Színház

Dívánnyal és feszülettel

2013.03.07. 06:58
Ajánlom
A Rózsavölgyi Szalon Az utolsó óra című előadása kettős találkozás: egyrészt a darab szerint, melyben Sigmund Freudhoz látogatóba érkezik a fiatal professzor, Clive Staples Lewis, hogy Istenről vitázzanak, másrészt az előadók szempontjából, hiszen Jordán Tamás és Alföldi Róbert először játszik együtt. INTERJÚ

- Színpadon először dolgoztak együtt. Mekkora szerepe volt ennek abban, hogy igent mondtak a felkérésre?

Jordán Tamás: Rengeteg dolgot kell mérlegelni egy színésznek, amikor felkérik, de mindenképpen nyomatékot jelentett az, hogy Alföldi Róbert a partnerem, mert nagyon kíváncsi voltam, milyen lehet együtt játszani vele.

Alföldi Róbert: Úgy történt, hogy Zimányi Zsófia felkért, hogy játsszam el Lewis-t, és én Freud szerepére Tamást javasoltam. Soha nem szerepeltem vele színpadon, és azt gondolom, ha az embernek megadatik az a lehetőség, hogy Jordán Tamással dolgozhat, akkor nem kérdés, hogy igent mond-e.

- A Rózsavölgyi Szalon különleges atmoszférája mit tudott hozzáadni az előadáshoz?

AR: Először frászt kaptam, amikor bejöttem ide, mert nem tudtam elképzelni, lehet-e itt rendesen játszani, hogyan tud majd ez úgy működni, hogy színház is legyen, de közben mégse csináljunk teljesen úgy, mintha ez egy színház lenne. Aztán kiderült, hogy az agorajellege miatt fantasztikusan alkalmas a hely arra, hogy két színész úgy szerepeljen együtt, hogy valójában az ittlévő hetven-nyolcvan ember együttesen vegyen részt az előadásban. Színház, de valahogy mégse teljesen az, mivel szalon is, és a kettő között tud lenni. Első alkalommal nagyon meglepődtem, hogy ennyire közel vannak a nézők, effektíve hozzájuk érek, ott vannak mellettem.

JT: Nekem annyival könnyebb talán a helyzetem, hogy itt fut egy népszerű önálló estem, amitől én ezt a helyet már belaktam, és nagyon szeretem. Végignézve a programját azt gondolom, ez a szalon egy olyan hiányt tölt be Budapesten, amire nagy szükség van, és ami - talán némi elfogultsággal mondhatom - kezdetben a Merlin volt. Én ezt nagyon bírom, szeretek a nézőkkel kontaktust tartani, szeretem, ha nagyon közel vannak. Robinak szokatlan ez a helyzet, de én már sokszor találkoztam hasonlóval. Meggyőződésem, hogy ez a darab itt tud igazán jól megszólalni.

A kettejük között kialakuló értelmes beszélgetés jó fegyver lehet mindenfajta bigottság és az elvakult ideológiai meggyőződések ellenében?

AR: Kezdjük ott, hogy már maga az a tény nagyon fontos, hogy két olyan ember beszélget egymással, akik lényeges kérdésekről mást gondolnak. Mégis beszélgetnek, és úgy, hogy kíváncsiak a másikra. Azt gondolom, ha ezt az előadásban jól csináljuk, akkor a végére mindenki felül fogja némileg bírálni a saját meggyőződését, és befogadja a másik oldal érvrendszerét is. Bármiről is beszélget manapság két ember, akik különbözően gondolkodnak a világról, annak nagy jelentősége van. Mi itt az előadásban a hitről, Istenről és a vallásról beszélgetünk úgy, hogy közben szerepünk szerint teljesen mást gondolunk.

JT: Én még kiegészíteném ezt azzal, amit egy hetvenedik életévét betöltött ember mondhat, nevezetesen hogy engem mindig is az érdekelt, hogy az a szerep, amit színészként magamévá teszek, az enyém legyen. Ebben is magamról beszélek, még akkor is, ha nem mondom meg, én magam hiszem-e Istent vagy sem. Ahogyan a szerepem gondolkodik, létezik, viszonyul, az vagyok én abban a pillanatban. És aztán annak vagy van hatása, vagy nincs. Remélhetőleg van, de nem az a feladatom, hogy becsomagoljak üzeneteket.

- Az önök életében volt olyan mester, akivel idővel szembefordultak?

JT: Rengeteg díjam van, de a legnagyobbról nem tudnak az emberek. Ez pedig nem más, mint hogy egyszer Latinovits Zoltánnal egy órán keresztül, az ütlegelés határáig veszekedhettem azon, hogy a Levegőt című vers első versszakát hogyan kell mondani. Fölcipelt a lakására, és csak mondta, mondta, mert megőrjítette, hogy én mást gondoltam.

AR: Nekem talán Horvaival (Horvai István, a Vígszínház egykori igazgatója - a szerk.) volt ilyen. Ő volt a mesterem a főiskolán, és amikor először megrendeztem a Sirályt, eljött megnézni. Előadás után a Vígszínház harmadik emeletén elkezdtünk beszélgetni arról, mit gondol a rendezésről, és eljutottunk odáig, hogy én végül otthagytam, ő pedig önmagából kikelve kiabált utánam. De később mégis tudtunk beszélni egymással az előadásról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.