Színház

Blues, vér, Woyzeck

2011.11.24. 09:00
Ajánlom
A Nemzeti Színház két évvel ezelőtti, félig szcenírozott Black Ridere után Ascher Tamás ismét a saját képére gyúrta Tom Waits hangját. Amit kapunk, az se meglepetést, se csalódást nem rejt magában. A végeredmény egy ujjgyakorlat, nem pedig mestermunka.

Tizenegy éve, hogy a koppenhágai Betty Nansen Színházban bemutatták Robert Wilson Woyzeckjét. A páratlan színpadi eszközökkel operáló rendező minden egyes munkája önmagában nemzetközi színházi szenzációnak számít, az ezredforduló évében a valódi kuriózumot mégis egy, a színlapon szereplő másik név jelentette: Tom Waitsé. A különös házasságból olyan gyerek született, amely első megszólalásától fogva nyilvánvalóvá tette, hogy New York füstben edződött sarki blues kocsmáinak több köze van a német romantikához, mint azt korábban bárki gondolni merte volna. Azt azonban, hogy az előadás sikerét nem kizárólag a patinás nevek hozták meg, a Katona József Színház novemberben bemutatott átdolgozása bizonyítja.

Ami itt rögtön nyilvánvaló, az az, hogy a rendező Ascher Tamás kisrealista alapokra felhúzott színháza egészen máshogy reagál Waits szövegeire, mint Wilson nyelvi krízist középpontba állító alkotásai.  A songok meglehetősen eloldott, szürreálba csapó szövegvilága időnként olyan távol esik térben és időben a színpadi cselekménytől (ld. Woyzeck és az ő Coney Island-i babájának ide vonatkozó dalát), hogy Büchner drámájának sosem létezett linearitása még inkább szilánkjaira hullik. Megoldásként az alkotók komoly húzásokat és szerepösszevonásokat eszközöltek (dramaturg: Radnai Annamária), így a teljes előadás kevesebb, mint másfél órára szűkült, mindössze nyolc szereplővel.  A jelenetek helyszíneit egyetlen stilizált tér sűríti magába.  Khell Zsolt rozsdás, rácsokból és fémlapokból felépített, erősen előretolt díszlete épp annyira tud kaszárnya lenni, mint Marie kunyhója, vagy épp a Doktor kétes kísérletekkel terhelt laboratóriuma.  A tér mélysége csupán Woyzeck végső őrületének pillanatában, a finálé erejéig tárul fel.

Ascher vállalkozása, hogy a hagyományosan prózai színházként funkcionáló Katonában dalra fakasztja színészeit, alapvetően gonosz húzás. Lehet is hallani, hogy a nézőtér olykor-olykor panaszkodik rossz intonációra, gyenge orgánumra, elcsukló hangokra és egyéb, zenetörténetileg kétesen beágyazódott fogalmakra. Waits dalait nem kell szépen énekelni. Nem azért, mert magának a dalok szerzőjének is olyan hangja van, mintha reggelente fémforgáccsal gargarizálna, hanem mert a Woyzecknek eredendő lényege a disszonancia. A megzenésítésnek ezt az alapvetését tudja rendkívül precízen lekövetni a díszletre felültetett zenekar (zenei vezető Philipp György), és ezzel az óriási játéklehetőséggel élnek talán túlságosan is szerényen a színészek. Ez a visszafogottság sokkal többet vesz el a songok erejéből, mint az időnként hunglishba csapó szövegmondás. Azt, hogy az előadás részben szerzői jogok, részben fordítási nehézségek miatt kétnyelvű lesz, már premier előtt hetekkel lehetett tudni. Szálinger Balázs feliratozott szövegeivel kapcsolatban azonban mindenképp meg kell jegyezni, hogy a többnyire kínosan ügyetlenre sikeredő dalszövegfordítások hazai világában ritkaságszámba menő igényességgel sikerült megoldania feladatát.

A színészi játékot mindvégig a takarékosság jellemzi. Részben mert senki nem mer kilépni megszokott szerepköréből, részben mert a jelenetek gyors egymásutánja színészi minimalizmust követel meg.  Rövid, alig érzékelhető gesztusokból építkeznek. Keresztes Tamás kisember-Woyzeckje mintha a Ledarálnakból ugrott volna át. Mozdulatai feszültek és kiszámíthatatlanok, arca mindvégig rezzenéstelen; másfél órán át az izzás előtti utolsó pillanatot mutatja. Nagy Ervin testiségre redukált Ezreddobosa mindvégig bravúros mozdulatsoraival hangsúlyoz, dobszólóval kísért entrée-ja az előadás legmaradandóbb pillanata.  Jordán Adél Marie-ja a bugyivillantós repedtsarkú és a Woyzecket anyaian ölelő nő között egyensúlyoz. Fekete Ernő Doktorként mintha csak Mengelét játszaná, Bezerédi Zoltán puha Kapitányának atlétájáról csak frázisok között lecsöppenő pörköltszaft hiányzik, Elek Ferenc hol eltűnő, hol következetlenül színre tolt Bolondja inkább zavaró, mint értelmezhető.  A színészek munkáját árnyalja tovább Horváth Csaba songok alatt beiktatott koreográfiája. A túlmozgásosnak semmiképp sem nevezhető, állóképekben végződő, szögletes mozgássorok mintha az első jelenet cirkuszi mutatványaiból szakadtak volna ki.  A dalok végeztével pedig úgy esnek szét a képek, mintha jól végzett munka után mindenki cigarettaszünetre iparkodna a szomszédos blueskocsmába.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Jazz/World

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Klasszikus

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Könyv

Szállj költemény – Kortárs költemények, katonás színészek előadásában

A Katona öt színművésze, Ónodi Eszter, Pálmai Anna, Rezes Judit, Tasnádi Bence és Vizi Dávid mondják el kedvenc kortárs költőik egy-egy versét a költészet napja alkalmából.
Vizuál

Látogatás a Pokolban: bűnökről született alkotások kerültek kirakatba

A Dante-emlékévet is elhalványítja a pandémia, ám a Kispont Galéria most az utcáról megtekinthető kirakatkiállítással dolgozza fel Dante Pokol című művét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Shakespeare újragondolva

A Webszínház 2021-ben újragondolja Shakespeare drámáit, és az avantgárd szellemű Dogma-filmekből inspirálódva a 21. századba helyezi a műveket. 37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt 20 perces etűdöket a reneszánsz mester darabjai nyomán.
Színház magazin

Egy olasz művész életre kelti a szobrokat – így nézhetett ki az egyik legismertebb ókori drámaíró

Az ókor nagy költői és énekmondói ma már csak fehér márványszobrokról és stilizált képekről néznek vissza ránk üveges szemmel, és elképzelni is nehéz, hogy egykor ők is homlokráncoló, keményen dolgozó, vagy éppen kocsmákban mulatozó, élvezeteket hajszoló emberek voltak.
Színház szfe

Az SZFE szerint szabályt szegve zárhatták ki őket az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSE márciusban úgy határozott, hogy kizárja tagjai közül a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Döntésüket azzal indokolták, hogy a vezetőtestületben történt jelentős változások miatt az egyetem már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, melyet korábban felvettek. Az SZFE szerint a kizárás szabályellenes.
Színház hír

Stumpf István: Az SZFE ügye bizonyos értelemben baleset volt

A felsőoktatási modellváltás koordinációjáért felelős kormánybiztos is megszólalt a Színház- és Filmművészeti Egyetem körül kialakult helyzet kapcsán, egyfajta balesetnek titulálva a modellváltás körüli ellenállást. Stumpf István reményét fejezte ki aziránt is, hogy a többi modellváltó egyetemen ilyen nem fog előfordulni.
Színház ajánló

Pap Verával és Börcsök Enikővel látható a Pesti Színház nagy sikerű előadása

A Pesti Színház 2010-ben mutatta be Hadar Galron kortárs izraeli író drámáját, a Mikvét, amely tizenegy évvel a bemutató után április 24-én online lesz látható az eSzínház oldalán.