Színház

Egy igazán szemét szerep

2008.11.28. 00:00
Ajánlom
Az idei Színikritikusok Díjának egyik legnagyobb meglepetése a legjobb férfi főszereplő díja volt: az ítészek Dolmány Attila alakítását találták a legjobbnak a Budapesti Kamaraszínház Árpádház című előadásában.

Dolmány Attila: A II. Richárd egyik próbája alatt egyszer csak beküldtek egy nekem szóló levelet a színpadra. Megnéztem a borítékot: Színikritikusok Céhe. Azt gondoltam, majd próba után megnézem, nem lehet annyira fontos. A többiek persze kérték, hogy nyissam ki. Én lepődtem meg a legjobban, hogy örömmel értesítenek, mert a tavalyi év legjobb főszereplő díját én kaptam. Egyáltalán nem számítottam erre.

Fidelio Súgó: Próbáltatok tovább, vagy azonnal elkezdtetek ünnepelni?

DA: A helyére tettük a dolgokat, ment tovább a próba. Csak este ünnepeltünk...

FS: Ez az első nagyobb díjad?

DA: A színházon belül már kaptam vándordíjat, és két éve a drámaíró fesztiválon fellépő színészek között különdíjas lettem. De ez az első amolyan "igazi" szakmai díjam.

FS: Az előadás alatt végig az látszik, hogy élvezed az egészet, bármennyire is sűrű szövetű a szöveg és bonyolultak a szituációk. Érezted a próbafolyamat legelején, hogy ezt ennyire szeretni fogod?

DA: Az olvasópróbán szinte csak azt láttam, hogy ez mekkora és milyen szöveg. De akkor egyáltalán nem gondoltam, hogy ez ennyire be fog jönni nekem! A próbafolyamat közben derült ki, hogy mennyire sokat lehet játszani. Spiró elképesztően furcsán láttatja ezt a kort, a világot, de nagyon emberközelivé teszi a történelmet. Nekem ez tetszett a legjobban, már az elején.

FS: Azért eléggé meggyötörhet egy ilyen este, fizikailag és lelkileg is...

DA: Hát, nem egyszerű! Spiró György zsenialitása, hogy két színészre épít a két felvonásban – az elsőben az egyik, a másodikban a másik viszi a prímet, mindkettőnek van ideje pihenni. Én a második részben csak kétszer jelenek meg, ott már tudok egy picit lazítani, kiengedni - az a rész Lengyel Tamásé. Az első felvonás önmagában másfél óra, végig a színpadon vagyok, két szerepet játszom, ami embert próbáló. Nem könnyű, de imádom, szeretem csinálni.

FS: A Könyves Kálmán figurád jobb oldala teljesen béna. Kitől származik az ötlet? Csak mert elképesztő, ahogy a béna karod ujjai árulkodnak a király idegállapotáról...

DA: Történelmi tény, hogy Könyves Kálmán mozgáskorlátozott volt. Barta Dóra, az előadás koreográfusa találta ki, hogy legyen a vállam kiakadva, és legyen a kezem merev. A bicegésen sokáig töprengtünk, de arra jutottunk, ez csak erősíti azt, hogy van egy fickó, aki szellemileg folyamatosan pörög, csak éppen behatároltak a fizikai lehetőségei. Mára már megszoktam, de az elején számtalanszor görcsbe állt a vállam. Külön kitaláció volt, hogy amikor ideges vagyok, akkor zongorázom az ujjaimmal. Az egész előadás sok helyütt statikus, és egy ilyen picike színpadon egy kisujjpercnyi mozdulat is azonnal fontosságot nyer.

FS: Hogyan váltasz Kálmán és II. István között? Úgy 2 perc telik el, ami alatt át kell változz a "saját fiaddá"...

DA: Kimegyek, átöltözöm, megfésülködöm és sminkelek. Ennyi, már önmagában ezzel váltok. Mire be kell menni a színpadra, már kész vagyok. Egy két hónapos próbafolyamat alatt, napi nyolc óra próbával azért ez szépen kialakul. Egyszer csak összeáll. Persze eleinte nehéz volt, hogy ebből vagy abból hogyan jövök ki, és hogyan kerülök át a másik figurába, de egy idő után olyan biztonságérzetem volt, hogy amikor összeraktuk a puzzle-t, már nem volt ezzel gond.

FS: Almási-Tóth András rendezte az előadást, azóta született egy újabb közös munka, a II. Richárd, eléggé hasonló szereplőgárdával. Jól tudtok együtt dolgozni?

DA: Főiskolás korunkban elterjedt, hogy világra szólóan utáljuk egymást. Ami persze nem igaz, de ha kell, éljen tovább a legenda... Tavaly évad elején bejött a színházba, és azt mondta: "Jaj, akartam mondani, találtam neked egy igazán szemét szerepet!" Ez volt az Árpádház. Nagyon szeretem Andrást, olyasféle formanyelvet képvisel, amit szeretek, és működik is. Egy "formaszínházban" naturalista módon fogja fel a viszonyokat, ami önmagában érdekes, játszani is, nézni is. Szereti ezeket az ellentmondásos dolgokat. Azt hiszem, és remélem, hogy akik eljönnek megnézni, azok azért jönnek, mert valóban látni akarnak valamit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Vizuál

A közelmúlt legjobb francia filmjeit vetítik a Tabánban

Franciadrazsé címmel egyhetes vetítéssorozatot tartanak a budapesti művészmoziban, ahol az elmúlt időszakban bemutatott alkotásokat, köztük vígjátékokat, romantikus történeteket és feszült thrillereket is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Színház ajánló

Margaret Atwood az asszonyi hűségről szóló mítoszadaptációját is bemutatja a Gyulai Várszínház

A Gyulai Várszínház fesztiválprogramjának fontos csomópontjai a saját bemutatók, idén például négy olyan előadás, amelyet a színház részben saját fejlesztésben, részben koprodukciós partnerrel hoz létre.
Színház interjú

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Színház interjú

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Színház hír

Egyeztetést sürget a Színházi Dolgozók Szakszervezete a kiözelmúltbeli balesetek miatt

A szakszervezet közleményt bocsátott ki, amelyben leírták, csak azokban az esetekben tudnak aktívan fellépni, ha szakszervezeti tag az érintett, ugyanakkor kezdeményezik, hogy más színházi szervezetekkel közösen dolgozzanak ki protokollt a hasonló esetekre.