Színház

„Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik”

Interjú Vörös Istvánnal a Baltazár Színház új bemutatójáról
2019.09.14. 08:25
Ajánlom
Vörös István író 2003-ban kezdett el dolgozni a Baltazár Színház társulatával, mára pedig egyik legfontosabb pillére a csapat működésének. Igazán különleges helyzet az, amikor egy drámaíró olyan mélyen ismer egy társulatot, hogy szövegeiben képes az ott játszó színészek egyéniségéből kiindulni. Az ő közös munkájuk ilyen.

A Baltazár új bemutatója, a Por egy korábbi előadás, a Pitypang folytatása. Te dolgoztál abban az előadásban is?

Nem, ráadásul csak felvételről láttam, mielőtt elkezdtünk a Porral dolgozni. A Pitypang szövege a próbák közben alakult ki improvizációkból. A kiindulási pont Karinthy Frigyes azonos című verse volt, a történetet pedig főleg mozgással építette fel Réti-Harmath Olívia rendező és Farkas Dorka koreográfus. A Pornál már fontosnak tartották, hogy az alap egy drámaszöveg legyen, ezért kértek fel engem a megírására.

IMG_20190903_112401-102551.jpg

Vörös István (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Hogyan kapcsolódik a Por a Pitypanghoz?

A Porban azt próbáltam megmutatni, hogyan tükröződik a Pitypang világa a mában, egy mindennapibb, porosabb verzióban.

És mi inspirált legjobban a Pitypangban?

Leginkább a versek, hiszen azokból tudok legjobban kiindulni, a másik a szabadság, hogy nem kellett szabályos darabot írnom, aminek van eleje, közepe, vége, amiben van konfliktus, ahogy azt megszoktuk egy drámától. Persze eleje és vége a Pornak is van, és vannak benne minikonfliktusok is, de lehetőségem adódott a költészet felerősítésére a dramatikus szövegben.

Furcsa az az ellentmondás, hogy egyfelől azt mondod, Karinthy világát akarod megmutatni egy szürkébb, hétköznapibb verzióban, másrészt a szöveg mégis erősen lírai. Ráadásul a szöveg metaszinten is értelmezhető: mintha a színház világáról és a Baltazár színészeinek ebben elfoglalt helyéről is akarna beszélni…

A Karinthy-verssel való kapcsolatát inkább úgy értetettem, hogy egy elegáns, régi világ helyett jelenik meg a poros, betonos jelenünk. Képzeljük el például, hogy nézne ki most egy szép szecessziós épület, amit nem restauráltak megépítése óta – a versátiratok a Porban (Karinthy Pitypangján kívül elhangzik Juhász Gyula Anna örök és József Attila Spenót című verse) ezzel a gondolattal játszanak el. A színházról pedig azt akarja mondani a Por, hogy az egy ideje már unalmas és közepes produkciókat termel, és ez alól a nagyon jó színházak sem kivételek.

A Baltazárnak nagy szerencséje, hogy jellegéből fakadóan képtelen a középszerűségre. Ez a társulat sokkal több kreativitást igényel az alkotóktól, és ők is sokkal intenzívebben képesek jelen lenni a színpadon.

IMG_20190903_112848-102550.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Másfajta befogadói attitűdöt vár el a Baltazár a nézőktől is?

Szerintem elég, ha a nézők beülnek, és hagyják, hogy hasson rájuk egy-egy előadás. Körülbelül tizenöt évvel ezelőtt volt az első közös munkám a társulattal, a Repülési engedély – angyaloknak, ami egy utcaszínházi előadás volt. Emlékszem egy esetre, amikor az arra járó munkások megálltak, nézni kezdték és ott maradtak.

Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik Baltazárt nézni.

Nem lehet, hogy ez valami pszichés gát inkább?

Valójában a Baltazár arra is jó, hogy ezt a pszichés gátat átszakítsa. Azzal szembesít minket, hogy azok az emberek, akiket alapvetően hátrányos helyzetűnek gondolnánk, tulajdonképpen mennyit tudnak adni, mi mindenre képesek.

A te szövegeidből készül a Színházak éjszakáján az improvizációs délután is. Mi lesz ez pontosan?

Felvetettem a társulat vezetőjének, Elek Dórának, hogy készítettem egy kötetnyi József Attila-átiratot, ő pedig azt mondta, ha már nekem úgyis szeptember 20-án van az ötvenötödik születésnapom, akkor csináljunk belőlük egy projektet, és kicsit kapcsolódjon hozzám, a szerzőhöz a Színházak éjszakája programunk. Közben kiderült, hogy Kováts Kriszta rendező már dolgozott a csapattal három József Attila-versen, úgyhogy abból most kettőt pluszban átírtam.

IMG_20190903_114803-102549.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Jók a színészek improvizációs készségei?

Kicsit elő fogunk készülni a programra, de egyébként kitűnően tudnak a baltazárosok improvizálni. Emlékszem, mikor még csak ismerkedtem a színházzal, és beültem egy próbára, Elek Dóra azt az instrukciót adta két színésznek, hogy mozogjanak valamit a barátság témájára. Olyan koreográfiát mutattak be, hogy azt hitte volna az ember, hogy fél évig dolgoztak rajta. Réti-Harmath Olívia és Farkas Dorka a Pornál épp az improvizációs készségüket hozza mozgásba a mostani próbafolyamat alatt. Tulajdonképpen már a drámaszöveg megírását is részben ezek az improvizációk inspirálták.

Mint mondtad, másfél évtizede dolgozol már ezzel a társulattal. Miközben a szövegeket írod, a színészekre gondolsz? Rájuk írod őket?

Gyakran így volt, de most kivételesen kevésbé, a Porban ugyanis nem igazán rajzolódnak ki jellemek. Ennek ellenére az adottságokat nagyon figyelembe kell venni: van, akinek például nem könnyű kimondani egy hangot, van, akinek egyszerűen sokkal jobban passzol egy-egy mondat, mint a többieknek. Nagyon erős egyéniségek a Baltazár színészei, és ezért fontos, hogy íróként is jól ismerjem őket.

Forrás: Baltazár Színház

Fejléckép: Jelentet Az üstökös című előadásból (forrás: Baltazár Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Könyv

Takács Zsuzsa: „Érdemes volt élnem, és így, ahogyan éltem”

„Idegen tőlem, hogy untatna a jelenkor történelme. A véremmel fizetek érte” – fogalmazott lapunknak Takács Zsuzsa. A Kossuth-díjas költő legújabb verseskötete május 21-én jelenik meg A maradás szégyene címmel. Az elmúlt öt év során keletkezett műveiről kérdeztük.
Klasszikus

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Barátságos és befogadó múzeumokat ismerhetünk meg a 28. Múzeumok Majálisán

Május 24–25-én újra különleges programokkal várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum: érkezik az ország legnagyobb múzeumi fesztiválja és kultúraközeli piknikje, a 28. Múzeumok Majálisa, az ICOM Múzeumi Világnap alkalmából.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bodor Johanna: „Egyre többen csatlakoznak a Magyar Színházi Társasághoz”

Számos új tag belépésével, valamint két korábbi tag visszalépésével immáron a Magyar Színházi Társaság (MSzT) a legszélesebb körű szakmai szerveződésként működik tovább. Bodor Johanna bejelentette: megalapították a független Művészeti Díj Bizottságot.
Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.
Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.
Színház hír

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.