Lionel Shriver amerikai írónő világhírű regénye a mai napig betonszilárd tabukat feszeget: a gyerekvállalás előtt álló nők félelmeit és az anyai szeretetre való képtelenséget. A regényből 2011-ben Tilda Swinton és Ezra Miller főszereplésével készült film tovább növelte a könyv ismertségét, ám
színdarabként való feldolgozására a budaörsi társulat vállalkozott elsőként.
A színpadi adaptációt az előadás rendezője, Berzsenyi Bellaagh Ádám és a dramaturgi munkát jegyző Németh Nikolett készítette.
Életre szóló traumák
Az előadásnak különös aktualitást adnak a közelmúlt tragikus iskolai lövöldözései, köztük a belgrádi tömegmészárlás, amelyről a Fidelio is hírt adott, ugyanis az áldozatok között van a tizennégy éves szerb zongorista, Andrija Čikić is, aki a Virtuózok V4+ 2020-as szériájában tűnt fel.
Puskás Panni kritikus írja a budaörsi előadásról: „…a főszereplő a tömeggyilkos fiú anyja, aki utólag igyekszik feldolgozni az eseményeket, és saját felelősségét kutatja férjének írt hosszú levelében. És így emelkedik el a történet az egyszerű megfejtésektől is, hiszen csavar egyet a kiindulóponton: itt a kutatás tárgya nem egy tömeggyilkos érzelmi világa – ahogy például sok krimisorozatban –, ahol végül kiderül, hogy minden a szülők által okozott érzelmi traumák miatt alakult úgy, ahogy. Épp ellenkezőleg,
azt a kérdést teszi fel, ha a szülő a hibás, akkor milyen szempontból az.
És már meg is érkeztünk az anyai bűntudathoz, illetve ahhoz a társadalmi jelenséghez, amely egyértelműen az anyát okolja minden hibáért, amit gyereke elkövet.”
Közönségtalálkozó
A május 15-én 19 órakor kezdődő előadást követően közönségtalálkozót tartanak az alkotók részvételével, ahol a nézők is feltehetik a bennük megfogalmazódó kérdéseket. A beszélgetést Várhegyi András, a Fidelio főszerkesztője vezeti, meghívott szakértőként jelen lesz Fehér Ildikó egészségpszichológus, alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus-jelölt.
Bővebb információ és jegyvásárlás ide kattintva! »»»
„Amellett, hogy van itt a fókuszban egy nagyon extrém történés, a Kevin által elkövetett sorozatgyilkosság és a fiú születésétől a tragédiáig vezető út, Eva visszaemlékezése valójában egy dilemmázás.
Ez a történet számomra ugyanúgy szól magáról a gyerekvállalásról, mint Kevin sajátos személyiségéről, vagyis leginkább a két dolog összefüggéséről”
– nyilatkozta Berzsenyi Bellaagh Ádám rendező.
Németh Nikolett és Berzsenyi Bellaagh Ádám (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)
Pelsőczy Réka három rendezése, az Álarcosbál, a Születésnap és a Vadászat után ezúttal színésznőként tért vissza a Budaörsi Latinovits Színházba. Eva szerepében könyörtelen őszinteséggel beszél az anyasággal kapcsolatos ambivalens érzéseiről és a felnőttként tömeggyilkosságot elkövető fiához fűződő, kezdettől ellentmondásos viszonyáról, miközben arra keresi a választ, mi vezethetett a tragédiához.
Egy interjúban elmondta: „A szerző ebben a könyvben olyan dolgokról mer írni, amikről nem igazán illik. Mert
mi, nők még mindig nem nagyon merünk beszélni azokról a bennünk ambivalens módon megjelenő érzésekről, amiket elvileg nem szabadna éreznünk akkor, amikor terhesek vagyunk, amikor vajúdunk vagy éppen szoptatunk.
Ahogy arról sem, hogy mennyire tudunk kapcsolódni a gyerekünkhöz, vagy hogy egyáltalán tudunk-e.”
A képre kattintva galéria nyílik:
A történet
Eva nem igazán akart anya lenni. Főleg nem egy olyan fiúé, aki tizenhat évesen úgy vonul be az amerikai történelembe, mint az első tinédzser, aki számszeríjjal gyilkolta meg hét iskolatársát, egy menzai dolgozót és az egyetlen tanárt, aki valaha kedvelte őt. Két évvel később Eva megpróbál rendet tenni a benne lévő káoszban, és kegyetlenül őszinte levélírásba kezd elidegenedett férjéhez. Eva, aki egész életében képtelen volt megbékülni az anyasággal járó áldozatokkal, most attól fél, hogy a saját fia iránt érzett ellenszenve felelős a tragédiáért.
„Az állandó dühösség leple alatt, fedeztem fel döbbenten, egy kétségbeesett kisfiú lapult. Kevin nem őrült volt, Franklin. Hanem szomorú.”
Beszélnünk kell Kevinről
Szereplők: Fröhlich Kristóf, Pelsőczy Réka m.v., Hartai Petra, Ilyés Róbert, Böröndi Bence, Takács Katalin, Koós Boglárka e.h.
Fordító: Komló Zoltán
Dramaturg: Németh Nikolett
Díszlettervező: Sokorai Attila
Jelmeztervező: Pető Kata
Jelmeztervező-asszisztens: Hornyák Dóra
Világítás: Sokorai Attila
Zeneszerző: Keleti András
A rendező munkatársa: Juhász Gabriella
Súgó: Szabó Brigitta
Rendező: Berzsenyi Bellaagh Ádám
Fejléckép: Hartai Petra a Beszélnünk kell Kevinről című előadásban (fotó: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)
hírlevél








