Színház

Börcsök Enikő: Észreveszi Isten, ha hibát követett el?

2017.02.16. 08:36
Ajánlom
A fogyatékos, feltehetően autista Gézagyerek képviseli az ártatlanságot, a lelki tisztaságot Háy János számos nagy sikerű vidéki előadást megélt darabjában. Budapesten a Pinceszínház mutatja be először az eldugott magyar faluban játszódó nyomorbluest. Börcsök Enikő a Gézagyerek támasz nélküli özvegy anyját, Rózsika nénit alakítja.

- A Nemsenkilény című monodrámában egy autista lány világát mutattad meg. Mit tudsz kamatoztatni az ott megszerzett tapasztalataidból Gézagyerekben?

- Szinte semmit, mert ebben a darabban nem az autizmus az elsődleges, hanem a kilátástalan jövőkép. Gézagyerek autista jegyeket hordoz, a környezete elfogadja, szereti, nincs szó kirekesztettségről. Egyszerűen szerencsétlen sorsú ember, mint mindenki, aki a környezetében él. Teljesen tehetetlen emberekről van szó, akik nem tudnak szabadulni, kilépni a sorsukból, mert nincs semmi, ami megváltoztathatná az életüket.

Takács Géza, Börcsök Enikő - A Gézagyerek

Takács Géza, Börcsök Enikő - A Gézagyerek (Fotó/Forrás: Somfai Sándir / Pinceszínház)

- Milyen előképeid vannak Rózsika néni, a támogató anya figurájához?

Sok hasonló embert ismerek, akik kiszolgáltatottak, és nap mint nap megtapasztalják azt a fajta gyötrelmet, amit egy fogyatékos jelent a környezetének. Előfordul, hogy elveszítik a türelmüket. Hihetetlen erő kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen ember mellett kitartson, ápolja, gyakorlatilag alárendelje neki az életét. Rengetegen élnek hasonló helyzetben.

- A darab alcíme istendráma. Isten felelősségére kérdez rá a szerző?

Tulajdonképpen csak egy mondat szól erről a darab legvégén, feltéve a kérdést, hogy

akik ilyen sorsra születnek, azoknál Isten észreveszi-e, hogy hibát követett el, és vajon kijavítja-e?

- Színészként ez az első találkozásod Háy János írói világával, ami egyszerre naturalisztikus, költői, humoros. Mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást?

- A próbák során Soós Péter rendezővel, akivel először dolgozom – amúgy évfolyamtársam volt a főiskolán –, igyekeztünk megtalálni a dráma humorát. Korábban nem ismertem ezt a Háy-darabot, csak hallottam Pinczés István emlékezetes előadásáról.

A nyelv jelenti a legnagyobb kihívást.

Rengeteg ismétlés van benne. Mindig csak egy nagyon picit változik egy-egy jelenet. Majdnem ugyanazt mondom, mint előbb, de máshogyan. Ettől baromira nehéz megjegyezni. A szavak ugyanazok, csak cserélődnek. Egy mondaton belül is sok az ismétlés, mivel kicsi a szókincsük ezeknek az embereknek.

- Fontosnak tartod, hogy hétköznapi hősökön keresztül társadalmi üzenete is legyen annak a témának, amihez nyúlsz, vagy ami megtalál?

- Persze, örülök az ilyen jellegű felkéréseknek, de

nem feltétlenül a színházban keresem a fórumokat, hogy hangoztassam a véleményemet.

Jó érzéssel tölt el, ha másokon segíthetek. Vannak úgynevezett magánakcióim, mint például gyerekek táboroztatása Becsvölgyén.

- A Nemsenkilénnyel évekig jártad az országot. Mit gondolsz, az autisták, a fogyatékosok beilleszkedéséhez, elfogadásához hozzájárulhatnak a hasonló előadások?

- Mindenképpen. A Nemsenkilény nagyon figyelemfelkeltő előadás volt. Azt tapasztaltam, hogy sokan még nem találkoztak ezzel a problémával, illetve a gondolkodással, hogy miként lehet megközelíteni ezeket az embereket. Számomra is ismeretlen terület volt, autista gyerekekkel a sógornőmön keresztül találkoztam, aki velük dolgozott egy intézetben.

- A lekötetlen energiák miatt is igényled a kimozdulásokat a Vígszínházból?

- Szeretek a színházamon kívül is dolgozni. A Pinceszínházban egy nagyon jó csapatba kerültem, a kollégák nagy részét ismerem. Az Átriumban is lesz idén egy bemutatóm, de ez még nem publikus. Ebben az évadban nem kaptam új feladatokat a Vígben, leszámítva egy kis epizódszerepet a Bűn és bűnhődésben.

- Néhány hónapja Kínában vendégszerepeltetek a Találkozással. Mit értett meg a kínai közönség Nádas Péter történelmi pszichoanalíziséből?

- Nagyon nehéz számukra befogadni, hogy valaki ennyire kiteszi az érzelmeit a színpadon, a kínai színjátszásban nem szokás az emberi lelket ilyen közelről láttatni. Igazán ez volt számukra különleges. Fogalmuk sem volt az '50-es évek magyar történeleméről. Érdekes, hogy nem ismertek fel egy hasonló rendszert, mint amiben ők is élnek.

Börcsök Enikő a Találkozásban

Börcsök Enikő a Találkozásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

- Zsótér Sándorral színésznövendékeket tanítasz a Színművészeti Egyetemen. Mire helyezed a hangsúlyt az oktatásban?

- A kíváncsiságra, a figyelemre, az elfogadásra és a türelemre. Nem azt szajkózom nekik, amit valaha nekem tanítottak, hanem ami róluk szól, ami nekik fontos.

Nyitottnak kell lennem, mert akkor fogom én is érdekelni őket.

Megpróbálok olyan feladatokat találni, ami által megnyílnak, vagy ki tudnak fejezni valamit. Abból dolgozom, ami bennük van. Amúgy is szeretem gyerekekkel körülvenni magam, és átadni nekik azt, ami érdekli őket.

Névjegy

Börcsök Enikő 1968-ban született Mezőtúron. 1991-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, színész szakon, Marton László, a Vígszínház korábbi igazgatójának osztályában. A diploma megszerzése után 1991-től 1994-ig a Kaposvári Csiky Gergely Színházban játszott, 1994 ősze óta a Vígszínház tagja. Színházi munkái mellett filmekben is gyakran feltűnik, emellett rendezéssel is foglalkozik. Díjai között megtalálható a Jászai Mari-díj (1998), a Ruttkai Éva-emlékdíj (1998, 2000, 2005), az Érdemes művész elismerés (2005) és a Prima díj. 2015 óta a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

A FESZ szerint szabálytalanul dönthettek az idei működési támogatásokról

A Független Előadó-Művészeti Szövetség nyílt levélben hívja a fel a figyelmet arra, hogy a minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek támogatásainak megítélésekor az elbírálás és a döntéshozatal során nem tartották be a pályázatra vonatkozó törvényi előírásokat.
Színház hír

Gizella-díjjal tüntették ki Oberfrank Pált

2021-ben ismét átadták a Gizella-díjat Veszprémben, melyet minden évben azoknak az alkotóknak ítélnek oda, akik kimagasló művészeti teljesítményükkel nagy szerepet játszanak Veszprém kulturális értékeinek létrehozásában, illetve tevékenységükkel hozzájárulnak a város jó hírnevének megőrzéséhez.
Színház támogatás

A szőnyeg szélén a szegedi MASZK Egyesület

És ez nem egy új előadás címe, hanem helyzetjelentés: az idei évben a szakminisztérium pályázatán nem nyert működési támogatást a MASZK Egyesület, amely 1992 óta működteti befogadószínházként a szegedi Régi Zsinagógát és 2020-ban 30. alkalommal rendezte meg a THEALTER fesztivált.
Színház interjú

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Színház életműdíj

A belső ember öltöztetője – Szakács Györgyi a Színházi Kritikusok Céhének életműdíjasa

A céh tagjai titkos szavazással ítélték oda az életműdíjat a Kossuth- és Jászai Mari-díjas jelmeztervezőnek, csaknem félszáz mozi és tévéfilm, valamint félezer színházi bemutató ruháinak megálmodójának.