Színház

Éber nyugvópont

2015.04.11. 07:00
Ajánlom
Tartalmas időtöltést - ezekkel a szavakkal bocsátották be a jegyszedők a közönséget a nézőtérre a Reflex fesztiválon Sepsiszentgyörgyön. A Tamási Áron Színházban zajló kéthetes rendezvénysorozat értéket, élményt, szakmai együttlétet kínált fel pályakezdőknek, továbbá pályafolytatóknak, nézőknek, alkotóknak, szakíróknak. MAGAZIN

Fiatalok voltak mind a jót kívánó jegyszedők, reflexes pólót viseltek pöttyel a hátukon (a pötty, vagyis a pont a fesztiválnak szimbolikusan és dizájn szempontjából is központi eleme) és olyan nagy számban közreműködtek a jegyellenőrzésnél, hogy háromszoros biztonsági gyűrűt vontak a bejáratok köré. Idővel megértettem a sokaságuk humanista jellegét: előadáskezdéskor mind egy szálig bevonultak a jegyszedő fiúk-lányok is a nézőtérre, párnával vagy székkel a kezükben, és valamennyien megnézték az összes produkciót.

A fiatalokat beengedő gesztus alighanem jellemző az immár harmadik alkalommal megrendezett nemzetközi színházi fesztiválra. A Bocsárdi László igazgatta Tamási Áron Színházban zajló kéthetes rendezvénysorozat értéket, élményt, szakmai együttlétet kínált fel pályakezdőknek, továbbá pályafolytatóknak, nézőknek, alkotóknak, szakíróknak. Bocsárdi megfogalmazása szerint a Reflex3 arculatát meghatározó pont a csendre utal. "Egy térben lenni, egyre figyelni, számunkra ez a találkozó. Éber nyugvópont." Ennek megfelelően a fesztivál a színházi előadások kínálatán túl egyéb programokról is gondoskodott. Szakmai műhelye, az In/ Between Reflex(ions) ezúttal a Játéktér színházi folyóirat Mentor-programjának keretében működött. A mentorok, túl az írásgondozáson, a produkciók tágabb kontextusáról is eszmét cseréltek a magyar és román anyanyelvű diákokkal, a résztvevők pedig fesztiválblog címszó alatt a reflexfest.ro honlapon számoltak be a látott előadásokról.

A különböző kísérőrendezvények - koncertek, közönségtalálkozók, a Tadeusz Kantor születésének centenáriuma alkalmából a Bukaresti Lengyel Intézet segítségével rendezett fotókiállítás, filmvetítés és beszélgetés - jó szolgálatot tettek az érdeklődőknek. Nem kellett mindig csak a sötét nézőtéren ülni némán. A fesztivál legfőbb vonzerejét persze mégiscsak a meghívott produkciók jelentik. A Reflex figyelmesen és előzékenyen felkínált a közönségnek számos olyan színházi előadást, amely már egyéb fesztiválokon is szerepelt, érdeklődést keltve, sikert aratva és esetenként vitákat váltva ki. 19 színházi előadás zajlott le március 18. és 31. között a sepsiszentgyörgyi teátrumban. 13 színházi társulat vett részt a fesztiválon, közülük több helyi. A vendég együttesek Lengyelországból, Litvániából, Szerbiából, Magyarországról és Romániából érkeztek.

A programot két nemzetközileg is kurrens produkció foglalta keretbe: nyitányul az Újvidéki Szerb Nemzeti Színház Sirály-előadása szolgált, amelyet tavaly a budapesti nézők is láthattak a MITEM-en. A darabot a szlovén Tomi Janežič rendezte, aki általában maga is szereplője az előadásnak. Most azonban nélküle zajlott a produkció, a Trigorint játszó Boris Liješević emlegette sűrűn: "ilyenkor a rendező azt szokta mondani, hogy...". A szerbek szó szoros értelmében jelen idejű Csehov-értelmezése képlékeny: bizonnyal változik a prezentált próba- és munkafolyamat alatt, így még az sem mindig egyforma, hogy hat és fél, hét vagy nyolc órán át tart a produkció. Négy felvonása élesen elüt egymástól - nézőpontját, sőt a néző helyét tekintve is, s kétségkívül rendhagyó, rendkívüli élményben részesíti a közönséget. Ugyanez elmondható a fesztivál záróelőadásaként bemutatkozó Mirandáról is, amely Vilniuszból érkezett. Oskaras Koršunovas-rendezés nem először szerepel a Reflexen, korábban a litván rendező híres Hamletje, valamint az Éjjeli menedékhely volt látható Sepsiszentgyörgyön. A Miranda - amely járt a gyulai Shakespeare-fesztiválon - A vihar alapján készült, s mindössze a Prosperót és a Mirandát játszó két színész lép fel benne: Povilas Budrys és Airida Gintautaite. Egy apa és a sérült, mozgásképtelen lánya egy szobába zárva, még a Szovjetunióban, A viharral mint könyvvel, olvasni-, játszani, átélnivalóval a kezükben

Újvidékről magyar társulatot is vendégül láttak a szentgyörgyiek, az Újvidéki Színház Opera ultima-előadását hívták meg, amely egy fehér és egy fekete felvonásban hozza össze A sevillai borbélyt és a Figaro házasságát Kokan Mladenović rendezésében. Részint azért, hogy Balázs Áron és Elor Emina vezérletével varázslatos operaparódiát adjanak elő a színészek, részint hogy a folytatásban konkrét és kőkemény politikai színház kerekedjen a produkcióból, amely a tavalyi POSZT-on a legjobb előadás díját nyerte el a szakmai zsűritől. Magyarországról két színházi csapat utazott a Kovászna megyei, túlnyomórészt magyarok lakta városba: a Nemzeti Színházból a Szentivánéji álom alkotógárdája (a produkció a Gyulai Várszínházzal közösen született tavaly nyáron), valamint Pintér Béla és Társulata a Titkaink című előadással. A Szentivánéji álom egy grúz rendező, David Doiasvili markáns, szép és nyugtalanító víziója Shakespeare művéről, a Titkaink pedig az utóbbi évek legfontosabb és legnagyszerűbb budapesti bemutatója. Mindkettő a nagyszínpadon szerepelt, elképzelhetetlenül zsúfolt nézőtér előtt (408 férőhely + hatvan pótszékre saccolom), lelkes fogadtatással a végén.

A házigazda Tamási Áron Színház Bocsárdi László UNITER-díjas rendezését, a „vízcsöpögős" Hamletet kínálta, amely nagy formátumú, reprezentatív produkciója a színháznak, Bartha József UNITER-díjas díszletében, és a budapesti Nemzeti Színház színpadán mind többször feltűnő Mátray László címszereplésével. Sepsiszentgyörgyöt képviselte a fesztiválon a Háromszék Táncegyüttesen kívül az M Stúdió is, amely Erdély egyetlen hivatásos mozgásszínháza, s a Fehér Ferenc által koreografált és rendezett Kampf című előadással állt közönség elé. Határaikon belülről két produkciót invitáltak még a szentgyörgyiek, Temesvárról és Bukarestből. A Moliendo cafénak különleges erénye, hogy egy román rendezőnagyság, Silviu Purcărete irányításával hozta létre két temesvári társulat: a Csiky Gergely Színház és az Állami Német Színház. Ez a két trupp, a magyar és a német egy épületben dolgozik Temesváron, osztoznak a színpadon és az estéken, és most először hoztak létre közös produkciót. Majd háromtucatnyian vesznek részt benne, egy kávéház nyüzsgő, változó vendégseregeként töltve be a stúdiószínpadot. Van valami kerettörténet, lefejezett török béggel, 400 kiló elhagyott kávéval, egyebekkel, de a lényeg nem ez, hanem a színek, formák, ötletek, helyzetgyakorlatok, etűdök és asszociációk sora. Olyik kihullik, olyik megmarad - mármint a néző fejében. A legemlékezetesebb talán egy szikár, elegáns úr (egy szikár, elegáns színész: Georg Peetz), aki vissza-visszatér, mindig tiramisut rendel, de soha nem ízlik neki. Mígnem egyszer három csivogó alkalmazott lány szó szerint tesz a fejére, oda szervírozza alkotóelemenként a tiramisut. És emberünk így is tud elegánsan távozni.

A bukaresti Odeon Színház A demokrácia ellen című produkcióval jött, amely Esteve Soler kortárs katalán szerző műve, s a román abszurd jeles interpretátora, Alexandru Dabija rendezte, nem először már. Hét különálló kép elevenedik meg a demokrácia eszméjéről, gyakorlatáról és végéről, a poétikus születési víziótól kezdve az Örkény Istvánra emlékeztető utolsó abszurdig. Ez utóbbiban a szülők a fiuk 18. születésnapján kívánnak megszabadulni nem kívánt gyermeküktől. Nem, nem ez volt a legjobb előadás, amit a harmadik Reflex-fesztiválon látni lehetett. De benne feszült a szándék: beszélni rólunk, az életünkről, a vágyainkról és kudarcainkról. Itt, most. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Színház ajánló

Ősbemutató és vastaps

Óriási sikert könyvelhet el ismét a Vörösmarty Színház: március 7-én a Nagyszínházban megtartották a Trianon ősbemutatóját, amit vastapssal ünnepelt a közönség. Sárosi István drámája diplomáciai jegyzőkönyvek, könyvtári és levéltári dokumentumok felhasználásával készült.
Színház ajánló

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 
Színház hír

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Színház hír

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.