Színház

Bíró Kriszta: "Ez az én Gizim"

2012.12.13. 13:00
Ajánlom
Békeffi István Janikája olyan, mint a csipke: ha túlságosan megterhelik, átszakad, míg ha nem veszik elég komolyan, gyűrött lesz. A Karinthy Színház előadásában a főszerepet az Örkény Színház tagja, Bíró Kriszta játssza, akit a klasszikussá nemesedett vígjátékról kérdeztünk. INTERJÚ GALÉRIÁVAL

- Honnan jött a Janikában való részvételed ötlete? Megkerestek Gizi szerepével, vagy már korábban is volt arról szó, hogy elkészítitek az előadást?

- Ez egy szép, és voltaképpen igen romantikus történet, ugyanis Honti György, az előadás rendezője tizennégy éves korom óta barátom, egy gimnáziumba jártunk. Először tizenöt évvel ezelőtt vetődött fel, hogy csináljuk meg ezt a darabot, amiben én játszanám Janikát. Próbálkozott is Gyuri, de akkor úgy tűnt, ez a hajó elment. Most pedig egyszer csak Karinthy Márton úgy döntött, mégiscsak "felszállhatunk", így végül létrejöhetett az előadás.

- Érzed, hogy egy klasszikussá nemesedett vígjátékban szerepelsz?

- Amikor az ember elkezd próbálni egy szerepet, egyáltalán nem gondolkodik azon, hogy ez egy klasszikussá nemesedett vígjáték-e. Sokkal inkább annak a szerepnek az igazságai, vágyai, szenvedélyei, a kapcsolatrendszere izgatja, nem pedig az, hogy magának a vígjátéknak milyen múltja van. Ez a darab a háború előtti magyar vígjátékhagyomány egészen kiváló példája. Nem véletlenül született belőle az utóbbi évtizedekben számtalan előadás, és film is, Turay Ida főszereplésével, akinek eredetileg írta Békeffi István a művet. Ez egy isteni szerep, sok mindent el lehet benne játszani, és ez nagy öröm. De hogy a darab maga színház-, és irodalomtörténetileg mit jelent, az kizárólag próba előtt és után fogalmazódik meg.

- Milyen hasonlóságokat vagy különbségeket látsz az általad, és a korábban mások által megformált Janikák között?

- Ilyen összehasonlítgatás az én fejemben nincsen, nem is volna értelme, mert akkor ez egy rosszízű versengés volna, amiben az ember meg akarja mutatni, hogy valamiben más, vagy jobb, mint a többi színésznő. Én minden kolleginát nagyon tisztelek, aki ezt eljátszotta, illetve majd még el fogja az elkövetkezendőkben. Ez az én Gizim. A különbség annyi, hogy én én vagyok, ők pedig ők. A személyiségünkben rejlő különbségek azok, amik megkülönböztetnek minket, mint Giziket.

- A Színház-, és Filmművészeti Főiskoláról korábbi osztálytársaiddal, Moldvai Kiss Andreával és Mihályfi Balázzsal játszol együtt az előadásban. Hogyan éled meg az újbóli találkozást?

- Mi hárman a diploma után együtt szerződtünk Szolnokra, és együtt voltunk két évadon keresztül. Aztán szétváltak útjaink, de éppen Honti György Margit Kisasszonyában játszottam együtt Andreával, és Fazekas Istvánnal, aki itt a direktort alakítja. Tehát találkoztunk mi az elmúlt években, de ez mégiscsak egy különleges helyzet, amit nagyon élvezünk mindhárman.

- Most lépsz először a Karinthy Színház színpadára. Hogy tetszik itt, a „Kelenföldi Pampákon"?

- Gyerekkorom miatt engem nagyon sok minden fűz a kerülethez. A nagyszüleim Albertfalván éltek, és később én magam is laktam a Móricz Zsigmond körtérnél, így ez a környék nagyon kedves számomra. A Kelenföldi Pályaudvaron számtalanszor szálltam fel a nagyszüleimmel a velencefürdői vityilló felé induló vonatra. Itt én jól érzem magam, és mindig megrohannak a gyerekkori emlékeim, amikor felülök a 49-es villamosra a Vámház téren és elindulok ide. Nagyon örülök, hogy itt lehetek, és nagyon tiszteletre méltónak tartom Karinthy Mártonnak ezt a vállalkozását. Adja az ég, vagy a sors, hogy ez még sok-sok évtizedig így legyen.


Békeffi István: Janika - Karinthy Színház

Egy jó darabban minden kor megtalálja a maga igazságát. Ez így van Békeffy István Janika című színműve esetében is. A nézők mindig élvezik a színházi kulisszatitkokat, az átöltözés keltette bonyodalmakat, a férfi és nő örök párharcát. A Janika olyan, mint a csipke: ha túlságosan megterhelik, átszakad, míg ha nem veszik elég komolyan, gyűrött lesz.

Rendező: Honti György
Művészeti vezető: Karinthy Márton

Szereplők:
Polgár Gizi - Bíró Krisztina
Balla János - Mihályfi Balázs
Anya - Voith Ági
Apa - Bodrogi Gyula
Malvin, öltöztetőnő - Margitai Ági
Adorján, színigazgató - Fazekas István
Miss Betty Torday - Moldvai Kiss Andrea
Fenek Jenő - Rábavölgyi Tamás
Újságíró - Honti György

Díszlet: Húros Annamária
Szcenika: Ridzi Gábor
Rendező munkatársa: Dulay László
Produkciós asszisztens: Ridzi Gábor

Bemutató: 2012. december 14.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Klasszikus

Varga Judit: Hiányzott a női példakép

Varga Judit nevével az idei fesztivál programjában többször találkozhatunk zeneszerzőként és kurátorként is. Judit szeptember óta a bécsi zeneakadémia (MDW) médiazeneszerzés professzora, aki ezt megelőzően a budapesti és a bécsi Zeneakadémián párhuzamosan tanított.
Színház

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.
Színház premier

Kern András is megjelent a Fővárosi Törvényszéken

A Fővárosi Törvényszék patinás esküdtszéki tárgyalótermében tartották a Játékszín februári bemutatójának sajtóeseményét. A vád tanúja című produkciót Simon Kornél rendezi, a főbb szerepekben Kern András, Kocsis Dénes, Szerednyey Béla és Lévay Viktória lép színpadra.
Színház magazin

„Hoztam maguknak egy kis pesti levegőt” – 50 éve ment el Latyi

A híres színészdinasztia leszármazottait, a Latabár testvéreket a szigorú kritikusok is Buster Keatonhoz és Chaplinhez hasonlították. Ők azonban a külföldi sikerek után hazajöttek, itthon játszottak és forgattak. 1970. január 11-én halt meg Latabár Kálmán.
Színház gyász

A Vígszínházban búcsúztatják Gesztesi Károlyt

Az 56 éves korában elhunyt színművész temetésén csak a szűk család vesz részt – írja a Bors.
Színház hír

Eke Angéla személyes élettörténete a Radnóti Tesla Laborban

Én, Iphigénia címmel készül Eke Angéla első mono előadása Gryllus Dorka, Soós Attila, Spáh Dávid és Sándor Dániel Máté színrevitelében. A bemutatót február 2-án tartják.