Színház

Bíró Kriszta: "Ez az én Gizim"

2012.12.13. 13:00
Ajánlom
Békeffi István Janikája olyan, mint a csipke: ha túlságosan megterhelik, átszakad, míg ha nem veszik elég komolyan, gyűrött lesz. A Karinthy Színház előadásában a főszerepet az Örkény Színház tagja, Bíró Kriszta játssza, akit a klasszikussá nemesedett vígjátékról kérdeztünk. INTERJÚ GALÉRIÁVAL

- Honnan jött a Janikában való részvételed ötlete? Megkerestek Gizi szerepével, vagy már korábban is volt arról szó, hogy elkészítitek az előadást?

- Ez egy szép, és voltaképpen igen romantikus történet, ugyanis Honti György, az előadás rendezője tizennégy éves korom óta barátom, egy gimnáziumba jártunk. Először tizenöt évvel ezelőtt vetődött fel, hogy csináljuk meg ezt a darabot, amiben én játszanám Janikát. Próbálkozott is Gyuri, de akkor úgy tűnt, ez a hajó elment. Most pedig egyszer csak Karinthy Márton úgy döntött, mégiscsak "felszállhatunk", így végül létrejöhetett az előadás.

- Érzed, hogy egy klasszikussá nemesedett vígjátékban szerepelsz?

- Amikor az ember elkezd próbálni egy szerepet, egyáltalán nem gondolkodik azon, hogy ez egy klasszikussá nemesedett vígjáték-e. Sokkal inkább annak a szerepnek az igazságai, vágyai, szenvedélyei, a kapcsolatrendszere izgatja, nem pedig az, hogy magának a vígjátéknak milyen múltja van. Ez a darab a háború előtti magyar vígjátékhagyomány egészen kiváló példája. Nem véletlenül született belőle az utóbbi évtizedekben számtalan előadás, és film is, Turay Ida főszereplésével, akinek eredetileg írta Békeffi István a művet. Ez egy isteni szerep, sok mindent el lehet benne játszani, és ez nagy öröm. De hogy a darab maga színház-, és irodalomtörténetileg mit jelent, az kizárólag próba előtt és után fogalmazódik meg.

- Milyen hasonlóságokat vagy különbségeket látsz az általad, és a korábban mások által megformált Janikák között?

- Ilyen összehasonlítgatás az én fejemben nincsen, nem is volna értelme, mert akkor ez egy rosszízű versengés volna, amiben az ember meg akarja mutatni, hogy valamiben más, vagy jobb, mint a többi színésznő. Én minden kolleginát nagyon tisztelek, aki ezt eljátszotta, illetve majd még el fogja az elkövetkezendőkben. Ez az én Gizim. A különbség annyi, hogy én én vagyok, ők pedig ők. A személyiségünkben rejlő különbségek azok, amik megkülönböztetnek minket, mint Giziket.

- A Színház-, és Filmművészeti Főiskoláról korábbi osztálytársaiddal, Moldvai Kiss Andreával és Mihályfi Balázzsal játszol együtt az előadásban. Hogyan éled meg az újbóli találkozást?

- Mi hárman a diploma után együtt szerződtünk Szolnokra, és együtt voltunk két évadon keresztül. Aztán szétváltak útjaink, de éppen Honti György Margit Kisasszonyában játszottam együtt Andreával, és Fazekas Istvánnal, aki itt a direktort alakítja. Tehát találkoztunk mi az elmúlt években, de ez mégiscsak egy különleges helyzet, amit nagyon élvezünk mindhárman.

- Most lépsz először a Karinthy Színház színpadára. Hogy tetszik itt, a „Kelenföldi Pampákon"?

- Gyerekkorom miatt engem nagyon sok minden fűz a kerülethez. A nagyszüleim Albertfalván éltek, és később én magam is laktam a Móricz Zsigmond körtérnél, így ez a környék nagyon kedves számomra. A Kelenföldi Pályaudvaron számtalanszor szálltam fel a nagyszüleimmel a velencefürdői vityilló felé induló vonatra. Itt én jól érzem magam, és mindig megrohannak a gyerekkori emlékeim, amikor felülök a 49-es villamosra a Vámház téren és elindulok ide. Nagyon örülök, hogy itt lehetek, és nagyon tiszteletre méltónak tartom Karinthy Mártonnak ezt a vállalkozását. Adja az ég, vagy a sors, hogy ez még sok-sok évtizedig így legyen.


Békeffi István: Janika - Karinthy Színház

Egy jó darabban minden kor megtalálja a maga igazságát. Ez így van Békeffy István Janika című színműve esetében is. A nézők mindig élvezik a színházi kulisszatitkokat, az átöltözés keltette bonyodalmakat, a férfi és nő örök párharcát. A Janika olyan, mint a csipke: ha túlságosan megterhelik, átszakad, míg ha nem veszik elég komolyan, gyűrött lesz.

Rendező: Honti György
Művészeti vezető: Karinthy Márton

Szereplők:
Polgár Gizi - Bíró Krisztina
Balla János - Mihályfi Balázs
Anya - Voith Ági
Apa - Bodrogi Gyula
Malvin, öltöztetőnő - Margitai Ági
Adorján, színigazgató - Fazekas István
Miss Betty Torday - Moldvai Kiss Andrea
Fenek Jenő - Rábavölgyi Tamás
Újságíró - Honti György

Díszlet: Húros Annamária
Szcenika: Ridzi Gábor
Rendező munkatársa: Dulay László
Produkciós asszisztens: Ridzi Gábor

Bemutató: 2012. december 14.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Jazz/World

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.
Színház interjú

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház magazin

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház interjú

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.