Színház

Csákányi Eszter: "A színész önmaga pszichológusa"

2012.10.15. 07:00
Ajánlom
A Kossuth-díjas színművésznővel október 22-től heti rendszerességgel találkozhatnak a tévénézők az HBO képernyőjén. A csatorna saját gyártású, Terápia című sorozatában, amely egy izraeli formátum hazai adaptációja, egy visszavonult pszichoterapeutát fog alakítani. A szerep kapcsán a terápiás kezelés eredményességről, a pszichológia és a színészet kapcsolatáról és a Mácsai Pállal való első közös munkáról is beszélgettünk a színésznővel.

- Az Ön által alakított karakter, az újlipótvárosi lakásában egymagában élő Ágnes azon nők közé tartozik, akiknek a ranglétra minden egyes fokáért keményen meg kellett küzdeniük az előbbrejutásért. Mennyire állt közel Önhöz ennek a nőtípusnak a megformálása?

- Amikor kezembe adták ezt a forgatókönyvet, előrevetítették, hogy ne ijedjek meg, mert eredetileg ezt a szerepet egy nálam idősebb nőre írták. Miután azonban elolvastam, már világossá vált, hogy teljesen lényegtelen, hogy ez a karakter épp milyen korban van. Nem ez, ami meghatározó a jellemében, hanem sokkal inkább az empátia és az odafigyelés. Miután legyűrtem ezt a kezdeti prekoncepciót, éreztem, hogy nem okoz majd problémát a szerep megformálása. Az eredeti változatban egyébként Ágnes inkább visszafogott és komoly nőként jelenik meg, nálunk azonban más lesz, mint amit eddig csináltak. Arra törekedtem ugyanis, hogy egy olyan embert formáljak meg, akinek a karakterébe minél jobban beleteszem magamat. Meggyőződésem egyébként, hogy a színházi szakma nagyon hasonlít egy pszichológuséhoz. A munka kiindulópontja itt is a borzalmasan erős figyelés, a csöndekkel való bánás és a jólirányzott kérdések. A színészet is így működik: a színpadon figyelünk és ráhangolódunk egymásra. A színész ugyanakkor bizonyos értelemben önmaga pszichológusa is egyben; az egészséges színész a szerepein keresztül is tudja magát diagnosztizálni. Persze, ez az én egyéni véleményem. Mindenesetre, amikor a sorozattól függetlenül felkerestem egyik pszichológus ismerősömet, nem sok újat tudott mondani.

- A színházi próbafolyamathoz képest mennyiben igényelt másfajta felkészülést a televíziós stábbal való együttműködés?

- Általában csak azokat a felkéréseket szoktam elfogadni, ahol a produktum létrejöttét komoly előkészületi fázis előzi meg. Ezt a felkészülést magamtól is igen keményen megkövetelem. A televíziós szereplés szinte semmiben nem igényel másfajta felkészülést egy színésztől. A felvételeket itt is kemény próbák után vették filmre, ezért is tudott jól és gördülékenyen klappolni a forgatás. Mire oda értünk, hogy élesben kellett játszani, már mindenki tudta a dolgát.

- A Terápia cselekménye jóformán egy fotelben és egy kanapén játszódik. Hogyan találja fel magát egy színművész egy olyan helyzetben, amikor ennyire korlátozva van a mozgástere és ezáltal az eszköztára?

- Pont ezért tartom ezt a szerepet a szakmám egyik legszebb és egyben legnehezebb munkájának. A fotelben csak három vagy négy üléshelyzet létezik. Jobb oldalamra teszem a súlyt, bal oldalamra, előre- és hátrahajolok - és már ki is lőttem az összeset. A kamera pedig gyakorlatilag majdnem végig premier plánban vesz. Semmit nem kell direktben csinálnod, mert úgyis minden látszani fog az arcodon: ha gondolsz valamire, már ott van a szemedben. Egy ilyen szerepre kemény munka felkészülni. Én komolyan vettem a feladatom, aminek remélem, meglesz az eredménye.

- Mácsai Pállal és Enyedi Ildikó rendezővel első alkalommal dolgozott együtt. Milyen munkamódszerrel csiszolták össze a jeleneteket?

- Nagyon hasznosnak találtam, hogy a történet rám vonatkozó szálát egy nő rendezi. Már csak azért is, mert Ildikóval így huncutul és érzékenyen össze tudtunk fogni annak érdekében, hogy a férfiak által képviselt álláspontokkal szembemenve mi is rávilágítsunk a helyzet igazságára. Ildivel öröm volt együtt dolgozni. Rendkívüli intellektusú ember, mindig felkészült és iszonyat pontos, ráadásul döbbenetesen jó szeme van a filmezéshez. A karakterem szakértői oldalának kidolgozásában is sokat segített nekem, amikor még járatlan voltam a témában. Egyszerűen őrületes profizmussal dolgozik. A Terápia forgatásán szó szerint visszanyertem a filmezésbe vetett hitem. Bár Mácsai Palival nem vagyunk egy korosztály és korábban még soha nem is dolgoztunk együtt színházban, bármikor találkozom vele az életben, úgy tudunk beszélgetni, mintha évtizedek óta ismernénk egymást. Kölcsönös tisztelet jellemez minket és kíváncsiak vagyunk a másikra. A civil viszonyom, mondhatni, szinte ugyanolyan közeli és közvetlen vele, mint amilyen az általunk alakított karaktereké a sorozatban.

- A szövegkönyv egy részét Tasnádi István, a Terápia vezető forgatókönyvírója írta. A szitkomok kötött szövegvilágában is rá lehet ismerni Tasnádi egyedi nyelvezetére?

- Örültem, hogy újra Istvánnal dolgozhattam. Úgy tudom, nyelvi szempontból meglehetősen meg volt kötve a keze, és a történet hazai viszonyokra való adaptálásában kapott nagyobb szabadságot. A forgatókönyv azonban a krimiszerű dramaturgia miatt így is szenzációs. Amikor már a néző végre azt hiszi, hogy mindent ért, az utolsó pillanatokban minden megcsavarodik. A karakterem sorsa például még engem is meglepett. A Terápia kimeneteléről ugyanakkor még nem árulhatok el semmit.

- Akkor a kezelések eredményességétől függetlenül kérdezem, Ön szerint a tévéképernyőn keresztül a nézők is részesülhetnek majd valamennyire a terápiás hatásból?

- Magyarországon még erősen él az emberekben az az elmaradott kép, hogy a pszichológushoz csak beteg ember jár. A sorozat rávilágíthat arra, hogy ez nem így van, és talán sikerül megéreztetni a nézőkkel azt is, hogy a beszélgetésnek van eredménye. A szereplők példáin keresztül szinte mindenben magunkra ismerhetünk. Ha az emberek érzékenyen nézik majd a sorozatot, sok mindent megérthetnek a saját életükből, és azt is meg fogják érezni, hogy a problémákról mindig érdemes beszélgetni.

A Terápia október 22-én, egy mindenki által hozzáférhető, kódolatlan napon indul az HBO-n. A 40 részes sorozat nyolc héten keresztül minden hétköznap este kilenc órától lesz látható a tévéképernyőn, de az első öt epizód az HBO GO szolgáltatásán keresztül mindenki számára elérhető válik október 22-től az év végéig. A Terápia rendezői Enyedi Ildikó és Gigor Attila.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.
Színház születésnap

85 éves az örökifjú Bodrogi Gyula

Ma ünnepli 85. születésnapját Bodrogi Gyula, generációk kedvence, gyémántdiplomás színművész, aki könyvet is írt tizenhét főiskolai fegyelmijének történetéből. A Nemzet Színészét a Nemzeti Színházban és a József Attila Színházban is köszöntik.