Színház

Bodrogi Gyula: "Fiatalon már biztosan kiabálnék"

2013.06.06. 06:58
Ajánlom
Nincs olyan korosztály, amelyik ne ismerné. És nincs olyan műfaj, amit ne "igazítana" magára a kabarétól a filmslágereken át a klasszikus vagy kortárs drámákig. A mától induló POSzT idei díszvendégét ekhós szekérre ültetik a megnyitón, fotókiállítás nyílik a szerepeiből, a Fregatt vendéglőben pedig már hagyományszerűen főzni fog. INTERJÚ

- Mit jelent Önnek a POSzT?

- Az első évtől a találkozó hűséges visszatérője vagyok. Eshetett az eső, történhetett bármi, én akkor is részt vettem a POSzT-on. Azért szeretem, mert igazi családi összejövetel jellege van. Az ember találkozik rég nem látott kollégákkal, barátokkal, láthat olyan előadásokat, kamaradarabokat is, amiket év közben nem látott. Szóval ez egy remek találmány.

Utazás Töröcsik Marival:

- Ön egy személyben híres színész, vadász és szakács. Milyen hasonlóságokat lát a három szenvedélye között?

- Legfeljebb az a közös bennük, hogy mindegyik az életemnek egy része. A vadászat a természettel való kapcsolat, a színház a közönséggel, a főzés mint  szórakozás, vagy hobbi arról szól, hogy milyen ízeket lehet kihozni az ételekből. Az a lényeg, hogy amit csinálok, azt élvezettel csinálom.

- A POSzT díszvendégeként mindenféle "kötelezettségeknek" is eleget tesz majd: a megnyitótól a szerepeiről készült fotókiállításon át a kávéházi beszélgetésig.

- Majd megmondják, mit kell csinálni. Én legalább olyan érdeklődve és kíváncsian várom, hogy mit fognak kérni tőlem, és azt teljesítem, akár a közönséggel együttműködve, akár külön.

- Tavaly az OFF program keretében Varnus Xavérral közös műsora volt filmslágerekből. Várható ennek folytatása?

- Nem tudom. Nagyon élveztem a Xavérral való közös munkát. Nem csak kiváló orgonaművész, de éppúgy szenvedélyes riporter is, szívesen beszélgettem vele.

- Az éneklés, a zenés műfaj végigkíséri a pályafutását Bicska Maxi szerepétől a Voith Ágival közös önálló estekig.

- Még a pályám kezdetén meghatározó volt a Koldusopera a Belvárosi Színházban (ma Katona József Színház- a szerk.). Aztán a József Attilában minden szezon végén csináltunk egy zenés vígjátékot, így bemutattuk itt a Potyautast, az Imádok férjhez menni-t, a Kaktusz virágát, és még hosszasan sorolhatnám.

- Szándék, kedv kérdése vajon, hogy mostanában nem lép fel zenés produkcióban?

- Miklós Tibiékkel dolgozom a nyáron. Egy Beatles-előadást csinálnak Gyulán, amiben én is szerepelek. A "Hatvannégy éves leszek" című nótát énekelem, aminek az a vége, hogy akkor is fogsz- e szeretni, akkor is adsz-e enni, ha nyolcvannégy leszek.

- Anyaszínházáról, a Nemzetiről szólva, mi a véleménye az igazgatóváltásról, és mit vár a Vidnyánszky -féle vezetéstől?

- Úgy elrontották ezt az igazgatóváltást, ahogy csak valamit el lehet rontani. Nagyon sokszor átéltem színházigazgató váltást, sőt én magam is lettem igazgató és hagytam abba az igazgatást a Vidám Színpadon. Fel kellene hagyni a pályáztatással. Tulajdonképpen ellenreklám a színháznak. Most persze a Nemzeti Színháznak a ciklus végéig nagyon jó és sikeres, az egész színházi életre nézve viszont rossz. Majd lecsengenek a dolgok, de nagyon sok kárt tudnak okozni. A legfőbb baj az, hogy tehetséges emberekről van szó Vidnyánszky és Alföldi személyében. Semmiféle belekontárkodás nem kellene. Robi csinált egy nagyon jó színházat, összehozott egy jó társulatot. Egy váltásnál általában várni kellene kíváncsian, hogy milyen lesz az új igazgató, akiről szintén tudjuk, hogy tehetséges.

- A két táborra szakadás a színházi szakmát, a színészeket is utolérte. Mindezt hogyan látja?

- Pillanatemberkék találnak maguknak szólási lehetőséget, és úgy tesznek, mintha a szakmai dolgokat lehetne politikával intézni. Véleményem szerint egy színház, ha véletlenül politikai kabaréra adja a fejét, csak a mindenkori fennálló hatalmat piszkálhatja. De a politika nem szólhatna bele a kinevezésekbe. Szerencse, hogy ilyen öreg vagyok, mert fiatalon már biztosan kiabálnék.

- Jelentős állomás volt a pályáján az Alföldi rendezte Az ügynök halála. Mennyire volt kezdetben zökkenőmentes a közös munka?

- Nagyon szeretek Alföldivel dolgozni. Azt szoktam rá mondani, hogy nem csak a színdarabot, de a jeleneteket is meg tudja rendezni. Sok dologban vitatkoztam vele, de ha a közönség szereti, akkor minden meg van bocsátva. Azt szoktam mondani: siker alatt nincs színház. Egy festmény lehet, hogy ma sikertelen, száz év múlva viszont óriási érték. Az előadás ma születik, és ma hal meg. Az élő színház örök, ezért nem lehet semmivel sem pótolni.

- Voltak elszalasztott lehetőségek, kimaradt szerepek az eddigi pályafutásában?

- Szerencsém volt az életben, mert mindig kaptam olyan szerepeket, amiket nagy- nagy élvezettel csináltam. Így aztán nem is jutott eszembe, hogy ezt vagy azt kéne eljátszani. Én addig-addig próbálgatom a szerepeimet, amíg úgy nem érzem, hogy a szerző nekem írta. És ez kitölti a színházi életemet.


Bodrogi Gyulának egy ekhós szekér bakjáról elmondott köszöntőjével veszi kezdetét június 6-án a 13. Pécsi Országos Színházi Találkozó, amelynek versenyprogramjában tizenkét produkció szerepel. Mint arról Kőhalmi Andrea, a POSZT ügyvezetője korábban beszámolt, a nemzet színésze a Bóbita Bábszínház óriásbábjainak társaságában érkezik a Színház térre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.