Színház

Cyril Gely: „Azért nyúltam a múlthoz, hogy a jelen őrületéről beszéljek”

2019.02.04. 22:05
Ajánlom
Történelem és fikció feszül egymásnak Cyril Gely francia drámaíró zárt ajtók mögötti lélektani párbajában, a Diplomáciában. A Rózsavölgyi Szalonban látható előadás szerzőjével magyarországi látogatása során beszélgettünk.

A Rózsavölgyi Szalonban látható Diplomácia című előadás 1944 augusztusának sorsfordító eseményét dolgozza fel, amikor Raoul Nordling svéd konzul meggyőzte Dietrich von Choltitz tábornokot, hogy ne teljesítse Hitler parancsát, és ne pusztítsa el Párizst. A több mint tizenöt országban nagy sikerrel játszott mű szerzője a Rózsavölgyi Szalon meghívására látogatott Budapestre. Elismerőleg nyilatkozott a rendhagyó játéktérről, Alföldi Róbert (Raoul Nordling) és a darabot egyúttal rendező Sztarenki Pál (von Choltitz) alakításáról.

Németországtól Lengyelországon át Ausztráliáig sokféle értelmezésben láthatta a darabját. Mi a benyomása a Rózsavölgyi Szalon előadásáról?

Eredeti ötletnek tartom, hogy a szalon-kávéház intim terében játsszák a Diplomáciát, amire a darab hatéves sikersorozata óta nem volt példa. Párizsban a hasonló játszóhelyeken könnyed komédiákat, zenés esteket adnak elő. A karizmatikus főszereplők mellett külön kiemelném a kisebb szerepeket alakító színészek erős jelenlétét. Érdekesnek találtam a rendezői koncepciót. Reális térbe helyezte a katona és a diplomata párharcát, míg a szöveg szabad értelmezést ad arra vonatkozóan, hogy Nordling, a svéd diplomata a német tábornok „belső hangja”, és valójában a saját lelkiismeretével folytat párbeszédet.

_E_L2193x-110125.jpg

Cyril Gely és az előadás szereplői (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Azt nyilatkozta: a 2001. szeptember 11-ei New York-i terrortámadás adta önnek az első ihletet a Diplomácia megírásához.

Az ikertornyok összedőlését sokadmagammal hihetetlen traumaként éltem meg.

A történelem ismétli magát, még mindig el lehet pusztítani városokat. Azért nyúltam a múlthoz, hogy a jelenkor őrületéről beszéljek. Gondoljunk csak arra, mi történik napjainkban Aleppóban, Jemenben, vagy a világ más tájain. Az emberek ma is készek felégetni városokat, halálba küldeni embertársaikat. Ebben az őrületben olykor feltűnnek olyan személyek, mint Raoul Nordling, akinek sikerül meggyőznie Párizs katonai parancsnokát, hogy megtagadja Hitler parancsát. Hogyan képes egy döntés megváltoztatni a történelem menetét, milyen hajszálon múlik egy város megmentése, az észérvek képesek- e felülírni a pusztítás gépezetét? Ezek a ma is égető kérdések foglalkoztattak.

Nem érte olyan vád, hogy nincsenek is hiteles bizonyítékok arra, hogy a szövetségesek képviseletében tárgyaló svéd konzulnak sikerült meggyőznie a német tábornokot arról, ne robbantsa fel Párizst?

Sokszor feltették már ezt kérdést, amikor Volker Schlöndorffal a filmváltozaton dolgoztunk. Nem történész vagyok, hanem író. Nem történelmi drámát írtam, hanem egy pszichológiai játékot lelkiismeretről, szerepvállalásról, morális felelősségről, két ellentétes oldalon álló ember találkozásáról.

Az volt a célom, hogy a néző a darab megtekintése után elgondolkodjon arról, ő miként viselkedett volna hasonló helyzetben.

_E_L2246_GE-110124.jpg

Cyril Gely (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

A történészek sem tudják pontosan, mi zajlott le Nordling és Choltitz között. Emlékirataik és Párizs felszabadításának legmegbízhatóbb krónikája, Colline és La Pierre Párizs ég! című könyve alapján a konzul elsősorban arról akarta meggyőzni a tábornokot, hogy a Fresnes-ben, a La Santé börtönben őrzött politikai foglyokat ne deportálják Dachauba és Auschwitzba. És ez a terve sikerrel járt. Nordling történelmi küldetése ennek a háromezer fogolynak a megmentése volt a biztos haláltól.

Okozott némi fejtörést, hogyan tegye emberarcúvá Choltitz tábornokot?

Írás közben ez volt a legnagyobb kihívás. Másként nem lenne valódi tétje a párviadalnak. Choltitz válaszút elé kerül: ha lerombolja Párizst, megmenekül a családjával együtt, ha megadja magát, feleségét és gyerekeit deportálják, vagy kivégzik. Ebben az ördögi dilemmában őrlődve lassan felsejlik a tábornoki egyenruha mögött az ember a maga félelmeivel, kételyeivel, a győzelem esélytelenségével.

Az előadás legközelebb február 28-án 18:00 és 21:00 órakor látható a Rózsavölgyi Szalonban.

 

„A másként gondolkodót is meg kell próbálni megérteni” – Közönségtalálkozó a Diplomácia után

Kapcsolódó

„A másként gondolkodót is meg kell próbálni megérteni” – Közönségtalálkozó a Diplomácia után

A francia szerző, Cyril Gely, Niclas Trouvé svéd nagykövet, valamint Alföldi Róbert és Sztarenki Pál részvételével tartottak beszélgetést hétfő este a Rózsavölgyi Szalonban, a Diplomácia című előadás után.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Könyv

Az őszinteség nem egyenlő a szaftos részletekkel

Október elején nálunk is megjelent Woody Allen az Egyesült Államokban nagy port kavart önéletrajza Apropó nélkül címmel a Jaffa Kiadónál. A kiadó kommunikációs vezetőjét, Németh Lucát arról kérdeztük, mennyire számít ellentmondásos lépésnek egy ilyen kötet kiadása vagy akár maga a szöveg.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

SZFE-blokád: A rendőrség szerint nem jelent rendbontást az egyetemfoglalás

A Narancs kérdésére küldtek választ a kékek, amelyben azt írják, nem veszélyezteti a közbiztonságot és a közrendet az egyetemfoglalás, ezért nem is kell, hogy fellépjenek a diákokkal szemben.
Színház hír

Kihirdették az idei Tony-díj jelöltjeit

Tizenöt jelöléssel várja az idei Tony-díjátadót az Alanis Morissette kanadai-amerikai énekesnő azonos című sikeralbumából készített musical, a Jagged Little Pill, de nem panaszkodhat a Moulin Rouge sem a maga tizennégy jelölésével.
Színház interjú

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.
Színház szfe

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Színház magazin

„Tisztelettel kérem a Tekintetes Színpártoló Egyesületet…” – Polgár Károly pozsonyi direktor csatái

Polgár Károly színész, rendező, színházigazgató a felvidéki magyar színháztörténet meghatározó személyisége. Ha nincs az államhatalomváltás, nagy valószínűséggel korának egyik legsikeresebb igazgatója lehetett volna, hiszen 1911-től ’19-ig megszakítás nélkül, a leghosszabb ideig vezette a pozsonyi magyar társulatot. A történelmi fordulat miatt azonban az egyik legnagyobb vesztese a (cseh)szlovákiai magyar színháztörténetnek.