Színház

Bozsik Yvette: "Meg kell szabadulni az elfojtásoktól"

2013.04.08. 07:52
Ajánlom
El nem mesélt történetek családról, felnőttekről és gyerekekről, színészekre és táncosokra. Az Orlai Produkciós Iroda, a FÜGE és az Átrium Film-Színház együttműködésével létrejött, Minden ötödik órában című előadás április 10-i bemutatója kapcsán a rendezővel beszélgettünk. INTERJÚ

- Hogyan talált meg téged ez a darab?

- Orlai Tibor és Fullajtár Andrea keresett meg ezzel a lehetőséggel és témával. Egész életemben fogékony és nyitott voltam a különböző társadalmi problémák bemutatására a darabjaimban, talán ezért is tűnt számukra egyértelműnek, hogy hozzám forduljanak. Andreával már korábban is dolgoztunk együtt a Vaginamonológok című előadásban, amely a Thália Színházban nagyon sok sikeres előadást ért meg. Abban is egy rendkívül kényes témáról esett szó: a női szexualitást különböző aspektusból közelítettük meg a szüléstől kezdve az orgazmusig. A mostani előadásnak is egy tabutéma a kiindulópontja, a családon belüli erőszak, amely sokkal több embert érint, mint gondoljuk. A darab címe is ezt tükrözi, hogy Magyarországon minden ötödik órában történik egy olyan bántalmazás, amely bíróság elé kerül, de ennél sokkal több a valós történés. Nemcsak a testi erőszakról van szó, hanem a lelki agresszió különböző formáiról, a gyerekek bántalmazásáról, vagy arról, amikor az egyik szülő inzultálja a gyereket, a másik pedig ezt tudja és elnézi.

- Mi a célja az előadásnak?

- Különböző szemszögből járjuk körül a témát, szeretnénk megmutatni a bántalmazót, a bántalmazottat, a gyermekeket, a szakértőt. Valós történeteken alapul az előadás, de ezt naturális színházi eszközökkel nagyon nehéz bemutatni, és nem is biztos, hogy ez lenne a megfelelő mód. Nem magát a bántalmazást, hanem a körülötte lévő légkört: a félelmet, a fájdalmat, a gyanakvást, a szexualitást, a szeretet hiányát próbáljuk megmutatni, mégpedig a mozgás, a fények, a hanghatások és az absztrakt színházi eszközök segítségével.

- A főszerepeket prózai és bábszínészek játsszák. Hogyan jeleníted meg a táncot, a hozzád közel álló művészeti formát?

- Három színész, Fullajtár Andrea, Rába Roland és Mórocz Adrienn a főszereplők, de a társulatom három táncosa, Vati Tamás, egy angol táncosnő, Samantha Kettle és Valencia James, egy barbadosi táncosnő is közreműködik az előadásban. Utóbbiak megszólalnak magyarul és a saját anyanyelvükön is. Fontos, hogy ők külföldiek, mert így az előadás nemzetközivé is válik, mint ahogy az egész téma is az, hiszen mindenhol előfordul a világon, különböző kultúrákban, különböző társadalmakban, és nemcsak a szegényeket érinti, hanem a gazdagokat és a diplomásokat ugyanúgy. Nagyon sokat dolgoztam már táncosokkal és színészekkel közösen, megvan a módszerem arra, hogyan lehet a táncot és a prózát jó arányban keverni.

- Mennyire táplálkozol személyes élményekből?

- Vannak sajnos személyes élményeim nekem is, amelyek előtörnek belőlem, ami fontos, mert hogyha én nem vagyok őszinte, akkor nem tudok hiteles előadást csinálni. Számomra elsősorban az a döbbenetes, hogy én azt gondoltam, hogy engem ez nem érint, aztán ahogy elkezdtük az olvasópróbát, majd elmentünk a NaNe egyesülethez, egymás után törtek elő belőlem az élmények. De az ismeretségemben is tudok nagyon sok esetről. Nem ez az első alkalom, hogy a gyerekkoromról csinálok előadást: a Lány, kertben című darabban megmutattam a pedofil nagybácsit, aki engem inzultált, azt az agressziót, ami a gyerekkoromat végigkísérte, amikor édesapám megverte anyukámat előttem. A visszaemlékezés lelkileg megterhelő, de közben felszabadító is. Azt gondolom, valójában akkor van értelme egy előadást megalkotni, ha van miért, itt pedig a legfontosabb cél mégiscsak az, hogy végső soron normális családban, szeretetben tudjunk élni. Ehhez pedig először meg kell szabadulni az elfojtásoktól, hogy utána tudjunk szeretni.

- Gyakran mondják, amikor társadalmi problémákról van szó, hogy már az egészen fiatal korosztálynál kell elkezdeni a nevelést. Neked van két gyermeked. Amikor ilyen témával foglalkozol, akkor otthon beszélgettek róla?

- Azt gondolom, hogy agresszív és perverz társadalomban élünk, és nagyon nehéz kizárni a gyereket ezekből a témákból. Az internetről, a híradókból hamar megtudunk mindent, az is, hogy milyen bűntények történnek itthon és a világban. Én ez elől próbálom elzárni a gyerekemet, nem szeretném, ha ezeket hallaná. Én hiszek a gyerekszínház erejében, nem véletlen, hogy sok gyerekelőadást csinálok különböző korosztályok számára, még csecsemőszínházat is. Rengeteg félelem van a gyerekekben, amelyek nagy részétől meg tudnak szabadulni a meséken keresztül. Hiszem, hogyha valami problémája van a gyereknek, beszélni kell vele. Azt gondolom, hogy szeretni kell a gyerekeket, és minél több mozgásélményhez juttatni: a tánc, a sport nagyon pozitív dolog és fontos örömforrás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Vizuál

Az ókori Mezopotámia művészetét bemutató, átfogó kiállítás nyílik a Szépművészeti Múzeumban

Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000-500 című tárlat október 5-én nyílik meg, és egészen február elejéig látogatható. A szervezők szerint hasonló léptékű kiállítás tízévente csak egy-kettő van a világban.
Klasszikus

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Színház hír

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Színház interjú

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház interjú

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.
Színház magazin

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.