Színház

Budapest legjobbjai

2010.09.23. 15:21
Ajánlom
Szeptember 23-án átadták a Főváros Színházi Díjait: Kerekes Éva, Kuna Károly, A Danton-ügy és Koltai M. Gábor, a Trilógia-tanulmány és Gergye Krisztián, valamint Alföldi Róbert a díjazottak.

Budapest Főváros Közgyűlése a Kulturális Bizottság előterjesztésére idén is díjazta a fővárosi színházakban folyó munkát. A legjobbakat ebben az évben is a Színházi Kritikusok Céhe javaslatára tüntették ki: a céh döntött a jelöltekről, az elnökség a teljes tagság bevonásával bonyolította le a véleménynyilvánítást és szavazást. A jelöltállító kör, a legtöbb szavazatot kapók elektronikus szavaztatása, majd a szavazategyenlőség miatti új elektronikus szavazás eredménye után a Főváros Színházi Díjait a 2009/2010-es évadban nyújtott teljesítményük alapján a következők kapják:

A legjobb női alakítás díját az Örkény Színház-beli Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című előadás Arturo Uija, Kerekes Éva kapta.

Kerekes Éva nagyszabású alakításában Brecht történelmi figurája, a feltörekvő Hitler jelenik meg a színész gazdag eszközei által, mellyel nem az ismert alaki külsőségeire, hanem szellemiségének bonyolult manipulációira, demagógiájának ravaszságaira hívja fel a figyelmet; alakítása révén a hatalom finoman ábrázolt, de végzetes csapdáiba pillanthat a néző.

A legjobb férfi alakításért Kuna Károlyt díjazták, aki Stúdió "K" Színház A Danton-ügy című előadásában nyújtott kimagasló teljesítményt.

Lenyűgöző alakításában Kuna Károly egyszerre mutatja meg Robespierre külvilág felé viselt arcát: a számunkra felfoghatatlan és titokzatos belső törvényeihez körömszakadtáig ragaszkodó sztoikus politikust, és a szoborszerű arckifejezése ellenére a történelmet megélő, gazdag belső élettel rendelkező embert.

A legjobb rendezés díját Koltai M. Gábor kapta a Stúdió "K" Színház A Danton-ügy című előadásáért.

Koltai M. Gábor a francia forradalomról szóló darabból egy mai, intellektuális és emberi motivációkban, szenvedélyekben és szellemi vitákban gazdag előadást rendezett a Stúdió "K" Színház kicsiny, ám változatosan használt tereiben, a nézővel együtt betekintve a történelem alakjainak emberi és ideológiai harcában abba  amindenkori pillanatba, amikor a forradalom éppen felfalja fiait.

A legjobb független előadás a Gergye Krisztián Társulata, a Bárka Színház, a MU Színház és a Budapesti Őszi Fesztivál koprodukciójában létrejött Trilógia-tanulmány lett, amelynek Találkozás című része a Bárkán, a Temetés pedig a MU Színházban látható.

Gergye Krisztián Társulata és a Bárka Színház közös produkciója, a Trilógia-tanulmány friss és páratlan fordulat Nádas Péter darabjainak, a Találkozás és a Temetés bemutatóinak történetében. A két felkavaró előadás - a maga sokrétűségében és mélységében - egyenértékű a drámákkal.

A főváros különdíjával a Nemzeti Színház igazgatóját, Alföldi Róbertet tüntették ki a színház megújításáért.

Második évada után Alföldi Róbertnek sikerült Budapest vezető teátrumainak sorába emelnie a Nemzeti Színházat; gazdag, sokféle közönségnek szóló kortárs és klasszikus repertoárjával, megújított társulatával, a közönséggel való modellértékű kommunikációjával újraértelmezte a nemzeti színház fogalmát, és megváltoztatta a problematikus történetű intézményről szóló beszédmódot.

A szeptember 26-i Színikritikusok Díját átadó gálán mindegyik fővárosi díjazott versenyben lesz a kritikusdíjért is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.