Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

2021.09.20. 13:15
Ajánlom
Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
mertz_tibor_web-104320.jpg

Mertz Tibor (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Hosszabb szombathelyi társulati tagság után most közelebb szerződsz a fővároshoz, Budaörse. Mi vonzott a Latinovits Színházban?

Két kisebb szerepet játszottam vendégként eddig itt, az egyiket a Figaro házasságában, a másikat a Születésnapban. Mindkét munka meglehetősen jó volt, színészként is, de a végeredmény tekintetében is. Mindkettő kifejezetten jó színház. Úgy érzem, egy remek, progresszív helyre kerültem. Nekem pont az is tetszik benne, ami ennek a társulatnak már évek óta okoz fejtörést: hogy

a Budaörsi Latinovits Színház a kőszínházakhoz képest független, a függetleneknek kőszínház, a vidékieknek pesti, a pestieknek vidéki.

Tehát a Latinovits magát határozza meg. Névadójához méltón. És közben van egy remek, tehetséges és dolgozni szerető társulat. A munka itt olyan jellegű, ami inkább a függetlenekre jellemző, de közben mégiscsak van egy infrastruktúra mögötte. Tehát sok-sok minden más, mint az összes többi színházban. Van bennem kíváncsiság, ami mindig hajt, mi van azon kívül, ahol vagyok. Nem szeretek leragadni, mert ez a kíváncsiságom megőrjít, ha nem tudom, hogy mi történik máshol. Budaörsön úgy néz ki, hogy könnyebben egyeztethető is vagyok, úgyhogy megmarad az esélyem, hogy ezt a bizonyos kíváncsiságomat jobban ki tudom elégíteni, mint azokban a zárt kőszínházi rendszerekben, ahol eddig voltam tag. Ugyanakkor nagy lehetőséget látok a társulati munkában is. Nagyon szeretek társulatban lenni, szeretem a közösséget, a közösségi munkát. Ezt meg lehet kapni egyébként egy alkalmilag fölállt közösségben is, ha nem kizárólag magukra figyelnek az emberek, hanem egymásra is, de van egy különleges metakommunikációs létezés a társulati létben, ami számomra meglehetősen izgalmas.

Mit gondolsz, az új szerződéseddel szakmailag is egy új fejezet nyílik a színészi pályádon?

Nézd, az én pályám valahogy úgy alakult, hogy az elején, rendkívül korán kaptam óriási nagy szerepeket. Még a József Attila Színházban voltam Miskin herceg, aztán Szolnokon Zsivágó és hasonló nagy feladatok jöttek zsinórban, huszonéves koromban. Aztán később szerencsére megtaláltak a karakterszerepek is, ezeket szintén nagyon szeretem, ha maga a munka jó. Szombathelyen komoly főszerepek mellett izgalmas karaktereket is játszottam, nagyszerű előadásokban. Ilyesmi arányra számítok a jövőben Budaörsön és külső munkáimban is.

IMG_9198_web-104320.jpg

Mertz Tibor a Figaro házassága című előadásban (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Mit nevezel jó munkának?

Amikor valahogy összejön az, ami engem valójában érdekel a színészetben, de ezt nem tudom egyszerűen megfogalmazni. Valami kétpólusosságra gondolok. Egyrészt egyfajta médiumság, ahogy a színész valakivé válik. Tehát amikor szinte öntudatlanul, mint egy drog hatására, egy másik személlyé válsz valóban. Ez egy ritka jelenség, aminek persze fokozatai vannak. A tét, hogy milyen mélységig sikerül. A másik oldala pedig az, amikor igenis nagyon tudatosan, rafináltan fölépítesz valamit, mint egy bohóc a számait. Tehát ennek a kettőnek a vegyülete érdekel. Hogyha jó, nézni is ezt szeretem egyébként.

Elvarázsol a bohóc és elvarázsol az, amikor teljes átváltozást látok.

Hogy hogyan tudom megvalósítani ezt az ötvözetet, az mindig az adott munkán múlik. És természetesen a csapaton. A törekvés fontos.

A közélettel kapcsolatos véleményedet sosem rejtetted véka alá, de az, hogy hol és hogyan adsz ennek hangot, változott az évek során?

Igen. Én elég dühös voltam és vagyok is, de például a közösségi médiában már nem fejtem ki a véleményemet. Ott nincs értelme és meg is rémít a gyűlölködés erősödése. Valami olyasmire vágyom, mint amit Szicíliában tapasztaltam az autóvezetésben. Bizonyos szempontból borzalmas, de működik a saját rendszerük. Nem mondhatni, hogy a közlekedési szabályokat betartanák, egy kétsávos úton akár öten is igyekeznek egyszerre egymás mellett. Szinte lehetetlen helyzetek adódnak, és mégis mindenki megy, mindenki halad. Egyszerűen az van, hogy figyelnek egymásra. És ha valaki bevág eléd, akkor azt mondod, hogy menjél. De ha nem vág be, akkor én megyek. És nem anyáznak, nem hőzöngenek, nem versengenek folyton. Én ilyesmire próbálok törekedni mostanában, először is saját magammal.

IMG_9697_web-104321.jpg

Mertz Tibor az Öröm és boldogság című előadásban (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Most mutattátok be Budaörsön Székely Csaba Öröm és boldogság című tragikomédiáját, egy furcsa történetet melegekkel. Mit vársz, milyen hatással lesz a nézőkre?

Úgy érzem, Székely Csaba jelentőset írt, bár én a rendező, Alföldi Róbert nélkül talán nem tudtam volna kiolvasni belőle mindazt, amit a próbák során felfejtettünk. Ez a darab elég vicces és mégis kőkeményen megragadja az ember gyomrát, agyát, lelkét. Nagyon-nagyon különleges színház. És hát rém aktuális lett. Sajnos.

Egy korombeli kedves barátom eljött a munkabemutatóra, egy maximálisan liberális középkorú férfi, és azt mondta, hogy igazából most értett meg bizonyos dolgokat a melegekről.

Biztos vagyok benne, hogy sokaknak van felfedezni valója ebben az előadásban. Egy mocskos szörnyeteget játszom benne, és közben imádom csinálni. Színészként csodálatos ez a bohóc-létezés.

 

Forrás: Budaörsi Latinovits Színház

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Klasszikus

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Zenés színház

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Életünk képei a Jurányi Házban

Pass Andrea legújabb drámája, a Finálé egy kilencéves kisfiú, Pál Berci rejtélyes halála és egy legendás sztárpedagógus, Káldi Helga bukása köré szerveződik. A történetben képzelet és valóság széttört mozaikdarabokként keverednek össze és alakítanak ki egy alternatív igazságot a Jurányi Ház színpadán.
Színház ajánló

El Kazovszkij díszlet- és jelmeztervei az OSZMI-ban

Ismeretterjesztő sorozatot indított az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, melyben a színháztörténeti gyűjtemény egy-egy darabját mutatják be. November 5-én EL Kazovszkij színházi vonatkozású munkáit ismerhetik meg az érdeklődők.
Színház ajánló

Kurázsi mama a Jurányiban küzd a túlélésért

A Narratíva társulat 2019-ben bemutatott előadása, a Kurázsi és gyerekei október 26-án látható a Jurányi Házban.
Színház gyász

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Színház ajánló

Új bemutatóval ünnepli Szakonyi Károlyt a Rózsavölgyi Szalon

Október 26-án, Szakonyi Károly 90. születésnapján mutatja be a Rózsavölgyi Szalon a drámaíró A hatodik napon című darabját, melyet Dicső Dániel rendező és Hárs Anna dramaturg bújtatott modern köntösbe.