Színház

Chaplin és Bulgakov - premierek a Vígszínházban és a Pesti Színházban

2018.10.12. 13:20
Ajánlom
Nagy várakozás előzi meg a Vígszínház társulatának új előadásait, A diktátort és a Bíborszigetet. Bár 12 év és két földrész választja el a két darab keletkezését, mégis mindkét mű a XX. század első felében radikalizálódó európai civilizáció szatirikus megfogalmazása.
adiktator_ea_02_domolky_daniel_PRINT_006-093145.jpg

ifj. Vidnyánszky Attila és Szilágyi Csenge A diktátor című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A Vígszínház nagyszínpadán látható először Magyarországon Charlie Chaplin legnagyobb hatású filmjének színpadi változata, A diktátor. A Chaplin család engedélyével létrejött előadás szövegkönyvét Vecsei H. Miklós és Vörös Róbert mellett az előadást rendező Eszenyi Enikő jegyzi, a főszerepben ifj. Vidnyánszky Attilát, valamint Szilágyi Csengét, Wunderlich Józsefet, Hajduk Károlyt, Lukács Sándort láthatjuk. A darab október 13-án debütál.

A Pesti Színházban egy nappal hamarabb, október 12-én este tartják meg az évad első bemutatóját, Mihail Bulgakov, Bíborsziget című előadását Hegedűs D. Géza rendezi, a szövegkönyvet Elbert János fordítása alapján Vecsei H. Miklós és a társulat írta, a főbb szerepekben Kern András, Orosz Ákos, Csapó Attila, Dengyel Iván, Hegyi Barbara, Borbiczki Ferenc, Varju Kálmán, Fesztbaum Béla látható.

Bár 12 év és két földrész választja el a két darab keletkezését, Bulgakov 1928-ban, a sztálini Szovjetunióban írta meg a Bíborszigetet, Chaplin 1940-ben Hollywoodban forgatta le négy Oscar-díjat is elnyert korszakos művét, egyben első hangosfilmjét, mégis mindkét mű a XX. század első felében radikalizálódó európai civilizáció szatirikus megfogalmazása.

A diktátor, mint minden nagy mű, mélyen humanista alkotás is, amiről Chaplin később így nyilatkozott:

„Ha tudtam volna a német koncentrációs táborok borzalmairól, nem csinálom meg a Diktátor-t, nem fogom tréfára a nácik gyilkos őrületét.”

adiktator_ea_02_domolky_daniel_PRINT_009-093142.jpg

ifj. Vidnyánszky Attila A diktátor című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A darab a két világháború között játszódik egy olyan korban, amikor a szegénység és az őrület féktelenné vált. Az emberség és a szabadságba vetett hit elbukott. Chaplin Korda Sándor magyar származású filmrendező és producer tanácsára kezdte el forgatni a filmet, amely Ausztria megszállásáig követi Hitler Birodalmának kiépülését és a zsidóság meghurcoltatásának eseményeit.

Charlie Chaplin alakításában ismerte meg a világ a kis borbélyt és a nagy diktátort, felejthetetlen bajusza, legendás cipője, keménykalapja, mozdulatai mindenki emlékezetébe beleégtek. A Vígszínház előadását Eszenyi Enikő rendezi, a nagyszínpadon ifj. Vidnyánszky Attila alakítja a kettős szerepet, amelyben nagy elődje nyomán, hol kíméletlenül szarkasztikus, hol megindítóan ártatlan, hol pedig a bohóctréfa eszközeivel oldja sokak szorongását. A szerep kettős természetéről, és a Chaplin-filmekből ismert Csavargóról, az örök kisemberről így nyilatkozik a főszereplő:

"Maga az a filozófia, amit felépített a saját lelke köré, a Csavargó karaktere köré, hihetetlen nagy találkozás volt. Ezen a szemüvegen keresztül másképp örül, másképp éli meg a fájdalmat, hogy tömören fogalmazzak, másképp "érez" az ember és ettől az érzékenységtől tudja megérteni maga körül ezt a borzalmas világot, amiben élünk. Mert nincs megfejtés vagy  mondanivaló, a Csavargó szerint egyszerű élet van, amit le kell élnünk.  Minden nagy filmje egy látomás volt, ami megjósolta a jövőt, de ezek nem Chaplin, hanem a Csavargó megérzései voltak. Ezt folytatva tehát Chaplin nem Hitlert gúnyolta ki -  mert az valóban nagyon egyszerű lett volna -  hanem azt mutatta meg, hogy a Csavargó hogyan látja ezt a szörnyeteget. Tehát ebben az esetben nem beszélünk kettős szerepről, Hitleren, azaz Hynkelen keresztül is a Csavargót kell eljátszanom."

Bulgakov Bíborszigete „színház a színházban” játékot kínál, ugyanakkor egyértelműen politikai szatíra is, nem csoda, hogy az 1928-as bemutatót követen 1929-ben már be is tiltották.

biborsziget_ea_01_domolky_daniel_PRINT_005-093236.jpg

Hegyi Barbara és Kern András a Bíborsziget című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Pesti Színház)

 

„A darab tulajdonképpen a kreativitásról szól, és az alkotók kétségbeesett és hihetetlen szenvedélyes küzdeleméről, azért hogy a színház tovább éljen. Ez egy sokszereplős előadás váratlan fordulatokkal és helyszínekkel, egyszerre látjuk a színházat hátulról és a teremtés pillanatait, ennél vonzóbb és izgalmasabb kihívás talán nincs is egy alkotócsoport számára” - mondta el Hegedűs D. Géza a próbafolyamatról.

A történet szerint a társulat a Jules Verne álnéven publikáló, fiatal drámaíró Bíborsziget című darabjára vár. A mindenható főcenzor egy nap múlva nyaralni megy, és ha előtte nem engedélyezi az előadást, a színház csődbe mehet. A szerző megérkezik opusával, amely egy lakatlan szigeten játszódik, tele tömegjelenetekkel, de idő már csak a főpróbára marad. A finálé előtt betoppan a cenzor, hogy meghozza döntését.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Színház

Nincsenek skatulyái – Simon Zoltán

A fiatal színművész éveken át vizilabdázott, férfias testalkata, erős egyénisége mégis skatulyázás nélkül teszi lehetővé számára különböző figurák megformálását a színpadon.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház portré

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.
Színház kult50

Nem provokál, mégis provokatív – Fekete Ádám

Az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit a Táp Színháznál tanult. Fekete Ádám a KULT50-ben megjelent portréja.
Színház portré

Nincsenek skatulyái – Simon Zoltán

A fiatal színművész éveken át vizilabdázott, férfias testalkata, erős egyénisége mégis skatulyázás nélkül teszi lehetővé számára különböző figurák megformálását a színpadon.
Színház portré

„Ha nincs színház, nincs élet” – Mészáros Blanka

Különleges érzékenységgel nyúl szerepeihez, egyedi kisugárzása és magas színvonalú teljesítménye kiemelik pályatársai közül Mészáros Blankát.