Április 11. és május 5. között a Nemzeti Színház három színpadán és a Fővárosi Nagycirkuszban lesznek láthatók a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó előadásai.
A VI. MITEM mottóját, a fesztivál névadójának, Madách Imrének prófétikus művéből, Az ember tragédiájából származik: „Őrjöngő röptünk mondd, hová vezet?”
Az első előadás, a SLAVA’s SnowShow a Nagycirkuszban tekinthető meg április 11-én. Slava Polunyin nem egy egyszerű bohóc, hanem a cirkuszművészet fejedelme, aki előadásával bejárta a világot és teltházak előtt játszott mindenhol – olvasható a Nemzeti Színház közleményében.
Rimas Tuminas litván rendező – aki immár harmadszorra jön a MITEM-re – Ványa bácsi-rendezésében megszabadította a színpadot az otthonosság érzetétől, helyette egy csatateret hozott létre a szenvedélyeknek, az összetört álmoknak és az elveszett reményeknek. Brecht Kaukázusi krétaköre után Michael Thalheimer egy olyan történetet állított színpadra A vágy villamosával, amely két ember lecsúszásáról szól egy olyan társadalomban, amely semmiért nem vállal felelősséget. A nemrég elhunyt Eimuntas Nekrošius Kurafiak című előadásában a litván nép belső lényegét, ősi eredetét, és mélyen gyökerező túlélési ösztönét mutatja be.
„A Történelem fája növekszik: az élet és a halál táplálja. Körülötte gyerekkatonák és imádkozó szerzetesek táncolnak együtt tömeggyilkos hadvezérekkel, a gyermekét sirató anyával” – olvashatjuk Eugenio Barba Trilógiájáról, amelyet Európában az Odin Teatret a fesztiválon mutat be először egyben. Francia-vietnami csapat előadásában érkezik a Saigon című produkció, amelynek alkotói vallják: „Más történelemből is vagyunk, nemcsak a miénkből, mások sérüléseiből is, nemcsak a sajátjainkból, épp ezért érezzük zsigeri szükségét ma annak, hogy távoli tájak színészeivel együtt egy közös elbeszélést hozzunk létre.”
Visszatér a fesztiválra Stockholmból a DRAMATEN (a svéd Királyi Dráma Színház), Eirik Stubø rendezésében az Egy nyári éj Svédországban gyengéd és humoros hangnemben idézi fel Tarkovszkij utolsó filmjének forgatását, az orosz rendező és a svéd színészek találkozását. Belgrádból Csehov Ivanovjában csodálhatjuk meg a Szerb Nemzeti Színház színészeinek szenvedélyes játékát.
Először lép fel A MITEM-en az ukrán Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, két előadással: egy Shakespeare tragédiát (Coriolanus) és a neves ukrán szerző, Vaszilij Sztefanik novelláiból készült, metaforákban gazdag színházi formanyelven komponált misztériumjátékát (Morituri te salutant) adják elő.
Két, friss ötletekkel teli kísérleti színház is elfogadta a meghívást.
Prágából a Divadlo Na Zábradli Hamletek című előadásában a színházi világ kulisszái mögé kukucskálhatunk be. Lisszabonból a Companhia Joăo Garcia Miguel legújabb előadását hozza el, Lorcától a Bernarda Alba házát, amely a világban egyre csak növekvő elszigeteltség ellen szólal fel, mely rágalmat és ellenállást szül.
Különleges színházi élményt ígér a fiatal tatár írónő, Szumbel Gaffarova első, nagy port felkavaró darabja A jövevény, a Galiaszgar Kamal Tatár Állami Színház előadása, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy miben ragadható meg egy nép identitása és lehetséges-e visszatérni a múltunkhoz, ha már egyszer elszakadtunk tőle. Kazahsztánból a Korkut legendája, az Auezov Kazah Állami Dráma Színház előadása pedig a civilizáció, a kultúra, a művészet, a küj (tradicionális kazak hangszeres szólóműfaj), valamint a szent és spirituális fogalmak rekviemje.
Színesíti a műsort határon túli magyar előadás is: a komáromi Jókai Színház hozza el Dosztojevszkij: A félkegyelmű című produkcióját, a szlovák színházi élet ikonikus alakja, Huba Martin rendezésében.
A Nemzeti Színház előadásai közül David Doiasvili rendező Tartuffe-jét, Silviu Purcarete Meggyeskertjét, Szász János Caligula helytartója rendezését, ifj. Vidnyánszky Attila Woyzeckjét, Zsótér Sándor A gömbfejűek és a csúcsfejűek előadását, és Vidnyánszky Attila Az ember tragédiája rendezését tekinthetik meg az érdeklődők.
Fejléckép: SLAVA’s SnowShow (fotó: Anna Mou / GAAP / MITEM)