Színház

"Csak" egy srác

2009.05.25. 00:00
Ajánlom
Csókol anyád! - mondja a cím, hiszen így búcsúzik el levelei végén Doris fiától, Sheldontól. Ironikus, keserű, szomorú, ugyanakkor végtelenül humoros levelek röpködnek anya és fia között. Az Orlai Produkciós Iroda legújabb előadását júliusban mutatja be a Thália Színház. A fiától elszakadni képtelen Dorist Vári Éva alakítja. Partnere Nagy Ervin, vele beszélgettem az olvasópróba után.


Fidelio Est: Az olvasópróbát az egész stáb nagyon élvezte, zseniális a szöveg, nagyon jól áll nektek. Lehet ebből következtetni arra, hogy majd a közönségnek is bejön?

Nagy Ervin: Hálás műfaj, imádni fogják, poéntól poénig van minden megírva. Persze, bulvárdarab, de nekünk az a feladatunk, hogy komolyan vegyük. Egy anya-fiú kapcsolatban sokféle húrt lehet megpengetni, biztos vagyok benne, hogy nem csak a felszínével leszünk elfoglalva. A rendező, Znamenák István, Éva és én is többet szeretnénk annál, mint hogy kiállunk és vicceseket mondunk. És már most látszik, hogy valóban több is van az anyagban. Leginkább Woody Allen filozófiájának, látásmódjának, életstílusának felel meg, aki hétköznapi történeteket tud fölvenni az utcáról, és szórakoztatónak találja azt, ahogy az emberek általában élnek egymással. Nem kell hozzá különösebb drámaiság, hogy az életet és az embereket szerető író tollából darab szülessen. Nem sejtszintig hatoló igazságokat mondunk ki, hanem pusztán örömmel és szeretettel figyeljük az élet lüktetését, a benne lévő gyarlóságokkal együtt. Tök jó egy ilyenben részt venni! Talán már vagyok annyira a birtokában a szakmának, hogy kifejezetten örömjáték lesz. Nem várok tőle tízszer többet, mint ami, de mélyebben kezelem ott, ahol tudom. Valami arra ösztönöz, hogy mutassam meg a másik oldalát is. Persze nem akarjuk vele megváltani a színházi világot, nem is arra való. Csak azt látom, hogy az emberek nem hajlandóak bemenni olyan előadásra, ami nem szórakoztató burokba van csomagolva. Egyre inkább azt a világot éljük, hogy „át kell vágni a közönséget", és azokat a dolgokat, amiket esetleg elsőre nem hallanának meg, vagy netán mélyebb társadalmi kritikát, elemzést tartalmaznak, be kell csomagolni egy jó fajta édességbe. Persze úgy, hogy kijöjjön az eredeti keserűség. De talán így nem annyira fájdalmas.

FE: Ez az egyik legnehezebb dolog.

NE: Persze. De mindig meg kell próbálni. Én ezt a fajta színházat szeretem, nem bírom az érfelvágós dolgokat. Azokat a rendezőket becsülöm a legjobban, akik ezt tudják jól csinálni. Az Ivanov előadásunk is azért világsiker, mert minden második percben tudsz rajta röhögni, úgy rendezte meg Ascher Tamás, akinek éppen olyan furcsa, groteszk látásmódja van, ami nekem tetszik. Nyilván nem hasonlítható Csehovhoz, de ez a darab is látszólag egy szimpla komédia, közben pedig egy csomó másik réteg húzódik meg az alján.

FE: Szinte végig csak leveleket mondtok egymásnak. Nincs párbeszéd, nem jön reakció. Színészileg máshogy kell nyúlni egy ilyenhez?

NE: Nincs úgy összjáték, mint a párbeszédnél. Kicsit stand-up-szerű. Amibe általában kapaszkodni tudok, ami feszültséget ad, az itt nem lesz. Kicsit magunkra leszünk hagyva, de már nem félek tőle. Attól, hogy nem tudok a másikba kapaszkodni, még az összhangnak meg kell lennie, hiszen minden darab olyan, mint egy zenemű: ki, mikor és hogyan lép be, ki megy alá a másiknak, ki jön kicsit följebb, hogy jön rá rögtön a poén... Ehhez nagyon jó belső fül kell, ez más típusú összjátékot kíván. Ha ez nincs meg két ember között, akkor nem működik. És szerintem köztünk van, legalábbis az olvasópróbán úgy tűnt, ezzel nem lesz gond.

FE: Miért mondtál igent a felkérésre?

NE: Egyrészt több lábon akarok állni. Nem hinném, hogy ezért orrolnának rám a Katonában. Azt érzem, a lehető legtöbb dolgot ki kell próbálni. Másrészt mikor találkozhatnék Vári Évával? Sosem játszottam még vele, pedig remek színésznő és csodálatos nő. Harmadrészt megtisztelő dolog, hogy tartanak már annyira fontosnak, hogy nekem keresnek darabot. Jó érzés, hogy azért választottak engem, mert úgy gondolták, érdeklem az embereket, és jegyet vesznek rám. Kifejezetten imponál a hiúságomnak... Negyedrészt pedig: nemigen volt még olyan szerepem, aki nem szépfiú, nem hős, hanem egy srác. Izgalmas, többféle, többfajta színházi életet szeretnék élni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.