Színház

Bohóz(z)atok! - VidorFeszt 3.

2009.09.01. 14:02
Ajánlom
A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik.

Kinézek a Kossuth térre. A Ba Cissoko nevű formáció zenél. Nem ismerem őket, de tapasztaltam, hogy az afrikai zenészek irtó jó bulit tudnak csinálni.

Utánanézek a neten: Ba Cissoko, az együttes vezetője és névadója Guineában született, nagybátyjától tanult korán játszani, majd két unokatestvérével kezdett együtt zenélni. A jelenlegi zenekar 2001 óta létezik. Három lemezük jelent meg, a legfrissebb 2009-ben. Ezt írják még: "Pergő ritmusú zenéjük, afrikai gyökereket és modern hatásokat ötvöz. Rockzenei intenzitással szólaltatják meg a tradicionális manding dallamokat. Dalaikat szuszu, poular és malinke nyelven adják elő. A zenekar tagjai évek óta Marseille-ben élnek."

Óriási tömeg verődött össze. Mindenki fegyelmezetten, várakozva üldögél. A kordon mögött az első két sor a földön ül, hátizsákos és kisgyerekes fiatalok. Úgy tippelem, ők lesznek a "kemény mag". Nem tévedek, az első szám alatt bemelegítenek, aztán őrületes afro-partyba kezdenek. Van is miért, a zene egészen extatikus. Ez a kora nevű hangszer 21 húrral rendelkezik, és hasonlóan szól, mint az elektromos gitár. Csak épp tökből és kecskebőrből van. A húrokat nem fogják le, csak pengetik, mint a hárfát. Ha akarják, finoman szól, ha akarják, zúz és sikít. A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik. Előkerül többféle ütős hangszer is, dobpárbajok alakulnak, felelgetések, kifulladásig, amikor azt hinnénk, vége van, naná, hogy nincs, újabb körök, újabb szólók a nagy közös végig. Hergelik a népet, épp úgy, mintha vadlovat törnének be, elengedik a szárat, aztán megint szorosan tartják, majd kicsit lazítanak rajta, újra megfogják, hogy aztán végre-végre jöhessen a végső nagy tánc. Föl is állítják a közönséget, a harmadik mozdulat után mindenki fölkel a székéből, talán meg is könnyebbülnek, hogy lehet mozogni, tapsolni, kezet föltartani, ugrálni.

Szinte minden szám után hangolnak. 21 húr nem kevés. És olykor két kora is szól egyszerre. A showman nem maga Ba Cissoko, hanem Sékou Kouyaté, aki teli szájjal nevetve, föl-alá száguld a színpadon evvel az óriási hangszerrel. Az elektromos gitár most ritmus-funkciót tölt be (az első szám alatt a fiatalember belemosolyog a szemembe, aztán ezt megteszi az objektívem kedvéért is), a basszus kőkemény rock-alapot hoz, a dobos fiúnak csak úgy röpködnek a rövid rasta-tincsei, olyan erővel üt.

(Itt kell megjegyezzem, hogy a tegnapelőtti Kiss Erzsi koncerten láttam egy nyolc év körüli kislányt táncolni. Eleinte nem direkt táncolt, hanem csak úgy fölállt a padról a mamája mellől. Azonnal megérezte a zenének minden apró ízét. Csavargatta vékony karjait a levegőben, időnként meg-megmozdult a csípője is, suta, kislányos valójában egy hamarosan kibontakozó kis hölgy állt előttem. Követte Kiss Erzsi minden levegővételét, a dobok páratlan, el-elcsúsztatott ritmusait, és olyan magától értetődően csinálta ezt az egészet, hogy arra kellett gondoljak, remélem, az anyukája észreveszi egyszer, hogy a lánya egy született tehetség. Volt ott két másik kislány, az egyik a testvére lehetett a másik a barátnője, később őket is bevont a játékba, immár tudatosan, szinte komplett koreográfiát rögtönözve és betanítva.)

Másnap az Új Színház Fogat fogért című előadása van terítéken. Feydeau ezúttal nem egyedül jegyzi a darabot, bizonyos Maurice Hennequin nevű úr is föl van tüntetve a színlapon. A téma a jó öreg házasságtörés, persze bosszúból. Fogat fogért. A darab eredeti címe Le systéme Ribadier, mivel Ribadier úr különös módszeréről szól: hipnotizálja, elaltatja a feleségét, amíg ő esténként kalandozik a városban. Ő már a  második férj, az előző elhunyt, de óriási olajvászon portréja kint díszeleg a nappaliban (nem tudom, mely férj venné szívesen, ha minden reggel az elődjét pillantaná meg elsőként), mégpedig azért, mert valami híres festő készítette. És még azért is, hogy a színészek időnként tudjanak hozzá beszélni.

A féltékeny feleség megtalálta előző férje feljegyzéseit a hét éven át tartó kalandjairól, ezért új férjét meglehetősen rövid pórázon tartja. Csak épp nincs fogalma arról, hogy időnként hipnózisba esik. Érkezik egy régi barát, aki szerelmes a feleségbe, a férj - erről mit sem sejtve - elmondja neki a csodás módszert. Éjjel, amikor Ribadier megint nincs itthon, a régi barát fölébreszti a feleséget, de pechjükre a Ribadier-t in flagranti érték, rohan haza, a szeretője férje pedig utána. A feleség úgy csinál, mintha még mindig aludna, de persze mindent hall, így kiderül a liezon. Majdnem tanúi lehetünk egy párbajnak is.

Az erkölcsi tanulság se nem kifejezetten egyedi, se nem kifejezetten újdonság. Ha hazudsz, legyen bármily csodás módszered, valamin úgyis elbuksz, és visszakapod. Nincs házasság kilengés nélkül.

Ugyanezt magára az előadásra is el lehet mondani. A színészek nem hoznak semmi egyedit, semmi újat. Sem a feydeau-i karaktereket, sem saját színjátszásukat illetően. De még azt sem, amire számítanék a neveket olvasván. A poénok nagyobb része gyöngécske, messze vannak a többi Feydeau darab sziporkáitól. A párbeszédek hosszúak, nem túl mozgalmasak, így szegény színészek jobbára álldogálnak, tesznek egy kört a színpadon, leülnek a fotelbe, aztán átülnek egy kerevetre. Az előadás tempója egyáltalán nem feszes, sőt, lassúnak mondanám, ami egy francia bohózatra a legkevésbé sem kellene, hogy jellemző legyen. A zavartságot, a meglepettséget, a tanácstalanságot és a megdöbbentést egyaránt szünetekkel erősíteni föl, ez nem tesz valami jót egy elviekben pörgős vígjátéknak.

Valló Péter eléggé magukra hagyta a színészeit, de még azt sem tudta eldönteni, milyen stílusban játszassa őket. Hirtling István (Ribadier) jobbára a tőle megszokott eszközökkel él (viszont alig lehet hallani a 9. sor szélén), Pálfi Kata (Angéle, a felesége), hogy csináljon valamit, inkább karikíroz, mint nem, Huszár Zsoltnak (Thommereux, a régi barát) nincs túl sok játsznivalója, így csak energikusan és magabiztosan jár-kel. A megcsalt férjet Rudolf Péter hozza, tőle is láttuk már a vicces kisember figuráját - neki azért örülök egy kicsit jobban, mert rég nem láttam már színpadon, és most eszembe jut jónéhány régi, kiváló alakítása. Fodor Annamária cselédlánya pikírt és szemtelen, ez jól áll neki. Derzsi János (akinek csak a színlapról derül ki a neve, Gusman, egyébként csak kocsisként emlegetik) egy jelenetre jön be a színpadra, akkor történik valami.

Csütörtökön egy másik Feydeau jön, A hülyéje az Örkényből. Újranézős.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Színház

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.
Színház szavazás

Döntsön a Kaszás Attila-díj sorsáról!

Az idei jelöltek: Farkas Ignác, Nagy Csongor Zsolt és Varga Klári. A közönség augusztus 24-én éjfélig szavazhat a három színművészre.
Színház fesztivál

Csak érzed, hogy jó, és itt a helyed – Megérkezett az idei Katlan-himnusz

Immár tizenegyedik alkalommal rúghatjuk le a cipőnket és adhatjuk át magunkat a változatos, emberarcú és nyitott Ördögkatlan Fesztiválnak július 31. és augusztus 4. között.