Színház

Boross Martin az Egyesült Államokban rendez jelenetet az utcán

2017.05.29. 13:25
Ajánlom
A STEREO Akt művészeti vezetője a baltimore-i Single Carrot Theater művészeivel alkotja meg a Budapest mellett már 3 európai városban Promenád címmel bemutatott előadás amerikai verzióját, amire június 2. és 25. között válthat jegyet a közönség.

A nézők egy városi busz fedélzetén ülnek, a fejhallgatókból egy, az adott útvonalra szerkesztett hangmontázs szól. Az ablakon kinézve figyelniük, keresniük kell az utcán zajló jeleneteket. A színészeket követik állomásról állomásra, láthatják, ahogy útjaik minduntalan keresztezik egymást.

Olyan, mintha a nézők egy egész városra kiterjesztett Truman show-ba csöppentek volna.

Annak ellenére, hogy érzik a különbséget a valóság és a megrendezett jelenetek között, a Promenád mégis a kreativitásukra, játékosságukra épít. Ahogy elsodorja a nézőt a fantáziája, minden pad, macskakő, kandeláber, járókelő, kutya és autó a történet részesévé válik.

Boross Martin, és két STEREO Akt-os kollégája, Julia Jakubowska színésznő, valamint Bartha Márk zeneszerző a Single Carrot Theater-rel együttműködésben most

Baltimore lakosaiból csinál turistát a saját városukban.

A szélsőségesen szegregált, erős társadalmi határvonalakkal barázdált városban, sokaknak fogalma sincs, hogy milyen az élet pár háztömbbel arrébb. Ez az egyik legnagyobb amerikai város, ahol többségben van a fekete lakosság (64%). Nagyon nagy a munkanélküliség, jelentős probléma a drog, a bandaháborúk, a rendőri erőszak, de elsősorban a szegregáció.

„Tavaly októberben tartottunk itt workshopot Julia Jakubowska lengyel színésznővel, aki az eredeti Promenádnak is alkotója volt. Ismerkedtünk a várossal, a helyi problémákkal, és kiválasztottuk a majdani előadás szereplőit" - meséli Boross Martin a munkakezdésről. "Felvettük a kapcsolatot közösségszervezőkkel, művészekkel, biofarm kertészekkel, önkéntes rendfenntartókkal, étteremtulajdonossal, lelkésszel, történésszel, drogrehabilitációs intézet és civilszervezetek vezetőivel."

"Jártuk a várost, bekopogtunk házakba, kölcsönkértük a járdákat, lépcsőket, étterem teraszát, templom bejáratát, és szinte kivétel nélkül nagyon jól fogadták a kérésünket.

"Kb. 30 helyszínünk van szerte a városban a legszegényebb negyedtől a leggazdagabbig. Több mint 40 emberrel beszélgettünk, interjúztunk. Az interjúkat a Genevieve de Mahy a Single Carrot művészeti vezetője, a projekt dramaturgja készítette. Ezek egy része bekerül a végleges kb. 100 perces hanganyagba."

A helyi lakosok személyes történetei, titkai, élményei sorvezetőkén szolgálnak, segítenek kiigazodni, hogy pl. hol járunk.

"Ez triviálisan hangzik, de a példa kedvéért: gyakran hallani helyiektől azt a véleményt, hogy ez vagy ez a negyed nagyon „veszélyes, koszos, oda be nem tennék a lábukat", közben minden nap keresztülsétálnak rajta és nem is tudják, hogy ez az a környék, amivel szemben sarkos sztereotípiákkal élnek. Ezért tartottuk fontosnak, hogy kihangosíthassunk érdekes történeteket, hangot adjunk olyan civileknek, akik újat mondhatnak akár a saját szomszédaiknak is" - magyarázza a rendező.

"Emellett van egy kreált dramaturgiai ív, a kb. 100 perces út során archetipikus és Baltimore-specifikus fekete, fehér és ázsiai karakterek kálváriáját nézzük: prédikátor, utcai árus, kórházi rezidens, elit diák, postás, pincérnő, házmester, bankár és a többiek.”

„Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, hogy az eddig jegyet váltó nézők a helyi színház számára is újszerű módon, nem a szokásos (fehér) felsőközéposztály, hanem változatos, több társadalmi osztályt felölelő közönség" - mondja Boross Martin a bemutatóhoz közeledve. "Tehát még nagyobb rajtunk a felelősség, hogy valóban demokratikus, mindenki számára releváns élményt nyújtsunk amellett, hogy

szórakoztató, és provokatív előadást hozzunk létre, ami nem „pc”, de nem is káros, elkerüli a helyi kliséket, de ismerős, mindenki a magáénak érzi.

 Olyan anyagot próbálunk tető alá hozni, ami megteremti a párbeszéd lehetőségét. Valamit, ami közösségi érzést nyújt, ami a valóságot mutatja meg ferdítés nélkül, de így is büszkék lehetnek rá a helyiek, mert látják benne és magukban a reményt és a potenciált.”

Boross Martin

1988-ban született, a Színház és Filmművészeti Egyetemen végzett dramaturg szakon. 2013-ban alapította meg kortárs színházi műhelyét STEREOakt néven. 2016-ban Junior Prima díjjal tüntették ki. Alkotótársaival legtöbbször „talált témák” mentén dolgozik, előadásaik jelentős része helyspecifikus, sokszor nem színházteremben valósul meg. Jelenleg is repertoáron lévő munkái: Etikett, avagy a tökéletes ember, Felülről az ibolyát, Emlékek klinikája, Cím nélkül (a Mentőcsónak egységgel közösen), Promenád.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Költészet, valóság, Édes Anna a Városmajorban

Az Édes Annát hozza a Miskolci Nemzeti Színház a Városmajori Szabadtéri Szemle versenyprogramjába. A rendező, Rusznyák Gábor és a társulat 2017-ben szintén egy klasszikus magyar regény színpadra állításával nyerte el a Színikritikusok Díján a legjobb előadásnak járó elismerést.
Színház ajánló

A Kádár-kor legszenzációsabb bűncselekménye a Városmajorban

A Városmajori Szabadtéri Színpad idei saját bemutatójaként készül el Fejes Endre nagysikerű regényének színpadi adaptációja, A jó estét nyár, jó estét szerelem. A július 18-i bemutatót követően még egy alkalommal, július 19-én láthatja a közönség az új adaptációt.
Színház hír

Megdöbbenéssel fogadta a Magyar Színházi Társaság kilépését a POSZT vezetése

Magyar Attila, a POSZT-ot szervező cég ügyvezető igazgatója arra reagált, hogy hétfőn az egyik színházi szakmai érdekképviselet bejelentette, lemondanak tulajdonrészükről, mivel nem áll módjukban megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat.
Színház hír

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Színház ajánló

12 színésznő olvassa fel Radnótiné Gyarmati Fanni teljes naplóját egy előadáson

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel szerdán Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában.