Színház

Dívánnyal és feszülettel

2013.03.07. 06:58
Ajánlom
A Rózsavölgyi Szalon Az utolsó óra című előadása kettős találkozás: egyrészt a darab szerint, melyben Sigmund Freudhoz látogatóba érkezik a fiatal professzor, Clive Staples Lewis, hogy Istenről vitázzanak, másrészt az előadók szempontjából, hiszen Jordán Tamás és Alföldi Róbert először játszik együtt. INTERJÚ

- Színpadon először dolgoztak együtt. Mekkora szerepe volt ennek abban, hogy igent mondtak a felkérésre?

Jordán Tamás: Rengeteg dolgot kell mérlegelni egy színésznek, amikor felkérik, de mindenképpen nyomatékot jelentett az, hogy Alföldi Róbert a partnerem, mert nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet együtt játszani vele.

Alföldi Róbert: Úgy történt, hogy Zimányi Zsófia felkért, hogy játsszam el Lewis-t, és én Freud szerepére Tamást javasoltam. Soha nem szerepeltem vele színpadon, és azt gondolom, ha az embernek megadatik az a lehetőség, hogy Jordán Tamással dolgozhat, akkor nem kérdés, hogy igent mond-e.

- A Rózsavölgyi Szalon különleges atmoszférája mit tudott hozzáadni az előadáshoz?

AR: Először frászt kaptam, amikor bejöttem ide, mert nem tudtam elképzelni, lehet-e itt rendesen játszani, hogyan tud majd ez úgy működni, hogy színház is legyen, de közben mégse csináljunk teljesen úgy, mintha ez egy színház lenne. Aztán kiderült, hogy az agorajellege miatt fantasztikusan alkalmas a hely arra, hogy két színész úgy szerepeljen együtt, hogy valójában az ittlévő hetven-nyolcvan ember együttesen vegyen részt az előadásban. Színház, de valahogy mégse teljesen az, mivel szalon is, és a kettő között tud lenni. Első alkalommal nagyon meglepődtem, hogy ennyire közel vannak a nézők, effektíve hozzájuk érek, ott vannak mellettem.

JT: Nekem annyival könnyebb talán a helyzetem, hogy itt fut egy népszerű önálló estem, amitől én ezt a helyet már belaktam, és nagyon szeretem. Végignézve a programját azt gondolom, ez a szalon egy olyan hiányt tölt be Budapesten, amire nagy szükség van, és ami - talán némi elfogultsággal mondhatom - kezdetben a Merlin volt. Én ezt nagyon bírom, szeretek a nézőkkel kontaktust tartani, szeretem, ha nagyon közel vannak. Robinak szokatlan ez a helyzet, de én már sokszor találkoztam hasonlóval. Meggyőződésem, hogy ez a darab itt tud igazán jól megszólalni.

A kettejük között kialakuló értelmes beszélgetés jó fegyver lehet mindenfajta bigottság és az elvakult ideológiai meggyőződések ellenében?

AR: Kezdjük ott, hogy már maga az a tény nagyon fontos, hogy két olyan ember beszélget egymással, akik lényeges kérdésekről mást gondolnak. Mégis beszélgetnek, és úgy, hogy kíváncsiak a másikra. Azt gondolom, ha ezt az előadásban jól csináljuk, akkor a végére mindenki felül fogja némileg bírálni a saját meggyőződését, és befogadja a másik oldal érvrendszerét is. Bármiről is beszélget manapság két ember, akik különbözően gondolkodnak a világról, annak nagy jelentősége van. Mi itt az előadásban a hitről, Istenről és a vallásról beszélgetünk úgy, hogy közben szerepünk szerint teljesen mást gondolunk.

JT: Én még kiegészíteném ezt azzal, amit egy hetvenedik életévét betöltött ember mondhat, nevezetesen hogy engem mindig is az érdekelt, hogy az a szerep, amit színészként magamévá teszek, az enyém legyen. Ebben is magamról beszélek, még akkor is, ha nem mondom meg, én magam hiszem-e Istent vagy sem. Ahogyan a szerepem gondolkodik, létezik, viszonyul, az vagyok én abban a pillanatban. És aztán annak vagy van hatása, vagy nincs. Remélhetőleg van, de nem az a feladatom, hogy becsomagoljak üzeneteket.

- Az önök életében volt olyan mester, akivel idővel szembefordultak?

JT: Rengeteg díjam van, de a legnagyobbról nem tudnak az emberek. Ez pedig nem más, mint hogy egyszer Latinovits Zoltánnal egy órán keresztül, az ütlegelés határáig veszekedhettem azon, hogy a Levegőt című vers első versszakát hogyan kell mondani. Fölcipelt a lakására, és csak mondta, mondta, mert megőrjítette, hogy én mást gondoltam.

AR: Nekem talán Horvaival (Horvai István, a Vígszínház egykori igazgatója - a szerk.) volt ilyen. Ő volt a mesterem a főiskolán, és amikor először megrendeztem a Sirályt, eljött megnézni. Előadás után a Vígszínház harmadik emeletén elkezdtünk beszélgetni arról, mit gondol a rendezésről, és eljutottunk odáig, hogy én végül otthagytam, ő pedig önmagából kikelve kiabált utánam. De később mégis tudtunk beszélni egymással az előadásról.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

5+1 előadás, amit látni kell a MITEM-en

Közel egy év csúszással szeptember 17. és október 9. között rendezik meg a Madách Nemzetközi Színházi Találkozót, melyen 13 ország 19 előadása mutatkozik be. Mutatunk néhányat, amire mindenképpen érdemes jegyet váltani.
Színház hír

Gyermekszínjátszó-rendezőket díjaz a Magyar Drámapedagógiai Társaság

A gyermekszínjátszás felmenő rendszerű országos találkozósorozatának meghirdetőjeként és szervezőjeként a szervezet kiemelten fontosnak tartja, hogy elismerje azoknak a művészetpedagógusoknak a munkáját, akik tevékenységükkel támogatják a magyar gyermekszínjátszást.
Színház videó

Kováts Adél egy mázsás jégtömböt tolt keresztül Budapesten

A Radnóti Színház igazgatója a nyár legforróbb hetére időzítette performanszát, a Margit hídtól a Radnóti Tesla Laborig tolta jeget, míg a melegben az teljesen semmivé nem vált.
Színház hír

Mégsem kér védettségi igazolást az Örkény Színház

Szeptember 9-én a színház közleményben tudatta, hogy előadásai csak védettségi igazolvánnyal látogathatók. Ezt a szabály a NAIH állásfoglalása után, szeptember 16-án visszavonták.
Színház hír

Orvosai tanácsára nem jön Budapestre Robert Wilson

A világhírű rendező Oidipusz című előadásának vendégjátékára érkezett volna a Nemzeti Színházba, a szeptember 17-én kezdődő MITEM fesztiválra, ám egészségügyi okokból kénytelen távol maradni.