Színház

Csapatjátékosok

2015.09.17. 09:29
Ajánlom
Három színész, három nézőpont. De hogyan hangolható össze a sokféleség? Milyen a jó csapat? És mit ad hozzá ehhez a nézők jelenléte? Balsai Mónit, Bánki Gergely és Ördög Tamást kérdeztük.

Balsai Móni – Pesti Magyar Színház (Idén a Pesti Magyar Színház felújítási munkálatok miatt nem tud részt venni a Színházak Éjszakáján.)

Bánki Gergely – Jurányi Inkubátorház

Ördög Tamás – Trafó

- Több társulatban, színházban is rendszeresen felléptek. Hozzátartozik ez a színészi pályához?

Ördög Tamás: Élethelyzettől függ, hogy valaki megteheti-e, hogy csak egy társulatban dolgozzon vagy több helyen is fellép. Kinek hogy alakul a szerencséje.

Balsai Móni: Én mindig nagyon örülök annak, ha más közegben is kipróbálhatom magam egy új feladatban. Ezáltal új energiákat kapok. A társulati lét is fontos számomra, de közben kell a tudat, hogy nyitva van a kalitka ajtaja.

Bánki Gergely: Én sajtkukac típus vagyok, szeretem, hogy nem vagyok lekötve sehol, hanem állandó szabadság vesz körül. Cserébe persze ott a folytonos rizikó is, hogy mikor csörren meg a telefon, úgyhogy ez nehéz ügy. Ennyiből talán az mondható ideálisnak, ha van az embernek egy fix helye, ahonnan kedvére mozoghat bármerre.

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

- Milyen számotokra az ideális csapat?

ÖT: Mi úgy dolgozunk, hogy mindig hívunk magunk mellé új embereket. Velük érzem magam a legjobban, mert ezt én teremtem meg és ott vagyok leginkább otthon. Akkora szabadságom van, ami máshol nincs meg. Sokszor előfordul, hogy a színésztől csak annyit vár a rendező, hogy kiszolgálja az elképzeléseit. Én viszont azt a színházat szeretem, ahol érzem, hogy tevékenyen alakítom a végeredményt és hozzáteszem a lényemet.

Balsai Móni

Balsai Móni (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

BM: Szerintem is nagyon fontos, hogy ne csak kiszolgáló személyzet legyünk. Ami még fontos számomra, az a bizalom. Amikor érzem, hogy aki felkért a munkára, hisz bennem. Nagyon szeretem a társulatomat a Magyar Színházban, kíváncsi vagyok, milyen új hatásokat fog eredményezni az igazgatóváltás.

BG: Nekem is fontos a bizalom. Jellemző rám, hogy mindig kutakodom, vajon pedagógiai céllal dicsér-e a rendező, vagy tényleg jó, amit csinálok. Fontos, hogy jó legyen a kapcsolat a rendezővel. Én a Proton Színházban vagyok társulati tag, Mundruczó Kornél (a társulat vezetője – a szerk.) mindig úgy dolgozik velünk, hogy ha van egy alapanyag, abban bevon minket és hagyja, hogy kidolgozzuk a saját elképzeléseinket a jelenetekre, amivel aztán közösen dolgozunk tovább. Ez nagy szabadság, ami a belénk vetett bizalomra épül.

- Ez a nagy szabadság számotokra is szimpatikus?

ÖT: Igen, ez így ideálisnak tűnik, ahogy Gergő elmondta.

BM: Szeretem, ha lehet gondolkozni. Bennünket is hagytak már magunkra egy-egy feladattal a színházban és ebből a legtöbbször jó dolgok születnek.

- Aztán elérkezik egy pont, amikor bejönnek a nézők. Hogyan élitek meg azt a pillanatot, amikor először látja a közönség azt, amit addig zárt ajtók mögött próbáltatok?

BM: Én sokkal jobban szeretek próbálni, mint játszani. Izgalmasabb, amíg valami épül. Amikor első alkalommal jön be a közönség, azt némileg rosszul élem meg. Mintha valami olyan titkot kellene megmutatnom, ami eddig csak a miénk volt a társulattal. De aztán ez átfordul, és utána már nagyon szeretem, hogy együtt vagyunk a nézőkkel. Azt pedig különösen élvezem, ha kis térben játszhatok és közel van a közönség. Egyszerre izgalmas és félelmetes.

BG: Én viszont nagyon tudom unni a próbákat.

Azt szeretem, ha már bent vannak a nézők és lehet produkálni magunkat.

Ez tud igazán motiválni, ennek látom az értelmét. Azt azonban Mónihoz hasonlóan én is rosszul élem meg, ha túlságosan messze vannak tőlem a nézők, olyankor ugyanis arra megy el az energia, hogy mindenkihez eljusson a mondandó. Jobb, ha ugyanaz a burok veszi körül a színészt és a közönséget.

- A Dollár Papa Gyermekeinél ez biztosan így van, hiszen főleg lakásszínházi előadásokat készítetek.

Ördög Tamás

Ördög Tamás (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

ÖT: Sőt ez még a Trafóban is megvan, mivel ott is nagyon kicsi az a terem, ahol játszunk. Engem is a közelség izgat, ezért készítjük ezeket az előadásokat. Így tudnak eljutni a nézőkhöz a legjobban az intimebb monológok. Máskor viszont a leghátsó sort is be kell kapcsolni, és például amikor a Krétakör A párt című előadásában kellett prezentációt tartanom, akkor ez jól tudott működni.

- Mi van akkor, ha kapcsolatba is kell lépni a nézőkkel? Ezt is külön meg kell tanulni?

BG: Ez egy nagyon összetett kérdés, ami nem színész-, rendező- vagy iskolafüggő, hanem mind együtt. Ráadásul hiába erőlködünk azon, hogy lebontsuk a negyedik falat, ha ebben a közönség nem partner. Rengeteg néző van, aki nem szereti, ha kimozdítják a megfigyelőpozícióból.

ÖT: Mi sem keressük ennek a lehetőségét. A közelség fontos, de nincsenek megszólítva vagy feladatokkal megbízva. Színészként ez más, többször adódik olyan helyzet, hogy erre kér meg a rendező. Legutóbb a Krétakör Lúzerében volt ilyen...

BG: Láttam, és szerintem speciel az iszonyúan jól működött.

ÖT: Az előadás elején Schilling Árpádot kell inzultálnom, és egyik alkalommal ezt annyira komolyan vette a közönség, hogy majdnem nekem jöttek. Az egy

olyan színészi határátlépés volt, ami már engem is sokkolt.

Az interakciónál mindig azt érzem, hogy nem lehet jól kontrollálni.

BM: És megijedtél?

ÖT: A jeleneten belül nem, csak amikor kimentem, akkor esett le, mi történt. Persze nem voltam valódi veszélyben, de elgondolkodtam azon a határon, meddig tart a szerep, és hol kezdődök én.

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely

Ördög Tamás, Balsai Móni és Bánki Gergely (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

- Vannak olyan esetek, amikor kibújtok a szerep mögül és úgy találkoztok a nézőkkel – ilyen a Színházak Éjszakája is. Milyen élményeitek vannak ezzel kapcsolatban?

BG: Sokkal közvetlenebb, oldottabb helyzet, mint amikor az emberek egy csoportja hagyományosan, a kijelölt keretek között találkozik a színházzal. A Jurányi eleve nem egy merev intézmény, de ilyenkor ott nagyobb élet van, jön-megy mindenki. Meg kell jegyezni, sok ember azért ragadja meg ezt az alkalmat, mert nincs pénze arra, hogy különben eljusson ezekbe az épületekbe.

BM: Az idei évben a Magyar Színház a felújítási munkálatok miatt sajnos nem tud részt venni az eseményen. Tavaly a Játékszínben volt egy ilyen élményem, amit borzasztóan élveztem. Jó érzés, hogy ennyien kíváncsiak ránk.

ÖT: Tavaly a Színház Pontban léptünk fel egy kifejezetten oda készült előadással. Idén a Trafóban leszünk, valószínűleg a készülő új darabunkból, a Tágra zárt szemekből olvasunk fel részleteket. Nálunk amúgy gyakran alakul ki közönségtalálkozó, majdnem minden előadásunk után megadjuk a lehetőséget, hogy kérdezzenek tőlünk. Most is számítunk majd a közönség aktív részvételére.

Találkozzon Ön is kedvenc színészeivel!

Idén negyedik alkalommal rendezik meg 2015. szeptember 19-én, 25 fővárosi színház részvételével a Színházak Éjszakáját.

Résztvevő színházak: Átrium Film-Színház, Bethlen Téri Színház, Budapesti Operettszínház, Centrál Színház, Dumaszínház, Játékszín, József Attila Színház, Jurányi Inkubátorház, Karinthy Színház, Katona József Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Madách Színház, Magyar Állami Operaház, MU Színház, Nemzeti Színház, Örkény István Színház, Pinceszínház, Radnóti Miklós Színház, Rózsavölgyi Szalon Arts&Café, Ódry Színpad (Színház- és Filmművészeti Egyetem), Szkéné Színház, Thália Színház, Trafó, Újszínház, Vígszínház.

Vásárolja meg jegyét itt és most!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Színház ajánló

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Színház ajánló

Tóth Krisztina óvodai krimivel debütál a 3K online színpadán

Mit vált ki az emberből, ha a gyermeke óvodai csoportjából eltűnik egy gumidenevér? Milyen régi sérelmek, gyilkos indulatok törnek felszínre az online tér arctalan világában? Tóth Krisztina drámája a jelen valóságát álmodja színpadra, rendhagyó perspektívából.
Színház hír

Megható kisfilm a szeretet erejéről és egymás elfogadásáról

Három ország, három nyelv, három sérült társulat találkozott márciusban az online térben, hogy egy négynapos közös workshop keretében együtt játszanak.
Színház hír

Életműdíjat kapott Blasek Gyöngyi bábszínész

Közel hat évtizedes munkája elismeréseként Gobbi Hilda-életműdíjjal tüntették ki Blasek Gyöngyit, a Budapest Bábszínház művészét.