Színház

Dömötör András: "Ki akarom szolgáltatni magamat"

2015.06.29. 06:58
Ajánlom
A legendás Máté-Horvai osztály sorozata folytatódik 2015 nyarán is. Idén immár harmadik alkalommal a Jurányi Inkubátorház ad otthont az AlkalMáté Trupp előadásának, amelynek témája ezúttal a rendezővé lett Dömötör András lesz. INTERJÚ

- Miért nevezik az osztályotokat legendásnak?

- Úgy tudom, hogy valaki leírta egyszer az interneten, átkerült valami szórólapra, aztán valahogy elterjedt. Jól esik, ha bárki így gondol ránk, mi inkább öniróniával szoktuk kezelni, amikor elhangzik közöttünk. Az mindenképpen legendássá tehet egy közösséget, hogy tartja a diplomaosztón tett fogadalmát, és a mai napig összetart. Ez még azelőtt kezdődött, mielőtt tendenciává vált, hogy végzős osztályok kényszerből együtt dolgozzannak tovább, hogy társulatot alapítsanak. Nálunk belső igényből, az egymás iránti ragaszkodásból született ez a formáció.

- Ebből úgy tűnik, jó osztályotok volt.

- Nagyon jó közösség jött össze, szerencsés volt a konstelláció, jól működtek az energiák közöttünk. Nehezen kiszámítható, hogy alakul ki egy ilyen helyzet. De rengeteg mélypontja is volt az osztályunknak, sok rossz vizsgaelőadással. Nem hiszem, hogy amikor a főiskolára jártunk, azt éreztük volna, mi különlegesebbek vagyunk másoknál. A mítosz utólag alakult ki.

- 12 éve végeztetek. Már csak nyaranta, az AlkalMáté Trupp apropóján találkoztok vagy ennél élőbb a kapcsolatotok?

- Vannak, akik gyakran látják egymást, már csak azért is, mert egy színháznál dolgoznak. És akadnak olyanok is, akik csak a nyári előadások apropóján találkoznak. És vannak barátságok is, amik megmaradtak. Egyszer tettünk kísérletet arra, hogy létrehozzunk közösen egy előadást a szokásos nyári produkción kívül, de már a szöveg elolvasásának a találkozóját sem tudtuk összeegyeztetni, annyi helyen vagyunk évközben.

- Mi a munkamódszeretek a nyarak folyamán? Annyi biztos: előző évben kisorsoljátok a következő évi nevet. Hogy fogtok munkához?

- Tavasszal elkezdünk találkozgatni, ezek az alkalmak arról is szólnak, hogy megosztjuk az egymással kapcsolatos új információinkat. A bemutató előadást nagyjából tíznapos, intenzív próbaidőszak előzi meg. Ötleteket dobunk be, különböző csoportok félrevonulnak próbálni, majd megnézzük egymás jeleneteit és kritikát mondunk.

- Ki fogja össze mindezt, szerkeszti valaki külső szemmel az előadást?

- Ez a volt osztályfőnökünk, Máté Gábor feladata, ő a rendezője az előadásoknak. A legfontosabb döntéseket ő hozza meg.

- Milyen érzés most, ennyi év után instrukciókat kapni tőle?

- Nincs az az érzésem, hogy instruálna minket. Ez egy valódi közösség, ahol mindent megbeszélünk, egyenrangúan. Sokunknak töretlen is maradt a kapcsolata vele a Katona József Színházban, vagy nekem a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol közösen viszünk egy osztályt.

- Mennyire vagy kíváncsi és mennyire tartasz attól, hogy idén te leszel a vizsgálat tárgya?

- Én ezt egy lehetőségnek látom, amit jól szeretnék használni. Nagyon szeretem ezt a közösséget, sok tagjának fontos a véleménye számomra. Szeretném, ha az előadás az emberi kalandom részévé tudna válni. Remélem, olyan történik velem, ami épít, és akár válaszokat is kapok bizonyos kérdésekre.

- Önvizsgálati folyamat ez?

- Mindenkinek az élettörténete az. Ahol természetes módon mindig vannak kérdések - egy történet véget ér benne, egy másik elkezdődik. Mindenkinek munkája van magával, én a nyári próbákra ennek a részeként tekintek.

- Abból fakadóan, hogy régen végeztetek és ritkán találkoztok, felmerül a kérdés: mennyire szól majd a produkció az egykori főiskolás vagy a mostani Dömötör Andrásról?

- Ezt a kérdést a magam részéről nyitva szeretném hagyni, nincs bennem olyan vágy, hogy irányítsam, mi történjen majd. Inkább át akarom adni, ki akarom szolgáltatni magamat ennek a folyamatnak. Kíváncsian várom, mi milyen hangsúlyt kap, milyen mozzanatok kerülnek elő az életemből.

- Berlinből beszélgetünk most, össze tudnád foglalni, milyen a jelen élethelyzeted?

- Nagyon szívesen színészkedem, érdekel, de nem célom, hogy felépítsek egy színészi pályát szerepeken keresztül, ez folyamatos, ilyen jellegű munkát igényelne. Rendezőnek, illetve színházi embernek tartom magamat. Osztályt vezetek Máté Gáborral közösen, a tanítás fontos és nagyszerű dolog az életemben. Rendezőként egyre többet dolgozok német nyelvterületen, a jövő évadban lesz egy munkám Grazban és jelenleg úgy néz ki, kettő Berlinben.

- Alapvetően Magyarországon élsz, eközben kapsz külföldi lehetőségeket?

- Ennek a kérdésnek a megválaszolásához végig kellene beszélni alaposabban a magyar színházi szakma állapotát. Nagyon kétségbeejtőnek gondolom, miközben az egyes emberekről alig gondolok rosszat. A helyzet rendkívül ostoba és torz. Az egyik oldalon butaságot látok, a másikon félelmet és görcsösséget, bénultságot mindkettőn. Egészségtelennek látom az egész helyzetet. Ez nyilván nagyban befolyásolja azt is, ami velem történik. Az, hogy német nyelvterületen alakulnak jelenleg a munkáim, bizonyos értelemben szükségszerűen fakad a helyzetből.

- A szükségszerű azt jelenti, hogy jobb nem itthon lenni?

- Jelenleg megosztom az életemet a magyar és a német színházi élet között. Úgy látom, ez nagyon jó így most. Ugyanakkor nem tudom, meddig lehet a kettőt együtt csinálni. Nem az a végső célom, hogy folyamatosan ide-oda utazgassam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.