Színház

Bohóz(z)atok! - VidorFeszt 3.

2009.09.01. 14:02
Ajánlom
A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik.

Kinézek a Kossuth térre. A Ba Cissoko nevű formáció zenél. Nem ismerem őket, de tapasztaltam, hogy az afrikai zenészek irtó jó bulit tudnak csinálni.

Utánanézek a neten: Ba Cissoko, az együttes vezetője és névadója Guineában született, nagybátyjától tanult korán játszani, majd két unokatestvérével kezdett együtt zenélni. A jelenlegi zenekar 2001 óta létezik. Három lemezük jelent meg, a legfrissebb 2009-ben. Ezt írják még: "Pergő ritmusú zenéjük, afrikai gyökereket és modern hatásokat ötvöz. Rockzenei intenzitással szólaltatják meg a tradicionális manding dallamokat. Dalaikat szuszu, poular és malinke nyelven adják elő. A zenekar tagjai évek óta Marseille-ben élnek."

Óriási tömeg verődött össze. Mindenki fegyelmezetten, várakozva üldögél. A kordon mögött az első két sor a földön ül, hátizsákos és kisgyerekes fiatalok. Úgy tippelem, ők lesznek a "kemény mag". Nem tévedek, az első szám alatt bemelegítenek, aztán őrületes afro-partyba kezdenek. Van is miért, a zene egészen extatikus. Ez a kora nevű hangszer 21 húrral rendelkezik, és hasonlóan szól, mint az elektromos gitár. Csak épp tökből és kecskebőrből van. A húrokat nem fogják le, csak pengetik, mint a hárfát. Ha akarják, finoman szól, ha akarják, zúz és sikít. A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik. Előkerül többféle ütős hangszer is, dobpárbajok alakulnak, felelgetések, kifulladásig, amikor azt hinnénk, vége van, naná, hogy nincs, újabb körök, újabb szólók a nagy közös végig. Hergelik a népet, épp úgy, mintha vadlovat törnének be, elengedik a szárat, aztán megint szorosan tartják, majd kicsit lazítanak rajta, újra megfogják, hogy aztán végre-végre jöhessen a végső nagy tánc. Föl is állítják a közönséget, a harmadik mozdulat után mindenki fölkel a székéből, talán meg is könnyebbülnek, hogy lehet mozogni, tapsolni, kezet föltartani, ugrálni.

Szinte minden szám után hangolnak. 21 húr nem kevés. És olykor két kora is szól egyszerre. A showman nem maga Ba Cissoko, hanem Sékou Kouyaté, aki teli szájjal nevetve, föl-alá száguld a színpadon evvel az óriási hangszerrel. Az elektromos gitár most ritmus-funkciót tölt be (az első szám alatt a fiatalember belemosolyog a szemembe, aztán ezt megteszi az objektívem kedvéért is), a basszus kőkemény rock-alapot hoz, a dobos fiúnak csak úgy röpködnek a rövid rasta-tincsei, olyan erővel üt.

(Itt kell megjegyezzem, hogy a tegnapelőtti Kiss Erzsi koncerten láttam egy nyolc év körüli kislányt táncolni. Eleinte nem direkt táncolt, hanem csak úgy fölállt a padról a mamája mellől. Azonnal megérezte a zenének minden apró ízét. Csavargatta vékony karjait a levegőben, időnként meg-megmozdult a csípője is, suta, kislányos valójában egy hamarosan kibontakozó kis hölgy állt előttem. Követte Kiss Erzsi minden levegővételét, a dobok páratlan, el-elcsúsztatott ritmusait, és olyan magától értetődően csinálta ezt az egészet, hogy arra kellett gondoljak, remélem, az anyukája észreveszi egyszer, hogy a lánya egy született tehetség. Volt ott két másik kislány, az egyik a testvére lehetett a másik a barátnője, később őket is bevont a játékba, immár tudatosan, szinte komplett koreográfiát rögtönözve és betanítva.)

Másnap az Új Színház Fogat fogért című előadása van terítéken. Feydeau ezúttal nem egyedül jegyzi a darabot, bizonyos Maurice Hennequin nevű úr is föl van tüntetve a színlapon. A téma a jó öreg házasságtörés, persze bosszúból. Fogat fogért. A darab eredeti címe Le systéme Ribadier, mivel Ribadier úr különös módszeréről szól: hipnotizálja, elaltatja a feleségét, amíg ő esténként kalandozik a városban. Ő már a  második férj, az előző elhunyt, de óriási olajvászon portréja kint díszeleg a nappaliban (nem tudom, mely férj venné szívesen, ha minden reggel az elődjét pillantaná meg elsőként), mégpedig azért, mert valami híres festő készítette. És még azért is, hogy a színészek időnként tudjanak hozzá beszélni.

A féltékeny feleség megtalálta előző férje feljegyzéseit a hét éven át tartó kalandjairól, ezért új férjét meglehetősen rövid pórázon tartja. Csak épp nincs fogalma arról, hogy időnként hipnózisba esik. Érkezik egy régi barát, aki szerelmes a feleségbe, a férj - erről mit sem sejtve - elmondja neki a csodás módszert. Éjjel, amikor Ribadier megint nincs itthon, a régi barát fölébreszti a feleséget, de pechjükre a Ribadier-t in flagranti érték, rohan haza, a szeretője férje pedig utána. A feleség úgy csinál, mintha még mindig aludna, de persze mindent hall, így kiderül a liezon. Majdnem tanúi lehetünk egy párbajnak is.

Az erkölcsi tanulság se nem kifejezetten egyedi, se nem kifejezetten újdonság. Ha hazudsz, legyen bármily csodás módszered, valamin úgyis elbuksz, és visszakapod. Nincs házasság kilengés nélkül.

Ugyanezt magára az előadásra is el lehet mondani. A színészek nem hoznak semmi egyedit, semmi újat. Sem a feydeau-i karaktereket, sem saját színjátszásukat illetően. De még azt sem, amire számítanék a neveket olvasván. A poénok nagyobb része gyöngécske, messze vannak a többi Feydeau darab sziporkáitól. A párbeszédek hosszúak, nem túl mozgalmasak, így szegény színészek jobbára álldogálnak, tesznek egy kört a színpadon, leülnek a fotelbe, aztán átülnek egy kerevetre. Az előadás tempója egyáltalán nem feszes, sőt, lassúnak mondanám, ami egy francia bohózatra a legkevésbé sem kellene, hogy jellemző legyen. A zavartságot, a meglepettséget, a tanácstalanságot és a megdöbbentést egyaránt szünetekkel erősíteni föl, ez nem tesz valami jót egy elviekben pörgős vígjátéknak.

Valló Péter eléggé magukra hagyta a színészeit, de még azt sem tudta eldönteni, milyen stílusban játszassa őket. Hirtling István (Ribadier) jobbára a tőle megszokott eszközökkel él (viszont alig lehet hallani a 9. sor szélén), Pálfi Kata (Angéle, a felesége), hogy csináljon valamit, inkább karikíroz, mint nem, Huszár Zsoltnak (Thommereux, a régi barát) nincs túl sok játsznivalója, így csak energikusan és magabiztosan jár-kel. A megcsalt férjet Rudolf Péter hozza, tőle is láttuk már a vicces kisember figuráját - neki azért örülök egy kicsit jobban, mert rég nem láttam már színpadon, és most eszembe jut jónéhány régi, kiváló alakítása. Fodor Annamária cselédlánya pikírt és szemtelen, ez jól áll neki. Derzsi János (akinek csak a színlapról derül ki a neve, Gusman, egyébként csak kocsisként emlegetik) egy jelenetre jön be a színpadra, akkor történik valami.

Csütörtökön egy másik Feydeau jön, A hülyéje az Örkényből. Újranézős.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.
Színház gyász

Elhunyt Vass Éva színésznő, Gábor Miklós özvegye

85 éves korában vasárnap elhunyt Vass Éva kétszeres Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész.
Színház klasszik rádió

A vágyvillamos zakatol a Fidelio Klasszik következő adásában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása május 11-én 10 órától hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Bagó Bertalannal, Havasi Zoltánnal, Kollmann Szilviával és Serfőző Krisztinával.