Színház

Csillagos

2011.07.16. 18:14
Ajánlom
Robert Szturua a kereszténység kétezredik évfordulójára, 2001-ben készítette el a maga Vízkereszt, vagy amit akartok adaptációját, amelyben Jézus születése és halála foglalja keretbe a shakespeare-i történetet, ám a farsangi bohócériáról sem feledkeznek meg.

 A helyzet viszont az, hogy rendkívül bizonytalan vagyok az előadás kapcsán. Akkor is, ha a fizikai kondíciókat el is felejtem - bár képtelenség figyelmen kívül hagyni, hogy a gyulai művelődési ház nagyterme július közepén egy harmincegynehány fokos, semmiféle levegőmozgást nem biztosító katlan -, és csak a színpadon látottakra koncentrálok. Kétségtelen, az állandó tbiliszi alkotógárda ezúttal is az érzékekre hat: Gija Kancseli zenéje, melynek hangulatvilága a hetvenes évek olasz slágereitől a Tiger Lillies-szerű szomorú dalokon át a zajos kortársig széles amplitúdón mozog; Gogi Alexi-Meszkisvili fehér terében szemet kápráztatnak a keleti mesevilágot és a karnevált idézően színes jelmezek, no meg a parókák, és amikor lehullik a színpad hátsó részét takaró függöny, s az ezüstcsillagos kék eget látjuk, óhatatlanul is más érzéki-lelki dimenziókba kerül a néző; a Robert Szturua felállította játékrendszerben a commedia dell'arte és a szovjet bohócok gesztusrendszere az egyik stilizáltsági és koreografáltsági végpont, míg a másikon a szovjet gyereksorozatok életidegenül naiv, sodródó, már-már melodrámai hősei idéződnek fel. A színészek közül lehetőség tekintetében így azok járnak jobban, akiktől vérbő teatralitást követelt a rendező - nem meglepő módon a Máriát, Böffen Tóbiást, Keszeg Andrást, Festét, Malvoliót játszók -, mellettük Viola, Orsino, Sebastian és Olivia karakterei és alakítói pláne halványabbnak látszottak.

Ha a címet szorosan olvassuk, érthető, miért József és Mária ismerkedésével, a háromkirályokkal indul az előadás, miért szakítja meg a Shakespeare-drámát Heródes feltűnése, és a kölcsönösen szerelminek nem biztos, hogy mondható frigyek megkötése után miért jelenik meg a színpadon a mélyből egy hatalmas kereszt, hogy arra nyomasztó zene kíséretében hallhatóan felszögezzék Jézust - így a záró kép tablójában az egyik oldalt a nézőknek háttal csupa fehérruhás alak és egy kereszt, a másikon a csoportképbe rendeződött udvari népek hoznak létre furcsa színpadi egyensúlyt -; ha a farsangkezdésre és a feltehetően 1601-es megrendelés körülményeire hivatkozunk, akkor logikus a nyers komédiai réteget érintő játékmód; ám a kettő bennem nehezen találkozik. Logikus, hogy a Bibliából a Vízkeresztbe nem átmenetekkel, hanem nagyon éles váltásokkal vezet az út, tehát hirtelen, sokkszerűen bukkannak fel a Jézushoz kapcsolódó szereplők, s bár a két világ között - érthetően - átjárhatóság nincs, az teljesen elbizonytalanít, hogy Orsino első megjelenésekor tillitet visel, arca nem látszik, s amikor leveszi, akkor derül ki, hogy kezdődik a Shakespeare-darab.

A két óra negyven perc hosszú előadás összerakása, értelmezése nem könnyű, számomra jelenleg a lehetetlen fázisában tart. (Ezért enyhe eufemizmus, hogy a kritika rovatba kerül.) Még akkor is, ha kapaszkodhatok abba, amit a rendező Shakespeare és a multikulturalitás című konferencián a rendszerváltás utáni Grúzia hirtelen, szabadon választható vallásosságáról, a vallás helyéről ebben az új társadalomban mondott, s kapaszkodhatok abba a véleményébe is, mely szerint apró, profán műneink nem vezetnek világkatasztrófához, de azok is rosszat okoznak a világnak. A látottak viszont - azzal, hogy ilyen szomorú Malvolio-történetet és ilyen reménytelen jövőjű, ennyire egyoldalú kapcsolatokat még nem láttam - dolgoznak bennem. És könnyen lehet, hogy épp ez az, amit Szturua akart.

2011. július 15. 20:30 - Erkel Ferenc Művelődési Központ, Gyula - Shakespeare Fesztivál

Vízkereszt, vagy amit akartok - Sota Rusztaveli Színház

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Színház interjú

Közös szótárt hoztunk létre – Beszélgetés Szorcsik Krisztával

A Magyar Színházak XXXII. Kisvárdai Fesztiválján augusztus 21-án vasárnap, 21:30 órától, a Zsinagógában Gusztáv története elevenedik meg. A Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásáról Szorcsik Krisztát kérdeztük.
Színház interjú

Legyenek végtelenül nyitottak és befogadók – Beszélgetés Gál Tamással

A Magyar Színházak XXXII. Kisvárdai Fesztiválján augusztus 23-án vasárnap, 17:30 órától, a Művészetek Házában látható Henrik Ibsen Peer Gynt című drámai költeménye. A Soproni Petőfi Színház és a felvidéki Csavar Színház koprodukciójában látható előadás főszereplőjével beszélgettünk.
Színház hír

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Színház interjú

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.