Színház

Cseppben a tenger – Miniévad Sepsiszentgyörgyön

2016.02.13. 10:16
Ajánlom
Létezik egyfajta gáláns színházjegy, amire ezt nyomtatják: tiszteletjegy. A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban az ilyen jegyen az szerepel megnevezésül, hogy „Érték nélküli”. Ami már-már vicces, annyira nem felel meg a valóságnak. Mármint hogy a néző ne értéket kapna még az érték nélküli kategóriájú jegyéért is – Stuber Andrea beszámolója.

Sepsiszentgyörgyön körülbelül 60 ezren élnek, közülük 40-45 ezren magyarok. Ők a potenciális és nem csak potenciális közönsége a Tamási Áron Színháznak. A fennmaradó 10-15 ezernyi románnak is van színháza – 1992-ben vált külön a magyar és a román tagozat, az utóbbi nemrég kapott új játszóhelyet, addig egy épületen osztoztak. A Tamási Áron Színház ezen a néven 1998 óta működik, az Állami Magyar Színházra mint történelmi elődre épülve. A legérdekesebb személyzeti fordulatot az jelentette, amikor Nemes Levente, a két évvel korábban kinevezett színész-igazgató 1994-ben Szentgyörgyre hívta a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház alapító igazgatóját és társulatának több tagját. Így kerültek a városba Erdély első alternatív színházának olyan „amatőr” alkotói, mint a színházrendezői végzettséggel akkor még nem rendelkező Bocsárdi László, az azóta is sepsiszentgyörgyi D. Albu Annamária és Pálffy Tibor színészek, vagy a Magyarországra szerződött, majd visszatért Szakács László, vagy a néhány éve Szombathelyre áttelepült Szabó Tibor. (Többségükben utóbb lediplomáztak a marosvásárhelyi színiegyetemen, s ebből származott olyan rendkívüli eset, hogy Szabó Tibor elsőéves színinövendékként vehette át a Jászai Mari-díjat Budapesten...)

Jegesmedvék

Jegesmedvék

1995-ben egy Kazimir és Karoline-előadással kezdődött a színház megújulása, s nem kellett hozzá két évtized, hogy a Tamási Áron Színház a romániai és a magyar színházak élvonalába jusson. (Egyébként nagyságrenddel kisebb költségvetéssel bírva, mint például a szintén igen rangos Kolozsvári Állami Magyar Színház.) Bocsárdi László az első évtizedben művészeti vezetőként dolgozott, 2005 óta pedig igazgatóként működik. Volt egy pillanat, 2010-ben, amikor felmerült, hogy a fenntartók eltávolítják a színház éléről, ám ezt az ötletet olyan felháborodás fogadta mind a közönség, mind szakma a körében, hogy szándékuktól az illetékesek elálltak. Ami a határon innenről nézve csak újabb okot adhat a csodálatra és némi irigykedésre. Már amellett az alapvető ok mellett, hogy Bocsárdi László megalkuvások nélkül valósítja meg a maga művészi programját, a publikum pedig, úgy tűnik, megy vele.

Vízkereszt vagy amire vágytok

Vízkereszt vagy amire vágytok (Fotó/Forrás: Barbara Zsolt)

A sepsiszentgyörgyi Vízkereszt áprilisban Budapesten is látható lesz a MITEM-en, a Nemzeti Színházban. A fesztivál részleteiértkattintson ide!

A Tamási Áron Színházban nem emlegetnek népszínházi eszményt, s már jó ideje nem mutatnak be musicalt, operettet, angolszász bulvárt. Az igazgató határozott véleménye szerint a színháznak nem a könnyű szórakoztatás a feladata, az a show businness dolga. Amivel persze senki nem azt akarja mondani, hogy nem lehet jól szórakozni Shakespeare Vízkeresztjén vagy Molière Úrhatnám polgár című komédiáján. A színház elsősorban művészet – vallja az igazgató, aki úgy kívánja szolgálni a sepsiszentgyörgyi közönséget, hogy mai, érvényes, kortárs színházon nevelkedjen, és ne egy kis vidéki szórakoztatóipari intézményt gondoljon színháznak, mentalitásban és nyitottságban messze lemaradva a kolozsvári, a budapesti vagy akár a berlini közönségtől.

Vízkereszt vagy amire vágytok

Vízkereszt vagy amire vágytok (Fotó/Forrás: Barbara Zsolt)

Bocsárdi László meglehetősen szűk drámaírói körből választja ki a darabokat, amelyeket színre visz. Véges az idő, ami egy alkotóművész rendelkezésére áll, ő ezt remekművekre fordítja. Pályáján a legtöbbször Shakespeare-t rendezett. A Tamási Áron Színház repertoárján jelenleg a Vízkereszt vagy amire vágytok című előadás szerepel. Voltaképp ez az első eset, hogy Bocsárdi vígjátékot vitt színre Shakespeare-től, már amennyire a Vízkereszt komédiaként fogható fel egyáltalán. A színdarabot Shakespeare a Hamlet környékén írta, s a rendező életművébe is így sorol be, a 2014-es Hamlet után, amely elnyerte a legfontosabb román szakmai elismerést, az UNITER-díjat a legjobb rendezés kategóriában. A Vízkereszt a jól bevált alkotótárs, Bartha József tervezte egyszerű, szikáran teátrális díszletben játszódik, s fellép benne a társulat java. Mindenekelőtt ott van Mátray László gyanúsan egyenruhás, enyhe öniróniával önsajnáló Orsino hercege. (Mátray László egyébként ez idő tájt több szerepet is játszik a budapesti Nemzeti Színházban, és elképzelni is kimerítő, hogy álló napokat utazhat a két város között ingázva.) Aki egyszerre gondoskodik komikumról és tragikumról, az Pálffy Tibor, Malvolio szerepében. Eleinte úgy kinézve, akár egy lázadó, aki mintha fekete-fehér lakkcipőt húzott volna a reverendához. Később a Kiss együttesből szökött zenésznek látszik leginkább, bár az sem lehetetlen, hogy bobversenyzői mezt viselő színes exhibicionista egy meg nem rendezett jelmezbálból.

Úrhatnám polgár

Úrhatnám polgár

Bocsárdi László rendezőket tanít a marosvásárhelyi színiegyetemen, ilyenformán biztosak lehetünk abban, hogy megtalálja és/vagy kineveli az utánpótlást. Egyik növendéke, Sardar Tagirovsky már túlvan a magyarországi bemutatkozáson, hiszen a Szentgyörgyön tavaly rendezett Csehov-előadása, a Meggyeskert szerepelt a POSZT-on, ami alighanem hozzájárult ahhoz, hogy a fiatal rendező most a Nemzeti Színházban próbál, ismét Csehovot. (Illetve alighanem „Csehov nyomán”-t, A 6-os számú kórterem című novella alapján.) Sepsiszentgyörgyön az idei évadban Sardar Tagirovskyhoz a szilveszteri premier kötődik, amely Molière Úrhatnám polgárának sajátos átirata. Különös, kusza, szenvedélyes előadás, amelyben Pálffy Tibor Jourdain ura egyáltalán nem ostoba, korlátolt, primitív parvenü, hanem talán a világgal együtt van megzavarodva, de mindenestül: ízlésestül, érdeklődésestül. Bocsárdi másik rendezőhallgatója, a 22 éves Nagy Botond August Strindberg Julie kisasszony című művét oltotta Tarkovszkij-jelenetekbe. Ez a produkció oly nagyigényű, hogy kétnapos díszletépítéssel jár, emiatt nem sikerült a miniévad-megtekintés programjába illeszteni. Ugyanakkor láthattuk a harmincasok nemzedékét képviselő Zakariás Zalán munkáját, aki művészeti vezetőként dolgozik a társulatban 2009 óta. Kortárs svéd szerző négyszereplős borongós nődarabját vitte színre egy szépvonalú sárga konyhadíszlet-dobozban, ahol két felnőtt lány – Benedek Ágnes és P. Magyarosi Imola alakításában – próbál zöldágra vergődni a szülinapos mamával, D. Albu Annamáriával, és a sokat emlegetett fiúgyermek, Ruscsák Péter is felbukkan.

Jelenleg Forgách András Halni jó! című „gonosz bohó”-ját próbálja a társulat a jeles román rendező, Victor Ioan Frunză irányításával. Aztán vár még a sepsiszentgyörgyiekre idén a Liliom Bocsárdi László színrevitelében. Gazdag, mély, színes darab. Hiába hogy vurstli, nem vásári komédia. Ahogy Bocsárdi megfogalmazza a lényegét: a szerző szerint nem az a legfontosabb, hogy az ember milyen véghez ér – ugyanis mindannyiunk közös vége a halál – sokkal inkább az, hogy amíg élünk, hogyan élünk, milyen döntéseket hozunk, milyen a világhoz való viszonyunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Színház

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Klasszikus

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Interaktív kiadványként jelent meg idén a Radnóti Magazin

„Ez már a Gutenberg-galaxis utáni világ” – hirdeti a színház évados kiadványa, amelyet most digitálisan tettek közzé, számos interaktív és a későbbiekben is bővülő tartalommal.
Színház hír

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház gyász

Elhunyt Sas József humorista

82 éves korában meghalt Sas József, Jászai Mari-díjas színész, humorista, a Mikroszkóp Színpad volt igazgatója – tudta meg a Blikk.
Színház szfe

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Színház hír

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.