Színház

Dömötör András: „A second life-om az, hogy boldog, magyar rendező vagyok”

2018.02.28. 09:05
Ajánlom
Nincs olyan ember, aki ne játszana el a gondolattal, mi lett volna belőle, ha... Az Orlai Produkciós Iroda Second life című előadásának alkotói komolyan veszik ezt a játékot: valós vagy elképzelt alteregóikon keresztül vallanak magukról, a tévedéseikről és a vágyaikról. A Hatszín Teátrumban április 21-étől látható előadás rendezőjét kérdeztük.
Dömötör András

Dömötör András (Fotó/Forrás: Lupi Spuma / Orlai Produkciós Iroda)

- Olyasféle előadás lesz, mint az AlkalMáté Trupp produkciói?

- Valamennyire igen, mert az alkotók többsége ugyanabból a műhelyből jön, és a Second life-ban is részben improvizációkból születő jelenetek lesznek. De a társaság kiegészül másokkal is, így az egykori egri színházi közösség utódcsapataként is értelmezhető ez a felállás. Az én érdeklődésem viszont máshonnan ered:

hiszek abban a színházi formában, amely a színészek személyes történeteire épít

– ezt nem az AlkalMáté Trupp találta ki , sőt azt gondolom, hogy ez a kortárs magyar drámaírás szemszögéből sem érdektelen kísérlet. Talán így el tudunk valamit mondani a generációnkról.

- Kinek az ötlete volt, hogy létrejöjjön a Second life?

- Orlai Tibor hívott rendezni pár éve. Akkor még nemet mondtam. Időm sem volt, de a helyzetből sem tudtam volna mit kihozni. Aztán valamikor tavaly volt egy pillanat, amikor kezdett kirajzolódni a Tibor körül formálódó csapat. Pletykálták, hogy ki hagyja ott a korábbi társulatát, ki menne Orlaihoz. Eszembe jutott, hogy ebben a formában szívesen elkezdenék velük dolgozni, és felhívtam Tibort. Fontos volt, hogy a barátaimmal és itthon csináljak valamit. Lehetett volna darabot keresni, de azt gondoltam, minek, amikor tele vagyunk történetekkel.

Orlai Tibor szövetségre lép legközelebbi művészeivel

Kapcsolódó

Orlai Tibor szövetségre lép legközelebbi művészeivel

Az Orlai Produkciós Iroda még szorosabbra fűzi a szálakat azokkal a művészekkel, akikkel az elmúlt években rendszeressé vált az együttműködés. Orlai Tibor hangsúlyozza: nem társulatot épít.

- A színlapon olvashatók szerint a darab írói: Benedek Albert, Dömötör András és a társulat. Hogyan képzeljük el ezt a csoportos írói tevékenységet?

- Alberttel már írtunk együtt darabot egy berlini felkérésre, onnan ismertem őt. Én hozom az alapötletet, amit kitárgyalunk a találkozókon. Minden színész elmondja a saját ötleteit, sok jó mondatot rögzítünk is. A következő szakaszban Alberttel írunk ezekből pár ajánlatot, amit a próbákon továbbfejlesztünk, majd Deés Enikő dramaturggal hármasban véglegesítünk. A folyamat egészét írói munkának is látom, és szeretném, ha ilyen értelemben is érvényes szövegek születnének.

- Mi az előadás alapgondolata, ami összefűzi a szereplőket?

- Az alapgondolat nagyon egyszerű: mi lett volna belőlem, ha valami máshogy alakul az életemben, vagy milyen eltitkolt életem van? Tehát ezek fiktív történetek lesznek, de elkerülhetetlenül személyesek.

Second life

Second life

- Mennyi lesz benne a fikció, mennyi a valós történet?

- Valós helyzetek annyiban fordulnak majd elő, hogy látunk olyan fordulópontokat a színészek életéből, amik tényleg megtörténtek, de aztán a be nem következett irányt mutatjuk meg.

- Mennyi lesz benne az improvizáció?

- Az előadásban már nagyon kevés, nem is lehet sok, hiszen ezt majd adott esetben hetek kihagyása után is el kell tudni játszani, mint egy klasszikus színdarabot.

- Hol tartanak a munkával?

- Gyűjtögetünk, még lesznek átbeszélések, aztán egy hétre összeülünk írni.

- Miért lesz érdemes megnézni az előadást? Kiknek ajánlja?

- Abból, ami eddig látszik, az derül ki, hogy biztosan szórakoztató lesz és meglepő. Azoknak ajánlom, akik szeretik ezeket a színészeket, és akik nyitottak egy gondolati játékra.

- Kit tisztelhetünk a second Dömötör András személyében?

- Ha azt kellene megfogalmaznom, hogy most ki vagyok, akkor elsősorban külföldi rendezőként írnám le magam, aki alapvetően Németországban, Ausztriában és Svájcban dolgozik, de a second life-om az, hogy magyar rendező vagyok, aki boldog az itthoni helyzetétől.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ahol a múlt és jelen randevúzik – kortárs táncelőadással kezdi évadát a Bethlen Téri Színház

Mádi László koreográfiájával, az Audibles című táncdrámával indítja az őszi szezont a Bethlen Téri Színház, amely a régi előadások mellett formabontó új produkciókkal is kedveskedik a közönségnek.
Színház hír

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.
Színház hír

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház kritika

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.
Színház hír

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.