Színház

Brit színházi terek

2011.10.16. 13:48
Ajánlom
A brit színházi rendszert átfogni, a mögötte húzódó kulturális mechanizmusokat megérteni, mindennapjait lekövetni kevés sikerrel járó, már-már lehetetlen vállalkozás.

Trendekről persze mindig lehet beszélni, ám ezek mindig ideig-óráig tartanak hiszen a szigetország színházi élete éppen az állandó változásról szól. Nincsenek évekig repertoáron tartott előadások, az egy héttől pár hónapig terjedő kifutási idő nem igazán ad lehetőséget állandó berendezkedésre, így újabb és újabb előadások folyamatos pörgése tartja életben a zsúfolt színházi évadot. Az állandó társulat fogalma csak a kontinensről (értsd: Európa) ismerős a brit közönségnek. A kilencvenes évek elején talán Alan Lyddiard volt az egyetlen aki próbálkozott a társulati forma (újra)honosításával az észak-angliai Newcastle-ben ám a Lev Dogyin színháza által inspirált Northern Stage csakhamar fenntarthatatlannak bizonyult és 2005-ben bezárta kapuit. Lyddiard, akinek nevét különben a magyar színházi világban a kolozsvári Feketeszemű rózsák, egy sikeresnek nem mondható rendezése kapcsán ismerhetjük, ugyanakkor Angliában úgy vonult be a szakmai köztudatba, mint azon formabontó, "rendszerkikezdő" rendező-menedzser, aki nemzetközisíteni szerette volna az angol színházi világot. Nem sikerült neki. A nemzetközi színészstábok még mindig megütközést keltenek az akcentusokra amúgy is érzékeny angol publikum szemében.

Úgy tűnik, a tradicionális, realistának mondható angol színházi közeg nehezen barátkozik az idegen szerzőkkel, a mainstream, színházi ügynökségek által dominált színházi világban alig növekszik a drámafordításokra való kereslet, és a kontinensen teljességgel megszokott és elfogadott színpadi értelmezések és újraértelmezések nemegyszer botrányba fulladnak az angol színpadon... És ezen még a színházi szaksajtó sem segít: a szigeten szűnni nem akaró problémát okoznak az adaptációk, verziók és a szöveghűség kérdései.

Mind a tradicionalizmusra, mind pedig az idegen drámák megismertetésére tett törekvésekre szép számmal hozhatók ellenpéldák: állandó ellenpélda a kis térrel rendelkező londoni Gate Színház, amely London nemzetközi színházaként hirdeti önmagát, vagy a nem is olyan régen, 2008-ban alakult Sputnik társulat, amely tavaly indította útjára az Orosz Színházi Fesztivált Londonban. A kísérletező, alternatív színházak mellett talán az egyik legfontosobb helye az újító szándékú színházi munkák bemutatásának a Barbican Centre.

A Barbican, London és nagy valószínűséggel az ország egyik legizgalmasabb színházi tere. A központi fekvésű, hagyományos angol pubok, felhőkarcolók és paneltömbök uralta, nagyon is kontrasztos City szívébe implantált Barbican központ igazi "hidden spot", a szó szoros értelmében. A kis utcák és aranyosnak nem nevezhető tömbházlakások határolta összművészeti központ igazi betonmonstrum, amolyan nyolcvanas évekből visszaköszönő zárvány, legalábbis első látásra. A szürke épület azonban elképesztő tereket rejt: a kicsivel több, mint ezer férőhellyel rendelkező színház mellett, több mozi, koncertterem, galéria, éttermek és átalakítható stúdió (The Pit) kapott helyett az épületben. A központ tetőtéri trópusi télikertje és a Lakeside-nak nevezett parkosított kültere csak cseresznye a habos tortán. Olyan terek ezek, amelyek nem hagyják a nézőt nyugodni, s bár akarva-akaratlanul is könnyen eltéved benne a látogató, a Barbican nem bízza a véletlenre a felfedezés élményét. Az épület minden szöglete hozza - közkedvelt angol kifejezéssel élve - azt a bizonyos "wow faktort": nem várt megoldások, zenés sarkok, könyvesbolt, kivetítőn szaladó digitális alakok.  A hagyományosan erős zenei kínálat mellett (a központ állandó otthona a BBC és London Symphony Orchestrának) a Barbican az a kiemelt hely Londonban, amely nemzetközileg fontos színházi produkciókat hoz a brit fővárosba.

Idei, augusztustól decemberig tartó Bite11 elnevezésű színházi évada ismét fontos színházi találkozásnak ígérkezik. Angliában itt lépett fel utoljára a negyven év után az év végén feloszló Merce Cunningham Dance Company, a New York-i Lincoln Centre Theater évadnyitó előadásáról, a South Pacific musicalről pedig még a közeli Bloomberg épület melletti virágárus is örömmel beszél. A dél-afrikai bábos Woyzeck (Handspring Puppet Company), amelyet a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Trafóban láthatott a magyar közönség és a dániai Teatret Gruppe 38 mesekísérlete a Hans Christian, You Must Be An Angel mellett esemény számba megy a bukaresti Nottara Színház Thomas Vinterberg filmje alapján készült Születésnap című előadása vagy Ostermeier Hamletje is. Bemelegítésként a jövő májusra tervezett Robert Wilson "remake", az Einstein on the Beach londoni bemutatója előtt a Lucinda Childs vezette tánctársulatot is elhozta a Barbican, Childs ugyanis Wilson koreográfusaként ismét részt vesz az enigmatikus előadás angliai színpadra állításában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.