Színház

„Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik”

Interjú Vörös Istvánnal a Baltazár Színház új bemutatójáról
2019.09.14. 08:25
Ajánlom
Vörös István író 2003-ban kezdett el dolgozni a Baltazár Színház társulatával, mára pedig egyik legfontosabb pillére a csapat működésének. Igazán különleges helyzet az, amikor egy drámaíró olyan mélyen ismer egy társulatot, hogy szövegeiben képes az ott játszó színészek egyéniségéből kiindulni. Az ő közös munkájuk ilyen.

A Baltazár új bemutatója, a Por egy korábbi előadás, a Pitypang folytatása. Te dolgoztál abban az előadásban is?

Nem, ráadásul csak felvételről láttam, mielőtt elkezdtünk a Porral dolgozni. A Pitypang szövege a próbák közben alakult ki improvizációkból. A kiindulási pont Karinthy Frigyes azonos című verse volt, a történetet pedig főleg mozgással építette fel Réti-Harmath Olívia rendező és Farkas Dorka koreográfus. A Pornál már fontosnak tartották, hogy az alap egy drámaszöveg legyen, ezért kértek fel engem a megírására.

IMG_20190903_112401-102551.jpg

Vörös István (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Hogyan kapcsolódik a Por a Pitypanghoz?

A Porban azt próbáltam megmutatni, hogyan tükröződik a Pitypang világa a mában, egy mindennapibb, porosabb verzióban.

És mi inspirált legjobban a Pitypangban?

Leginkább a versek, hiszen azokból tudok legjobban kiindulni, a másik a szabadság, hogy nem kellett szabályos darabot írnom, aminek van eleje, közepe, vége, amiben van konfliktus, ahogy azt megszoktuk egy drámától. Persze eleje és vége a Pornak is van, és vannak benne minikonfliktusok is, de lehetőségem adódott a költészet felerősítésére a dramatikus szövegben.

Furcsa az az ellentmondás, hogy egyfelől azt mondod, Karinthy világát akarod megmutatni egy szürkébb, hétköznapibb verzióban, másrészt a szöveg mégis erősen lírai. Ráadásul a szöveg metaszinten is értelmezhető: mintha a színház világáról és a Baltazár színészeinek ebben elfoglalt helyéről is akarna beszélni…

A Karinthy-verssel való kapcsolatát inkább úgy értetettem, hogy egy elegáns, régi világ helyett jelenik meg a poros, betonos jelenünk. Képzeljük el például, hogy nézne ki most egy szép szecessziós épület, amit nem restauráltak megépítése óta – a versátiratok a Porban (Karinthy Pitypangján kívül elhangzik Juhász Gyula Anna örök és József Attila Spenót című verse) ezzel a gondolattal játszanak el. A színházról pedig azt akarja mondani a Por, hogy az egy ideje már unalmas és közepes produkciókat termel, és ez alól a nagyon jó színházak sem kivételek.

A Baltazárnak nagy szerencséje, hogy jellegéből fakadóan képtelen a középszerűségre. Ez a társulat sokkal több kreativitást igényel az alkotóktól, és ők is sokkal intenzívebben képesek jelen lenni a színpadon.

IMG_20190903_112848-102550.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Másfajta befogadói attitűdöt vár el a Baltazár a nézőktől is?

Szerintem elég, ha a nézők beülnek, és hagyják, hogy hasson rájuk egy-egy előadás. Körülbelül tizenöt évvel ezelőtt volt az első közös munkám a társulattal, a Repülési engedély – angyaloknak, ami egy utcaszínházi előadás volt. Emlékszem egy esetre, amikor az arra járó munkások megálltak, nézni kezdték és ott maradtak.

Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik Baltazárt nézni.

Nem lehet, hogy ez valami pszichés gát inkább?

Valójában a Baltazár arra is jó, hogy ezt a pszichés gátat átszakítsa. Azzal szembesít minket, hogy azok az emberek, akiket alapvetően hátrányos helyzetűnek gondolnánk, tulajdonképpen mennyit tudnak adni, mi mindenre képesek.

A te szövegeidből készül a Színházak éjszakáján az improvizációs délután is. Mi lesz ez pontosan?

Felvetettem a társulat vezetőjének, Elek Dórának, hogy készítettem egy kötetnyi József Attila-átiratot, ő pedig azt mondta, ha már nekem úgyis szeptember 20-án van az ötvenötödik születésnapom, akkor csináljunk belőlük egy projektet, és kicsit kapcsolódjon hozzám, a szerzőhöz a Színházak éjszakája programunk. Közben kiderült, hogy Kováts Kriszta rendező már dolgozott a csapattal három József Attila-versen, úgyhogy abból most kettőt pluszban átírtam.

IMG_20190903_114803-102549.jpg

Olvasópróba a Baltazár Színházban (Fotó/Forrás: Hübner Dorka / Baltazár Színház)

Jók a színészek improvizációs készségei?

Kicsit elő fogunk készülni a programra, de egyébként kitűnően tudnak a baltazárosok improvizálni. Emlékszem, mikor még csak ismerkedtem a színházzal, és beültem egy próbára, Elek Dóra azt az instrukciót adta két színésznek, hogy mozogjanak valamit a barátság témájára. Olyan koreográfiát mutattak be, hogy azt hitte volna az ember, hogy fél évig dolgoztak rajta. Réti-Harmath Olívia és Farkas Dorka a Pornál épp az improvizációs készségüket hozza mozgásba a mostani próbafolyamat alatt. Tulajdonképpen már a drámaszöveg megírását is részben ezek az improvizációk inspirálták.

Mint mondtad, másfél évtizede dolgozol már ezzel a társulattal. Miközben a szövegeket írod, a színészekre gondolsz? Rájuk írod őket?

Gyakran így volt, de most kivételesen kevésbé, a Porban ugyanis nem igazán rajzolódnak ki jellemek. Ennek ellenére az adottságokat nagyon figyelembe kell venni: van, akinek például nem könnyű kimondani egy hangot, van, akinek egyszerűen sokkal jobban passzol egy-egy mondat, mint a többieknek. Nagyon erős egyéniségek a Baltazár színészei, és ezért fontos, hogy íróként is jól ismerjem őket.

Forrás: Baltazár Színház

Fejléckép: Jelentet Az üstökös című előadásból (forrás: Baltazár Színház)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Vámos Miklós: Prűd lelkűek legyenek óvatosak ezzel a könyvvel

Az új évben is folytatódik a Fidelio.hu-n Vámos Miklós sorozata, amelyben a népszerű író megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Bakos Gyöngyi Nyolcszáz utca gyalog című első kötetét ajánlja. Gondolataira a könyv szerzője reagál.
Zenés színház

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Színház

Rangos nemzetközi fesztiválon látható Székely Kriszta Nóra-rendezése

A Katona József Színház előadása a Lessingtage Digital online fesztiválon szerepel. A közvetítés – az eseményre meghívott többi produkcióhoz hasonlóan – bárki számára ingyenesen követhető lesz.
Zenés színház

Online premierrel jön Vecsei H. Miklós operarendezése

A Szöktetés a szerájból az Opera Otthonra első online premierje lesz január 23-án 19:00 órától.
Színház

Fullajtár Andrea felmondott az SZFE-n

A színésznő eddig a diákokért maradt. A jelenlegi vezetéssel nem tud osztályfőnökként részt venni a tanításban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Színház hír

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Színház szfe

Lenullázhatják az SZFE-hallgatók kreditjeit

A Színház- és Filmművészeti Egyetem új vezetése átregisztrálná a hallgatók őszi féléves kreditjeit a tavaszi időszakra – tudta meg a HVG, hozzátéve, hogy az önköltséges rendszerben tanuló diákokkal ettől függetlenül kifizettetnék a félévet.
Színház magazin

50 éve mutatták be Örkény István Macskajátékát

1971. január 15-én mutatta be a szolnoki Szigligeti Színház Örkény István Macskajáték című színművét. A darab, amely azóta is töretlen sikerrel fut a magyar színpadokon, a 20. Század legismertebb és legtöbbet játszott tragikomédiájává vált.
Színház magazin

10 érdekesség a 120 éve született Bihari Józsefről, az örök Tiborcról

1901. január 14-én született a 20. századi magyar színháztörténet egyik legkiválóbb karakterszínésze, Bihari József, akinek alakításai a mai színésznemzedék számára is példaként szolgálhatnak. Bár a színpadon nem játszott élet-halál harcot vívó nagy hősöket, élete megpróbáltatásokkal és lemondásokkal teli volt. Összegyűjtöttünk 10 érdekességet a színművészről.