Színház

Egy igazán szemét szerep

2008.11.28. 00:00
Ajánlom
Az idei Színikritikusok Díjának egyik legnagyobb meglepetése a legjobb férfi főszereplő díja volt: az ítészek Dolmány Attila alakítását találták a legjobbnak a Budapesti Kamaraszínház Árpádház című előadásában.

Dolmány Attila: A II. Richárd egyik próbája alatt egyszer csak beküldtek egy nekem szóló levelet a színpadra. Megnéztem a borítékot: Színikritikusok Céhe. Azt gondoltam, majd próba után megnézem, nem lehet annyira fontos. A többiek persze kérték, hogy nyissam ki. Én lepődtem meg a legjobban, hogy örömmel értesítenek, mert a tavalyi év legjobb főszereplő díját én kaptam. Egyáltalán nem számítottam erre.

Fidelio Súgó: Próbáltatok tovább, vagy azonnal elkezdtetek ünnepelni?

DA: A helyére tettük a dolgokat, ment tovább a próba. Csak este ünnepeltünk...

FS: Ez az első nagyobb díjad?

DA: A színházon belül már kaptam vándordíjat, és két éve a drámaíró fesztiválon fellépő színészek között különdíjas lettem. De ez az első amolyan "igazi" szakmai díjam.

FS: Az előadás alatt végig az látszik, hogy élvezed az egészet, bármennyire is sűrű szövetű a szöveg és bonyolultak a szituációk. Érezted a próbafolyamat legelején, hogy ezt ennyire szeretni fogod?

DA: Az olvasópróbán szinte csak azt láttam, hogy ez mekkora és milyen szöveg. De akkor egyáltalán nem gondoltam, hogy ez ennyire be fog jönni nekem! A próbafolyamat közben derült ki, hogy mennyire sokat lehet játszani. Spiró elképesztően furcsán láttatja ezt a kort, a világot, de nagyon emberközelivé teszi a történelmet. Nekem ez tetszett a legjobban, már az elején.

FS: Azért eléggé meggyötörhet egy ilyen este, fizikailag és lelkileg is...

DA: Hát, nem egyszerű! Spiró György zsenialitása, hogy két színészre épít a két felvonásban – az elsőben az egyik, a másodikban a másik viszi a prímet, mindkettőnek van ideje pihenni. Én a második részben csak kétszer jelenek meg, ott már tudok egy picit lazítani, kiengedni - az a rész Lengyel Tamásé. Az első felvonás önmagában másfél óra, végig a színpadon vagyok, két szerepet játszom, ami embert próbáló. Nem könnyű, de imádom, szeretem csinálni.

FS: A Könyves Kálmán figurád jobb oldala teljesen béna. Kitől származik az ötlet? Csak mert elképesztő, ahogy a béna karod ujjai árulkodnak a király idegállapotáról...

DA: Történelmi tény, hogy Könyves Kálmán mozgáskorlátozott volt. Barta Dóra, az előadás koreográfusa találta ki, hogy legyen a vállam kiakadva, és legyen a kezem merev. A bicegésen sokáig töprengtünk, de arra jutottunk, ez csak erősíti azt, hogy van egy fickó, aki szellemileg folyamatosan pörög, csak éppen behatároltak a fizikai lehetőségei. Mára már megszoktam, de az elején számtalanszor görcsbe állt a vállam. Külön kitaláció volt, hogy amikor ideges vagyok, akkor zongorázom az ujjaimmal. Az egész előadás sok helyütt statikus, és egy ilyen picike színpadon egy kisujjpercnyi mozdulat is azonnal fontosságot nyer.

FS: Hogyan váltasz Kálmán és II. István között? Úgy 2 perc telik el, ami alatt át kell változz a "saját fiaddá"...

DA: Kimegyek, átöltözöm, megfésülködöm és sminkelek. Ennyi, már önmagában ezzel váltok. Mire be kell menni a színpadra, már kész vagyok. Egy két hónapos próbafolyamat alatt, napi nyolc óra próbával azért ez szépen kialakul. Egyszer csak összeáll. Persze eleinte nehéz volt, hogy ebből vagy abból hogyan jövök ki, és hogyan kerülök át a másik figurába, de egy idő után olyan biztonságérzetem volt, hogy amikor összeraktuk a puzzle-t, már nem volt ezzel gond.

FS: Almási-Tóth András rendezte az előadást, azóta született egy újabb közös munka, a II. Richárd, eléggé hasonló szereplőgárdával. Jól tudtok együtt dolgozni?

DA: Főiskolás korunkban elterjedt, hogy világra szólóan utáljuk egymást. Ami persze nem igaz, de ha kell, éljen tovább a legenda... Tavaly évad elején bejött a színházba, és azt mondta: "Jaj, akartam mondani, találtam neked egy igazán szemét szerepet!" Ez volt az Árpádház. Nagyon szeretem Andrást, olyasféle formanyelvet képvisel, amit szeretek, és működik is. Egy "formaszínházban" naturalista módon fogja fel a viszonyokat, ami önmagában érdekes, játszani is, nézni is. Szereti ezeket az ellentmondásos dolgokat. Azt hiszem, és remélem, hogy akik eljönnek megnézni, azok azért jönnek, mert valóban látni akarnak valamit.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Emléktáblát avattak a 120 éve született Latabár Kálmán egykori lakóhelyén

1902. november 24-én született a 20. század egyik legkarakteresebb magyar színésze, Latabár Kálmán, akit Max Reinhardt is kora egyik legjobb alkotójának tartott. A komédia koronázatlan királyának egykori lakóhelyén emléktáblát helyeztek el, és ma este bemutatják a róla írt drámát a Spinoza Színházban.
Klasszikus

„A kürt nagyon emocionális hangszer” – Beszélgetés Fröschl Éva Lillával

Első női rézfúvósként kapott Junior Prima Díjat a kürtművész Fröschl Éva Lilla az MVM Zrt. támogatásával. Már berlini tanulmányai közben játszott a Deutsche Oper, illetve a Komische Oper zenekarában, jelenleg pedig a Bajor Állami Operánál tölti próbaévét.
Zenés színház

Kristīne Opolais Carmenként debütál Szentmargitbányán

A világhírű énekesnő csatlakozik azon szopránokhoz, akik a hagyományosan mezzoszopránok által megformált Bizet-hősnő bőrébe bújnak. A Carmen premierjére 2023. július 12-én kerül sor a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Plusz

Dinyés Dániel kapja az Art is Business Fidelio-díját

Idén negyedik alkalommal adják át az Art is Business Díjakat azon vállalati és kulturális szereplőknek, akik az elmúlt időszakban jó példával jártak elől. A Fidelio – Kulturális mecénás elismerés idei nyertese: Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője.
Vizuál

Szellemidézés a mezőszemerei kertek alján – Hamarosan nyílik Bukta Imre új kiállítása

Külön erre az alkalomra festett képek, installációk és videómunkák fogadják a látogatókat Bukta Imre Műveljük kertjeinket! című átfogó tárlatán, amely kétségkívül az év kiállítása. A több mint ezer négyzetméter alapterületű Godot Kortárs Művészeti Intézetben (GICA) rendezett tárlat november 27-én nyílik.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Egy ízig-vérig családtörténet a József Attila Színházban

Milyen egy jó családregény? Érzelmes és szórakoztató. Szabó Magda drámája pont ilyen. Az utóbbi tíz év talán legnagyobb szabású prózai előadása december 10-én érkezik a József Attila Színház színpadára, Molnár Zsuzsanna és Nemcsák Károly főszereplésével.
Színház hír

Hangot adni a néma fájdalomnak – Gyűjtést szerveznek a Minden negyedik című előadás támogatására

A befolyt összegből a Manna Produkció perinatális gyászról szóló előadását filmre rögzítenék, hogy az előadás minél több emberhez eljuthasson. A felajánlásokat az adjukossze.hu oldalon várják.
Színház hír

Emléktáblát avattak a 120 éve született Latabár Kálmán egykori lakóhelyén

1902. november 24-én született a 20. század egyik legkarakteresebb magyar színésze, Latabár Kálmán, akit Max Reinhardt is kora egyik legjobb alkotójának tartott. A komédia koronázatlan királyának egykori lakóhelyén emléktáblát helyeztek el, és ma este bemutatják a róla írt drámát a Spinoza Színházban.
Színház hír

Kováts Adél kapja a Páger Antal-színészdíjat

Kováts Adél kapja a Páger Antal-színészdíjat a makói képviselő-testület döntése értelmében. A testület által 2001-ben alapított díjat minden évben az a színész érdemli ki, aki – a szakmai kuratórium javaslata szerint – a leghűségesebb a makói születésű Páger Antal szellemi örökségéhez, és játékára jellemző a págeri hitelesség és eszköztelenség.
Színház ajánló

Népszerű off-Broadway musicalt mutat be a székesfehérvári színház

A Te édes, de jó vagy, légy más! című darab énekpróbáinak nagy részén már túl vannak a színészek – köszönhetően Réti Anikó korrepetitornak –, így a nemrég megtatott olvasópróba már csodás zenei betétekkel zajlott a Vörösmarty Színház Kozák András Stúdiójában. A Lendvai Zoltán rendezte „jókedvű musical-revüt” a jövő évtől láthatja a közönség.