Színház

Éber nyugvópont

2015.04.11. 07:00
Ajánlom
Tartalmas időtöltést - ezekkel a szavakkal bocsátották be a jegyszedők a közönséget a nézőtérre a Reflex fesztiválon Sepsiszentgyörgyön. A Tamási Áron Színházban zajló kéthetes rendezvénysorozat értéket, élményt, szakmai együttlétet kínált fel pályakezdőknek, továbbá pályafolytatóknak, nézőknek, alkotóknak, szakíróknak. MAGAZIN

Fiatalok voltak mind a jót kívánó jegyszedők, reflexes pólót viseltek pöttyel a hátukon (a pötty, vagyis a pont a fesztiválnak szimbolikusan és dizájn szempontjából is központi eleme) és olyan nagy számban közreműködtek a jegyellenőrzésnél, hogy háromszoros biztonsági gyűrűt vontak a bejáratok köré. Idővel megértettem a sokaságuk humanista jellegét: előadáskezdéskor mind egy szálig bevonultak a jegyszedő fiúk-lányok is a nézőtérre, párnával vagy székkel a kezükben, és valamennyien megnézték az összes produkciót.

A fiatalokat beengedő gesztus alighanem jellemző az immár harmadik alkalommal megrendezett nemzetközi színházi fesztiválra. A Bocsárdi László igazgatta Tamási Áron Színházban zajló kéthetes rendezvénysorozat értéket, élményt, szakmai együttlétet kínált fel pályakezdőknek, továbbá pályafolytatóknak, nézőknek, alkotóknak, szakíróknak. Bocsárdi megfogalmazása szerint a Reflex3 arculatát meghatározó pont a csendre utal. "Egy térben lenni, egyre figyelni, számunkra ez a találkozó. Éber nyugvópont." Ennek megfelelően a fesztivál a színházi előadások kínálatán túl egyéb programokról is gondoskodott. Szakmai műhelye, az In/ Between Reflex(ions) ezúttal a Játéktér színházi folyóirat Mentor-programjának keretében működött. A mentorok, túl az írásgondozáson, a produkciók tágabb kontextusáról is eszmét cseréltek a magyar és román anyanyelvű diákokkal, a résztvevők pedig fesztiválblog címszó alatt a reflexfest.ro honlapon számoltak be a látott előadásokról.

A különböző kísérőrendezvények - koncertek, közönségtalálkozók, a Tadeusz Kantor születésének centenáriuma alkalmából a Bukaresti Lengyel Intézet segítségével rendezett fotókiállítás, filmvetítés és beszélgetés - jó szolgálatot tettek az érdeklődőknek. Nem kellett mindig csak a sötét nézőtéren ülni némán. A fesztivál legfőbb vonzerejét persze mégiscsak a meghívott produkciók jelentik. A Reflex figyelmesen és előzékenyen felkínált a közönségnek számos olyan színházi előadást, amely már egyéb fesztiválokon is szerepelt, érdeklődést keltve, sikert aratva és esetenként vitákat váltva ki. 19 színházi előadás zajlott le március 18. és 31. között a sepsiszentgyörgyi teátrumban. 13 színházi társulat vett részt a fesztiválon, közülük több helyi. A vendég együttesek Lengyelországból, Litvániából, Szerbiából, Magyarországról és Romániából érkeztek.

A programot két nemzetközileg is kurrens produkció foglalta keretbe: nyitányul az Újvidéki Szerb Nemzeti Színház Sirály-előadása szolgált, amelyet tavaly a budapesti nézők is láthattak a MITEM-en. A darabot a szlovén Tomi Janežič rendezte, aki általában maga is szereplője az előadásnak. Most azonban nélküle zajlott a produkció, a Trigorint játszó Boris Liješević emlegette sűrűn: "ilyenkor a rendező azt szokta mondani, hogy...". A szerbek szó szoros értelmében jelen idejű Csehov-értelmezése képlékeny: bizonnyal változik a prezentált próba- és munkafolyamat alatt, így még az sem mindig egyforma, hogy hat és fél, hét vagy nyolc órán át tart a produkció. Négy felvonása élesen elüt egymástól - nézőpontját, sőt a néző helyét tekintve is, s kétségkívül rendhagyó, rendkívüli élményben részesíti a közönséget. Ugyanez elmondható a fesztivál záróelőadásaként bemutatkozó Mirandáról is, amely Vilniuszból érkezett. Oskaras Koršunovas-rendezés nem először szerepel a Reflexen, korábban a litván rendező híres Hamletje, valamint az Éjjeli menedékhely volt látható Sepsiszentgyörgyön. A Miranda - amely járt a gyulai Shakespeare-fesztiválon - A vihar alapján készült, s mindössze a Prosperót és a Mirandát játszó két színész lép fel benne: Povilas Budrys és Airida Gintautaite. Egy apa és a sérült, mozgásképtelen lánya egy szobába zárva, még a Szovjetunióban, A viharral mint könyvvel, olvasni-, játszani, átélnivalóval a kezükben

Újvidékről magyar társulatot is vendégül láttak a szentgyörgyiek, az Újvidéki Színház Opera ultima-előadását hívták meg, amely egy fehér és egy fekete felvonásban hozza össze A sevillai borbélyt és a Figaro házasságát Kokan Mladenović rendezésében. Részint azért, hogy Balázs Áron és Elor Emina vezérletével varázslatos operaparódiát adjanak elő a színészek, részint hogy a folytatásban konkrét és kőkemény politikai színház kerekedjen a produkcióból, amely a tavalyi POSZT-on a legjobb előadás díját nyerte el a szakmai zsűritől. Magyarországról két színházi csapat utazott a Kovászna megyei, túlnyomórészt magyarok lakta városba: a Nemzeti Színházból a Szentivánéji álom alkotógárdája (a produkció a Gyulai Várszínházzal közösen született tavaly nyáron), valamint Pintér Béla és Társulata a Titkaink című előadással. A Szentivánéji álom egy grúz rendező, David Doiasvili markáns, szép és nyugtalanító víziója Shakespeare művéről, a Titkaink pedig az utóbbi évek legfontosabb és legnagyszerűbb budapesti bemutatója. Mindkettő a nagyszínpadon szerepelt, elképzelhetetlenül zsúfolt nézőtér előtt (408 férőhely + hatvan pótszékre saccolom), lelkes fogadtatással a végén.

A házigazda Tamási Áron Színház Bocsárdi László UNITER-díjas rendezését, a „vízcsöpögős" Hamletet kínálta, amely nagy formátumú, reprezentatív produkciója a színháznak, Bartha József UNITER-díjas díszletében, és a budapesti Nemzeti Színház színpadán mind többször feltűnő Mátray László címszereplésével. Sepsiszentgyörgyöt képviselte a fesztiválon a Háromszék Táncegyüttesen kívül az M Stúdió is, amely Erdély egyetlen hivatásos mozgásszínháza, s a Fehér Ferenc által koreografált és rendezett Kampf című előadással állt közönség elé. Határaikon belülről két produkciót invitáltak még a szentgyörgyiek, Temesvárról és Bukarestből. A Moliendo cafénak különleges erénye, hogy egy román rendezőnagyság, Silviu Purcărete irányításával hozta létre két temesvári társulat: a Csiky Gergely Színház és az Állami Német Színház. Ez a két trupp, a magyar és a német egy épületben dolgozik Temesváron, osztoznak a színpadon és az estéken, és most először hoztak létre közös produkciót. Majd háromtucatnyian vesznek részt benne, egy kávéház nyüzsgő, változó vendégseregeként töltve be a stúdiószínpadot. Van valami kerettörténet, lefejezett török béggel, 400 kiló elhagyott kávéval, egyebekkel, de a lényeg nem ez, hanem a színek, formák, ötletek, helyzetgyakorlatok, etűdök és asszociációk sora. Olyik kihullik, olyik megmarad - mármint a néző fejében. A legemlékezetesebb talán egy szikár, elegáns úr (egy szikár, elegáns színész: Georg Peetz), aki vissza-visszatér, mindig tiramisut rendel, de soha nem ízlik neki. Mígnem egyszer három csivogó alkalmazott lány szó szerint tesz a fejére, oda szervírozza alkotóelemenként a tiramisut. És emberünk így is tud elegánsan távozni.

A bukaresti Odeon Színház A demokrácia ellen című produkcióval jött, amely Esteve Soler kortárs katalán szerző műve, s a román abszurd jeles interpretátora, Alexandru Dabija rendezte, nem először már. Hét különálló kép elevenedik meg a demokrácia eszméjéről, gyakorlatáról és végéről, a poétikus születési víziótól kezdve az Örkény Istvánra emlékeztető utolsó abszurdig. Ez utóbbiban a szülők a fiuk 18. születésnapján kívánnak megszabadulni nem kívánt gyermeküktől. Nem, nem ez volt a legjobb előadás, amit a harmadik Reflex-fesztiválon látni lehetett. De benne feszült a szándék: beszélni rólunk, az életünkről, a vágyainkról és kudarcainkról. Itt, most. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

OFF-programok az OSZT-on: Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós is fellép

Az Országos Színházi Találkozó (OSZT) kulturális kavalkáddal várja a közönséget Szolnokon. OFF-programok is szerepelnek a műsorban, ennek keretében látható lesz Göttinger Pál, Márfi Márk, Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós előadása is.
Színház hír

Bodor Johanna: „Egyre többen csatlakoznak a Magyar Színházi Társasághoz”

Számos új tag belépésével, valamint két korábbi tag visszalépésével immáron a Magyar Színházi Társaság (MSzT) a legszélesebb körű szakmai szerveződésként működik tovább. Bodor Johanna bejelentette: megalapították a független Művészeti Díj Bizottságot.
Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.
Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.