Színház

Brit színházi terek

2011.10.16. 13:48
Ajánlom
A brit színházi rendszert átfogni, a mögötte húzódó kulturális mechanizmusokat megérteni, mindennapjait lekövetni kevés sikerrel járó, már-már lehetetlen vállalkozás.

Trendekről persze mindig lehet beszélni, ám ezek mindig ideig-óráig tartanak hiszen a szigetország színházi élete éppen az állandó változásról szól. Nincsenek évekig repertoáron tartott előadások, az egy héttől pár hónapig terjedő kifutási idő nem igazán ad lehetőséget állandó berendezkedésre, így újabb és újabb előadások folyamatos pörgése tartja életben a zsúfolt színházi évadot. Az állandó társulat fogalma csak a kontinensről (értsd: Európa) ismerős a brit közönségnek. A kilencvenes évek elején talán Alan Lyddiard volt az egyetlen aki próbálkozott a társulati forma (újra)honosításával az észak-angliai Newcastle-ben ám a Lev Dogyin színháza által inspirált Northern Stage csakhamar fenntarthatatlannak bizonyult és 2005-ben bezárta kapuit. Lyddiard, akinek nevét különben a magyar színházi világban a kolozsvári Feketeszemű rózsák, egy sikeresnek nem mondható rendezése kapcsán ismerhetjük, ugyanakkor Angliában úgy vonult be a szakmai köztudatba, mint azon formabontó, "rendszerkikezdő" rendező-menedzser, aki nemzetközisíteni szerette volna az angol színházi világot. Nem sikerült neki. A nemzetközi színészstábok még mindig megütközést keltenek az akcentusokra amúgy is érzékeny angol publikum szemében.

Úgy tűnik, a tradicionális, realistának mondható angol színházi közeg nehezen barátkozik az idegen szerzőkkel, a mainstream, színházi ügynökségek által dominált színházi világban alig növekszik a drámafordításokra való kereslet, és a kontinensen teljességgel megszokott és elfogadott színpadi értelmezések és újraértelmezések nemegyszer botrányba fulladnak az angol színpadon... És ezen még a színházi szaksajtó sem segít: a szigeten szűnni nem akaró problémát okoznak az adaptációk, verziók és a szöveghűség kérdései.

Mind a tradicionalizmusra, mind pedig az idegen drámák megismertetésére tett törekvésekre szép számmal hozhatók ellenpéldák: állandó ellenpélda a kis térrel rendelkező londoni Gate Színház, amely London nemzetközi színházaként hirdeti önmagát, vagy a nem is olyan régen, 2008-ban alakult Sputnik társulat, amely tavaly indította útjára az Orosz Színházi Fesztivált Londonban. A kísérletező, alternatív színházak mellett talán az egyik legfontosobb helye az újító szándékú színházi munkák bemutatásának a Barbican Centre.

A Barbican, London és nagy valószínűséggel az ország egyik legizgalmasabb színházi tere. A központi fekvésű, hagyományos angol pubok, felhőkarcolók és paneltömbök uralta, nagyon is kontrasztos City szívébe implantált Barbican központ igazi "hidden spot", a szó szoros értelmében. A kis utcák és aranyosnak nem nevezhető tömbházlakások határolta összművészeti központ igazi betonmonstrum, amolyan nyolcvanas évekből visszaköszönő zárvány, legalábbis első látásra. A szürke épület azonban elképesztő tereket rejt: a kicsivel több, mint ezer férőhellyel rendelkező színház mellett, több mozi, koncertterem, galéria, éttermek és átalakítható stúdió (The Pit) kapott helyett az épületben. A központ tetőtéri trópusi télikertje és a Lakeside-nak nevezett parkosított kültere csak cseresznye a habos tortán. Olyan terek ezek, amelyek nem hagyják a nézőt nyugodni, s bár akarva-akaratlanul is könnyen eltéved benne a látogató, a Barbican nem bízza a véletlenre a felfedezés élményét. Az épület minden szöglete hozza - közkedvelt angol kifejezéssel élve - azt a bizonyos "wow faktort": nem várt megoldások, zenés sarkok, könyvesbolt, kivetítőn szaladó digitális alakok.  A hagyományosan erős zenei kínálat mellett (a központ állandó otthona a BBC és London Symphony Orchestrának) a Barbican az a kiemelt hely Londonban, amely nemzetközileg fontos színházi produkciókat hoz a brit fővárosba.

Idei, augusztustól decemberig tartó Bite11 elnevezésű színházi évada ismét fontos színházi találkozásnak ígérkezik. Angliában itt lépett fel utoljára a negyven év után az év végén feloszló Merce Cunningham Dance Company, a New York-i Lincoln Centre Theater évadnyitó előadásáról, a South Pacific musicalről pedig még a közeli Bloomberg épület melletti virágárus is örömmel beszél. A dél-afrikai bábos Woyzeck (Handspring Puppet Company), amelyet a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Trafóban láthatott a magyar közönség és a dániai Teatret Gruppe 38 mesekísérlete a Hans Christian, You Must Be An Angel mellett esemény számba megy a bukaresti Nottara Színház Thomas Vinterberg filmje alapján készült Születésnap című előadása vagy Ostermeier Hamletje is. Bemelegítésként a jövő májusra tervezett Robert Wilson "remake", az Einstein on the Beach londoni bemutatója előtt a Lucinda Childs vezette tánctársulatot is elhozta a Barbican, Childs ugyanis Wilson koreográfusaként ismét részt vesz az enigmatikus előadás angliai színpadra állításában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Vizuál

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház premier

Gergye Krisztián ADHD-és gyerekekről szóló előadást rendez a B32-ben

Egy felnőni képtelen, „laza” anyuka; egy figyelemhiányos-hiperaktív, rosszabb pillanataiban fékezhetetlen fiú; és szomszédjuk, egy trauma miatt dadogó ex-tanárnő a főszereplői a Mit tennél, ha meghalnék? c. drámának, a szereplők: Horváth Lili, Varga Ádám Simkó Katalin.
Színház hír

Először pályázik Magyarország a Nemzetközi Színházi Olimpia megrendezésére 

A Nemzetközi Színházi Olimpia zárósajtótájékoztatóján Szentpéterváron Vidnyánszky Attila és Fekete Péter bejelentették, hogy Magyarország kandidál a 2023-as Nemzetközi Színházi Olimpia megrendezésére.
Színház hír

Tudnivalók Karinthy Márton temetéséről

A 71. életévében elhunyt színházigazgatótól november 26-án 10 órakor vehetünk végső búcsút a Fiumei úti Sírkertben.
Színház interjú

„Nem horgonyoztam le egyik izmusnál sem” – Interjú Nagy Norberttel

Májusban mutatta be a Forte Társulat Elias Canetti Kárpázatát a Szkénében. A főszereplőt, Peter Kient alakító Nagy Norberttel az ősbemutató különleges formanyelvéről, a történetben megjelenő férfi-női viszonyokról, és szöveg aktualitásáról beszélgettünk.
Színház hír

Ilyen lett a felújított kaposvári Csiky Gergely Színház

Átadták a Kaposvár jelképének számító Csiky Gergely Színház felújított és kibővített épületét.