Színház

Edward Bond Magyarországon

2009.12.02. 12:07
Ajánlom
Két napot tölthetnek együtt az érdeklődők a kortárs brit dráma egyik nagyjával, Edward Bonddal a Marczibányi Téri Művelődési Központban december 11-12-én. A STOP ACTING című program keretében Bond színházának elméleti hátterével és gyakorlati alkalmazásával ismerkedhetnek meg a résztvevők.

Edward Bond, korunk egyik legizgalmasabb és legösszetettebb drámaírója, színházi gondolkodója, kevéssé ismert még Magyarországon. Bond színháza azt vizsgálja, hogy a mai világban mit jelent embernek lenni, és mi a szerepe, felelőssége a színháznak a társadalomban zajló folyamatok megváltoztatásával kapcsolatban. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ egy olyan rendhagyó, színháztörténeti jelentőségű rendezvényt szervez, amelyen a kiváló drámaíró személyesen is részt vesz.

Bond új színházstruktúra elméletet dolgozott ki és alkalmazott a darabjaiban, amelyet most "testközelből" is megismerhetnek a nézők a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A drámaíró elutasítja Brecht elidegenítés elméletét, mivel ezzel a módszerrel szerinte a néző csak intellektuálisan tudja megragadni a darabban felvázolt társadalmi problémákat, nem fogja felelősnek érezni magát a társadalomban zajló folyamatokért. Ehelyett Bond drámáiban arra tesz kísérletet, hogy a néző egyesítse önmagában az értelmet és az együttérzést, belássa saját felelősségét a jelen világ állapotában, és változást idézzen elő.

Az 1980-as évek közepén megszakadt a kapcsolata a brit színházzal, de a 90-es években visszatért, és főként a színházi nevelési program egyik legjelentősebb képviselőjével a birminghami Big Brum-mal dolgozik együtt immár 12 éve. Számukra írta a Tizenegy trikó című darabot is 1997-ben, amelyet nemrég mutatott be elsőként a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Budapesten. (Ezen kívül Bond neve ismerősen csenghet a színházba járóknak, ő írta ugyanis a Katona József Színház repertoárján szereplő három egyfelvonásost (Szék; Ki jön a házamba?; Emberek), melyet tavaly novemberben Kétezerhetvenhét címmel mutattak be a Kamrában, Zsámbéki Gábor rendezésében.)

Nem is csoda, hogy a szerző ilyen szoros kapcsolatba került a színházi neveléssel, amelynek fő célkitűzése, hogy a gyerekek szabadon gondolkodhassanak önmagukról és a világról, hiszen ő maga is fontosnak tartja, hogy a színház megszólítsa a fiatal generációkat. Szerinte csak akkor lesz valódi demokrácia a világban, ha engedjük, hogy gyermekeink szabadon gondolkodjanak, és nem büntetjük meg őket érte, félelmeinktől vezérelve.

Részletes program és jelentkezés: http://www.kerekasztalszinhaz.hu/stop

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.
Színház meetoo

Kortalan Kortárs – A hatalom és az abúzus viszonya

A Kortalan Kortárs sorozat soron következő előadásában a zaklatás, az erőszak, az alá/fölé-rendeltség témáját járják körül november 14-én a Kálmán Imre Teátrumban.