Színház

Csákányi Eszter: "A színész önmaga pszichológusa"

2012.10.15. 07:00
Ajánlom
A Kossuth-díjas színművésznővel október 22-től heti rendszerességgel találkozhatnak a tévénézők az HBO képernyőjén. A csatorna saját gyártású, Terápia című sorozatában, amely egy izraeli formátum hazai adaptációja, egy visszavonult pszichoterapeutát fog alakítani. A szerep kapcsán a terápiás kezelés eredményességről, a pszichológia és a színészet kapcsolatáról és a Mácsai Pállal való első közös munkáról is beszélgettünk a színésznővel.

- Az Ön által alakított karakter, az újlipótvárosi lakásában egymagában élő Ágnes azon nők közé tartozik, akiknek a ranglétra minden egyes fokáért keményen meg kellett küzdeniük az előbbrejutásért. Mennyire állt közel Önhöz ennek a nőtípusnak a megformálása?

- Amikor kezembe adták ezt a forgatókönyvet, előrevetítették, hogy ne ijedjek meg, mert eredetileg ezt a szerepet egy nálam idősebb nőre írták. Miután azonban elolvastam, már világossá vált, hogy teljesen lényegtelen, hogy ez a karakter épp milyen korban van. Nem ez, ami meghatározó a jellemében, hanem sokkal inkább az empátia és az odafigyelés. Miután legyűrtem ezt a kezdeti prekoncepciót, éreztem, hogy nem okoz majd problémát a szerep megformálása. Az eredeti változatban egyébként Ágnes inkább visszafogott és komoly nőként jelenik meg, nálunk azonban más lesz, mint amit eddig csináltak. Arra törekedtem ugyanis, hogy egy olyan embert formáljak meg, akinek a karakterébe minél jobban beleteszem magamat. Meggyőződésem egyébként, hogy a színházi szakma nagyon hasonlít egy pszichológuséhoz. A munka kiindulópontja itt is a borzalmasan erős figyelés, a csöndekkel való bánás és a jólirányzott kérdések. A színészet is így működik: a színpadon figyelünk és ráhangolódunk egymásra. A színész ugyanakkor bizonyos értelemben önmaga pszichológusa is egyben; az egészséges színész a szerepein keresztül is tudja magát diagnosztizálni. Persze, ez az én egyéni véleményem. Mindenesetre, amikor a sorozattól függetlenül felkerestem egyik pszichológus ismerősömet, nem sok újat tudott mondani.

- A színházi próbafolyamathoz képest mennyiben igényelt másfajta felkészülést a televíziós stábbal való együttműködés?

- Általában csak azokat a felkéréseket szoktam elfogadni, ahol a produktum létrejöttét komoly előkészületi fázis előzi meg. Ezt a felkészülést magamtól is igen keményen megkövetelem. A televíziós szereplés szinte semmiben nem igényel másfajta felkészülést egy színésztől. A felvételeket itt is kemény próbák után vették filmre, ezért is tudott jól és gördülékenyen klappolni a forgatás. Mire oda értünk, hogy élesben kellett játszani, már mindenki tudta a dolgát.

- A Terápia cselekménye jóformán egy fotelben és egy kanapén játszódik. Hogyan találja fel magát egy színművész egy olyan helyzetben, amikor ennyire korlátozva van a mozgástere és ezáltal az eszköztára?

- Pont ezért tartom ezt a szerepet a szakmám egyik legszebb és egyben legnehezebb munkájának. A fotelben csak három vagy négy üléshelyzet létezik. Jobb oldalamra teszem a súlyt, bal oldalamra, előre- és hátrahajolok - és már ki is lőttem az összeset. A kamera pedig gyakorlatilag majdnem végig premier plánban vesz. Semmit nem kell direktben csinálnod, mert úgyis minden látszani fog az arcodon: ha gondolsz valamire, már ott van a szemedben. Egy ilyen szerepre kemény munka felkészülni. Én komolyan vettem a feladatom, aminek remélem, meglesz az eredménye.

- Mácsai Pállal és Enyedi Ildikó rendezővel első alkalommal dolgozott együtt. Milyen munkamódszerrel csiszolták össze a jeleneteket?

- Nagyon hasznosnak találtam, hogy a történet rám vonatkozó szálát egy nő rendezi. Már csak azért is, mert Ildikóval így huncutul és érzékenyen össze tudtunk fogni annak érdekében, hogy a férfiak által képviselt álláspontokkal szembemenve mi is rávilágítsunk a helyzet igazságára. Ildivel öröm volt együtt dolgozni. Rendkívüli intellektusú ember, mindig felkészült és iszonyat pontos, ráadásul döbbenetesen jó szeme van a filmezéshez. A karakterem szakértői oldalának kidolgozásában is sokat segített nekem, amikor még járatlan voltam a témában. Egyszerűen őrületes profizmussal dolgozik. A Terápia forgatásán szó szerint visszanyertem a filmezésbe vetett hitem. Bár Mácsai Palival nem vagyunk egy korosztály és korábban még soha nem is dolgoztunk együtt színházban, bármikor találkozom vele az életben, úgy tudunk beszélgetni, mintha évtizedek óta ismernénk egymást. Kölcsönös tisztelet jellemez minket és kíváncsiak vagyunk a másikra. A civil viszonyom, mondhatni, szinte ugyanolyan közeli és közvetlen vele, mint amilyen az általunk alakított karaktereké a sorozatban.

- A szövegkönyv egy részét Tasnádi István, a Terápia vezető forgatókönyvírója írta. A szitkomok kötött szövegvilágában is rá lehet ismerni Tasnádi egyedi nyelvezetére?

- Örültem, hogy újra Istvánnal dolgozhattam. Úgy tudom, nyelvi szempontból meglehetősen meg volt kötve a keze, és a történet hazai viszonyokra való adaptálásában kapott nagyobb szabadságot. A forgatókönyv azonban a krimiszerű dramaturgia miatt így is szenzációs. Amikor már a néző végre azt hiszi, hogy mindent ért, az utolsó pillanatokban minden megcsavarodik. A karakterem sorsa például még engem is meglepett. A Terápia kimeneteléről ugyanakkor még nem árulhatok el semmit.

- Akkor a kezelések eredményességétől függetlenül kérdezem, Ön szerint a tévéképernyőn keresztül a nézők is részesülhetnek majd valamennyire a terápiás hatásból?

- Magyarországon még erősen él az emberekben az az elmaradott kép, hogy a pszichológushoz csak beteg ember jár. A sorozat rávilágíthat arra, hogy ez nem így van, és talán sikerül megéreztetni a nézőkkel azt is, hogy a beszélgetésnek van eredménye. A szereplők példáin keresztül szinte mindenben magunkra ismerhetünk. Ha az emberek érzékenyen nézik majd a sorozatot, sok mindent megérthetnek a saját életükből, és azt is meg fogják érezni, hogy a problémákról mindig érdemes beszélgetni.

A Terápia október 22-én, egy mindenki által hozzáférhető, kódolatlan napon indul az HBO-n. A 40 részes sorozat nyolc héten keresztül minden hétköznap este kilenc órától lesz látható a tévéképernyőn, de az első öt epizód az HBO GO szolgáltatásán keresztül mindenki számára elérhető válik október 22-től az év végéig. A Terápia rendezői Enyedi Ildikó és Gigor Attila.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A színház tart egyben lelkileg és fizikailag is – Kern András 75 éves

Kern András január 28-án ünnepli a 75. születésnapját. Eleinte filmrendező szeretett volna lenni, majd miután mégis a színházat választotta, pályáját a Vígszínházban kezdte, és mindmáig aktív tagja a társulatnak.
Színház interjú

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Színház hírek

A Főváros kulturális pályázatokkal ünnepli Budapest születésének 150. évfordulóját

A Budapest Drámapályázat díjátadójával megkezdődött a főváros egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő Budapest 150 programsorozat. A legelőkelőbb díjat Pass Andrea és Trencsényi Katalin vette át.
Színház magazin

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház interjú

Nem tudni, itt van-e a világvége, de valami nem kóser – beszélgetés Szikszai Rémusszal és Hoffer Károllyal a készülő Dekameron kapcsán

Szikszai Rémusz Dekameron 2023 címmel bábelőadást rendez a Budapest Bábszínházban. Hogyan lesz egy „hagyományos” színészből bábrendező? Hogyan kerülnek Bocaccio helyére kortárs magyar írók, ráadásul egyszerre tízen? A rendezőt és Hoffer Károly bábtervezőt kérdeztük.