Színház

Bonyolult és gazdag

2013.10.09. 16:00
Ajánlom
Tom Kempinski Távolsági szerelem című színdarabját október 29-én mutatják be a Rózsavölgyi Szalonban. Az előadás arra keresi a választ, létrejöhet-e szerelem két ember között, akik egymástól ötezer kilométer távolságban élnek és csak telefonon érintkeznek egymással. A produkcióban először lép együtt színpadra Lukács Sándorral Tóth Ildikó, akit a közelgő premier kapcsán kérdeztünk. INTERJÚ

- Szerinted lehetséges, hogy ilyen körülmények között kialakuljon egy valódi szerelem?

- Lehetséges. Az élet annyira bonyolult és gazdag. Számtalanszor kínál elénk olyan történeteket, amire azt szoktuk mondani, hogy ha azt filmre vinnénk vagy színházban megcsinálnánk, akkor senki sem hinné el, hogy megesett. Jómagam is egy ilyen távolsági szerelemben éltem nagyon sokáig, csak nekünk megvolt az az előnyünk, hogy előtte találkoztunk. Ebben a történetben a férfi és nő egyáltalán nem találkozik, a kapcsolat telefonon keresztül jön létre és a szerelem a telefonbeszélgetések során alakul ki. Egy színésznő felhív egy írót, hogy elkérje tőle a darabja játszási jogait és már első alkalommal a hivatalos formaságokon túl elindul egy másik irányba is a beszélgetés. Egyik következik a másikból, egyre sűrűbben beszélnek, aztán már minden nap. Mind a két ember nagyon magányos. A férfi a depressziója, a nő a betegsége miatt űzött el maga mellől mindenkit az évek során, és most egyszer csak azon kapják magukat, hogy létszükséglet a másikat felhívni.

- Milyen nő szerinted ez a Sarah?

- Már nem fiatal, túl van a negyvenen. A betegsége kiszolgáltatottá és kiszámíthatatlanná tette az életét és megakadályozta abban, hogy a színházban folyamatosan dolgozzon. Az állapota változó, hol jobban, hol rosszabbul van, de nagyon erős, rettenetesen kitartó és iszonyatosan akar élni. Történetünk kezdetén kiderül, hogy már öt éve egyáltalán nem volt színpadon, de most megint egy összeszedettebb, jobb állapotban van, és úgy érzi, képes arra, hogy eljátssza ezt a szerepet. Azért éppen ezt, mert a sztori nagyon egybe vág az ő történetével. Így aztán többet is jelent ez számára egy feladatnál. Ezt a nőt a betegség nyerssé, őszintévé és egyenessé teszi és a pasinak ez nagyon tetszik. Persze egy telefonon zajló beszélgetés egyfajta lazaságot és nagyobb szabadságot is ad, az ember álarc mögött érezheti magát, és ettől akár merészebben ki tud tárulkozni. Ez a szabadság teszi lehetővé, hogy nagyon hamar közel kerüljenek egymáshoz.

- Mindkét ember nagyon sérült. Az egyik mentálisan, a másik fizikálisan. Ez egy nagy találkozás, hogy két ilyen embert így összehoz a sors. Szerinted melyiküknek van nagyobb szüksége a másikra?

- Nem gondolom, hogy ezt meg lehet mondani. A kapcsolat egy nagyon szép barátsággal indul, aztán kibontakozik valami szerelem féle, de nyitva marad a darab végén, hogy vajon tudnak-e majd egymással létezni. A beszélgetések során mindig máshol van a hangsúly. Hol az egyiknek van nagyobb szüksége a másikra, hol fordítva. A férfi narcisztikusabb személyiség, önzőbb és jobban birtokba akarja venni ezt a barátságot és ezt a kapcsolatot. Féltékeny, irigy, követelődző.  A nő, talán a betegségéből adódóan, valahogy tisztábban tudja elhelyezni magát és a kapcsolatait a világban, ezáltal sokkal alázatosabb tud lenni ebben a viszonyban. Aztán persze van egy pont, amikor nála is kiborul a bili és azt mondja, hogy ez így nem mehet tovább, de sokkal többet megemészt és elfogad a másiktól és sokkal többször ő a "hallgató".

- Azért ez többnyire az életben is így van... Azt, hogy ezt a két embert ötezer kilométer választja el egymástól, nektek a színpadon is jelezni kell. Hogyan oldjátok ezt meg?

- Ez elsősorban verbális anyag, nem helyzetkomikumokra, nem szituációkra épít, a szöveg a legerősebb mankónk. A díszlet úgy van kitalálva, hogy van két külön lakás, de ahogy a matematikában két egymásba érő körnek van közös része, ugyanúgy itt is van a két lakásnak egy közös tere, amit mindketten használunk. Aztán azzal próbálunk még kísérletezni, hogy azokon a pontokon, amiket erősnek érzünk párbeszédben vagy gondolatban, felvesszük a szemkontaktust. Nem az van, hogy soha nem nézünk egymás szemébe. És van olyan pont, ahol a telefont már nem is használjuk.

- Lukács Sándorral először dolgozol együtt. Milyen a közös munka?

- Nagyon jó. Csak ugye furcsa, hogy alig nézünk egymás szemébe, tehát leginkább csak fülön keresztül van kapcsolatunk.

- Érdekes lehet, hogy miközben egy kétszereplős darabban veszel részt, mégis egyedül vagy. Hogy építed fel a szerepet?

- Közösen dolgozunk. Olyan ez, mint amikor egy zongora és egy hegedű együtt játszik. Iszonyúan kell figyelni a másikra, sőt talán még inkább, mintha szemtől szemben állnánk egymással. De ugyanúgy egymásból is építkezünk, mint egy hagyományos darab esetében.

- Mi az, ami miatt számodra érdekes ez a munka?

- Nagyon tetszik, hogy ez a nő annyira erős, kitartó és makacs. Fiatalon én is ilyen voltam. Mostanában egy kicsit ez elmúlt belőlem, sok mindenben elgyávultam az életben, de amikor főiskolás voltam, meg a pályám első tíz-tizenöt évében tudom, hogy mentem előre, mint egy tank. És ez a nő is egy tank, de úgy, hogy közben nem sodor el senkit, meg nem tapos keresztül senkin, de azt, amit elhatározott, amit célul kitűzött maga elé, azt végigviszi. Az élni akarása, meg az, ahogy ragaszkodik ahhoz, hogy a gyerekkori álmait és vágyait megvalósítsa, hogy színész maradjon ezzel a betegséggel is, szerintem ez irigylésre méltó, és nagyon sok erőt lehet meríteni belőle. Remélem, nem csak nekem.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Orvosai tanácsára nem jön Budapestre Robert Wilson

A világhírű rendező Oidipusz című előadásának vendégjátékára érkezett volna a Nemzeti Színházba, a szeptember 17-én kezdődő MITEM fesztiválra, ám egészségügyi okokból kénytelen távol maradni.
Színház hír

Podcasttal és interjúkötettel ünnepel a 25 éves Káva

1997-ben kezdte meg működését a független színházi kultúra, közoktatás és civiszféra határmezsgyéjén működő Káva Kulturális Műhely, amely az elmúlt negyed évszázadban csaknem 100 bemutatót tartott.
Színház lapszemle

Epres Attila távozik az Örkény Színházból

A színész szabadúszóként folytatja tovább, de korábbi szerepeit megtartja.
Színház hír

A nőkről szól a Csokonai Színház művészeti fesztiválja

Negyedik alkalommal rendezi meg a debreceni Csokonai Színház a MagdaFesztet október 1. és 5. között, amely többek között a nők művészeti jelenlétére helyezi a hangsúlyt.
Színház hír

Lázár Kati és Rudolf Péter a Halhatatlanok Társulatának tagjai között

Tizenhetedik alkalommal választottak maguk közé új tagokat a Halhatatlanok Társulatának tagjai. A júniusban lezárult szavazás alapján hat művész érdemelte ki a címet.