Színház

Csapatjátékosok

2015.09.17. 09:29
Ajánlom
Három színész, három nézőpont. De hogyan hangolható össze a sokféleség? Milyen a jó csapat? És mit ad hozzá ehhez a nézők jelenléte? Balsai Mónit, Bánki Gergely és Ördög Tamást kérdeztük.

Balsai Móni – Pesti Magyar Színház (Idén a Pesti Magyar Színház felújítási munkálatok miatt nem tud részt venni a Színházak Éjszakáján.)

Bánki Gergely – Jurányi Inkubátorház

Ördög Tamás – Trafó

- Több társulatban, színházban is rendszeresen felléptek. Hozzátartozik ez a színészi pályához?

Ördög Tamás: Élethelyzettől függ, hogy valaki megteheti-e, hogy csak egy társulatban dolgozzon vagy több helyen is fellép. Kinek hogy alakul a szerencséje.

Balsai Móni: Én mindig nagyon örülök annak, ha más közegben is kipróbálhatom magam egy új feladatban. Ezáltal új energiákat kapok. A társulati lét is fontos számomra, de közben kell a tudat, hogy nyitva van a kalitka ajtaja.

Bánki Gergely: Én sajtkukac típus vagyok, szeretem, hogy nem vagyok lekötve sehol, hanem állandó szabadság vesz körül. Cserébe persze ott a folytonos rizikó is, hogy mikor csörren meg a telefon, úgyhogy ez nehéz ügy. Ennyiből talán az mondható ideálisnak, ha van az embernek egy fix helye, ahonnan kedvére mozoghat bármerre.

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

- Milyen számotokra az ideális csapat?

ÖT: Mi úgy dolgozunk, hogy mindig hívunk magunk mellé új embereket. Velük érzem magam a legjobban, mert ezt én teremtem meg és ott vagyok leginkább otthon. Akkora szabadságom van, ami máshol nincs meg. Sokszor előfordul, hogy a színésztől csak annyit vár a rendező, hogy kiszolgálja az elképzeléseit. Én viszont azt a színházat szeretem, ahol érzem, hogy tevékenyen alakítom a végeredményt és hozzáteszem a lényemet.

Balsai Móni

Balsai Móni (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

BM: Szerintem is nagyon fontos, hogy ne csak kiszolgáló személyzet legyünk. Ami még fontos számomra, az a bizalom. Amikor érzem, hogy aki felkért a munkára, hisz bennem. Nagyon szeretem a társulatomat a Magyar Színházban, kíváncsi vagyok, milyen új hatásokat fog eredményezni az igazgatóváltás.

BG: Nekem is fontos a bizalom. Jellemző rám, hogy mindig kutakodom, vajon pedagógiai céllal dicsér-e a rendező, vagy tényleg jó, amit csinálok. Fontos, hogy jó legyen a kapcsolat a rendezővel. Én a Proton Színházban vagyok társulati tag, Mundruczó Kornél (a társulat vezetője – a szerk.) mindig úgy dolgozik velünk, hogy ha van egy alapanyag, abban bevon minket és hagyja, hogy kidolgozzuk a saját elképzeléseinket a jelenetekre, amivel aztán közösen dolgozunk tovább. Ez nagy szabadság, ami a belénk vetett bizalomra épül.

- Ez a nagy szabadság számotokra is szimpatikus?

ÖT: Igen, ez így ideálisnak tűnik, ahogy Gergő elmondta.

BM: Szeretem, ha lehet gondolkozni. Bennünket is hagytak már magunkra egy-egy feladattal a színházban és ebből a legtöbbször jó dolgok születnek.

- Aztán elérkezik egy pont, amikor bejönnek a nézők. Hogyan élitek meg azt a pillanatot, amikor először látja a közönség azt, amit addig zárt ajtók mögött próbáltatok?

BM: Én sokkal jobban szeretek próbálni, mint játszani. Izgalmasabb, amíg valami épül. Amikor első alkalommal jön be a közönség, azt némileg rosszul élem meg. Mintha valami olyan titkot kellene megmutatnom, ami eddig csak a miénk volt a társulattal. De aztán ez átfordul, és utána már nagyon szeretem, hogy együtt vagyunk a nézőkkel. Azt pedig különösen élvezem, ha kis térben játszhatok és közel van a közönség. Egyszerre izgalmas és félelmetes.

BG: Én viszont nagyon tudom unni a próbákat.

Azt szeretem, ha már bent vannak a nézők és lehet produkálni magunkat.

Ez tud igazán motiválni, ennek látom az értelmét. Azt azonban Mónihoz hasonlóan én is rosszul élem meg, ha túlságosan messze vannak tőlem a nézők, olyankor ugyanis arra megy el az energia, hogy mindenkihez eljusson a mondandó. Jobb, ha ugyanaz a burok veszi körül a színészt és a közönséget.

- A Dollár Papa Gyermekeinél ez biztosan így van, hiszen főleg lakásszínházi előadásokat készítetek.

Ördög Tamás

Ördög Tamás (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

ÖT: Sőt ez még a Trafóban is megvan, mivel ott is nagyon kicsi az a terem, ahol játszunk. Engem is a közelség izgat, ezért készítjük ezeket az előadásokat. Így tudnak eljutni a nézőkhöz a legjobban az intimebb monológok. Máskor viszont a leghátsó sort is be kell kapcsolni, és például amikor a Krétakör A párt című előadásában kellett prezentációt tartanom, akkor ez jól tudott működni.

- Mi van akkor, ha kapcsolatba is kell lépni a nézőkkel? Ezt is külön meg kell tanulni?

BG: Ez egy nagyon összetett kérdés, ami nem színész-, rendező- vagy iskolafüggő, hanem mind együtt. Ráadásul hiába erőlködünk azon, hogy lebontsuk a negyedik falat, ha ebben a közönség nem partner. Rengeteg néző van, aki nem szereti, ha kimozdítják a megfigyelőpozícióból.

ÖT: Mi sem keressük ennek a lehetőségét. A közelség fontos, de nincsenek megszólítva vagy feladatokkal megbízva. Színészként ez más, többször adódik olyan helyzet, hogy erre kér meg a rendező. Legutóbb a Krétakör Lúzerében volt ilyen...

BG: Láttam, és szerintem speciel az iszonyúan jól működött.

ÖT: Az előadás elején Schilling Árpádot kell inzultálnom, és egyik alkalommal ezt annyira komolyan vette a közönség, hogy majdnem nekem jöttek. Az egy

olyan színészi határátlépés volt, ami már engem is sokkolt.

Az interakciónál mindig azt érzem, hogy nem lehet jól kontrollálni.

BM: És megijedtél?

ÖT: A jeleneten belül nem, csak amikor kimentem, akkor esett le, mi történt. Persze nem voltam valódi veszélyben, de elgondolkodtam azon a határon, meddig tart a szerep, és hol kezdődök én.

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

- Vannak olyan esetek, amikor kibújtok a szerep mögül és úgy találkoztok a nézőkkel – ilyen a Színházak Éjszakája is. Milyen élményeitek vannak ezzel kapcsolatban?

BG: Sokkal közvetlenebb, oldottabb helyzet, mint amikor az emberek egy csoportja hagyományosan, a kijelölt keretek között találkozik a színházzal. A Jurányi eleve nem egy merev intézmény, de ilyenkor ott nagyobb élet van, jön-megy mindenki. Meg kell jegyezni, sok ember azért ragadja meg ezt az alkalmat, mert nincs pénze arra, hogy különben eljusson ezekbe az épületekbe.

BM: Az idei évben a Magyar Színház a felújítási munkálatok miatt sajnos nem tud részt venni az eseményen. Tavaly a Játékszínben volt egy ilyen élményem, amit borzasztóan élveztem. Jó érzés, hogy ennyien kíváncsiak ránk.

ÖT: Tavaly a Színház Pontban léptünk fel egy kifejezetten oda készült előadással. Idén a Trafóban leszünk, valószínűleg a készülő új darabunkból, a Tágra zárt szemekből olvasunk fel részleteket. Nálunk amúgy gyakran alakul ki közönségtalálkozó, majdnem minden előadásunk után megadjuk a lehetőséget, hogy kérdezzenek tőlünk. Most is számítunk majd a közönség aktív részvételére.

Találkozzon Ön is kedvenc színészeivel!

Idén negyedik alkalommal rendezik meg 2015. szeptember 19-én, 25 fővárosi színház részvételével a Színházak Éjszakáját.

Résztvevő színházak: Átrium Film-Színház, Bethlen Téri Színház, Budapesti Operettszínház, Centrál Színház, Dumaszínház, Játékszín, József Attila Színház, Jurányi Inkubátorház, Karinthy Színház, Katona József Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Madách Színház, Magyar Állami Operaház, MU Színház, Nemzeti Színház, Örkény István Színház, Pinceszínház, Radnóti Miklós Színház, Rózsavölgyi Szalon Arts&Café, Ódry Színpad (Színház- és Filmművészeti Egyetem), Szkéné Színház, Thália Színház, Trafó, Újszínház, Vígszínház.

Vásárolja meg jegyét itt és most!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Lakatos György: „Ha csak egy gyermeken sikerült segíteni, már megérte”

Egy tragédia indította el, ám az azóta eltelt évtizedek alatt már több mint ezer beteg gyermeket sikerült támogatni. Lakatos György fagottművésszel, a kalocsai Kék Madár Fesztivál alapítójával beszélgettünk az idei eseménysorozat előtt.
Vizuál

Zsigmond Emőke alakítja Jane Austent a BBC új dokumentumsorozatában

Dramatizált jelenetekben, korabeli díszletek és ruhák között, nem utolsósorban az Örkény Színház színművészének alakításában elevenedik meg a brit közmédia új produkciójában a kétszázötven éve született Jane Austen.
Könyv

Beleolvasó – Berka Attila: Gryllusok – Egy család történetei

Berka Attila könyvében a hat Gryllus – Dániel, Vilmos, Dorka, Samu, Ábris és Alma – szabadon, azt és úgy mesélnek, amit és ahogy csak szeretnének. Megosztják velünk, mi a titkuk. Vagyis éppen azt, hogy valójában nincs is titok.
Plusz

Új Süsü-szobor került Csukás István síremlékére

A 2020-ban elhunyt legendás író-költő sírját tavaly decemberben rongálták meg, a művész örökösei ismét legyártatták az eredeti, Süsüt ábrázoló szobrot.
Vizuál

Gödöllőre költözteti a kormány a Mezőgazdasági Múzeumot a Vajdahunyad várából

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Gödöllői király kastélyban tartott sajtóeseményen jelentette be a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár költözését – írta meg a Magyar Nemzet. Az új intézmény várthatóan 2029-ben nyílhat meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Színház interjú

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.
Színház hír

Június 10-én kezdődik az OSZT Szolnokon – mutatjuk a zsűrit!

Június 10-én kezdetét veszi az Országos Színházi Találkozó Szolnokon, amely idén is a hazai színházi élet legfontosabb ünnepe. A szemleprogramban 14 kiemelkedő előadás kapott helyet, amelyeket szakmai zsűri értékel.
Színház interjú

Rusznyák Gábor: „Ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell”

Bár dolgozik Budapesten is, leginkább Miskolchoz kötődik Rusznyák Gábor, aki Goldoni vígjátékát rendezi idén nyáron. A Csetepaté Chioggiában premierje júliusban lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Erről és sok minden másról is kérdeztük a rendezőt. Rusznyák Gábor-interjú.
Színház interjú

Gyerekek egy színházi előadásban – a Karinthy Színház beszélgetése idei ősbemutatója kapcsán

Gyerekekkel színházat játszani mindig nagyon nehéz. A Karinthy Színház ősbemutatója, a Kísértetház című rém-komédia kapcsán járta körül a kérdést a négy gyerekszereplővel együtt.