Színház

„Bűvös ereje volt” – Törőcsik Marira emlékezik Udvaros Dorottya

2021.04.24. 09:00
Ajánlom
Óriás volt. Törhetetlen. Varázslatos ember, mágikus alkotó. Izzott akkor is, ha hallgatott. De sosem gondolta magáról, hogy tévedhetetlen. Bátran volt bizonytalan. Mert kételkedni magában. Ilyenek az igazán óriások.

Törőcsik Mari úgy játszott, ahogyan most kell játszani. Hat évtized alatt semmit sem porosodtak az alakításai. Korszerű volt bármely időben. Ritka zseni. Láttam próbálni, játszottunk együtt. Mindig visszatért egy nullpontra, ahonnan lassan, az érzelem, a gondolkodás, az idegrendszer szűrőjén át újra és újra felépítette magát színészként abban az adott szerepben. Ha megszenvedett is egy alkotói folyamatot, derűjét egy pillanatra sem veszítette el.

Eredendő szeretet élt benne, és csalhatatlan mesteri ösztön. Bűvös ereje volt.

48398348_1127768100725694_5317110538252058624_n-182133.jpg

Udvaros Dorottya Törőcsik Marival, velemi otthonában (Fotó/Forrás: Nemzeti Színház)

Még színművészeti főiskolás voltam, harmadéves, amikor először találkoztunk. Mari férje, Maár Gyula 1977-ben televíziós portréfilmet készített róla Színész vagyok címmel. Major Tamás is szerepelt benne, kölcsönösen tisztelték egymást. Kaptam a filmben egy jelenetet én is. Marinak és nekem ugyanazt a helyzetgyakorlatot kellett megcsinálnunk. Major találta ki. „Mész az utcán, meglátod a régi szerelmedet, hezitálsz, odalépj-e hozzá, de inkább hagyod elsétálni, nem akarod, hogy észrevegyen…” Így hangzott nagyjából az instrukció. Külön-külön vették fel a jelenetünket, nem láttuk, ki mit rögtönzött, csak később a stúdióban, amikor levetítették, és Major elemzett minket, mit kezd a szituációval egy főiskolás, s mit egy érett színésznő. Én mozgalmas megoldást választottam: észreveszem a férfit, lelkesen elindulok felé, aztán mégis behúzódok egy kapualjba, óvatosan kilesek onnan, majd eldöntöm, hogy na akkor tényleg odamegyek hozzá, végül azért tétován visszalépek. Mari megállt, nézett, a tekintetében lefutott a régi kapcsolata a férfival, az együtt töltött jó és a rossz idők, dühök és lángolások, alig rezdült az arca, nem mozdult, a közös múltjuk azonban élt ebben a mozdulatlanságában.

Egy év múlva találkoztunk újra a Nemzeti Színházban. A Téli regében – Major rendezte – Mari volt Hermione, én Perdita, a lánya.

Tizenhat évig nem láttam az anyámat. Aztán feltűnt az életemben. Térdeltem a színpad közepén, és Mari elindult felém.

A néhány lépésében tizenhat elveszett év közeledett, az újra megtalálás egyszerre felemelő érzésével és minden félelmével. Ez örök képpé rögzült bennem. Ez a pecsétje számomra a színművészetnek: mit jelent, hogy egy színész jelen van abban a szituációban, amit eljátszik, miként adja oda, milyen energiával a fizikumát, a mentális figyelmét, a lelkét annak a sorsnak, amelyet megmutat. Maritól ez a mély tanulság kísér a pályámon.

Bölcs színész volt. Rajongta a tehetséget: az őszinteségben látta azt.

A modoroktól menekült. Nézte a pályatársakat, ki hol tart. Vonzotta az újdonság. Odaadó kíváncsisága olthatatlan és féktelen maradt végig. Eszménye a humánum volt, a tisztelet mások iránt, az alázat a színházzal szemben. Vélhetően még mindig nem értjük a teljes igazságát az alázatnak, amely erényt ad a művészethez, és ezt mindnyájunk közül Mari tudta leginkább.

maridorkahirnok-181545.jpg

Törőcsik Mari és Udvaros Dorottya A nagybácsi álma című előadásban (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Fontos volt számára, hogy bízzon a rendezőben. Én sem tudok olyan közegben dolgozni – és szerintem Maritól lehet ez a mintám is –, amelyből hiányzik a bizalom. Próbáltunk együtt a Koldusoperában, a Három lány kékben és A nagybácsi álma előadásokban is. Sosem láttam hisztérikusnak, nyűgösnek sem. Ha elbizonytalanodott, nem kezdett begubózni, hanem faggatta a rendezőt. Előttünk. Azt, hogy egy alkotói folyamat hosszú munkák, kínlódások, sikertelenségek nyomán zajlik, evidenciának tartotta, nem volt mit szégyellnie ezen a három Kossuth-díjával sem.

Megengedte magának, hogy rossz legyen a próbán. Kivételes tulajdonság.

Mari személyiségjegye volt az örökké felfedezésre váró ember és művész. Nyitott volt, de közben mintha ezernyi titok lengte volna át a játékát. Egy zseni titkai. Ő az volt. Illetve van, és lesz. Megfejthetetlen nagyság.

 

Udvaros Dorottya gondolatait lejegyezte: Karácsony Ágnes

A visszaemlékezés a XIII. kerületi Hírnökben jelent meg, az utóközlés a főszerkesztő engedélyével történt.

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Kapcsolódó

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Anyámnak meg kellett ígérnie, hogy nem bánik velem csodagyerekként” – olvasson bele Arthur Rubinstein memoárjába

Június 11-én jelent meg az Európa Kiadó gondozásában Arthur Rubinstein Ifjúi éveim című memoárja, amelyben a művész életének a legmélyére leshetünk be, mintha csak társunk volna. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Vivalditól a Coldplayig – Sturcz Quartet a Benczúr Kertben

A nyári esték varázslatos hangulatával és páratlan ízeivel várja a közönséget június 23-án a Benczúr Ház kertjében a Music & Wine, azaz Zene és bor című rendezvény.
Klasszikus

Vezető karnagyot keres a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei (MRME) nyílt pályázatot hirdetett a Magyar Rádió Énekkara vezető karnagyi pozíciójának betöltésére. A jelentkezés határideje július 30. 
Klasszikus

Jótékonysági koncerttel segítik a székelyföldi árvízkárosultakat

Június 22-én, vasárnap 16 órától Budapesten, a Kálvin téri református templomban jótékonysági koncertet hallhat a közönség. Az eseményre a belépés díjtalan, a helyszíni adományok teljes összegé a székelyföldi árvízkárosultak megsegítésére ajánlják fel.
Színház

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.
Színház hír

Rekord látogatottsággal zárta évadát a Budapest Bábszínház

Sikeres jubileumi évadot zárt a Budapest Bábszínház. Új díjat alapítottak, melyet először a 60 éve a teátrumban dolgozó Blasek Gyöngyi vehetett át. Jövő tavasszal rendeznék meg a II. Abstract Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált. A Kolibriből távozó Csernák Norbert a társulathoz szerződik.
Színház hír

Herczeg T. Tamás a békéscsabai színház új igazgatója

A hírt a békéscsabai Jókai Színház osztotta meg közönségével. Seregi Zoltán két ciklust, azaz tíz évet töltött a vidéki teátrum igazgatói székében, nem kívánt újrázni. A pozícióra egyetlen pályázat érkezett, Herczeg T. Tamásé, melyet Békéscsaba város közgyűlése elfogadott.
Színház hír

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Színház hír

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.