaposvári társulat erejét, ugyanez az előadás Budapesten éveken át műsoron lenne. A Stúdióban bemutatott Vaknyugatnak jobb sorsa lehet, mert a Thália Színházzal együttműködésben készült. Azt is igazolhatja, hogy a jövő útja a színházak együttműködése lehet. Ez persze stúdió-előadások esetében jóval könnyebb: két díszlettel és a kevés szereplő utaztatásával megoldható. Januártól tehát az Arizona Stúdióban is rendszeresen látható a kaposvári Vaknyugat.

- Miért erre az alapanyagra esett a választásod? A Nyugat hőse (Bárka Színház, 2004) szintén egy ír drámaíró darabja alapján készült. Mi ragad/ragadt meg ebben a kissé tragikomikus irodalomban, amiben a falu, a kocsma és a puska mindig jelen van?

- Amikor ráakadtam McDonagh darabjára, magam sem tudtam, hogy annak előzménye, "ihletője" éppen A Nyugat hőse. Az eredeti, lefordíthatatlan cím, The Lonesome West tulajdonképpen idézet Synge száz évvel ezelőtti darabjából. A tragikomédia mindig vonzott, hiszen minden emberi helyzetben jelen van mindkét lehetőség. Egyszerre sírni és nevetni, állítani és megkérdőjelezni, igent és nemet is kimondani egy időben - a Vaknyugat erre tökéletesen alkalmas. Röhejes megváltástörténet, amiben nevetünk négy mulatságos emberen, miközben riadtan nézzük, hogyan pusztul az életük. Szóval Vaknyugaton a helyzet tragikomikus.

- Mi hajt belül, mi motivál még Ördögkatlanon innen és a Bárkán túl?

- Elsősorban az hajt, hogy azt a szerény tudást, amit így-úgy összeszedtem, még kamatoztatni tudjam. Nagyon későn "érkeztem be", későn "nőttem fel", ha egyáltalán. De őszintén szólva így, hatvankét évesen sem gondolom, hogy bármit is "kipipáltam" volna a világból. Kíváncsi vagyok magamra és másokra. Ezért szervezek fesztivált, ezért rendezek előadást, és talán még megszületik egy-két könyv is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.
Színház interjú

Boldogan éltek… de mi jön utána? – interjú Cseh Judit író-rendezővel

A mesékben a boldogság örökké tart – a herceg és a királylány összeházasodnak, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. A valóságban ez máshogy van. A ’mi jön utána?’-kérdését járja körül a Kultkikötő és az Összpróba Alapítvány legújabb előadása, amelynek bemutatójára március 13-án kerül sor a Szkéné Színházban. Az előadást rendező és részben író Cseh Judit mesélt a Boldogan éltekről.