Színház

Csirkefilm

2010.09.15. 10:00
Ajánlom
A Mucsi Zoltán - Scherer Péter páros új színházi bemutatóra készül, ezúttal Thuróczy Szabolccsal kiegészülve. A fajok eredete szeptember 15-étől látható a Sirályban, Dömötör Tamás rendezésében.

 - Mit takar a cím?

Scherer Péter: Tasnádi István szeretett volna csinálni egy Darwin című, háromszereplős előadást, melyben az evolúciót dolgozzuk fel. Amikor elkezdtünk utána olvasni, találtunk egy döbbenetes, igaz hírt arról, ahogyan bizonyos helyeken keltetik a csirkéket. Filmeket vetítenek nekik plazmatévén, hogy ne mozogjanak, minél többet hízzanak és ne legyenek idegesek. Többféle dologgal kísérleteztek, és rájöttek, hogy a geometriai formák, az állandóan változó háromszögek, trapézok lekötik a figyelmüket. Nézik, esznek és nem mozognak. Ez lett az alapötlet, eköré épül az egész történet, ami tulajdonképpen a próbafolyamat alatt készül.

- Egy kezdetleges próbát láttam még nyár elején, szinte alig volt meg még valami, annyi azonban kiderült, hogy ugrálni fogtok az idősíkok között. Ez most hogy alakul?

Thuróczy Szabolcs: A jelenben kezdődik, a múltba megyünk vissza, és megmutatja a jövőt.

SP: Az elején három hajléktalant, három lecsúszott embert látunk. Aztán ugrunk egy nagyot visszafelé, látunk egy filmproducert, egy rendezőt és a csirketelep gondnokát, akik belefognak egy projektbe, hogy csirkéknek csinálnak filmet. 24 milliárd csirke van a világon, ez a legnagyobb felvevőpiac. A jövőt nem mondom el.

- Furcsa a történetmesélésetek: az első jelenet némajáték, aztán vannak párbeszédek, időnként kis zenés show-elemek...

TSz: Nagy vágyam volt olyan előadást csinálni, ami létező, élő színház, de kevés benne a beszéd, mégis lehet rajta nevetni, élvezni minden pillanatát. Amikor az első jelenet megszületett, azt éreztük, nem megyünk rossz irányba. Onnan fejtettük, fűztük tovább a sztorit. Most azon dolgozunk, hogy ez egy hiteles és megható történet legyen, amin sokat lehet nevetni.

Mucsi Zoltán: Tulajdonképpen ez egy körítés ahhoz, hogy a leszállóágban lévő Kapa-Pepe párost a felszállóágban lévő Szabi visszatolja a pályára, és ehhez kellett egy történetet kitalálni. Nagy a tét...

- Na jó, és egy kicsit komolyabban?

MZ: Szélsőséges helyzeteket szeretnénk megmutatni, az emberi csetebotaságot, kétségbeesést. Hogy amikor hazudunk magunknak, azt hogyan viselkedjük le, hogyan nézünk vele szembe. Szeretnénk ezeket egy történetbe helyezve nagyon szabadon kezelni. Ezért kísérletezünk azzal is, hogy hogyan lehet az idők között úgy ugrálni, hogy az érthető és világos legyen anélkül, hogy ezt mondjuk átöltözéssel vagy bármi mással jeleznénk.

- Azt mondjátok, szeretnétek a párosotokat visszahozni. Ez máris fölveti azt a dolgot, hogy megint "magatokat" játsszátok-e.

SP: Kérdés, hogy az ember tud-e egyáltalán más szerepet játszani, mint ami ő maga. Ha arra, amit mi eddig párosan csináltunk, azt mondod, hogy ugyanaz (itt nem csak a Jancsó filmekre gondolok, hanem a Szentivánéji álomra, a Gengszterfilmre, a Nézőművészeti Főiskolára, vagy a Mulatságra), akkor ez is ugyanaz lesz. Szerintem az sem mind egyforma. Mi ezt belülről másképp látjuk, de lehet, hogy az emberek azt mondják, hogy ez ugyanaz a két hülye, a magas, vékony idegbeteg, meg az alacsony hülye joviális... Igen is, meg nem is. Persze lehet, hogy később kiderül, hogy tényleg végig ugyanazt csináltuk. Kabos Gyula és Chaplin mindig ugyanazt csinálta. És van Robert De Niro, aki meg tényleg mindig más.

TSz: Szerintem a végén Pepe abszolút mást csinál, mint eddig. És Kapának a filmrendező figurájában is van egy nagy csavartság.

- Egy hét múlva bemutató. Mi most a legnehezebb?

MZ: Az idő szorítása.

TSz: Sok a szöveg. Mivel improvizációból épült fel, a saját dolgunkat nehezítettük meg: amikor megszületik egy improvizáció, arra megint lehet improvizálni, és így tolódik az anyag a fejedben. De mégis, vannak végszavak, amiket nagyjából tartani kell.

SP: Én szeretem, amikor egy darab a próbák során jön létre, és nagyon bele is tudom vetni magam, hogy miről szóljon, de ilyenkor magára a szerepre jóval kevesebb idő marad. És ettől lesz olyan, hogy "jópofa, de már láttuk tőled ezt". Mert ilyenkor az ember ahhoz a panelhoz nyúl, amit jól tud. Most abban bízom, hogy ez a néhány nap, ami hátra van, elég lesz arra, hogy magával a szereppel foglalkozzam. Ez teljesen más, mint amikor mondjuk egy Csehovot kell szó szerint bevágni, mert akkor a kész szöveghez képest tudod magadra húzni a figurát, kitalálni a gesztusait, ritmusait. Ezért kevés az idő. Mert egyébként ezt mi ma este el tudnánk játszani. De nem úgy, ahogy ez igazán különleges lenne. És ha nem buktatjuk meg magunkat - vagy a közönség minket -, akkor a tizedik vagy huszonötödik előadásra ennek egészen más pofája lesz. Akkor már repülni fog.

A fajok eredete - 2010. szeptember 15., 16 - Sirály - Rend.: Dömötör Tamás; játsszák: Mucsi Zoltán, Scherer Péter, Thuróczy Szabolcs; munkatársak: Tasnádi István, Kálmánczhelyi Zoltán, Gyulay Eszter, Mervel Miklós, Mátis Inez

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.