Színház

Dr. Jónás és Dr. Szabó, a színház pszichológusai rendelnek

Nincs olyan, hogy ne legyen valakihez egy jó szavuk. Általában jó kedvűek és mindenkinek tudnak mondani legalább egy olyan gondolatot, amitől annak fülig ér a szája. Nem lehet kacagás nélkül beszélgetni velük. Jónás Andrea és Szabó Gabi, a József Attila Színház művészei.

Ti vagytok az épület pszichológusai, mindenkit meghallgattok, tanácsot adtok. Na jó, most egymásnak adtatok tanácsot…

Szabó Gabi: Csak beszélgettünk… (Mosolyog.)

Jónás Andrea: Én nem tudom, hogy meghallgatok-e mindenkit.

Szabó Gabi: Én sem. Nem is gondolkodom ezen. Ha valakin érzem, hogy szüksége van arra, hogy egy jó szót szóljak hozzá teszem. De azért, mert alapvetően kedvelem az embereket, kíváncsi vagyok rájuk.

Jónás Andrea: Igen. Nekem nincs bajom az emberekkel, nem idegesítenek alapvetően. Sok mindenkit hallok, hogy engem idegesít ez vagy az, vagy amaz; biztos el tud jönni a pillanat, amikor telítődik valami, de azt gondolom, hogy ezt valahogy megérzem, és olyankor nem keveredek olyan társaságba, hogy esetleg kihúzzam a gyufát magam ellen vagy én valakire.

Szabó Gabi: Kicsit arrébb megyek én is. Olyan, mint amikor, tudod, olyan vízszűrő kancsóba beleteszed a vizet, és azt mindig töltöd, töltöd, az lemegy, használod, lemegy, használod és akkor van egy pont, amikor már nem jó a szűrő, és akkor egy kicsit lassabban megy le.

Akkor van egy ilyen pont, hogy na, most akkor egy picit oldalra megyek, szűrőt cserélek. És akkor mehet tovább.

SzaboGabi-142309.jpg

Szabó Gabi (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Öltözőn belül van összetartás, de jártok szomszédolni is. Van cica-harc öltöző és öltöző között?

Szabó Gabi: Én megmondom Neked őszintén, sosem foglalkoztam ilyenekkel. Része vagyok egy közösségnek, nagyon boldog vagyok, hogy része vagyok, és én ezt akkor élem. Másrészt meg megjegyzem, szerintem a férfiakkal sokkal könnyebb a színházban. Én nagyon szeretek is közöttük lenni, mert a férfiak sokkal egyszerűbben intézik a dolgaikat, és tisztán, és ez sokkal közelebb van hozzám, mint a cicaharcok. Én ettől mindig nagyon messze tartottam magam. Nem is vagyok hajlandó.

JOnasAndrea-142211.jpg

Jónás Andrea (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Pedig jól szétcsapsz közöttük…

Szabó Gabi: Van az a pont, amikor azt mondom, hogy állj, és mindenki húzza be fülét- farkát, de ehhez nagyon el kell jutni már egy olyan pontra, hogy tényleg elég legyen. Azt gondolom, hogy ezek felesleges dolgok, a munkára kell koncentrálni és arra, hogy a színpadon jó teljesítményt nyújtsunk és örüljünk annak, hogy abból élhetünk, amit szeretünk csinálni. Az egy alapvető gondolat, amit most már mindenkinek a fejében el kellene rakni egy színházi társulatban, hogy az egy nagyon nagy kegyelem, hogy az ember egy ilyen helyen lehet.

Jónás Andrea: Szórul-szóra ezt gondolom, amit Gabi. Én nagyon szeretek olyan maradni, amilyen vagyok. És nem azért, mert én eldöntöttem, hogy jó vagyok vagy rossz vagyok, hanem egyszerűen, ha más vagyok, mint amilyen… egyszer megpróbáltam egyébként, hogy modernebb, vagányabb legyek. Én egy vidéki lány vagyok, és semmilyen színészi közegből nem jöttem, belecsöppentem húsz éves koromban, és nincs színészi végzettségem sem. A Szurdi Miklósnál lestem el hosszú éveken keresztül, hogy mit kell egy színpadon csinálni. Azt látod, ami akkor rám ragadt, akkor ennyi fért rám, ennyi talentum volt ehhez a dologhoz. Hogy ezt a részét, ez a cicaharc részt mindig el is kerültem.  Valószínűleg bele lehetett volna ebbe is szédülni vagy beletanulni: hogy is kell nagyon csajosan viselkedni egy színházban, de nekem inkább nem is ez tetszik ebben. Hanem az, amit Te mondtál, hogy egy olyan kegyelem, és olyan klassz dolog, hogy olyan dologgal kereshetem meg a kenyeremre a pénzt a családomnak, amiben igazából nagyon jól érzem magam, és azok az emberek, akik bejönnek az öltözőmbe, és azt mondták, hogy meghallgatom őket, tényleg nem teher.

Olyan dolgokról beszélgetünk, ami engem is baromira érdekel, akár színpadi dolog, akár magánéleti dolog. Mert én is tanulok belőle.

Szabó Gabi: Én inkább, ha inkább valamiben sok vagyok, akkor ebben vagyok sok. Olyan kérlelhetetlenül imádom, amit csinálok, hogy azt gondolom és azt tanultam az én színházi nagymamámtól, Bartha Máriától, aki így foglalkozott velem, hogy akárhova dob az élet Kincsem, tessék segíteni. És jobbá tenni a környezetedet. És akkor én mondom, hogy szerintem itt így kéne, ha úgy kéne. Ha valakinek van egy megoldási nehézsége, próbálok segíteni, azért harminc év mögöttem, most már a szakmában, tehát most már veszem is a bátorságot, hogy mondjak bármit is. Azt gondolom, mind azért teszem, hogy a közönség egy jó dolgot lásson, mert én azt gondolom, hogy van egy minimum, amit a színházban mindenkinek kötelessége a színpadra vinni. Ha ez nem így van, akkor dühös vagyok.

Hogy fogadjátok, ha Nektek adnak tanácsot?

Jónás Andrea: Én nagyon szeretem.

Szabó Gabi: Kifejezetten szeretem. Sosem bántott meg.

Balla_Szabo-142135.jpg

Balla Eszter, Szabó Gabi (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Jónás Andrea: Nagyon ritkán történik meg. Én ezt kérdeztem is a Szurditól, hogy azt hogy kell megkérdezni, hogy valaki őszintén válaszoljon Neked arra, ha nem vagy klassz, abban, amit csinálsz. Hogyan kell őszintén néznem a szemedbe, hogy elmondjam vele azt, hogy én nem fogok megharagudni Rád, ha elmondod nekem, hogy pusztító voltál. Hanem, hogy, kérlek, segíts nekem ebben. És azt mondta, hogy sehogy Andikám. Senkinek nem fogsz megmondani ilyet.

Szabó Gabi: Hinni kell benne, hogy van. Én azt gondolom, hogy muszáj egymást segíteni, és az vonatkozik rám is vagy bárkire.

Mit jelent nektek a színház?

Jónás Andrea: 44 éves vagyok, tehát az életem nagyobb részét egy olyan közegben tölthettem el, amiről azt hiszem, nem volt előttem ilyen példa, hogy hogy lehet élni. Nem is mertem erről álmodni. Nekem volt egy zenész apukám, és anyu otthon volt velünk. Tulajdonképpen, ez nem volt egy ilyen elképzelés, hogy én na, majd akkor így akarok élni. A Sors mégis úgy hozta, hogy gyakorlatilag minden percét úgy éltem az életemnek eddig, hogy soha nem csináltam olyat, amit nem szerettem, és ez egy iszonyatosan nagy szerencse. És amikor esetleg csináltam volna valami mást, mondjuk a gyerekek után, akkor azt mondta a férjem, hogy ne csinálj olyat, amiben nem érzed jól magad. És azért olyan sok mindenhez lehet fogni, hisz a világ hatalmas. Mégis mindig ide kanyarodtam vissza.

A családon kívül a színház jelenti nekem a legtöbbet.

És azt, mondjuk, nagyon sajnálom, hogy az életem azon szakaszán, amikor a pályaválasztást kellett forszírozni, akkor nem volt ilyen lehetőségem, hogy egyáltalán merjek arra gondolni, hogy ez is ott lehet példának.

Szabó Gabi: Nekem az életem. Nagyon ócska közhely, de az. A levegővétel, a lefekvés, a felkelés, a minden, a családom a színházban van. Nagyon gyorsan jött, mert rögtön felvettek az érettségi után, úgyhogy egyenesen belement az életem. Nagyon szeretem benne azt, hogy együtt vagyunk, hogy teremtünk. A legjobban azt szeretem, hogy ki-be járhatok mindenféle életekbe. Azt imádom. Olyan életekbe is, amikbe normálisan nem jár az ember, és ez nagyon szuper dolog. Ez tart engem nyitottan, frissen. Egyszerűen, nem tudok betelni a színházzal. Nagyon szeretem azt, hogy mindig történik, szabályozott munka, de közben ott van a lehetőség, hogy bármi megtörténhet, ami az emberekre hat, és hátvalószínűleg szeretem az embereket. Egyszerűen nem magamat szeretem ebben, hanem azt, amit csinálok. Nagyon szerencsés vagyok, voltam, hisz a Vígszínházban nőttem fel, 15 évet húztam le ott. Aztán utána egy iszonyatos nehéz időszak volt, hol repüléssel, hol keservekkel teli vidéken, mindenféle helyeken. Én választottam, egyszerűen azért, mert azt gondoltam, hogy az a fajta sznob elszálltság, amit megad egy fővárosi színházban jó szerepeket játszva az élet, az nem az. Eluntam magam és kíváncsi voltam, hogy milyen inspirációkat kapok. Nagyszerű színészekkel találkoztam, remek színházakban, vagy kevéssé jókban, de remek előadásokban és egyszer egy kaland volt. A színház az életem kalandja, és most már nagyon jó, mert felnőtt a gyerek, és megint én jövök, és most ezt a kalandot akarom járni, amíg bírok még mozogni. Egy jó 25 évem még biztos van.

FekePal_JonasAndrea-142134.jpg

Feke Pál, Jónás Andrea (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Jónás Andrea: Ez izgalmas: kiszállsz egy szakaszból, amikor kicsi a gyerek… ez az élet közepi válság azért szólt bele, ha van ilyen egyáltalán. Negyvenévesen szülök egy kisbabát, otthon maradok, mert az anyukaság erősebb bennem.

Szabó Gabi: Mondjuk el, mert fontos. Sok-sok kalandozás, jó és rossz dolgok után azért nagyon jó dolog itt lenni és ez egy nagyon fontos dolog, hogy akármi van, itt is csak emberek vannak, és alapvetően normális a légkör. Normálisak az emberek. Mernek jó- és rosszkedvűek lenni, szeretni és ez egy nagyon fontos dolog. Ki is mutatják a szeretetüket, az elfogadásukat, egymásra tudnak nézni. Tulajdonképpen, itt lehet beszélgetni egy próbafolyamatban arról, hogy ki, hol merre meddig… egyszerűen egy normális közeg, és nekem ez például felfoghatatlan boldogság.

Hogy én ezzel a kérlelhetetlenségemmel és őszinteségemmel magam felé, egyszerűen jól érzem magam itt.

Jónás Andrea: Ezt jelenti a színház. Az élet sok szegmense beköszön. Csomó mindennel egyetértek, amit Gabi mond. A férjem mondta nekem azt Andi, te egy baromi szerencsés ember vagy, mert az emberek nem egy képernyőt néznek, hanem egymás szemébe néznek. Igaza van. Én például nem tudok sokat telefonálni. Leülni, beszélgetni, hallani a hangsúlyokat, látni a szemed… a hang nekem fontos dolog. Például a Te hangod mindenütt megismerem, Szabó Gabi, legyen szinkron, légy maszk alatt, bármi is történjék. A hang nagyon fontos számomra, sok mindent mutat. Lelkiállapotot mutat, hogy milyen ember vagy. Az, hogy, mi hogyan beszélgetünk, hova lejtem a hangomat, nem, mint a színészetbe belekóstoló ember, nem, mintegy zenei ember, az fontos. Például, nagyon szívesen foglalkoztam volna zeneterápiával, olyasféle terápiával, ami gyógyít. Ebben benne van, hogyan beszélünk egymáshoz, milyen szavakat használunk, milyen hangerővel beszélünk. Itt a színházban ez is kielégít, hogy azok az emberek, akikkel beszélgetek, valahogy megtalálják azt a hangot. Olyan, mint egy pszichológiai kezelés. Nem azért, mert hülyék vagyunk, hanem azért, mert egymás lelkébe tudunk belemenni anélkül, hogy utána azt mondanám, hogy hallottad, hogy mit mondott a nem tudom kicsoda?

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Vizuál

Online nézhető az utóbbi évek egyik legszebb hazai természetfilmje

Tavaly került a mozikba Fehér Zoltán hazánk vadvizeit bemutató filmje, a Vad víz – Aqua Hungarica melyet most már otthonról is megtekinthet a közönség.
Könyv

Elhunyt Fenákel Judit író, újságíró

Január 13-án, 85 éves korában elhunyt Fenákel Judit, számos regény és novelláskötet szerzője, a Szépírók Társaságának tagja – tette közzé a Múlt és Jövő folyóirat.
Könyv

Vámos Miklós: Zenére legalább annyira szükségünk van, mint tejre és kenyérre

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Kollár-Klemencz László a Magvetőnél megjelent Öreg Banda című, legújabb családregényét ajánlja olvasóink figyelmébe.
Klasszikus

Új vezetőt kapott a Fesztivál Akadémia Budapest

Dr. Egri Gábor kulturális menedzser lett a Fesztivál Akadémia Budapest új igazgatója. A szakember korábban a Müpa értékesítési és marketingigazgatójaként, valamint több hazai és nemzetközi intézmény és projekt vezetőjeként és tanácsadójaként vált ismertté.
Plusz

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ismét lehet pályázni az Örkény István Drámaírói Ösztöndíjra

Közzétette az idei Örkény István Drámaírói Ösztöndíj pályázati felhívását és a pályázáshoz szükséges dokumentumokat a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM). A fiatal drámaírók részére meghirdetett pályázat beadási határideje február 14., hétfő.
Színház ajánló

A rákról szól a PanoDráma új dokumentumszínházi előadása

Kár, hogy rák címmel mutatja be új produkcióját a PanoDráma pénteken a Trafó - Kortárs Művészetek Házában. A dokumentumjátékból kiderül, hogy mi történik, amikor egy rettenthetetlen ember találkozik egy rettegett betegséggel.
Színház ajánló

Hunyady Sándor kultikus műve, a Bakaruhában érkezik a Pesti Vigadóba

Az előadás a Szolnoki Szigligeti Színház társulatának vendégjátékában látható a Szó • Szín • Játék sorozatban 2022. február 7-én, este 19:30-kor.
Színház hír

300 milliót kapott Eszenyi Enikő volt munkatársának cége színházra

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Előadó-művészeti többlettámogatás programján megítélt kimagasló összegű támogatást a CSAK! Művészeti Nonprofit Kft. kapta, a támogatás helyszíne Csenger, a színésznő szülővárosa.
Színház hír

Cserhalmi György a Radnótiban tér vissza a színpadra

Hosszú idő után újra színpadra áll Cserhalmi György, aki a Porogi Dorka rendezésében színre kerülő Antigonéban lesz látható, Teiresziasz szerepében.