Színház

Cipőnkben a fűző – Pál András Petri-estje

2018.01.27. 09:59
Ajánlom
A produkció sötétben kezdődik, csak hangokat hallunk. Jobbról a csellista Rozs Tamást, balról a színész Pál Andrást. Valami megfog, eszembe sem jut, hogy tulajdonképpen utálom az ilyen kimódoltan különös kezdést – Zappe László kritikája.

Az ember ritkán gondolkodik el azon, hol, hogyan készülnek a színházi produkciók. Az utóbbi években, évtizedekben azonban mind gyakrabban láthatunk kész előadásokat ezekben az eredetileg technikai célokat szolgáló helyiségekben. A Vígszínház padlásától a Nemzeti festőterméig és egyéb különféle zugaiig nehéz lenne fölsorolni azokat a tereket, ahol színházi produkciókat nézhetünk. De hogy nevet is kap egy ilyen helyiség, az bizonyára igazi unikum.

Rozs Tamás, Pál András

Rozs Tamás, Pál András (Fotó/Forrás: Rádóczy Bálint / Radnóti Színház)

Most megismerhettük a Radnóti próbatermét, amely a színház egykori igazgatójának nevét viseli. Egy Andrássy úti bérház első emeleti lakásában van, közvetlenül a lépcsőház mellett. A körgangon lehet várni a beengedésre. Az udvar fedett, tehát az időjárás viszontagságai nem fenyegetik a nézőket. Beengedés után a kellő létszámú és buzgalmú személyzet olajozottan működteti a ruhatárat. A teremben azonban itt is kicsit több a szék, mint amennyi kényelmesen beférne, a szabadon maradó helyekre nem könnyű bejutni a már ülők térdei és cipői közt.

Előadóestre igyekszünk, a látvány tehát nem a legfontosabb. Stúdió termek gyakori látogatója mégis, mondhatni zsigerből keresi a legjobb helyet. A „Foglalt” táblák mellett meg is lelem. Más rutinos nézők nem előztek meg. És nem tévedtem, a fogalt helyekre a színház egykori, a korábbi irodalmi színpadból igazi színházat teremtő igazgatója érkezik a feleségével. Meg vagyok elégedve magammal, jó helyre ültem, előttem szinte karnyújtásnyira az előadó kis dobogója, mégsem fogok a szájába lógni. Eszményi távolság az élmény befogadásához.

Rozs Tamás, Pál András

Rozs Tamás, Pál András (Fotó/Forrás: Rádóczy Bálint / Radnóti Színház)

A produkció sötétben kezdődik, csak hangokat hallunk. Jobbról a csellista Rozs Tamást, balról a színész Pál Andrást. Valami megfog, eszembe sem jut, hogy tulajdonképpen utálom az ilyen kimódoltan különös kezdést.

Talán a hangokban, a megszólalásban van valami varázs, ami csapdába ejt.

Valami közvetlenség, ami felülírja a kiagyalt helyzetet, ami egyetlen gesztussal megszünteti a darabindítás feszélyezettségét.

Mindezek után, már világosban megérkezik Pál András a dobogóra, ikeás szatyorral, hordozható, összecsukható strandszékkel, amelynek egyik karfájában praktikus mélyedés szolgál az ital számára. Berendezkedik egy kis asztalka mellett. Kedves, barátságos, mosolygós fiú. Kedélyesen hordozza és adja ki magából néhány évtized saját és társadalmi poklát. Idővel Rozs Tamást is maga mellé szólítja a hátsó sarokból, együtt zenélnek, verselnek, anekdotáznak. Mintegy ostyában adják be a keserű mérgeket. Gyógyszer gyanánt.

Rozs Tamás, Pál András

Rozs Tamás, Pál András (Fotó/Forrás: Rádóczy Bálint / Radnóti Színház)

Nemrég Hajnóczy Péterrel találkozhattunk a Trafóban nagy apparátusú, filmkészítést imitáló produkcióban. Most Petri György költészete került elénk intim közelségből, Kezdhetek folytatódni címmel. De ahogyan ott Jankovics Péternek az írót megidéző átlényegülése nyújtotta az erős élményt, úgy ezúttal Pál András teljes azonosulása hatott lenyűgözőn.

Nem az egykor élt költővé változott át, hanem az elmondott szövegek szereplőjévé.

Ami első hallásra talán paradox különbségtételnek tűnhet föl, hiszen a szövegekből ordít az őszinte, a kendőzetlen megmutatkozás igénye. Ám ennek Petri esetében éppúgy társadalomkritikai jelentőségű többlete is van, mint Hajnóczyéban. És mindkettőjük rövid életútja hamar önpusztításba torkollott. Az önpusztítás pedig egyszerre demonstratív rendszerbírálat és az emberi együttélés örök kényszerűségének és képtelenségének bemutatása, hirdetése. Az alkohol társ a kínok elviselésében és eszköz azok lerövidítéséhez. Elnyomja a fájdalmat, és ezzel kikapcsolja az önvédelmi reflexet.

Másfelől mégis bizonyos ingert jelent egy ingerszegény környezetben. Petri egyik alapélménye az undor mellett az unalom. A Kádár-kori pangás unalma, amelyet a rendszer megváltozása sem oldott föl. A mámor elaltatja azt, elzsongítja az érzékeny idegeket. Érzéketlenít, érzéstelenít. Észrevétlenné teszi a minden élményféleség alatt meglapuló mély tompultságot.

Pál András, Rozs Tamás

Pál András, Rozs Tamás (Fotó/Forrás: Rádóczy Bálint / Radnóti Színház)

Pál András dobozos sörökkel jól ellátva érkezik, kínálja is a nézőket. Ez is ismerős gesztus, amely sokszor válik erőltetett, bosszantó fraternizálássá, az igazi kapcsolatot pótló, kínos bratyizássá a nézőkkel. A művészi hatás pótlására bevetett eszközzé. Pál András ezt is olyan természetességgel, belülről jövőnek ható személyességgel viszi végbe, mintha valóban nem is színházban, hanem kocsmában, ha nem éppen valamely köztéren, sakktáblás asztalok mellett találkoznánk, hajléktalanok, lógósok, nyugdíjasok, iskolakerülők. Menekülők a társadalmi formák, feladatok, kötelességek fogságából. „Cipőmre nézek: fűző benne! / Nem lehet, hogy ez börtön lenne” – halljuk Petrit.

A mi cipőkben is megvan a fűző. Tehát szabadok vagyunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Vizuál

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

De vajon mire emlékeznek az emlékező próbán?

A Vesztegzár a Grand Hotelben kapcsán kulisszatitkokat felfedő sorozatba fogtunk. Ezen a héten az emlékező-, és rendelkező próba fogalmával ismerkedünk.
Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.