Színház

Blues, vér, Woyzeck

2011.11.24. 09:00
Ajánlom
A Nemzeti Színház két évvel ezelőtti, félig szcenírozott Black Ridere után Ascher Tamás ismét a saját képére gyúrta Tom Waits hangját. Amit kapunk, az se meglepetést, se csalódást nem rejt magában. A végeredmény egy ujjgyakorlat, nem pedig mestermunka.

Tizenegy éve, hogy a koppenhágai Betty Nansen Színházban bemutatták Robert Wilson Woyzeckjét. A páratlan színpadi eszközökkel operáló rendező minden egyes munkája önmagában nemzetközi színházi szenzációnak számít, az ezredforduló évében a valódi kuriózumot mégis egy, a színlapon szereplő másik név jelentette: Tom Waitsé. A különös házasságból olyan gyerek született, amely első megszólalásától fogva nyilvánvalóvá tette, hogy New York füstben edződött sarki blues kocsmáinak több köze van a német romantikához, mint azt korábban bárki gondolni merte volna. Azt azonban, hogy az előadás sikerét nem kizárólag a patinás nevek hozták meg, a Katona József Színház novemberben bemutatott átdolgozása bizonyítja.

Ami itt rögtön nyilvánvaló, az az, hogy a rendező Ascher Tamás kisrealista alapokra felhúzott színháza egészen máshogy reagál Waits szövegeire, mint Wilson nyelvi krízist középpontba állító alkotásai.  A songok meglehetősen eloldott, szürreálba csapó szövegvilága időnként olyan távol esik térben és időben a színpadi cselekménytől (ld. Woyzeck és az ő Coney Island-i babájának ide vonatkozó dalát), hogy Büchner drámájának sosem létezett linearitása még inkább szilánkjaira hullik. Megoldásként az alkotók komoly húzásokat és szerepösszevonásokat eszközöltek (dramaturg: Radnai Annamária), így a teljes előadás kevesebb, mint másfél órára szűkült, mindössze nyolc szereplővel.  A jelenetek helyszíneit egyetlen stilizált tér sűríti magába.  Khell Zsolt rozsdás, rácsokból és fémlapokból felépített, erősen előretolt díszlete épp annyira tud kaszárnya lenni, mint Marie kunyhója, vagy épp a Doktor kétes kísérletekkel terhelt laboratóriuma.  A tér mélysége csupán Woyzeck végső őrületének pillanatában, a finálé erejéig tárul fel.

Ascher vállalkozása, hogy a hagyományosan prózai színházként funkcionáló Katonában dalra fakasztja színészeit, alapvetően gonosz húzás. Lehet is hallani, hogy a nézőtér olykor-olykor panaszkodik rossz intonációra, gyenge orgánumra, elcsukló hangokra és egyéb, zenetörténetileg kétesen beágyazódott fogalmakra. Waits dalait nem kell szépen énekelni. Nem azért, mert magának a dalok szerzőjének is olyan hangja van, mintha reggelente fémforgáccsal gargarizálna, hanem mert a Woyzecknek eredendő lényege a disszonancia. A megzenésítésnek ezt az alapvetését tudja rendkívül precízen lekövetni a díszletre felültetett zenekar (zenei vezető Philipp György), és ezzel az óriási játéklehetőséggel élnek talán túlságosan is szerényen a színészek. Ez a visszafogottság sokkal többet vesz el a songok erejéből, mint az időnként hunglishba csapó szövegmondás. Azt, hogy az előadás részben szerzői jogok, részben fordítási nehézségek miatt kétnyelvű lesz, már premier előtt hetekkel lehetett tudni. Szálinger Balázs feliratozott szövegeivel kapcsolatban azonban mindenképp meg kell jegyezni, hogy a többnyire kínosan ügyetlenre sikeredő dalszövegfordítások hazai világában ritkaságszámba menő igényességgel sikerült megoldania feladatát.

A színészi játékot mindvégig a takarékosság jellemzi. Részben mert senki nem mer kilépni megszokott szerepköréből, részben mert a jelenetek gyors egymásutánja színészi minimalizmust követel meg.  Rövid, alig érzékelhető gesztusokból építkeznek. Keresztes Tamás kisember-Woyzeckje mintha a Ledarálnakból ugrott volna át. Mozdulatai feszültek és kiszámíthatatlanok, arca mindvégig rezzenéstelen; másfél órán át az izzás előtti utolsó pillanatot mutatja. Nagy Ervin testiségre redukált Ezreddobosa mindvégig bravúros mozdulatsoraival hangsúlyoz, dobszólóval kísért entrée-ja az előadás legmaradandóbb pillanata.  Jordán Adél Marie-ja a bugyivillantós repedtsarkú és a Woyzecket anyaian ölelő nő között egyensúlyoz. Fekete Ernő Doktorként mintha csak Mengelét játszaná, Bezerédi Zoltán puha Kapitányának atlétájáról csak frázisok között lecsöppenő pörköltszaft hiányzik, Elek Ferenc hol eltűnő, hol következetlenül színre tolt Bolondja inkább zavaró, mint értelmezhető.  A színészek munkáját árnyalja tovább Horváth Csaba songok alatt beiktatott koreográfiája. A túlmozgásosnak semmiképp sem nevezhető, állóképekben végződő, szögletes mozgássorok mintha az első jelenet cirkuszi mutatványaiból szakadtak volna ki.  A dalok végeztével pedig úgy esnek szét a képek, mintha jól végzett munka után mindenki cigarettaszünetre iparkodna a szomszédos blueskocsmába.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.
Színház átrium

Átrium Mecénás Program

Ahogy számos intézmény, az Átrium fennmaradása is bizonytalan a kultúrtao eltörlése után. A színház egy kreatív támogatói kampányban kéri a közönsége segítségét.
Színház galéria

Ez volt az év díszlete és jelmeze - Galéria

A Látványtér 2018 címmel megrendezett szakmai kiállítás pénteki finisszázsán adták át az év jelmeztervezője és az év díszlettervezője díjat a FUGA-ban.