Színház

Dalolva szép a szonett

2017.06.28. 14:22
Ajánlom
A költő- és dalverseny, illetve az SZFE szonettestje után a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztiválon június 27-én ismét egy olyan programra került sor, ahol Shakespeare világát a zenén keresztül mutatták be: a WH zenekar tagjaival ráadásul Ónodi Eszter színésznő és Németh Juci énekesnő is színpadra lépett.

A koncertet Gryllus Samu basszusgitáros azzal a bejelentéssel kezdte, hogy sajnos csak az együttes tagjainak háromnegyede tudott eljönni a fellépésre, mivel Sena Dagadu váratlanul kórházba került, és egy operációt követően az orvosa nem javasolta, hogy színpadra lépjen. A helyzetet Németh Juci mentette meg, aki hősiesen, mindössze két nap felkészülést követően egy este erejéig átvette Sena szerepét.

Németh Juci

Németh Juci (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Az énekesnőt sokan ismerik és szeretik az Anima Sound System, a Budapest Bár és a Nemjuci formációkból, az est másik vendégét, Ónodi Esztert azonban ritkábban hallhatjuk énekelni. A színésznő a koncerten felváltva szavalt és énekelt, és amilyen bársonyos, simogató a beszédhangja, olyan markáns és mély az énekhangja.

Ónodi Eszter

Ónodi Eszter (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Ami pedig a Gryllus Samu basszusgitáros, Márkos Albert csellista és G. Szabó Hunor dobos által előadott zenét illeti, arra leginkább a sokszínű jelzőt használhatjuk. A zenészek

a reneszánsz dallamokat modern, alternatív hangzásvilággal keverik, ami van, hogy egészen pszichedelikus hatást kelt

(ehhez hangulatilag mindig nagyon passzolt a háttérvetítés, Varga Vince munkája), de lendületesebb, dallamosabb, dinamikusabb számaik is voltak, amiket hallgatva egyenesen egy rockkoncerten érezhettük magunkat.

A WH együttes tagjai nem véletlenül választották nevüknek azt a monogramot, amely tulajdonosának Shakespeare a szonettjeit ajánlotta (a Mr. W.H. egyes feltételezések szerint William Herbertet, Pembroke harmadik earljét takarja, akiről a legendás szerző szerelmi életét taglaló cikkünkben írtunk korábban). A zenészek dalaikban mindig egy szonettből vagy Shakespeare más költeményéből indulnak ki (elhangoztak például a The Rain It Rains vagy a Come Away, Come Away, Death című szerzemények is, melyek annak idején a Vízkereszt „betétdalai” voltak), de ezeket a legkülönfélébb módokon gondolják újra.

Kiknek a szerelme volt még Shakespeare?

Kapcsolódó

Kiknek a szerelme volt még Shakespeare?

Szerelmünk, Shakespeare – hirdeti a Madách Színház június 9. és július 16. között tartandó fesztiváljának neve. De vajon rajtuk kívül kiknek a szerelme volt még Shakespeare? Ismerjék meg a legendás szerző szerelmi életéről szóló legizgalmasabb összeesküvés-elméleteket!

Az énekesnők által pajzánul-gúnyosan egymásnak felelgetve előadott, amúgy unásig ismert 75. szonett például így egészen más értelmet nyert, de olyan is volt, hogy monoton ritmusokkal kísért barbár kántálással kezdődött a – szintén egy szonettet rejtő – produkció. Aki pedig lelkiismeretesen látogatja a Szerelmünk, Shakespeare fesztivál eseményeit, annak több dolog is ismerős lehetett az előző napi szonettestről (melyről itt írtunk korábban): a WH koncertjén is elhangzott ugyanis egyebek mellett a Szabó T. Anna által magyarított 135. szonett, olyan erotikusan túlfűtött sorokkal, mint a „tágas vágyadba venni vágyamat” vagy a „vállald hát be őt: / illő, hisz épp a vágyadba való”.

Rögtön élvező rövid élvezet

Kapcsolódó

Rögtön élvező rövid élvezet

„Minden kezdet merész” mottóval a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói június 26-án, a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztivál szonettestjén megmutatták, milyen is a lehető legfiatalosabb Shakespeare.

Ónodi Eszter, Német Juci és a WH zenekar

Ónodi Eszter, Német Juci és a WH zenekar (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Sajnos zenés estből nem lesz több a Szerelmünk, Shakespeare során, de szonettekkel és reneszánsz dallamokkal találkozhatunk a Szerelmes Shakespeare (melyről itt írtunk korábban) című előadáson, amit folyamatosan játszanak a fesztivál alatt, illetve a Reneszánsz Romkocsma (erről itt olvashat bővebben) nevű programon is. A szerelmes Shakespeare-hez ezenkívül az Ó, semmiből fogantatott valóság című műsor segítségével is közel kerülhetünk, amelynek keretében Fekete Ernő és Kerekes Éva adnak elő a férfiakról és a nőkről szóló Shakespeare-monológokat.

Szerelmes Shakespeare: a mozi után a Madách színpadán

Kapcsolódó

Szerelmes Shakespeare: a mozi után a Madách színpadán

Az 1999-ben bemutatott, hét Oscar-díjas film színpadi verziójának alkotói megtartottak mindent, ami az eredetiben jó volt, és további ragyogó ötletekkel örvendeztetik meg a közönséget.

Reneszánsz diszkó és nyársra húzott finomságok

Kapcsolódó

Reneszánsz diszkó és nyársra húzott finomságok

Testünk és szellemünk egyaránt jól lakhat – és még jól is mulathatunk a Madách Színház július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának Reneszánsz Romkocsma fantázianevű programjain.

További részletek ide kattintva olvashatók.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Klasszikus

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Zenés színház

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Plusz

Kreativitás és környezetvédelem kapcsolódik össze az Eleven Tavasz fesztiválon

Megújult programözönnel várja a helyieket és a Bartók Béla Boulevard-ra látogatókat az Eleven Tavasz, ahol a workshopokon dolgozhatunk vadnövényekkel, készíthetünk skandináv fűzött szíveket, alkothatunk növényi tintákkal, elkészíthetjük első makettünket.
Vizuál

KÉP-regény: A klímakrízis madarai

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, jó-e vagy rossz kócsagot látni a Balatonnál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.
Színház kritika

Hamlet hátsója

Mit kezd a 21. század embere Shakespeare legnépszerűbb és talán legtöbbet játszott királydrámájával, a Hamlettel? Tud-e ez a többszörös áthallásokkal tarkított, az emberi gyarlóságot a maga valóságában megmutató mű a mai színháznéző számára is befogadhatóvá, mi több, érdekessé válni? Tompa Gábor kísérletet tesz rá, hogy megszólítsa a mostani fiatal nézőgenerációt, modern köntösbe bújtatva a helsingőri történetet.