Színház

„Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik”

Interjú Vörös Istvánnal a Baltazár Színház új bemutatójáról
2019.09.14. 08:25
Ajánlom
Vörös István író 2003-ban kezdett el dolgozni a Baltazár Színház társulatával, mára pedig egyik legfontosabb pillére a csapat működésének. Igazán különleges helyzet az, amikor egy drámaíró olyan mélyen ismer egy társulatot, hogy szövegeiben képes az ott játszó színészek egyéniségéből kiindulni. Az ő közös munkájuk ilyen.

A Baltazár új bemutatója, a Por egy korábbi előadás, a Pitypang folytatása. Te dolgoztál abban az előadásban is?

Nem, ráadásul csak felvételről láttam, mielőtt elkezdtünk a Porral dolgozni. A Pitypang szövege a próbák közben alakult ki improvizációkból. A kiindulási pont Karinthy Frigyes azonos című verse volt, a történetet pedig főleg mozgással építette fel Réti-Harmath Olívia rendező és Farkas Dorka koreográfus. A Pornál már fontosnak tartották, hogy az alap egy drámaszöveg legyen, ezért kértek fel engem a megírására.

IMG_20190903_112401-102551.jpg

Vörös István (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Hogyan kapcsolódik a Por a Pitypanghoz?

A Porban azt próbáltam megmutatni, hogyan tükröződik a Pitypang világa a mában, egy mindennapibb, porosabb verzióban.

És mi inspirált legjobban a Pitypangban?

Leginkább a versek, hiszen azokból tudok legjobban kiindulni, a másik a szabadság, hogy nem kellett szabályos darabot írnom, aminek van eleje, közepe, vége, amiben van konfliktus, ahogy azt megszoktuk egy drámától. Persze eleje és vége a Pornak is van, és vannak benne minikonfliktusok is, de lehetőségem adódott a költészet felerősítésére a dramatikus szövegben.

Furcsa az az ellentmondás, hogy egyfelől azt mondod, Karinthy világát akarod megmutatni egy szürkébb, hétköznapibb verzióban, másrészt a szöveg mégis erősen lírai. Ráadásul a szöveg metaszinten is értelmezhető: mintha a színház világáról és a Baltazár színészeinek ebben elfoglalt helyéről is akarna beszélni…

A Karinthy-verssel való kapcsolatát inkább úgy értetettem, hogy egy elegáns, régi világ helyett jelenik meg a poros, betonos jelenünk. Képzeljük el például, hogy nézne ki most egy szép szecessziós épület, amit nem restauráltak megépítése óta – a versátiratok a Porban (Karinthy Pitypangján kívül elhangzik Juhász Gyula Anna örök és József Attila Spenót című verse) ezzel a gondolattal játszanak el. A színházról pedig azt akarja mondani a Por, hogy az egy ideje már unalmas és közepes produkciókat termel, és ez alól a nagyon jó színházak sem kivételek.

A Baltazárnak nagy szerencséje, hogy jellegéből fakadóan képtelen a középszerűségre. Ez a társulat sokkal több kreativitást igényel az alkotóktól, és ők is sokkal intenzívebben képesek jelen lenni a színpadon.

IMG_20190903_112848-102550.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Másfajta befogadói attitűdöt vár el a Baltazár a nézőktől is?

Szerintem elég, ha a nézők beülnek, és hagyják, hogy hasson rájuk egy-egy előadás. Körülbelül tizenöt évvel ezelőtt volt az első közös munkám a társulattal, a Repülési engedély – angyaloknak, ami egy utcaszínházi előadás volt. Emlékszem egy esetre, amikor az arra járó munkások megálltak, nézni kezdték és ott maradtak.

Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik Baltazárt nézni.

Nem lehet, hogy ez valami pszichés gát inkább?

Valójában a Baltazár arra is jó, hogy ezt a pszichés gátat átszakítsa. Azzal szembesít minket, hogy azok az emberek, akiket alapvetően hátrányos helyzetűnek gondolnánk, tulajdonképpen mennyit tudnak adni, mi mindenre képesek.

A te szövegeidből készül a Színházak éjszakáján az improvizációs délután is. Mi lesz ez pontosan?

Felvetettem a társulat vezetőjének, Elek Dórának, hogy készítettem egy kötetnyi József Attila-átiratot, ő pedig azt mondta, ha már nekem úgyis szeptember 20-án van az ötvenötödik születésnapom, akkor csináljunk belőlük egy projektet, és kicsit kapcsolódjon hozzám, a szerzőhöz a Színházak éjszakája programunk. Közben kiderült, hogy Kováts Kriszta rendező már dolgozott a csapattal három József Attila-versen, úgyhogy abból most kettőt pluszban átírtam.

IMG_20190903_114803-102549.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Jók a színészek improvizációs készségei?

Kicsit elő fogunk készülni a programra, de egyébként kitűnően tudnak a baltazárosok improvizálni. Emlékszem, mikor még csak ismerkedtem a színházzal, és beültem egy próbára, Elek Dóra azt az instrukciót adta két színésznek, hogy mozogjanak valamit a barátság témájára. Olyan koreográfiát mutattak be, hogy azt hitte volna az ember, hogy fél évig dolgoztak rajta. Réti-Harmath Olívia és Farkas Dorka a Pornál épp az improvizációs készségüket hozza mozgásba a mostani próbafolyamat alatt. Tulajdonképpen már a drámaszöveg megírását is részben ezek az improvizációk inspirálták.

Mint mondtad, másfél évtizede dolgozol már ezzel a társulattal. Miközben a szövegeket írod, a színészekre gondolsz? Rájuk írod őket?

Gyakran így volt, de most kivételesen kevésbé, a Porban ugyanis nem igazán rajzolódnak ki jellemek. Ennek ellenére az adottságokat nagyon figyelembe kell venni: van, akinek például nem könnyű kimondani egy hangot, van, akinek egyszerűen sokkal jobban passzol egy-egy mondat, mint a többieknek. Nagyon erős egyéniségek a Baltazár színészei, és ezért fontos, hogy íróként is jól ismerjem őket.

Forrás: Baltazár Színház

Fejléckép: Jelentet Az üstökös című előadásból (forrás: Baltazár Színház)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Színház interjú

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Színház hír

Takács Kati a Psota Irén-díj idei kitüntetettje

A Jászai Mari-díjas érdemes művész Básti Juli Kossuth-díjas színművésztől vehette át az elismerést június 9-én, a Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadó ünnepségen. Takács Katit az eseményen Bálint András méltatta.
Színház interjú

A kultúra a kivezető út – Elindult a szabadtéri színházak szezonja

A Szabadtéri Színházak Szövetségének 12 tagszervezete 12 különböző adottságú helyszínen 12 különböző műsorkoncepcióval – 50 új darab bemutatójával – várja a közönséget. A szezon kezdetén átadták a Gedeon József Amfiteátrum-díjat.
Színház ajánló

A tigris, a Boldogtalanok és az Emigránsok is versenyez

2021. június 18. és 26. között ismét megrendezik a Magyar Színházak 33. Kisvárdai Fesztiválját. Az érdeklődő közönség három helyszínen tizenöt versenyelőadást és öt versenyen kívüli produkciót láthat a határon túli és anyaországi magyar színházakból.