Színház

Egy igazán derűs verseny

2008.08.28. 00:00
Ajánlom
Nyíregyháza idén hetedik alkalommal ad otthont a Vidor Fesztiválnak. Vagyis a Happy Art Fesztiválnak. Hogy is van ez? Tasnádi Csaba, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház igazgatója adta meg a kérdésre magyarázatot, és beszélt a nyár végi összművészeti fesztiválról.

Tasnádi Csaba (fotó: Máthé András)

Tasnádi Csaba: Vidor Fesztiválként indultunk, és meg is tartottuk a nevet. Viszont egyre több külföldi fellépőt sikerült megnyernünk, akiknek mindig nehéz volt elmagyarázni, hogy a szó a VIdámság és Derű ORszágos seregszemléje rövidítését takarja. Ezért találtuk ki a Happy Art nevet, ami a külföldi fellépők és vendégek részére is egyértelmű. A honlapunk címe is ehhez igazodik, a www. happyartfestival.hu oldalra ők könnyebben rátalálnak. De azt szeretnénk, ha a magyarok Vidor Fesztiválként emlegetnék. Alapfilozófiánk, hogy a nevetés, a derű mindenkié. Az ókori görög népünnepélyek hangulatát célozzuk meg, szeretnénk korra, nemre, társadalmi hovatartozásra való tekintet nélkül mindenki arcára mosolyt csalni. Ez nem lehet csak egyesek kiváltsága. A fesztivál ideje alatt közel negyven helyszínre megyünk el a megyében különböző programokkal: börtönbe, szociális otthonokba, hátrányos helyzetű gyerekekhez, pszichiátriára, szakkórházakba…

Fidelio Súgó: A fesztivált Európa legnagyobb ingyenes világzenei fesztiváljaként aposztrofálja a honlap, mégis a legtöbb embernek a színházzal fonódott össze a neve.

TCs: Hat évvel ezelőtt csodálkoztunk el azon, hogy a vígjátéknak és a míves szórakoztatásnak nálunk nincs fóruma, ünnepe. Pedig egy olyan országnak, ahol Latabárok, Salamon Bélák, Körmendi Jánosok éltek, kijár egy ilyen fesztivál. Rengetegen vannak ma is, akik sokat tudnak a szakmáról, és magas szinten művelik ezt a műfajt. Akkora lett az érdeklődés, hogy szembesülnünk kellett a helyszínek befogadóképességének határaival. Valós alternatívát akartunk kínálni azoknak, akik kiszorultak a színházi előadásokról. Mára odáig jutottunk, hogy vannak olyanok, akik vacillálnak, hogy a színházi előadásra menjenek- e inkább, vagy nézzék meg Al Di Meolát, a Nikola Parov Quartetet, az Amsterdam Klezmer Bandet vagy a Muzsikást. Esténként filmvetítéseket tartunk az elmúlt év legjobb magyar vígjátékaiból válogatva – ezekből egy 25 tagú nézői zsűri választja ki a legjobbat. Napközben pedig utcaszínházi előadások lepik el a várost. Vannak családok, akiknek egész évben ez az egyetlen lehetőségük, hogy kulturális programokon vegyenek részt, mert egyébként nem engedhetik meg maguknak. Ez alatt az egy hét alatt a színházi előadásokon kívül minden ingyenes.

FS: A színházi előadások milyen szempontok alapján kerülnek be a programba?

TCs: Én választom ki őket. Ez nem értékítélet; inkább igyekszem a lehető legszélesebb skáláról válogatni. Legyen köztük bohózat, groteszk, tragikomédia, vígjáték… Van, ami technikai okok miatt nem kerülhet a műsorba, mert egyszerűen nem fér be a díszlet a színpadunkra.

FS: Mennyire fontos a résztvevőknek, hogy tulajdonképpen ez egy verseny is?

TCs: Reméljük, ezen senki nem görcsöl! Igyekszünk, hogy ne ez legyen a legfontosabb az egészből. De a versenyláz azért mindenkit elkap, legyen szó akár zsákban futásról, akár színházi fesztiválról. Az adrenalin itt is, ott is fokozódik. Mindenki érzi, hogy van tétje, de próbáljuk a játékos jellegét megőrizni. A zsűrinek – három néző, két szakíró és az elnök, aki idén Szakonyi Károly lesz – szabad keze van, nem muszáj minden kategóriában díjat adni, előfordult már, hogy csak színészi alakításokat díjaztak. Mindemellett azt tapasztaljuk, hogy a színészeknek, társulatoknak fontos ez a fesztivál, még nem nagyon volt olyan, hogy valaki ne vett volna részt a gálán. Amikor az utolsó előadás után éjjel megszületik a döntés, mindenkit el lehet érni telefonon, mert ha titkon is, de várják az eredményt!

FS: A Móricz Zsigmond Színház miért nem vesz részt a versenyprogramban?

TCs: Ez nehéz döntés volt még a kezdetek kezdetén. Minden évben lenne olyan előadás, ami elférne a mezőnyben, de így jobbnak találtam. Egyrészt nem akartam a zsűrit nehéz helyzetbe hozni, nem akartam, hogy azt érezzék, mindenképp kell díjat kapnunk, csak azért, mert mi vagyunk a házigazdák. És a színészeimet sem szerettem volna elkedvetleníteni azzal, hogy fölmerüljön bennük ugyanez. Az ilyen általában rosszul sül el, ezért hoztam ezt a fájó döntést. Meg persze a nézők kedvéért is: inkább olyan előadásokat nézzenek, amelyekért egyébként órákat kellene utazniuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Jazz/World

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Színház gyász

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.