Színház

Bohóz(z)atok! - VidorFeszt 3.

2009.09.01. 14:02
Ajánlom
A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik.

Kinézek a Kossuth térre. A Ba Cissoko nevű formáció zenél. Nem ismerem őket, de tapasztaltam, hogy az afrikai zenészek irtó jó bulit tudnak csinálni.

Utánanézek a neten: Ba Cissoko, az együttes vezetője és névadója Guineában született, nagybátyjától tanult korán játszani, majd két unokatestvérével kezdett együtt zenélni. A jelenlegi zenekar 2001 óta létezik. Három lemezük jelent meg, a legfrissebb 2009-ben. Ezt írják még: "Pergő ritmusú zenéjük, afrikai gyökereket és modern hatásokat ötvöz. Rockzenei intenzitással szólaltatják meg a tradicionális manding dallamokat. Dalaikat szuszu, poular és malinke nyelven adják elő. A zenekar tagjai évek óta Marseille-ben élnek."

Óriási tömeg verődött össze. Mindenki fegyelmezetten, várakozva üldögél. A kordon mögött az első két sor a földön ül, hátizsákos és kisgyerekes fiatalok. Úgy tippelem, ők lesznek a "kemény mag". Nem tévedek, az első szám alatt bemelegítenek, aztán őrületes afro-partyba kezdenek. Van is miért, a zene egészen extatikus. Ez a kora nevű hangszer 21 húrral rendelkezik, és hasonlóan szól, mint az elektromos gitár. Csak épp tökből és kecskebőrből van. A húrokat nem fogják le, csak pengetik, mint a hárfát. Ha akarják, finoman szól, ha akarják, zúz és sikít. A szólók alatt megbolondul a nézőtér, tapsolnak, fütyülnek. A színpadon persze megy a show, fehér fogsorok világítanak a fekete arcokból, örömből, ösztönnel csinálják, ez azonnal látszik. Előkerül többféle ütős hangszer is, dobpárbajok alakulnak, felelgetések, kifulladásig, amikor azt hinnénk, vége van, naná, hogy nincs, újabb körök, újabb szólók a nagy közös végig. Hergelik a népet, épp úgy, mintha vadlovat törnének be, elengedik a szárat, aztán megint szorosan tartják, majd kicsit lazítanak rajta, újra megfogják, hogy aztán végre-végre jöhessen a végső nagy tánc. Föl is állítják a közönséget, a harmadik mozdulat után mindenki fölkel a székéből, talán meg is könnyebbülnek, hogy lehet mozogni, tapsolni, kezet föltartani, ugrálni.

Szinte minden szám után hangolnak. 21 húr nem kevés. És olykor két kora is szól egyszerre. A showman nem maga Ba Cissoko, hanem Sékou Kouyaté, aki teli szájjal nevetve, föl-alá száguld a színpadon evvel az óriási hangszerrel. Az elektromos gitár most ritmus-funkciót tölt be (az első szám alatt a fiatalember belemosolyog a szemembe, aztán ezt megteszi az objektívem kedvéért is), a basszus kőkemény rock-alapot hoz, a dobos fiúnak csak úgy röpködnek a rövid rasta-tincsei, olyan erővel üt.

(Itt kell megjegyezzem, hogy a tegnapelőtti Kiss Erzsi koncerten láttam egy nyolc év körüli kislányt táncolni. Eleinte nem direkt táncolt, hanem csak úgy fölállt a padról a mamája mellől. Azonnal megérezte a zenének minden apró ízét. Csavargatta vékony karjait a levegőben, időnként meg-megmozdult a csípője is, suta, kislányos valójában egy hamarosan kibontakozó kis hölgy állt előttem. Követte Kiss Erzsi minden levegővételét, a dobok páratlan, el-elcsúsztatott ritmusait, és olyan magától értetődően csinálta ezt az egészet, hogy arra kellett gondoljak, remélem, az anyukája észreveszi egyszer, hogy a lánya egy született tehetség. Volt ott két másik kislány, az egyik a testvére lehetett a másik a barátnője, később őket is bevont a játékba, immár tudatosan, szinte komplett koreográfiát rögtönözve és betanítva.)

Másnap az Új Színház Fogat fogért című előadása van terítéken. Feydeau ezúttal nem egyedül jegyzi a darabot, bizonyos Maurice Hennequin nevű úr is föl van tüntetve a színlapon. A téma a jó öreg házasságtörés, persze bosszúból. Fogat fogért. A darab eredeti címe Le systéme Ribadier, mivel Ribadier úr különös módszeréről szól: hipnotizálja, elaltatja a feleségét, amíg ő esténként kalandozik a városban. Ő már a  második férj, az előző elhunyt, de óriási olajvászon portréja kint díszeleg a nappaliban (nem tudom, mely férj venné szívesen, ha minden reggel az elődjét pillantaná meg elsőként), mégpedig azért, mert valami híres festő készítette. És még azért is, hogy a színészek időnként tudjanak hozzá beszélni.

A féltékeny feleség megtalálta előző férje feljegyzéseit a hét éven át tartó kalandjairól, ezért új férjét meglehetősen rövid pórázon tartja. Csak épp nincs fogalma arról, hogy időnként hipnózisba esik. Érkezik egy régi barát, aki szerelmes a feleségbe, a férj - erről mit sem sejtve - elmondja neki a csodás módszert. Éjjel, amikor Ribadier megint nincs itthon, a régi barát fölébreszti a feleséget, de pechjükre a Ribadier-t in flagranti érték, rohan haza, a szeretője férje pedig utána. A feleség úgy csinál, mintha még mindig aludna, de persze mindent hall, így kiderül a liezon. Majdnem tanúi lehetünk egy párbajnak is.

Az erkölcsi tanulság se nem kifejezetten egyedi, se nem kifejezetten újdonság. Ha hazudsz, legyen bármily csodás módszered, valamin úgyis elbuksz, és visszakapod. Nincs házasság kilengés nélkül.

Ugyanezt magára az előadásra is el lehet mondani. A színészek nem hoznak semmi egyedit, semmi újat. Sem a feydeau-i karaktereket, sem saját színjátszásukat illetően. De még azt sem, amire számítanék a neveket olvasván. A poénok nagyobb része gyöngécske, messze vannak a többi Feydeau darab sziporkáitól. A párbeszédek hosszúak, nem túl mozgalmasak, így szegény színészek jobbára álldogálnak, tesznek egy kört a színpadon, leülnek a fotelbe, aztán átülnek egy kerevetre. Az előadás tempója egyáltalán nem feszes, sőt, lassúnak mondanám, ami egy francia bohózatra a legkevésbé sem kellene, hogy jellemző legyen. A zavartságot, a meglepettséget, a tanácstalanságot és a megdöbbentést egyaránt szünetekkel erősíteni föl, ez nem tesz valami jót egy elviekben pörgős vígjátéknak.

Valló Péter eléggé magukra hagyta a színészeit, de még azt sem tudta eldönteni, milyen stílusban játszassa őket. Hirtling István (Ribadier) jobbára a tőle megszokott eszközökkel él (viszont alig lehet hallani a 9. sor szélén), Pálfi Kata (Angéle, a felesége), hogy csináljon valamit, inkább karikíroz, mint nem, Huszár Zsoltnak (Thommereux, a régi barát) nincs túl sok játsznivalója, így csak energikusan és magabiztosan jár-kel. A megcsalt férjet Rudolf Péter hozza, tőle is láttuk már a vicces kisember figuráját - neki azért örülök egy kicsit jobban, mert rég nem láttam már színpadon, és most eszembe jut jónéhány régi, kiváló alakítása. Fodor Annamária cselédlánya pikírt és szemtelen, ez jól áll neki. Derzsi János (akinek csak a színlapról derül ki a neve, Gusman, egyébként csak kocsisként emlegetik) egy jelenetre jön be a színpadra, akkor történik valami.

Csütörtökön egy másik Feydeau jön, A hülyéje az Örkényből. Újranézős.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Hárman pályáznak a debreceni Csokonai Nemzeti Színház igazgatói posztjára

Sajtóértesülések szerint Mátyássy Szabolcs, Rácz István és Végh Veronika is jelentkezett a debreceni társulat vezetői pozíciójára.
Színház ajánló

Szembenézés saját magunkkal és online vetületeinkkel – A social media hatásairól láthatunk előadást a Trafóban

A közösségi média és a magánszféra problematikus kapcsolódását bemutató, Túlságosan vékony falak című produkció március 17-én debütál a Trafóban.
Színház interjú

Babanapló, ami füstöl, rappel és énekel – Csábi Anna mesélt a Köldökzsinór-varieté előadásáról

A fiatal rendező, aki saját kismama-élményeit beleszőve szerzőként is jegyzi a Köldökzsinór-napló című előadást, arról is beszélt, miként jön össze a gyermekszületés és a varieté, és hogyan lehet szinte a semmiből elkészíteni és fenntartani egy előadást.  
Színház ajánló

Milyen erkölcs szerint éljünk? – Egyfelvonásos krimiként mutatkozik be A Karamazov testvérek a József Attila Színházban

Családi dráma, féltékenység, börtön, gyilkosság és őrület – Dosztojevszkij utolsó nagyregényéből készült adaptációt mutat be a József Attila Színház február 24-én, Hargitai Iván rendezésében.
Színház hír

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.