Színház

Egy diktatúra nyomorékjai

Kritika A kastély című előadásról
2022.11.07. 16:40
Ajánlom
Kafka megírta a 20. század életérzését. Látlelete még ma is érvényes. Bodó Viktor rendezésében alámerülünk ebbe a világba: szorongani benne, röhögni rajta, ha másként nem megy – és mindez attól jó, hogy a játék végén kétséges a felébredés.

Üzemzavarra emlékeztetően, pulzálva hunynak ki a Vígszínház nézőtéri fényei. Nyikorogva vonakodik felfelé a vasfüggöny. Lassan feltárul Kafka befejezetlenül maradt regényének ködös helyszíne, amely – mint egy középkori várdomb– a magasban feltételez egy kastélyt. A mű főszereplője, K., végig azon ügyködik, hogy bebocsátást nyerjen oda, ahonnan vélhetően az összes szereplő sorsát figyelik és befolyásolják. Erre azonban nem kerül sor, mert a kibogozhatatlan szabályok szerint működő kastélyba nem lehet bejutni, illetve K.-nak nem, sőt végeredményben az is kérdés, létezik-e a kastély valójában. A művet az élet egyéni útvesztőiben folytatott harcként vagy az embereken uralkodó bürokrácia elleni küzdelemként is értelmezik, míg mások teológiai megközelítésként az üdvözülés utáni vágyat látják benne. Elkerülendő a kizárólagosságot, talán épp a regény befejezetlensége nyit mindig további teret az újabb és újabb egyéni olvasatok felé.

Bodó Viktor 2020-as, hamburgi rendezését igazította a Vígszínház társulatára. A német előadás díszlettervéért Schnábel Zita elnyerte a Hamburger Theaterpreis az évad legjobb díszletéért járó díját. A Vígszínházban felkelő színpadi Nap átszűri a magasba szökő építményt, amelytől az összes szereplő élete visszaigazolását várja. Kafka világának színházi megszemélyesítése betölti a játékteret, de meztelen állványzata nem korlátozza a betekintést: átlátható, miközben mégis átjárhatatlan útvesztőt takar a látvány. Incselkedő pofon annak, aki be kíván jutni, és érteni akarja.

thumbnail-104818.jpg

A kastély című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

K. (ifj. Vidnyánszky Attila) már az első jelenettől kezdve tipikusan kafkai főhős: ami kiderül róla, annak az ellenkezője is valószínűvé válik. Mint egy múlt nélküli, egyszeri vándor áll a falubeliek előtt, akik bizalmatlanul méregetik, K. azonban hetykén válaszolgat, őt bizony nem hozzák zavarba. Két telefonos segítség után kiderül, ő az új földmérő, bár ebben egyszer majdnem maga is elbizonytalanodik. Majd megérkeznek a segédei (Karácsonyi Zoltán, Zoltán Áron), akik bizonyíthatnák kilétét, de K. nem ismeri fel őket.

A rendezés ezt a jellegzetesen kafkai abszurdot: a reális és irreális kettősségét lovagolja meg, és teszi ordítóan hangsúlyossá, ahol csak lehet.

A színpadi helyzeteket jócskán feldúsítják a történetből látszólag kitekintő ötletek. Bodó a jeleneteket felvállaltan egy asszociációs hálóban prezentálja, amelyben a vendégszövegek, operarészletek, kiszólások, hangzások és zörejek egyfajta irreális lebegéssel veszik körbe a cselekményt. A rendező alapvetően az eredeti szerepeket és helyzeteket dimenzionálja tovább, így az asszociációk nem verik szét a jeleneteket, hanem az előadás értelmező rétegévé válnak, és legtöbbször humorosan fricskázzák Kafka világát. Pont erre a „tényleg azt látom, amit látok?” élményre van szükség, így teremtődik meg a regényszöveg háromdimenziós színpadi adaptációja.

Bodó remekül élezi abszurddá a humort, s ezzel még plasztikusabbá teszi az elvont és a valós világ közötti játékteret. A már említett első jelenetben a három falubeli megszólalásait egyfajta humorosan görcsös beszédzavar kínozza. Van ebben a feszült kommunikációban valami röhejesen groteszk, miközben a falu lakosságát jellemző belterjesség is felsejlik, amely a kívülálló számára valamiféle fenyegető összetartozást jelez. A fanyarrá tett nevetéssel Bodó enyhíti a helyzet kínosságát, de a felszabadító kacajt is elfojtja.

thumbnail5-104818.jpg

A kastély című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A rendező és a dramaturgia (Róbert Júlia, Veress Anna, Sibylle Meier és Kovács Krisztina) jó érzékkel adaptálja a bőséges terjedelmű kafkai monológokat: belterjes, sok szempontból korlátolt miliő keletkezik. A szereplők már csak a helyi (v)iszonyok karikatúrái: egy láthatatlan diktatúra nyomorékjai. A rendező ezen az átváltozáson hajszolja keresztül K.-t, egy olyan végletekig asszociált színpadi világot teremtve köré, amelyben a főhős végül egy már nem teljesen fizikai, euforikus, absztrakt tér részévé válik. Ifj. Vidnyánszky Attila folyton nekirohanó faltörő kos mutatványával plasztikus szerepívet formál:

K. önfelemésztő utat jár be, hogy befogadják, de végig idegen marad.

Bodó Viktor extrém módon megdolgoztatja színészeit, akik képesek megvalósítani a sokszor nem veszélytelen akrobatikai feladatokat is. A színpadi mozgásban a parkour elnevezésű extrém sport is megjelenik, amelynek egyénre szabott nehézségi fokozatait kell kiviteleznie a színészeknek. Máté Áron profi atlétaként egy suhanásnyi időre jeleníti meg Sordinit (másik szereposztásban: Szentváry-Lukács Vajk). Mintha végigröpülne a díszlet állványzatán, alatt és keresztül, épp csak érintve a keze alá eső felületeket. A kastélyba „vezető” színpadi mozgás, mint a főszereplőre kirótt beavatási rítus, szintén gondolatébresztő. Ebben a világban birtokba kell venni a forgószínpad meg-meginduló zegzugos labirintusát, mert ez a létezés egyetlen módja. A szereplők keményen megdolgoznak ezért az életért. Korlátokon siklanak le a magasból, kapaszkodnak, másznak és zuhannak a falu útvesztőjében. S ebből a céltalan, nagy erőlködésből – amelyet a főszereplő megjelenése indít el – születik végül egy túlmozgásos burleszk, amely tánclépésekben, ügyességi-akrobatikai elemekben vagy akár többszereplős, bravúros zsonglőrmutatványban húzza alá a felismerést, hogy K. valójában egy lépést sem tesz a célja felé. A nyaktörő mutatványok és gagek K. történetében a repetitív mozgászavar értelmetlen techno partijába vezetnek csupán (koreográfus: Duda Éva).

thumbnail6-104818.jpg

A kastély című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Bodó Viktor részletgazdag technikával adaptálja Kafka szereplőit, miközben nemcsak az egyes jelenetek határait feszegeti sikeresen, de a történet egészét is egyéni perspektívába helyezi azzal, hogy hiteles, párhuzamos befejezéseket kínál a nézőnek. A tömény asszociációs háló hálás színészi lehetőségekkel látja el a szereplőket, miközben a rendezés jó érzékkel hangolja maximumra a jeleneteket mozgató leglényegesebb motivációt, hangulatot. Ha valami kínos, azt láthatóan kínossá teszi a szövegben, mozgásban, hangban, és mindezt helyzetgyakorlat-szerűen tovább is értelmezi. Emlékezetes alakítások születnek: a zavarba ejtően humoros szerelmi tercett K., Olga (Kovács Patrícia) és Frida (Bach Kata) között, a főzőshow morbid kabaréja Radnay Csilla, a Kocsmárosné egyedi receptjével, Pepi (Varga-Járó Sára e.h.) vonagló csábítása. A darab cselekménye miatt azonban az érzékeny és kivételes összmunka a legfontosabb: a társulat létrehozza a kafkai teret. A falu lakói megőrlik a számukra idegen testet, miközben mindent egy felsőbb hatalomra fognak, amelynek íratlan szabályaival valójában csak ők sáfárkodnak.

Szerző: Lénárt Gábor

Fejléckép: Bach Kata, ifj. Vidnyánszky Attila és Kovács Patrícia A kastély című előadásban (fotó: Dömölky Dániel / Vígszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Tánc

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Klasszikus

Belga zene áll az idei Európai Hidak fesztivál fókuszában

A szeptember 16. és 22. között, a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar által közösen megrendezett Európai Hidak programsorozat Budapest és Brüsszel között épít kulturális átjárót.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Színház ajánló

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Színház magazin

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Színház ajánló

Hagyományos szabadtéri fesztiváljával indítja évadát az Örkény Színház

A teátrum a 2024/2025-ös évadban ünnepli fennállásának huszadik évfordulóját, az ünnepi programsorozat első állomása az ÖrkényKert lesz, amelyen a színház művészei is várják a közönséget a Madách téren, a színház nagyszínpadán és a stúdióban.
Színház ajánló

A járványról szóló előadást mutat be Debrecenben Tim Robbins és társulata

Oscar- és Golden Globe-díjas színész látogat társulatával a Csokonai Nemzeti Színházba szeptemberben. Tim Robbins és a The Actors’ Gang két estén át vendégszerepel a Topsy Turvy (Ramazuri) című előadásukkal a Csokonai Teátrumban.