Színház

Csak a szádban olvad

2015.09.21. 12:01
Ajánlom
A siker mulandó – akárcsak a kritikusok által adományozott díj. Ez persze nem az eszmére és az elismerés tényére vonatkozik, hanem a díjra magára, az ugyanis – a gazdaságosság jegyében – idén csokoládéból készült.

Egyedül az életműdíjas Molnár Piroska kapott az elmúlt évekhez hasonlóan bronzból készült szobrot, a többieknek be kellett érniük az emléklap mellé járó törékeny édességgel, amelyek közül a szeptember 20-i díjátadó gálát követő fogadáson több a csokoládék szokásos sorsára jutott: megették őket. A díjjal kapcsolatos spórolás döntése persze érthető, ha arra gondolunk, hogy idén a kritikus céh a gála teljes bevételét a menekültek megsegítésére ajánlotta fel. Nem fért volna bele, hogy több százezer forintot elköltsenek a szokásos, tortát formáló díjra – maradt tehát a tortabevonó.

Csak egy díj maradt érintetlenül – ha meg nem ette azóta valaki –, ifj. Vidnyánszky Attiláé, aki a legígéretesebb pályakezdőnek járó elismerést vehette volna át volt tanárától, a Brand rendezéséért szintén díjazott Zsótér Sándortól, azonban a Fideliónak adott korábbi nyilatkozatával összhangban nem ment el a díjátadóra és nem is volt jelen senki, aki átvette volna helyette a díjat. A nemzetis Brand egyébként a legjobb rendezésen túl a legjobb férfi alakításért járó díjat is kiérdemelte, amelyet Trill Zsolt vehetett át. A művész beszédében megjegyezte, hogy jó érzés magyar színésznek lenni – és szeretné még sokáig így érezni.

Az előadás sejthető, hogy a 2015-ös POSZT-on is jó eredményekkel szerepelt volna, ha Törőcsik Mari rosszulléte miatt nem marad el a második, zsűri általi megtekintésre szánt előadás. Láthatta viszont a közönség az újvidéki Bánk bán-előadást – ez az, amelyen a zsűriben helyet foglaló Ókovács Szilveszter nemtetszésének hangot adva elhagyta a nézőteret. Ahogy a nyári fesztiválon, úgy a mostani díjátadón is a legjobb női főszereplőnek járó díjjal gazdagodott a Gertrudist alakító Krizsán Szilvia.

A 2015-ös Kritikusdíj - csokoládéból

A 2015-ös Kritikusdíj - csokoládéból (Fotó/Forrás: Forrás: Színházi Kritikusok Céhe)

A legjobb mellékszereplőnek járó elismerések átadásakor fellobbant némi (egyoldalú) vita a kategóriák helyességét illetően. Korábban Schiling Árpád – aki a mostani díjátadón több őt érintő jelölés ellenére nem volt jelen – sérelmezte, hogy a függetlenek külön kategóriában szerepelnek, miközben ők minden erejükkel azon vannak, hogy ne kezeljék őket külön a kőszínházaktól. Az idei gálán az egyik díjátadó, Janisch Attila rendező megjegyezte, hogy szerinte a mellékszereplő elnevezés rosszul cseng, hiszen esetenként rendkívül fontos szerepekről van szó, és szerencsésebb lenne az epizodista kifejezést használni. Az idei díjazottak Monori Lili a Katona Faustjából (nyolc szerep eljátszásáért) és Bercsényi Péter a Budapest Bábszínház Kabaré-előadásának konferansziéjáért.

Mind a Faust I-II., mind a Kabaré többször elhangzott még az este folyamán. Előbbi elnyerte a legjobb díszletnek (Ágh Márton munkája) és legjobb zenének (Dargay Marcell) járó díjat, valamint Márton László különdíjat vehetett át a mű újrafordításáért, utóbbi pedig a legjobb zenés/szórakoztató előadás díját érdemelte ki a Vígszínházban látható Koldusoperával közösen. A Kabarét rendező Alföldi Róbert a gálát övező showra utalva – erről később még lesz szó – megjegyezte, lehet, hogy pincékbe szorul vissza a művészet, de ez se baj, amíg van kinek játszani. Mellette Bodó Viktor vehetett volna át elismerést, őt azonban Eszenyi Enikő helyettesítette ezen az estén, aki megemlítette, hogy a Szputnyik – akikkel koprodukcióban készült a Koldusopera – megszűnése jövőbeni közös munkák sorától vette el a lehetőséget.

Több díjat is hazavihetett a szombathelyi Vitéz Mihály-előadás. Pilinyi Mártáé lett a legjobb jelmeznek járó díj, Székely Csaba pedig a legjobb új magyar drámának járó elismerést vehette át Radnóti Zsuzsa dramaturgtól, aki megjegyezte, kellenek a kritikusok, és kiemelte azt az esetet, amikor Csáki Judit mellett egységesen kiállt a szakma, miután a kritikust „igazságtalanság érte” – utalva a legutóbbi POSzT zsűrije körül kialakult zűrökre.

Kevés valódi beszéd hangzott el a díjazottak részéről, sokan úgy kezdték mondandójukat, hogy azért nem készültek, mivel nem hitték, hogy nyerni fognak. Az egyik leglazább színpadra lépés a hátizsákkal érkező Kovács D. Dániel rendezőé volt, aki A heilbronni Katicáért járó legjobb független előadásért járó díj átvételekor röviden csak a „fasza csapatnak” mondott köszönetet. Talán némi zavart okozhatott, hogy a díjat átadó Kulcsár Viktória – vélhetően az előadás címe miatt – úgy konferálta fel, hogy egy hölgy kapja az elismert. A kínos szituáció szerencsére elmaradt, mivel a rendező oldalán színpadra jött a főszerepet alakító Kurta Niké is, aki jelenlétével sokat hozzáadott a pillanat emelkedettségéhez.

Díjat kapott még Fodor Tamás Maya hajója-rendezése a gyerek- és ifjúsági előadás kategóriában, míg az est (egyik) csúcspontjaként a legjobb előadásnak járó elismerést Mohácsi János vehette át az Örkény Színház e föld befogad avagy SZÁMODRA HELY című előadásáért. A várakozás feszültségét egy meteor becsapódása fokozta, ami végül elmaradt, így a világ – és vele együtt a magyar színházi kultúra is megmenekült, azonban Boross Martin gála-rendezése borús képet festett fel egy olyan antiutópisztikus vagy posztapokaliptikus jövőről, amelyben se a közönség, se a szakma számára nem lesz fontos többé színházat csinálni. Ahogy Márton László megjegyezte, hanyatlani jó dolog – már ha a jelenünkre, amelynek alakításában tevékenyen részt veszünk, egy távolabbi jövőből mint a színházművészet gazdag időszakára tekinthetünk vissza.

A jövő pedig, így a Kritikusdíj jövője is a távolba vész, és a díjátadón színpadra lépő kritikusok élén a Céh éléről mandátuma lejártával hamarosan leköszönő Tompa Andrea is csak reményének tudott hangot adni, hogy lesz, aki tovább folytatja az általuk elkezdett munkát. Az évad elkezdődött, a színházi gépezet forog, a közönség pedig – soraikban az ítészekkel – a jelenlétével hozzájárulhat ahhoz, hogy legyen is értelme csinálni.

Nagy kár lenne, ha ez is olvadni kezdene.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.