Színház

Csákányi Eszter: "A színész önmaga pszichológusa"

2012.10.15. 07:00
Ajánlom
A Kossuth-díjas színművésznővel október 22-től heti rendszerességgel találkozhatnak a tévénézők az HBO képernyőjén. A csatorna saját gyártású, Terápia című sorozatában, amely egy izraeli formátum hazai adaptációja, egy visszavonult pszichoterapeutát fog alakítani. A szerep kapcsán a terápiás kezelés eredményességről, a pszichológia és a színészet kapcsolatáról és a Mácsai Pállal való első közös munkáról is beszélgettünk a színésznővel.

- Az Ön által alakított karakter, az újlipótvárosi lakásában egymagában élő Ágnes azon nők közé tartozik, akiknek a ranglétra minden egyes fokáért keményen meg kellett küzdeniük az előbbrejutásért. Mennyire állt közel Önhöz ennek a nőtípusnak a megformálása?

- Amikor kezembe adták ezt a forgatókönyvet, előrevetítették, hogy ne ijedjek meg, mert eredetileg ezt a szerepet egy nálam idősebb nőre írták. Miután azonban elolvastam, már világossá vált, hogy teljesen lényegtelen, hogy ez a karakter épp milyen korban van. Nem ez, ami meghatározó a jellemében, hanem sokkal inkább az empátia és az odafigyelés. Miután legyűrtem ezt a kezdeti prekoncepciót, éreztem, hogy nem okoz majd problémát a szerep megformálása. Az eredeti változatban egyébként Ágnes inkább visszafogott és komoly nőként jelenik meg, nálunk azonban más lesz, mint amit eddig csináltak. Arra törekedtem ugyanis, hogy egy olyan embert formáljak meg, akinek a karakterébe minél jobban beleteszem magamat. Meggyőződésem egyébként, hogy a színházi szakma nagyon hasonlít egy pszichológuséhoz. A munka kiindulópontja itt is a borzalmasan erős figyelés, a csöndekkel való bánás és a jólirányzott kérdések. A színészet is így működik: a színpadon figyelünk és ráhangolódunk egymásra. A színész ugyanakkor bizonyos értelemben önmaga pszichológusa is egyben; az egészséges színész a szerepein keresztül is tudja magát diagnosztizálni. Persze, ez az én egyéni véleményem. Mindenesetre, amikor a sorozattól függetlenül felkerestem egyik pszichológus ismerősömet, nem sok újat tudott mondani.

- A színházi próbafolyamathoz képest mennyiben igényelt másfajta felkészülést a televíziós stábbal való együttműködés?

- Általában csak azokat a felkéréseket szoktam elfogadni, ahol a produktum létrejöttét komoly előkészületi fázis előzi meg. Ezt a felkészülést magamtól is igen keményen megkövetelem. A televíziós szereplés szinte semmiben nem igényel másfajta felkészülést egy színésztől. A felvételeket itt is kemény próbák után vették filmre, ezért is tudott jól és gördülékenyen klappolni a forgatás. Mire oda értünk, hogy élesben kellett játszani, már mindenki tudta a dolgát.

- A Terápia cselekménye jóformán egy fotelben és egy kanapén játszódik. Hogyan találja fel magát egy színművész egy olyan helyzetben, amikor ennyire korlátozva van a mozgástere és ezáltal az eszköztára?

- Pont ezért tartom ezt a szerepet a szakmám egyik legszebb és egyben legnehezebb munkájának. A fotelben csak három vagy négy üléshelyzet létezik. Jobb oldalamra teszem a súlyt, bal oldalamra, előre- és hátrahajolok - és már ki is lőttem az összeset. A kamera pedig gyakorlatilag majdnem végig premier plánban vesz. Semmit nem kell direktben csinálnod, mert úgyis minden látszani fog az arcodon: ha gondolsz valamire, már ott van a szemedben. Egy ilyen szerepre kemény munka felkészülni. Én komolyan vettem a feladatom, aminek remélem, meglesz az eredménye.

- Mácsai Pállal és Enyedi Ildikó rendezővel első alkalommal dolgozott együtt. Milyen munkamódszerrel csiszolták össze a jeleneteket?

- Nagyon hasznosnak találtam, hogy a történet rám vonatkozó szálát egy nő rendezi. Már csak azért is, mert Ildikóval így huncutul és érzékenyen össze tudtunk fogni annak érdekében, hogy a férfiak által képviselt álláspontokkal szembemenve mi is rávilágítsunk a helyzet igazságára. Ildivel öröm volt együtt dolgozni. Rendkívüli intellektusú ember, mindig felkészült és iszonyat pontos, ráadásul döbbenetesen jó szeme van a filmezéshez. A karakterem szakértői oldalának kidolgozásában is sokat segített nekem, amikor még járatlan voltam a témában. Egyszerűen őrületes profizmussal dolgozik. A Terápia forgatásán szó szerint visszanyertem a filmezésbe vetett hitem. Bár Mácsai Palival nem vagyunk egy korosztály és korábban még soha nem is dolgoztunk együtt színházban, bármikor találkozom vele az életben, úgy tudunk beszélgetni, mintha évtizedek óta ismernénk egymást. Kölcsönös tisztelet jellemez minket és kíváncsiak vagyunk a másikra. A civil viszonyom, mondhatni, szinte ugyanolyan közeli és közvetlen vele, mint amilyen az általunk alakított karaktereké a sorozatban.

- A szövegkönyv egy részét Tasnádi István, a Terápia vezető forgatókönyvírója írta. A szitkomok kötött szövegvilágában is rá lehet ismerni Tasnádi egyedi nyelvezetére?

- Örültem, hogy újra Istvánnal dolgozhattam. Úgy tudom, nyelvi szempontból meglehetősen meg volt kötve a keze, és a történet hazai viszonyokra való adaptálásában kapott nagyobb szabadságot. A forgatókönyv azonban a krimiszerű dramaturgia miatt így is szenzációs. Amikor már a néző végre azt hiszi, hogy mindent ért, az utolsó pillanatokban minden megcsavarodik. A karakterem sorsa például még engem is meglepett. A Terápia kimeneteléről ugyanakkor még nem árulhatok el semmit.

- Akkor a kezelések eredményességétől függetlenül kérdezem, Ön szerint a tévéképernyőn keresztül a nézők is részesülhetnek majd valamennyire a terápiás hatásból?

- Magyarországon még erősen él az emberekben az az elmaradott kép, hogy a pszichológushoz csak beteg ember jár. A sorozat rávilágíthat arra, hogy ez nem így van, és talán sikerül megéreztetni a nézőkkel azt is, hogy a beszélgetésnek van eredménye. A szereplők példáin keresztül szinte mindenben magunkra ismerhetünk. Ha az emberek érzékenyen nézik majd a sorozatot, sok mindent megérthetnek a saját életükből, és azt is meg fogják érezni, hogy a problémákról mindig érdemes beszélgetni.

A Terápia október 22-én, egy mindenki által hozzáférhető, kódolatlan napon indul az HBO-n. A 40 részes sorozat nyolc héten keresztül minden hétköznap este kilenc órától lesz látható a tévéképernyőn, de az első öt epizód az HBO GO szolgáltatásán keresztül mindenki számára elérhető válik október 22-től az év végéig. A Terápia rendezői Enyedi Ildikó és Gigor Attila.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Tudnivalók Karinthy Márton temetéséről

A 71. életévében elhunyt színházigazgatótól november 26-án 10 órakor vehetünk végső búcsút a Fiumei úti Sírkertben.
Színház interjú

„Nem horgonyoztam le egyik izmusnál sem” – Interjú Nagy Norberttel

Májusban mutatta be a Forte Társulat Elias Canetti Kárpázatát a Szkénében. A főszereplőt, Peter Kient alakító Nagy Norberttel az ősbemutató különleges formanyelvéről, a történetben megjelenő férfi-női viszonyokról, és szöveg aktualitásáról beszélgettünk.
Színház hír

Ilyen lett a felújított kaposvári Csiky Gergely Színház

Átadták a Kaposvár jelképének számító Csiky Gergely Színház felújított és kibővített épületét.
Színház hír

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Színház ajánló

A színház mint Agora

A színház is egyfajta agoraként működik, hiszen több művészeti ágat ötvöz. Erre a sokszínűségre helyez hangsúlyt a 2019/2020-as évadban a József Attila Színház.