Színház

Dívánnyal és feszülettel

2013.03.07. 06:58
Ajánlom
A Rózsavölgyi Szalon Az utolsó óra című előadása kettős találkozás: egyrészt a darab szerint, melyben Sigmund Freudhoz látogatóba érkezik a fiatal professzor, Clive Staples Lewis, hogy Istenről vitázzanak, másrészt az előadók szempontjából, hiszen Jordán Tamás és Alföldi Róbert először játszik együtt. INTERJÚ

- Színpadon először dolgoztak együtt. Mekkora szerepe volt ennek abban, hogy igent mondtak a felkérésre?

Jordán Tamás: Rengeteg dolgot kell mérlegelni egy színésznek, amikor felkérik, de mindenképpen nyomatékot jelentett az, hogy Alföldi Róbert a partnerem, mert nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet együtt játszani vele.

Alföldi Róbert: Úgy történt, hogy Zimányi Zsófia felkért, hogy játsszam el Lewis-t, és én Freud szerepére Tamást javasoltam. Soha nem szerepeltem vele színpadon, és azt gondolom, ha az embernek megadatik az a lehetőség, hogy Jordán Tamással dolgozhat, akkor nem kérdés, hogy igent mond-e.

- A Rózsavölgyi Szalon különleges atmoszférája mit tudott hozzáadni az előadáshoz?

AR: Először frászt kaptam, amikor bejöttem ide, mert nem tudtam elképzelni, lehet-e itt rendesen játszani, hogyan tud majd ez úgy működni, hogy színház is legyen, de közben mégse csináljunk teljesen úgy, mintha ez egy színház lenne. Aztán kiderült, hogy az agorajellege miatt fantasztikusan alkalmas a hely arra, hogy két színész úgy szerepeljen együtt, hogy valójában az ittlévő hetven-nyolcvan ember együttesen vegyen részt az előadásban. Színház, de valahogy mégse teljesen az, mivel szalon is, és a kettő között tud lenni. Első alkalommal nagyon meglepődtem, hogy ennyire közel vannak a nézők, effektíve hozzájuk érek, ott vannak mellettem.

JT: Nekem annyival könnyebb talán a helyzetem, hogy itt fut egy népszerű önálló estem, amitől én ezt a helyet már belaktam, és nagyon szeretem. Végignézve a programját azt gondolom, ez a szalon egy olyan hiányt tölt be Budapesten, amire nagy szükség van, és ami - talán némi elfogultsággal mondhatom - kezdetben a Merlin volt. Én ezt nagyon bírom, szeretek a nézőkkel kontaktust tartani, szeretem, ha nagyon közel vannak. Robinak szokatlan ez a helyzet, de én már sokszor találkoztam hasonlóval. Meggyőződésem, hogy ez a darab itt tud igazán jól megszólalni.

A kettejük között kialakuló értelmes beszélgetés jó fegyver lehet mindenfajta bigottság és az elvakult ideológiai meggyőződések ellenében?

AR: Kezdjük ott, hogy már maga az a tény nagyon fontos, hogy két olyan ember beszélget egymással, akik lényeges kérdésekről mást gondolnak. Mégis beszélgetnek, és úgy, hogy kíváncsiak a másikra. Azt gondolom, ha ezt az előadásban jól csináljuk, akkor a végére mindenki felül fogja némileg bírálni a saját meggyőződését, és befogadja a másik oldal érvrendszerét is. Bármiről is beszélget manapság két ember, akik különbözően gondolkodnak a világról, annak nagy jelentősége van. Mi itt az előadásban a hitről, Istenről és a vallásról beszélgetünk úgy, hogy közben szerepünk szerint teljesen mást gondolunk.

JT: Én még kiegészíteném ezt azzal, amit egy hetvenedik életévét betöltött ember mondhat, nevezetesen hogy engem mindig is az érdekelt, hogy az a szerep, amit színészként magamévá teszek, az enyém legyen. Ebben is magamról beszélek, még akkor is, ha nem mondom meg, én magam hiszem-e Istent vagy sem. Ahogyan a szerepem gondolkodik, létezik, viszonyul, az vagyok én abban a pillanatban. És aztán annak vagy van hatása, vagy nincs. Remélhetőleg van, de nem az a feladatom, hogy becsomagoljak üzeneteket.

- Az önök életében volt olyan mester, akivel idővel szembefordultak?

JT: Rengeteg díjam van, de a legnagyobbról nem tudnak az emberek. Ez pedig nem más, mint hogy egyszer Latinovits Zoltánnal egy órán keresztül, az ütlegelés határáig veszekedhettem azon, hogy a Levegőt című vers első versszakát hogyan kell mondani. Fölcipelt a lakására, és csak mondta, mondta, mert megőrjítette, hogy én mást gondoltam.

AR: Nekem talán Horvaival (Horvai István, a Vígszínház egykori igazgatója - a szerk.) volt ilyen. Ő volt a mesterem a főiskolán, és amikor először megrendeztem a Sirályt, eljött megnézni. Előadás után a Vígszínház harmadik emeletén elkezdtünk beszélgetni arról, mit gondol a rendezésről, és eljutottunk odáig, hogy én végül otthagytam, ő pedig önmagából kikelve kiabált utánam. De később mégis tudtunk beszélni egymással az előadásról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.