Színház

Bodó-dupla: Szentivánéji Anamnesis

2012.07.15. 07:32
Ajánlom
Közös nevezőre hozható-e a Schauspielhaus Grazban rendezett Szentivánéji álom és a budapesti Katona József Színházban készített Anamnesis? Amennyiben a társadalmi kérdések teatralizálását és nézőben hagyott hiányérzetet közös nevezőnek tekintjük, mindenképp.

Grazban mesterembereink a szélrózsa minden irányából érkeznek: Rastislav Tesárik, Hilmi Cörüc, Yoshka Bazin, Vassilij Stoljar (őket mind szputnyikosok, Lajos András, Jankovics Péter, Szabó Zoltán, Fábián Gábor játsszák), mellettük bizonyos Klaus Zettel (Sebastian Reiß) és Paul Schlucker (Franz Solar) dolgoznak a színházi festőműhelyben. Zettel a színházimádó önjelölt rendező, aki megállapítja, hogy a Szentivánéji álom Shakespeare legrosszabb darabja. A vendég- (némi eufemizmussal: szabadúszó) -munkás trupp szerencsés esetben 15.000 eurót kap Theseustól, ezt egy telefonbeszélgetésből halljuk, és ha már pénz meg fenntartás, természetes, hogy a hírek - az előadásban is - a Szputnyikról szólnak. Bodót elsősorban a színházcsinálás érdekli a darabból, a mesteremberek mellett Puck (Thomas Frank) entertainer karaktere jár még szerencsésen: a kiszólások és kikacsintások - a grazi intendánsnak, Anna Badorának szóló köszönettől a Staying Alive-ig -, az improvizáció lehetősége jórészt kizárólagosan nekik jutnak, ők  pedig becsülettel és a szokásos nagy kedvvel vetették bele magukat a játékba. A néző meg jól jár, mert látja, hogy nem csak egy rossz színész - hiszen Shakespeare mesteremberei csapnivalóan dilettánsok -, de egy remek színész is mily megindító.

Nem nagyon láttam még olyan Szentivánéji álmot, ahol a szerelmesek ne cukik, hamvasan aranyosak, bájosak és szépek lennének. Pedig hát valljuk be, elég irritáló a nyafogásuk, az álproblémázásuk. Bodó egy rendkívül egyszerű húzással, azzal, hogy nem naivákra osztja Helenát (Katharina Klar) és Hermiát (Pia Luise Händler), hanem az inkább érdekes, mint lehengerlően finom szépségű színésznőkre, Demetriusnak (Florian Köhler) és Lysandernek (Simon Käser) pedig szálfatermetűnek egyáltalán nem mondható, inkább korpulens színészeket választ, vállaltan nem túl vonzó karaktert ad a négy szerelmesnek. Theseust és Oberont, illetve Hippolytát és Titániát összevonják, Jan Thümer és Pető Kata azonban gyakorlatilag semmit nem visz át egyik figurából a másikba. Az ő játéklehetőségeik meglehetősen korlátozottak, egy-egy dimenziót tudnak moderált mélységben, leginkább külsőségekben, gesztusokban megmutatni. És emiatt támad hiányérzetünk.

Pascal Raich díszlete impozáns - egy lichthof, amelynek az alján vagyunk, de látjuk az eget, sőt a száradó ruhákkal újabb csavart kap a perspektíva -, szokás szerint felidéződnek Bodó előző előadásai, Nagy Fruzsina a funkcionálisat, a hétköznapit és a fantáziát sűríti jelmezeibe, Klaus von Heydenaber kamarazenekara zeneileg, nyitányban alapozza meg a rákövetkező, fanyar, iróniával, a túlélést segítő cinizmussal teli játékosságot.

Ez utóbbi félmondatot az Anamnesisre is alkalmazhatnánk. A zenét - hisz az alkotó azonos - és általában a témát, a magyar egészségügyet tekintve is, melynek útvesztőiben a Josef K.-ként bolyongó átlagbeteg mi vagyunk. Az előadás gerincét adó történetek nézőktől vagy egészségügyi dolgozóktól származnak, utóbbiak meg is jelennek az színpadon. A vetített képeken beszélő fejek sokkal hatásosabbak, mint az, amit a függöny felmenetele után látunk. A Katona és a Szputnyik színészei játszotta szkeccsek témája erősebb, mint az, ahogyan a szkeccsek a színházban megvalósulnak.

A leginkább megjegyezhető és határozott körvonalú karakter Keresztes Tamásé, aki sűríti portásországunk minden jellemzőjét, Mészáros Béláé, aki hol innen jön be, hol onnan, vonul át a színen, hogy halott anyját keresse egyre kétségbesettebben és egyre reménytelenebbül. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy szinte mindenki több karaktert is játszik, s ezáltal elmosódnak a körvonalak. Bodónál gyakori, hogy a figurák képtelenek a kommunikációra, tele vannak frusztrációval, egyaránt problémájuk van az önkifejezéssel és a másik meghallgatásával - ilyeténképp is pontosan leképezi a kis magyar társadalmunkat.

Abszurd, groteszk és burleszk, röhejesen és földhözragadtan hétköznapi és elemelten drámai, olcsó és szofisztikált mind színpadra kerül itt, ahogyan az Bodónál szokás, sőt nézői elvárás, a drámai súly azonban valahogy elvész az ötletparádéban. Ebbe a revübe belezsúfoltak mindent, amit ismerünk, amit a saját bőrünkön is tapasztaltunk, tapasztalunk és még egy ideig tapasztalni is fogunk. Túlbeszéltek a szituációk, és a példákból - legyenek bármilyen tanulságosak - megárt a sok, mert van az a mennyiség, ami után sokk helyett csak a szaturáció unalmát érezzük. És valahol legbelül szomorú az ember, hogy bár a téma kiverhetné a biztosítékot, kavarhatna port - és sorolhatnánk a további közhelyeket  -, az előadás mégsem lépi át az ingerküszöböt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

„A boldog békeidők lokálpatriótája”

A Gózon Gyula Kamaraszínház új gasztroszínházi receptet próbál ki: Krúdy írásaiból készítettek színpadi adaptációt úgy, hogy előadás közben szépen megfőznek egy Krúdy-kedvenc ételt, talán pörköltalapút, amelyet majd bor mellett tálalnak is a nézőknek. A produkció december 14-én mutatkozik be a Szentendrei Teátrum MűvészetMalom helyszínén.
Színház ajánló

Citromba harapni édes: Miért nem hagyhatja ki a Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons előadást?

Mit jelent igazán szavak nélkül megérteni egymást? Hogyan kommunikáljunk, amikor minden szavunk érték? A Karinthy Színház Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons című előadása elgondolkodtató, humoros és érzelmileg is mély utazást kínál.
Színház ajánló

Tárgyalótermi darab és 20. századi klasszikus látható a Katona két új bemutatóján

December 13-án Nyílt tárgyalás címmel, Székely Kriszta rendezésében mutatják be Ferdinand von Schirach művét a Katona József Színházban, majd december 14-én A Halál kilovagolt Perzsiából, Hajnóczy Péter műve kerül színre, Bagossy Júlia rendezésében a Kamrában.
Színház ajánló

Széles repertoárral várja nézőit a Pintér Béla és Társulata

A 2024 szeptembere óta az Átriumban játszó Pintér Béla és Társulata januárban és februárban tizenöt különböző előadással, összesen negyvenegy estén várja nézőit.
Színház ajánló

Székely Csaba sikerdarabja, az Öröm és boldogság a két ünnep között újra Budaörsön

A nagy érdeklődésre való tekintettel december 27-én ismét műsorra tűzi az Alföldi Róbert által rendezett Öröm és boldogságot a Budaörsi Latinovits Színház.