Színház

Dömötör Tamás: "A színház élő szövet"

2013.01.17. 14:45
Ajánlom
Csehov Sirályának dramatic reality változata készül a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház stúdiószínpadán. A rendezőt, Dömötör Tamást a munkáról, a koncepcióról és a célközönségről is kérdeztük. INTERJÚ

- Korábbi nyilatkozataidban többször is elmondtad, hogy másképpen kell napjainkban színházat "mesélni", ha kommunikálni szeretnénk az új nemzedékkel, a fiatalokkal.

- Elsősorban mások a fontos dramaturgiai pontok, ahhoz képest, amely ötven vagy száz évvel ezelőtt ugyanannál a történetnél beváltak. Azokra a reflexekre szeretnék építeni, amelyek a hétköznapi kommunikációban is jelen vannak a "fogyasztóban". Egy huszonhárom éves fiatalnak, aki az internetről válogatja ki a kulturális élményeit, egészen mások a reflexei, mint annak, aki úgy nőtt fel, hogy elé rakták a kész programot és nem kellett választania. A színház ma nem a kultúra fő csatornája, éppen ezért megpróbálom kihasználni a televíziós formák, a populáris média által kínált lehetőségeket.

- A Sirály című előadás műfaji megjelölése dramatic-reality. Mit takar ez pontosan?

- A Bartók Kamaraszínházba is úgy érkeztem, hogy volt három verzióm a csehovi mű színpadi adaptációjára. Mindig a színészekkel közösen döntjük el, hogy melyik koncepció a legerősebb. A gyanú árnyékában egy televíziós műsor, amely két éve uralja a magyar kereskedelmi médiát. Az emberek nagyon hamar kódolják, és felháborítóan sokan nézik. Megpróbálom Csehov drámáját ebbe a formába belehelyezni, hogy a mai fiatalok számára eljusson a mondanivaló.

- Ha a televíziót "betoljuk" a színházba, változnak a mű által megírt dramaturgiai pontok?

- Betartok mindent dramaturgiailag, ugyanúgy, mint a Czukor Show-nál, ahol egy szó sem maradt az eredeti műből (Füst Milán: Boldogtalanok) mégis pontosan felismerhető volt a "storyline". Csehov esetében sem kifordítani akarom a történetet, hanem lefordítani a mostani nyelvre. A Sirály minden konfliktusát igaznak, érték- és időtállónak tartom, amelyek fellelhetőek a ma élő emberek viszonyaiban. Ezt kell átadni minél kevesebb súrlódással. Sosem az a célom, hogy radikális előadást hozzak létre, sőt megkockáztatom, hogy nagyon is konzervatívan dolgozom. A lényeg az, hogy mai nyelvre lefordítva jusson el a közönséghez Csehov remekműve.

- Elsősorban a középiskolások a célcsoport?

- A színház kérése az volt, hogy az előadás elsősorban a középiskolás közönségréteget szólítsa meg. Ettől függetlenül egy jó drámában mindenkinek igaza van, és mi azon leszünk, hogy ezt meg is tudjuk őrizni, és akkor mindenkinél betalál. El tudom képzelni, hogy a néző egyik nap az egyik szereplőnek ad igazat, míg másnap már egy másik szereplő pártján áll. Ez benne a jó.

- A Bartók Kamaraszínház alkotóin kívül három vendégművész érkezett a te kérésedre.  Miért éppen rájuk esett a választásod?

- Vasvári Emese esetében egyértelmű és könnyű volt a választás, egyrészt már dolgoztunk együtt, másrészt Arkagyina szerepe teljesen neki való. A fiatalokat, Sodró Elizát és Hajmási Dávidot tanítottam a Kaposvári Egyetemen. Ez kiváló lehetőség számukra, hogy élesben is kipróbálják magukat. Jó döntésnek bizonyultak.

- Hogyan érzed magad a Bartók Kamaraszínházban?

- Nagyon jól érzem magam, mert itt nyugodtan tudok dolgozni, szabad színházat lehet csinálni. Dunaújvárosban nem indult be a "színházgyár" mechanizmusa, ahol futószalagon kell előadásokat létrehozni. A színház "élő szövet, lélegzik". Sohasem szerettem olyan helyen dolgozni, ahol a "futószalag" miatt már jóval előre le kell diktálni mindent. Ez a felfogás nem kalkulálja bele azt a fontos tényezőt, hogy a színészek lehetnek teljesen más lelkiállapotban, mint ahogyan azt én gondolom, és ezért az egész korábbi elképzelésem érvénytelenné válhat.

- Terveid között szerepel, hogy más Csehov darabot is rendezel?

- A dunaújvárosi bemutatót követően, Pécsen fogom megrendezni a Cseresznyéskertet, nagyszínpadon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.
Színház hír

Mostani formájában megszűnik a POSZT

Kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A Magyar Teátrumi Társaság titkára szerint azért, mert „elfáradt, és Pécsnek nem is volt annyira fontos”. Ugyanakkor tíz éve tart a folyamat, amelynek része a mostani fejlemény.
Színház hír

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Színház interjú

Quintus Konrád: „A színház szakrális tér”

A Francia Box-iskola jeles képviselője, igazgatja a Császári Operát és egy luxusszállót Lagondában vesztegzár idején. Mindemellett van ideje rendőri feladatainak eleget tenni, és megszerettetni a színházat a tinédzserekkel. Quintus Konráddal, a József Attila Színház sokoldalú színművészével beszélgettünk. (X)
Színház hír

Premierrel ünnepli Romhányi József születésének 100. évfordulóját a Centrál Színház

Rendhagyó premierrel emlékezik Romhányi Józsefre a Centrál Színház. A Vérszipoly című zenés rímdráma egy ellenállhatatlan humorú komédia Seholsincs országból, amelynek zenéjére az író tanítványa, Philiph István írt szöveget.