Színház

Beteljesült prófécia

2016.02.16. 09:13
Ajánlom
Hargitai Iván székesfehérvári rendezésében a közvetlen politikai él kissé tompult. A korszellem és a hatalom öntudatával visszatérő Szutyok egyenruhájáról hiányoznak a sávok. Legföljebb odaemlékezhetjük vagy –gondolhatjuk – írja Zappe László.

A Szutyok bemutatója 2010. március 29-én volt a Szkénében. Ma is játsszák. Pintér Béla és társulata egyik legsikeresebb munkája. 2011-ben részt vett és díjakat nyert a POSZT-on. Az író-rendező-társulatvezető a legjobb színpadi szövegét, a címszerepet alakító Szamosi Zsófia a legjobb női főszereplőét, Enyedi Éva pedig a legjobb női epizódszereplőét.

Szutyok - Vörösmarty Színház

Szutyok - Vörösmarty Színház (Fotó/Forrás: Horváth Gábor)

Sokan elsősorban politikai parabolát láttak benne, és annak bátorságáért becsülték a szerzőt. Azóta akár profetikusnak is mondhatnánk, ha nem lettek volna már akkor is nagyon jól láthatók azok a tendenciák, szellemiségben, mentalitásban végbemenő folyamatok, amelyekről a mű politikai síkja szól. A Szutyok azonban nem csak és nem is elsősorban aktuálpolitikai iránydarab. Sokkal több húron szól, sokkal több szólama van. Az alaptörténet a gyerektelen házaspárról, akik kakukkfiókát vesznek a fészkükbe, hogy az végül Árpádsávos jelmezben és rasszista ideológiával tönkretegye őket, önmagában persze politikai természetű. Ehhez azonban társul a falusi kisközösség rajza és a színjátszó kör ábrázolása révén felidézett archaikus, balladai réteg.

Szutyok - Vörösmarty Színház

Szutyok - Vörösmarty Színház (Fotó/Forrás: Horváth Gábor)

A pékség adóügyeitől a gyermekeit elhagyó Budai Ilona történetéig terjedő széles sávban halad a cselekmény. A két nagylányt örökbefogadó házaspár történetével párhuzamosan folyik a beteg feleségével bajlódó, dilettáns módon művészkedő, tehetségtelensége okán irigykedő Béla piszkálódása, miközben két öreg paraszt, Bandi bácsi és Pali bácsi folyamatosan kommentálja a történéseket. A színjátszó kör tagjaiként fontos szerepük van a különböző motívumok, cselekményszálak összekapcsolásában is, miközben a falu közvéleményét is közvetítik, amelyet természetesen felborzol a tekintélyes, értelmiséginek számító házaspár különös örökbefogadási ügye, az, hogy egy deviánsan viselkedő és egy cigánylányt hoznak közéjük.

Szutyok - Vörösmarty Színház

Szutyok - Vörösmarty Színház (Fotó/Forrás: Horváth Gábor)

A tragikus vég sem pusztán egy komplikált helyzet elkerülhetetlen következménye. A zsidó pék nemcsak megöli, de kemencéjében el is égeti az életét feldúló, tönkretevő neveltjét. Ám az áldozat ő maga, aki mindent elvesztett, akitől mindent elvettek: asszonyt, szerelmet, gyereket, egzisztenciát. Bosszújával csak befejezi, teljessé teszi a veszteséglistát: hátralevő életét bizonyára börtönben tölti.

Hargitai Iván székesfehérvári rendezésében a közvetlen politikai él kissé tompult. A korszellem és a hatalom öntudatával visszatérő Szutyok egyenruhájáról hiányoznak a sávok. Legföljebb odaemlékezhetjük vagy -gondolhatjuk. Ennyiben az előadás nem ábrázolja, inkább igazolja a darab jövőbe látó erejét. Egyébként jó színvonalon jelenik meg a mű. Cziegler Balázs díszlete bonyolult deszkakonstrukciójával, aszimmetrikusan, mégis érzékelhető rendben haladó ösvényeivel betölti a Kozák András stúdió terét, a négy sarokban magába foglalva a nézők üléseit is. Fizikailag benne vagyunk a játék terében, bár ezt különösebben nem érzékeljük. Jól elkülönül viszont a főszereplő házaspár és a fokozatosan ellenlábasként feltűnő Béla életének színtere. Időnként fontos szerepet kap a középen megmaradt üres terület, ahová besereglő színiiskolások – végül már – groteszk álarcokban jelzik az előadás elemelt, jelképes elhangolásának szándékát. Kárpáti Enikő egy mai magyar falu jellegtelenségével öltöztette a játszókat. Réti Anikó csembaló hangú szintetizátorjátékkal ad ellenpontot a keserves világképhez.

A lélektani hitelre törekvő színészi játék gondosan kidolgozott. Egyed Attila befelé, némán szenvedő férfiként viseli a gyermektelenség bánatát, inkább csak mintha az asszony mellett állna, mintsem osztozna fájdalmában. A nehéz helyzeteket is igyekszik bölcsen tűrni. Az ő ideje a végső percekben, a veszteségek, a teljes összeomlás idején jön el. A hirtelen kirobbanó és önpusztító bosszúhoz hosszú és szinte észrevétlen út vezeti el. A halmozódó feszültséget fegyelmezetten kezelni próbáló férfi öncsalásának stációi. A várható, de mégsem várt robbanás óriási, az azt követő összeomlás nem kevésbé. Varga Gabriella a gyermekre hiába vágyó nő néma szenvedésétől, akaratos, hirtelen döntéseitől magától értetődő természetességgel jut el oda, hogy belesimuljon a korszellembe, hogy a diadalmaskodó Szutyokhoz pártoljon.

Szutyok - Vörösmarty Színház

Szutyok - Vörösmarty Színház (Fotó/Forrás: Horváth Gábor)

Kádas József maszkkal és játékkal egyaránt pontosan hozza az irigy színvonaltalanságot, a politikai-ideológiai támaszt kereső dilettantizmust. Beteg felesége szerepében Blaskó Bori érzékenyen szenvedő, türelemmel lázadozó áldozat. Krisztik Csaba és Andrássy Máté nemcsak stílusosan adja a két jámbor öreget, de humorukat is pontos mértékkel adagolják, és jellemüket is megmutatják. Kozáry Ferenc több szerepben jó – tárgyilagos orvos, erélyes rendőr és az amatőr színjátszás kedélyes tudora (azaz Regős János). Kerkay Rita cigánylányként a jellem törékenységét, befolyásolhatóságát hozza felszínre, aminek fontos szerepe van a végső tragédiában. Pálya Pompónia lélektanilag nagyon alaposan, részletezve dolgozza ki a címszerepet. A frusztráltságból fakadó kisebbségi komplexust és a gátlástalan összeférhetetlenséget, a sérülékenységet és a sértettségből táplálkozó agresszivitást sokféle árnyalattal adagolva jut el a politikai hátterű önérvényesítési taktikáig.

A Szutyok székesfehérvári előadása nem olyan reveláció, mint az eredeti, de színvonalas és tanulságos este.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.