Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

2025.05.19. 10:20
Ajánlom
Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.

Dunaújvárosban ma már értéknek számít a MIKRO Fesztivál. Rögtön jól fogadták a helyiek ezt a seregszemlét?

Igen. A legszebb meglepetés az volt, hogy nem is kellett sokáig kopogtatnunk: már az első évben, 2022-ben is éreztük a nyitottságot. Dunaújváros szereti a közösségi élményeket. A színház pedig mint élő, érzékeny közeg képes hidat építeni különböző művészeti formák, generációk és társadalmi csoportok között. A MIKRO Fesztivál e híd egyik tartópillére lett: nem a „nagybetűs” színházi ünnepélyesség, hanem a személyesség és az intimitás által tud hatni. A dunaújvárosiak talán pont emiatt is érzik sajátjuknak ezt az eseményt már a kezdetektől.

Öntől származik az ötlet. Nem is tartott attól, hogy egy újabb színházi szemle elvész a fesztiválrengetegben?

Természetesen volt bennem félsz. Minden új kezdeményezés hordoz magában bizonytalanságot. De mélyen hittem abban – és ma is hiszem –, hogy nem a „nagy számok”, hanem

a hitelesség, a közösséghez való őszinte odafordulás adja meg egy esemény súlyát.

A MIKRO Fesztivál nem akar többnek látszani, mint ami: érzékeny színházi mikrokozmosz. És épp ez a „kicsiség”, ez a fókuszáltság teszi igazán különlegessé. Nem recepteket követ, hallgatni próbál a világra – az alkotók és a nézők világára egyaránt. Ez a közösen megélt figyelem, ez az odafordulás az, ami szerintem a siker kulcsa lett.

Ön választja ki a fesztivál előadásait az ország legkülönfélébb színházaiból. Milyen szempontok alapján dönt?

A szempont mindig ugyanaz: szülessen találkozás színpad és néző között, múlt és jelen között, művészet és valóság között.

Olyan előadásokat keresek, amelyek mernek kérdezni, amelyek nemcsak közölnek, hanem dialógust kezdeményeznek.

Számomra a színház nem közlés, inkább meghívás – belépés egy világba, ahol nem megoldásokat kapunk, hanem új szempontokat.

image-151200.jpeg

Csadi Zoltán (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Mindenki, aki fellép a fesztiválon, egy kis szobrocskát kap. Jól gondolom, hogy annak is van üzenete: nem versenyeztetik az előadásokat díjakért?

Így van. Ezzel a gesztussal azt fejezzük ki: itt minden alkotó egyformán fontos. Nem rangsort állítunk, közösséget építünk. A kis szobor nem trófea, hanem emlék – egy kézzelfogható jelképe annak, hogy valaki részese volt ennek az érzékeny, időben sűrűsödő közösségi élménynek. Külön öröm és büszkeség, hogy a fesztivál szobrát a ma már Bécsben élő és alkotó, de szülővárosához, Dunaújvároshoz mindig hűséges fiatal képzőművész, Várnai Ágnes készítette. Az együttműködés vele nemcsak esztétikai értéket jelent, hanem közös történetmesélést is: így tudjuk mi is népszerűsíteni Ágnest, ő pedig minket – és ebben a kölcsönösségben születik meg valami igazán közös.

Az idei fesztiválnak van egy „nagy dobása”. A világhírű Florian Zeller trilógiája is megtekinthető – a Vígszínházból Az apa, a Karinthy Színházból Az anya és a Bartók Színház előadásában A fiú. Tudtommal még sehol a világon nem játszották ezeket a darabokat így, együtt, egy helyszínen.

Ez a triptichon-előadás szakmai bravúr és színháztörténeti esemény is. Arról is szól, hogy képesek vagyunk egymás felé fordulni intézmények, generációk, városok szintjén. A három előadás három aspektusa egy történetnek, de egyetlen közös kérdés van: mit jelent embernek lenni a 21. században? Ez nemcsak Zeller-trilógia – ez egy közös nyelv.

OZ_02270-132255.jpg

Jelenet A fiú című előadásából (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Meghívták a szerzőt?

Igen. Bár Florian Zeller személyesen nem tud eljönni, stábján keresztül érkezett visszajelzés: örömmel és meglepetéssel fogadták, hogy éppen itt, Dunaújvárosban születik meg ez a különleges találkozás a darabjai között. Azt hiszem, ez újabb bizonyíték arra: a periféria – ha szívvel csinálják – a centrum legérzékenyebb tükre is lehet.

Ráadásul a Bartók Színház A fiú című előadását beválogatták az idei Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába is. A Hippolyt, a lakáj produkciójuk beutazza az országot. Kicsit összegezve a Bartók elmúlt éveit: honnan hova jutott Őze Áron és az ön vezetésével ez a színház?

A Bartók elmúlt évei egy következetesen felépített, sokrétű művészi és közösségi munka eredményét tükrözik. Egy kisvárosi kőszínház lehetőségei sosem korlátlanok. Sőt! De ha kellően nyitottak vagyunk a világra és a közösségeinkre, ha képesek vagyunk csapatban dolgozni és a ránk bízott értékekkel kellő alázattal és tisztelettel bánni, akkor hiszem, hogy valódi hatást érhetünk el. Mi, Őze Áron igazgatóval, a Bartók Színház teljes művészeti alkotó közösségével és a háttérdolgozókkal közösen azt igyekszünk bizonyítani, hogy a színház nem csupán kulturális intézmény, szellemi központ is lehet: párbeszédet indít, érzékenyít, közösséget formál. A mostani sikerek – A fiú meghívása az OSZT-ra, a Hippolyt országos turnéja – mind egy hosszú építkezés mérföldkövei. De számomra a legnagyobb eredmény mégis az, ha a nézőink hazavisznek egy gondolatot, egy kérdést vagy éppen egy érzést, akkor tudjuk: amit csinálunk, az valóban él.

A június 2. és 8. között zajló MIKRO Fesztiválról bővebb információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Csadi Zoltán (forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Vizuál

Átadták a Libri irodalmi díjakat

Náray Tamás, Bibók Bea, Borbás Marcsi, Bartos Erika, Karády Anna, Bán Mór, Emeran Mayer és Edith Eva Eger – mások mellett ők vehették át idén a Libri irodalmi díjakat. A könyvkereskedő 2024 legsikeresebb köteteit jutalmazta az olvasók döntése alapján.
Vizuál

Francia film kapta a fődíjat az Annecy Filmfesztiválon

A világhírű animációs szemlén az Arco című alkotás hódította el az Annecy Kristályt. A fesztiválon idén díszvendégországként ünnepelték hazánkat, a hat nap során csaknem nyolcvan magyar filmet vetítettek teltházzal.
Tánc

Yakovleva Maria lett A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja

A Magyar Nemzeti Balett principálját A bajadér június 15-i előadásának tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház balettegyüttese legrangosabb címének birtokosa.
Tánc

Szűnni nem akaró vastaps a végzős modern évfolyam vizsgakoncertjén

A Nemzeti Táncszínházban került sor a Táncművész szak Moderntánc szakirány végzős évfolyamának vizsgakoncertjére. Az est hatalmas sikert aratott, nem véletlenül. A fiatal táncművészek hihetetlenül sokszínű, stílszerűen nagyon modern és izgalmas programot táncoltak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Átadták a Staféta díjait, Szilvay Máté vehette át a Fidelio különdíját

Lezárult a 2023-as Staféta Pályázat részeként bemutatott előadások közönségszavazása, a díjakat idén is a Jurányi Ház évadzáró piknikén adták át, ahol kihirdették a TITÁNium pályázat eredményét is, és kiderült, hogy kik vehetnek részt 2025 őszén a mentorprogramban.
Színház hír

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Színház interjú

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.
Színház hír

Június 10-én kezdődik az OSZT Szolnokon – mutatjuk a zsűrit!

Június 10-én kezdetét veszi az Országos Színházi Találkozó Szolnokon, amely idén is a hazai színházi élet legfontosabb ünnepe. A szemleprogramban 14 kiemelkedő előadás kapott helyet, amelyeket szakmai zsűri értékel.
Színház interjú

Rusznyák Gábor: „Ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell”

Bár dolgozik Budapesten is, leginkább Miskolchoz kötődik Rusznyák Gábor, aki Goldoni vígjátékát rendezi idén nyáron. A Csetepaté Chioggiában premierje júliusban lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Erről és sok minden másról is kérdeztük a rendezőt. Rusznyák Gábor-interjú.